Čínské město si objednalo 3000 elektrických autobusů a taxíků

Jan Horčík - 13 Květen 2014

Čínské město Chang-čou je považováno za jedno z nejkrásnějších v celé zemi. Se šesti miliony obyvateli je spíše menší metropolí, ale ani jemu se problémy se znečištěním ovzduší nevyhýbají. Tamní radnice proto aktuálně u domácí automobilky BYD objednala 3000 elektrických taxi a autobusů.auto elektromobily elektrobusy BYD autobusy elektrická auta taxi

Čínské elektrické autobusy si získávají oblibu nejen doma, ale i ve zbytku světa
foto: BYD

Warren Buffet si mne ruce. Jeho investice do čínské automobilky BYD se po letech bohatě vyplácí. U domácí automobilky si totiž objednávají čínská města elektrobusy a elektrické vozy taxi doslova po tisících.

Nejnovějším přírůstkem je čínské město Chang-čou, považované za perlu Číny. To si objednalo 2000 elektrických autobusů s dlouhým dojezdem a dalších 1000 osobních elektromobilů pro využití v taxislužbě. První polovina objednaných strojů by měla dorazit do konce roku 2014.

Pokud zrovna přemýšlíte o tom, jak tristně vyznívají výše uvedená čísla v porovnání se zbytkem světa, je nutné si uvědomit, že porovnávat Čínu a zbytek světa není jen tak samo sebou. Čína se v současné době potýká s extrémním znečištěním ovzduší a zároveň obrovsky rostoucím zájmem o nové automobily.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

Umí mi někdo říct,co mysleli tím,že autobusy budou mít větší dojezdy???Copak už je bus s dojezdem nad 200km??

Obrázek uživatele Jan Horčík

Ano, právě elektrické autobusy BYD dokážou ujet na jedno nabití i mnohem více než 200 km, viz. Elektrobusy BYD v Dánsku: 325 km na jedno nabití.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To iba mne sa javí, že iba Čína má rozum?

Aj tu na hybride prakticky všetko zo západu sú samé extravagatné predražené kúsky, ktoré si 99,9% čitateľov nikdy nekúpi kvôli cene, alebo jednoducho kvôli tomu že sú de facto nevyužiteľné.

Zato Čínania si medzičasom rozumne kupujú elektrické autobusy vo veľkom a robia tým elektrickú dopravu v mestách dostupnú prakticky pre všetkých... A ešte na tom ušetria aj peniaze aj životné prostredie. Pričom tu v ekologickej EU, kde ani žiarovku nekúpiš sa veselo propagujú ekologické naftové motory... Grc.

Aj tu na hybride vidieť, ako sa kapitalistický západ vidí v extrémoch, ktoré sú použiteľné max. tak pre 0.1% ľudí - najmä zbohatlíkov, ktorí sa chcú predvádzať a de facto elektrickú alebo hybrid visačku na aute-motorke majú iba kvôli image...

Pre normálny život normálnych ľudí de facto nič... Ani sa nevyrába, ani sa nepropaguje, ani na tomto webe človek pomaly nenájde... Vizitka tejto civilizácie v úpadku.

Obrázek uživatele Roman

Myslím si, že to není jen o rozumu, ale také o nutnosti. Znám člověka, který byl v Pekingu a ten doslova řekl, že to je tragedie. To my tady máme oproti nim čistý vzduch jako slovo boží.
Ty tisícové počty objednaných vozů a busů mě nijak nepřekvapují. Snaží se podpořit domácí značku. Docela bych si i myslel, že to možná také mají dáno příkazem. Kdo ví, jak to v takové zemi chodí.

Jak víte, že to kupují rozumně? Jak víte, že za cenu jednoho elektrobusu by neměli dva značkové splňující Euro6? Jak víte, jak bude vypadat jejich ekonomie provozu po deseti letech? Schválně se zeptejte nějakého majitele čínského elektroskútru, který byl nalákaný na náklady 5kč/km, velký dojezd a bezúdržbovost a nakonec skončil po dvou letech s mrvou baterkou. Netvrdím, že zrovna tyhle elektrobusy jsou stejně mizerné, ale takovýto hurá styl elektro za každou cenu se může šeredně nevyplatit.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

K čemu elektrické autobusy s drahými bateriemi? U nás jezdí trolejbusy už skoro sto let a jejich dojezd je omezený jen celkovým rozpadem (někdy ani tím ne) :-D

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ctirade:
Prečo to je podľa mňa rozumné?

