Londýnské poplatky od října 2008

Petr Soukup - 15 Únor 2008

Včera jsme zde informovali o změně v systému londýnských poplatků za vjezd do centra města. Ty jsou, jak známo, závislé na emisích a je reálné, že by se systém časem mohl stát inspirací i ostatním evropským metropolím. Právě proto dáváme na Hybridu londýnským poplatkům tolik prostoru.

Congestion Charge

Poplatky v Londýně byly představeny v únoru 2003 pod názvem Congestion charge (poplatky za silný provoz). Výše činila £5 a zpoplatněno bylo pouze úzké centrum města. Zdarma mohly vjíždět jen ty nejčistší alternativy, což samozřejmě motivovalo k jejich nákupu.

Později se zóna rozrostla o další městské části a cena vzrostla ze zmiňovaných £5 na £8. Jednalo se o jedinou podstatnou změnu za celou dobu fungování systému.

Tento týden se ovšem objevila oficiální zpráva, kde primátor Londýna Ken Livingstone představil změny platné od října letošního roku. Systém je jednoduchý - vozidla s emisemi CO2 nižšími než 120 g/km nebudou zpoplatněny vůbec. V rozmezí 120 - 225 g/km se nic nemění a řidiči tak zaplatí £8. Velká změna se však odehraje pro řidiče vozů zaregistrovanými před březnem 2001 a zároveň obsahem motoru vyšším než 3 l a pro řidiče užívající vůz s vyššími emisemi než 225 g CO2/km. Sazba pro vjezd s takovými vozy bude totiž opravdu vysoká - £25.

Odpůrci vyhlášky poukazují na to, že poplatky již nemají nic společného s původní koncepcí, která měla především redukovat zácpy. Nyní se podle nich tranformovala na ekologickou daň. Další odpůrci tvrdí, že takové nastavení protěžuje bohaté lidi, kteří si koupí ještě jeden vůz pro vjezd do centra a rodiny s většími rodinnými automobily tím budou diskriminovány.

Ať už je to jakkoli, město Londýn počíta se třiceti až padesáti miliony liber do pokladny a na obhajobu svého návrhu říká, že 100% sleva se nově týká 17% vozidel a vysoká pětadvacetilibrová sazba pouhých 2%. Pro ostatní se nic měnit nebude.

Jaký máte názor na takový systém? Připadá vám spravedlivý? Nebo diskriminující?

zdroj: BBC

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dobry den.
Chtel bych jet karavanem na par dni do Londyna, vzit si jizdni kolo a potreboval bych vedet(radu),kde je mozne dojed bez poplatku co nejvice k centru,kde bych zaparkoval auto(obchodni centrum...)a zbytek bych resil na kole.Nebo nejakou jinou radu.Pripadne bych privital rady co se vse da videt,nebo navstivit,pripadne vyvarovat.(8liber bych asi neresil,20?...at jdou nekam kreteni.Predem dekuji.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Určitě to má význam, ale jak bylo řečeno, měly by se ty peníze správně využít.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jsem rozhodně s to udělat taková opatření leckde, avšak výtěžky využít pro to, kvůli čemubyly vybrány. Rozvoj infrastruktury, dotovaný prodej elektromobilů pro slabší sociální vrstvy a podobně.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Souhlas. V CR by to zrejme dopadlo jako s ekologickou dani: Bursik prosadi ekologickou dan a tech nekolik vybranych miliard (3-4?) se ztrati ve statnim rozpoctu. Kdyby se penize pouzily na podporu projektu vyuzivajicich obnovitelnych zdroju nebo osvetu, mohlo by to byt opravdu uzitecne. Ale to bychom chteli, aby vladl selsky rozum nikoli nadnarodni energeticke spolecnosti :-/

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A co hybrid Lexus RX400h? Má nad 3 litry obsah, ale je zároveň hybridní... Bude tedy platit či nikoliv?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ten ale nebude registrovaný dřív než v 03/2001, ne?


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil