Český elektrický nakladač e-Dapper se ukáže na Mezinárodním strojírenském veletrhu

redakce - 03 Říjen 2019

Na letošním 61. ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně bude vystaven výsledek vývoje dvou významných českých hráčů na poli elektrifikace nejen pracovních strojů: olomoucké společnosti Technotrade a hulínské EVC Group.Prototyp elektrického nakladače e-Dapper společností Technotrade a EVC Group

Prototyp elektrického nakladače e-Dapper společností Technotrade a EVC Group
foto: EVC Group

Za projektem technologického demonstrátoru “eDapper” stojí technologická společnost Technotrade, která na vozidle vyvíjí, testuje a prezentuje nové technologie jako steer-by-wire řízení, ovládání hlasem nebo autonomní funkce.

EVC Group je pak dodavatelem li-pol NMC baterie. „Jako základ pro plně elektrifikovaný demonstrátor byl zvolen podvozek původně diesel-hydraulického nakladače Dapper, vyráběného novojičínskou společností VOP CZ,“ uvádí Jakub Kejduš, jednatel Technotrade.

„V rámci elektrifikace stroje jsme si určili za cíl přijít s variantou stroje, který by se na celosvětovém trhu zařadil na špičku ve své kategorii. Zásadní pro nás byly tři oblasti: a/plná elektrifikace pojezdu pro zachování co nejvyšší účinnosti systému, b/ vysoká kapacita baterie pro možnost práce až po dobu dvou dnů, c/ jednoduchost a ekonomičnost řešení, tak aby bylo snadno aplikovatelné pro případnou sériovou výrobu,“ doplňuje Kejduš.

Velkou předností samotného nakladače je široká paleta doplňků, díky dodatečné elektrifikaci bude stroj schopen pracovat v nízkoemisních zónách a naroste účinnost jeho pohonu

Velkou předností samotného nakladače je široká paleta doplňků, díky dodatečné elektrifikaci bude stroj schopen pracovat v nízkoemisních zónách a naroste účinnost jeho pohonu
foto: EVC Group

Samotný pojezd eDapperu, stejně jako pohon hydraulického čerpadla, je zajišťován elektromotory s permanentními magnety. „Zejména vyřešení pojezdového uzlu pro nás byl složitý úkol a vyžadoval spolupráci s několika našimi partnery, tak aby vznikla unikátní pohonná jednotka pro každé kolo,“ dodává Tomáš Nakládal, vedoucí technik Technotrade.

Uzel baterie a nabíjení byl zajištěn hulínskou společností EVC Group, které se od roku 2007 specializuje na zakázkovou výrobu průmyslových lithiových bateriových systémů a elektrifikaci vozidel.

„V projektu eDapper opětovně využíváme modulární platformy válečkových článků 18650, která umožňuje rychle vytvořit několik kapacitních variant v rámci stejného bateriového prostoru,“ upřesňuje Jan Vejbor, obchodní ředitel EVC.

„Stroj pracuje s bezpečným 48V napětím, volba kapacity baterie od 536 do 858 Ah by v případě sériové výroby elektrické verze stroje umožňovala zákazníkům volit baterii dle náročnosti jejich aplikací,“ dodává.

Standardizované moduly EVC 18650 umožňují vysokou modularitu při využití v projektech díky možnosti volby počtu osazených pozic a použití článků různých kapacit (základní modul vpravo disponuje energií 0,99 kWh, použitím článků s o 60 % vyšší energií dosahuje stejný modul energie 1,55kWh)

Standardizované moduly EVC 18650 umožňují vysokou modularitu při využití v projektech díky možnosti volby počtu osazených pozic a použití článků různých kapacit (základní modul vpravo disponuje energií 0,99 kWh, použitím článků s o 60 % vyšší energií dosahuje stejný modul energie 1,55kWh)

foto: EVC Group

„Prostorové kapacity přitom nebyly dosud plně vyčerpány, při doplnění další paralelní větvě modulů je zde potenciál, aby stroj zvládl pracovat až dva dny na jedno nabití (užitečné zejména pro půjčovny stavební techniky poskytující stroje pro víkendové zápůjčky), což je trend, kterým se trh v současnosti ubírá,“ shodují se na závěr Vejbor s Kejdušem.

Stroj bude možnost shlédnout od pondělí 7.10. do pátku 11.10. v pavilonu Z, stánek 32.

Obrázek 3 - standardizované moduly EVC 18650 umožňují vysokou modularitu při využití v projektech díky možnosti volby počtu osazených pozic a použití článků různých kapacit (základní modul vpravo disponuje energií 0,99 kWh, použitím článků s o 60 % vyšší energií dosahuje stejný modul energie 1,55kWh)

Technické parametry (prototypová verze):
ePohon:
Elektromotory: speciální jednotka v každém kole, Permanent Magnet AC 3kW 48V
Elektromotor pracovní hydrauliky: Permanent Magnet AC 12kW 48V
Regulátory: Curtis SE
Elektronická uzávěrka diferenciálu
Trakční baterie:
Typ: sekundární trakční lithiová baterie li-pol
Článek: EVC 2000/2500/3200 mAh NMC 18650 (válečkový)
Napětí: 48 V
Kapacita: 536/670/858 Ah
Řízení: EVC BMS (LMU & BMU), bluetooth i GSM vzdálená diagnostika
Životnost: > 1300 cyklů o 80% hloubce vybití

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář

Asi rozumim tomu proc 48V. Ale tech skoro tisic A je fakt dost z pohledu kabelaze, spoju, kontaktu, elektroniky.

---

Elektronům Zdar!
Měl jsem Leaf Acenta/real 19kWh/135km dojezd při rychlosti 25tis km za rok.
Nyní Leaf40 dojezd dostačující (dosud jsem nenabil do plna) při rychlosti 30tis km za rok.

Obrázek uživatele Kuk

Hezky pěkně.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Tomáš

To je lepsi nez Hype Tesla. To si asi koupim.

---

Prius PHV (2012)
V EV módu najeto přes 16000 km.

Jasne, mozes na tom behat po meste.

Má to jen obyčejnou hydraliku, žádný lineární motory. 48 V napětí . Nevidím v tom moc inovaci

Pěkná hračka ty baterky musejí stát ranec podle orientaního výpočtu tam je 3216 článků, kolik stojí jeden 100 Kč bez BMS a boxu?

Jinak já si udělal elekro bagr už před lety sice tahám kabel,ale zase nemusím čekat než se nabije.

Bere asi 4,5 kWh za hodinu práce v průměru.Pohon i pojezd na hydrauliku.

https://bagry.cz/cze/clanky/navody/co_delat_s_podkopem_kdyz_k_nemu_nemate_smykem_rizeny_nakladac

Super stroj! Diky, ze jste se o nej podelil. Mohl by z toho byt fajn clanek na hybridu, nebo video...

Cituju "Má to jen obyčejnou hydraliku, žádný lineární motory."

Chápeš proč se používá hydraulika, tedy buď technická škola nebo dotek z praxe kde se podobné stroje vyrábí, proč hydraulika...
Jinak řečeno ani omylem to není známka nizké technické úrovně, ale spíše naopak známka, že ty lidi ví co dělají ;)

Z hlediska inovací a ekologie který by měl hybrid.cz prezentovat je klasická hydralika uplně mimo.

Po stlačeném vzduchu to je snad nejhorší médium na pohon čehokoliv z hlediska účinnosti + bonus pravidelné výměny desítek litrů oleje.

Hydraulika je rychlá a silná, proto se používá všude kde právě elektrický a spalovací pohon nestačí...
Znovu, zeber nějaký odborný dokument o hydraulice a kde se používá a proč ;)

Ale ja s tebou souhlasim, mam hydraulicky bagr me to nevysvetluj.

Ale neni vhodna pro bateriovy pohon 90% energie se meni v teplo. Co tu porad resis.

Obrázek uživatele M.Krupka

+1
To je párádní stroj. V tomto případě vyhrává na plné čáře kabel vs baterie.

..ten domo-robo elektrobagr je naprostá bomba včetně investice. Dá se předpokládat, že je to i téměř bezhlučné.. ještě natočit nějaké video.. rozhodně díky za inspiraci.. sousede.. :-)

dá ,ale už mu skončila sezona, pokusím se nějaký najit. Bagruje to stejně jako podkop i rychlos t je slušná.

třeba tady

https://www.youtube.com/watch?v=SaX5gyqffKM

vypadá to ze zadu uplně stejně. Hlučný to trochu je asi jako čerpadlo u labutí na pouti. Spíše nemusím celej den čuchat smrad nafty.

A provozní náklady za hodinu 10-20 Kč vs. 5-10 litrů nafty

..super ECO pomocník!!! Je vidět, že to je i pěkně těžký a má to dost síly na rozebrání kamenitého podloží. Provozně samozřejmě nedostižné. V Jablonci byly vždycky extra šikovný lidi..


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?