Ak by kúpa tých elbusov vyšla tak draho, tak pravdepodobne preto, že kupujúci by bol zkorumpovaný. Ale potom by aj kúpa tých euro6 autobusov vyšla draho... Takže keďže prípadná skorumpovanosť tých čo o tom rozhodujú je nazávislá od použitej technológie tak tento argument preskočme. Takže odhliadnuc od financií o ktorých sa môžeme len dohadovať, lebo žiadne info v článku nie je, rozumné je to podľa mňa preto, že:

MHD je najvhodnejšia na mobilnú elektrifikáciu. Pri veľkej ročnej využiteľnosti (1000-cky hodín), nižšie prevádzkové umožnia rýchlu návratnosť investície.

Preto je momentálne hlúposť robiť elektroautá. Investícia do nich sa jednoducho nikdy nevráti (ak nerobí taxikára na dve smeny).

Bohužiaľ v kapitalizme je MHD na okraji spol. záujmu, propaguje sa individualizmus a preto aj tu na servri - ale vlastne všade elektroautá a elektromotorky. Lenže to je momentálne ako technický tak aj ekonomický a nakoniec aj ekologický nonsens.

Keď osobné el. vozitko tak max. čo sa možno oplatí je elektrobicykel.

Na druhej strane pre hromadnú dopravu, ako napr elektrobusy to je o niečom úplne inom:
- najlepšie ak jazdia v mestkej prevádzke. Tam fosilbusy majú najhoršiu spotrebu (časté rozjazdy), ale naopak elektrobusy najlepšiu (rekuperácia + nízka priemerná rýchlosť).
- Jediná nevýhoda el-busov - batérie - ale to je nevýhoda iba ak si neviete batérie vyrábať/rekuperovať/recyklovať teda iba pre nás. Predpokladám ale že pri takejto zakázke budú mať s lokálnym výrobcom uzavretú zmluvu a tie batérie budú recyklovať, alebo od nich vykupovať za dobrú cenu. Nakoniec sa im ešte tá dnešná investícia do lítia možno aj vráti, keď ho budú za 5 rokov predávať...
- Čo sa týka nespoľahlivosti, tak je pravda že v Číne platí to čo platilo tu pred 20-timi rokmi - nekupuj si to čo si nevieš sám opraviť. Ale to je problém iba u nás s čínskymi výrobkami. V Číne predpokladám bude mať zákazník full servis a pri takomto množstve určite aj vlastnú špeciálnu dieľňu so všetkými náhradnými komponentami za lacný peniaz. Čo pri lacnej pracovnej sile - defakto zadarmo, lebo čo tu v tejto EU zaplatíme človeku ktorý je nezamestnaný, tak v Číne za to fachčia aj dvaja...

No a čo sa týka trolejbusov... Je to pekná myšlienka, ale dnes už bohužiaľ prežitok. Náklady na údržbu trolejí sú obrovské. Dnes by to už nikto neťahal. Navyše to špatí mesto. Preto ich dnes v týchto končinách nahradzujú... tipnite si... áno fosilbusy.

Nevravím, že trolejbusy sú výkvet, ale fosibusy v mestách? Väčšina na naftu? Ešteže nie na uhlie...

Elektrobusy sú myslím oveľa elegantnejšie riešenie - dostanú sa kdekoľvek, sú energeticky nenáročné, pri správnej infraštruktúre (podpora od výrobcu aku a ND) majú veľmi nízke prevádzkové náklady...

2000 autobusov môže odviesť denne aj milión ľudí. Koľko by na to bolo potrebných osobných elektroáut? A koľko by to stálo? A čo ekológia? - Je to rovnaký nonsens ako tvrdiť o čiernej kocke že je biela guľa.

Mne z toho vyplýva jednoznačne, že posledné známky racia sa (pre nás bohužiaľ) pravdepodobne nachádzajú niekde v Číne a my sa máme od nich čo učiť...

Pěkný rozbor se kterým i souhlasím. Akorát mě fascinuje jak dopravní podniky hořekují nad náklady na údržbu trolejového vedení.

Zajímalo by mne na kolik procent celkových nákladů vyjde materiálová údržba a kolik vyškolená pracovní síla, která údržbu provádí. Ani bych se nedivil, kdyby z toho vyšlo, že materiál stojí vlastně skoro nic a většinu nákladů spolknou vyškolení zaměstnanci/outsourcing. No soudím, že podle dnešních mladých ekonomů jsou tito zaměstnanci zřejmě asi to nejhorší co DP mohlo potkat, protože se řídí poučkou mladého ekonoma "nejlepší zaměstnavatel se pozná tak, že nemá žádné zaměstnance". Takže je to třeba co nejdřív rozprášit, trolejbusy zrušit a nahradit nejlépe autobusy na CNG.

Člověk se pak až diví, jak to (když je to tedy tak drahé) že se to vůbec tenkrát vyplatilo stavět a tak dlouho provozovat?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ještě jste zapomněl zkritizovat tramvajovou dopravu a metro, patřícím ve světě k největším přepravním kapacitám MHD, která s sebou naštěstí nemusí tahat těžké a poruchové baterie pro uložení elektrické energie.
Mají sice také trolejová a kolejová elektrická vedení,na rozdíl od baterií jsou však funkční (a téměř bezporuchová) po dobu 24 hodin denně.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pri šalinách a metre nie je kritizovať čo... ;-)

Zmysel kritizovať má iba to čo je choré, nie to čo je zdravé. A aj vtedy má kritika zmysel, iba ak je konštruktívna.

Teda ako napr. v tých príkladoch z predchádzajúceho môjho príspevku, v ktorých kritizujem sústredenie sa na individuálnu elektrodopravu tam, kde sa v čisto mestskej hromadnej doprave (ktorá je na elektrifikáciu mnohonásobne vhodnejšia ako napr. individuálna diaľková doprava typu automobil) stále vo veľkom využívajú (a ďalej nakupujú) busy na fosilné palivá.

Tento problém je ale podľa tohoto článku takto vypuklý možno iba v jednej časti civilizácie (našej západnej). Iné zdá sa nie sú tak hodnotovo pokrivené, aby to spôsobovalo až takto veľké disproporcie medzi tým, čo je technicky praktické a racionálne a tým čo sa v skutočnosti aj v praxi aplikuje.

Čo je na druhej strane pozitívne, že aj v tejto oblasti elektrodopravy niekde vo svete zvíťazilo racio nad ideológiou, propagandou a finančnou tyraniou, ktorá ovládla náš (západný) svet.

Obrázek uživatele Radovan

Opravdu tristně vyznívají výše uvedená čísla v porovnání se zbytkem světa. Tam, kde Čína objednává čínské elektromobily a elektrobusy po tisících, lze současně číst článek o německém Audi, které uvažuje o výrobě plně elektrického SUV mezi lety 2016-2017. Je snad lepší důkaz o technologickém zaostávání?

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

O technologickém zaostávání čeho? Žádná čínská fabrika nevyrábí nic alespoň vzdáleně technicky srovnatelného s vozidlem typu Leaf o Tesle nebo Rimacu nemluvě. Stejně tak porovnání čínských elektroskútrů s výrobky jako je Zero, Brammo, BMW nebo připravované Japonské motorky, je naprosto tristní. To, že si nějaké město objedná tisíc elektrobusů na tom nic nemění. Ta skutečná technologická revoluce probíhá někde úplně jinde.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Konkrétně to zero můžu potvrdit že je to šupa.
Otec si to koupil a jezdí s tím na posed.

ta jednoduchost ovládání, plynulé rozjezdy když člověk zapadne, dojezd cca 100km, atd... prostě bomba stroj

Tak to upřímně závidím. Který model konkrétně má? Nepřijede s tím někdy někam na sraz?

BTW, u Zero se mi hrozně líbí ta otevřenost, kdy jeden z jejich klíčových konstruktérů je ochoten na diskusních fórech pouštět i hodně insiderské informace a radit i s různými úpravami a mody. To je tak diametrálně odlišný přístup oproti tomu co znám od nás, kdy kdejaký dovozce přebrandovaného čínského šuntu, který má oxeroxovaný EEC protokol a schéma zapojení trpí představou, že disponuje milionovým know-how a agresivně útočí na všechny, co někam postnou nějaké technické informace nebo linky na ně. I když i to, se naštěstí v posledních letech trochu zlepšilo.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zdravím,

jedná se o to "terénní FX"

co ale nechápu tak je to, že se jim podařil vyrobit stroj který má výborné vlastnosti do špatného terénu jako např.:
rozumná hmotnost, dobré zdvihy, vysoká odolnost proti nečistotám(řemen), plynulé rozjezdy když člověk zapadne(citlivé dávkování výkonu a absence spojky-supr věc)

a nakonec to celé zabijou tím že na to dají pneumatiky jak na silniční motorku. No už jsou objednané nové s pořádnýma kostkama ale je to škoda...

Děkuji za info. S těmi pneumatikami bych to viděl spíš na opomenutí při konfiguraci nebo chybu distributora, že osadil gumy, které jsou primárně na jízdu po silnici a občasné zajetí mimo. Takových uživatelů bude asi většina.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?