Boing vytvořil ekologické letecké palivo

Jan Grohmann - 03 Únor 2014

Americký gigant Boeing ve svých laboratořích vyvinul biopalivo, které při spalování produkuje o 50 % méně emisí oxidu uhličitého. Nové palivo si však do nádrže svého auta nenatankujete, je určeno pro obří dopravní letadla.Ekologické palivo

Letecká doprava se výraznou měrou podílí na emisích skleníkových plynů
foto: US Air Force

Dopravní letadla pří dálkových letech vyprodukují průměrně 113 gramů CO2 na pasažéra. Modelový příklad - při letu z Los Angeles do New Yorku a zpět, jeden pasažér velkého dopravního letadla „vyprodukuje“ 715 kilogramů (0,715 tuny) CO2.

Letecká doprava se podílí asi 2 % na emisích CO2 a dalších skleníkových plynů. Nejčernější scénáře předpovídají, že tento podíl může do roku 2050 vzrůst až na 3 %.

Nové biopalivo od firmy Boeing může být odpovědí na narůstající ekologickou zátěž způsobenou leteckou dopravou. Je vyrobeno ze směsi olejů a tuků – olej na vaření, rostlinné oleje, živočišné tuky atd.

Oproti biopalivům již testovaným v letectví má nové palivo jiné chemické složení a jinou technologii výroby. Klasická letecká biopaliva se vyrábějí chemickou reakcí mezí rostlinným olejem a alkoholem. Výrobní technologie firmy Boeing využívá vodík k rozbití „větších molekul na menší.“

Náklady na výrobu jednoho litru „eco“ paliva firmy Boeing jsou přibližně 16 Kč (3 dolary na galon paliva). Palivo od firmy Boeing je tak cenově konkurenceschopné běžným leteckým palivům a je levnější než ostatní biopaliva.

„Schválení zeleného paliva může být průlom v dostupnosti cenově konkurenceschopných, dlouhodobě udržitelných leteckých pohonných hmot,“ řekl doktor James Kinder, technický pracovník v Boeing Commercial Airplanes Propulsion Systems Division. „Spolupracujeme s našimi partnery z průmyslu a s komunitou z letecké dopravy, abychom posunuli dopředu toto inovativní řešení a snížili závislost odvětví na fosilních palivech.“

V současné době existují výrobní kapacity na výrobu „zeleného paliva“ v , Evropě a Singapuru. Při vytížení kapacity na 100 % jsou producenti schopni pokrýt až 1 % světové potřeby leteckého paliva (600 000 galonů).

"Boeing chce vytvořit nové způsoby pro dlouhodobě udržitelné letecké palivo, a tato zelená iniciativa je průkopnický krok na této dlouhé cestě," řekla Julie Felgar, generální ředitel společnosti Boeing Commercial Airplanes Environmental Strategy and Integration."Na podporu našim zákazníkům, průmyslu a komunitě, Boeing bude i nadále hledat příležitosti, jak snížit ekologickou stopu v letectví."

Boeing
Zpět na HybridPřidat komentář

Tak abychom si to shrnuli:
"Letecká doprava se podílí asi 2 % na emisích CO2"
"Při vytížení kapacity na 100 % jsou producenti schopni pokrýt až 1 % světové potřeby"
"při spalování produkuje o 50 % méně emisí oxidu uhličitého"

Ať počítám jak počítám, pořád mi vychází že úspory O2 mohou činit AŽ 0,04 % z celosvětových celkových emisí.
No nic moc.
A to ještě pokud někde vidím u číselného údaje slovíčko "až", pro jistotu si tento údaj upravím na polovinu. (v tomto komentu nepoužito :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Takže tu máme další odvětví zaměřené pěstování olejnin za účelem výroby leteckého biopaliva. To zas bude zpludrovaných úrodných lánů a vymýcených deštných pralesů. A ceny potravin zase stoupnou.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

treba zrušiť lietadlá aj rýchlovlaky a behať všade tým rúrovým čo musk vymyslel. Čas strávený na letisku a pod. by určite hento rúrové čudo vyrovnalo, možno aj prekonalo :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

"Dopravní letadla pří dálkových letech vyprodukují průměrně 113 gramů CO2 na pasažéra." jeste by se hodilo udat na jakou vzdalenost... v tomto pripade je to 113g/km na jednoho pasazera, vzhledem k tomu, ze letadlem se létá na vzdálenosti 1000km+, tak je to značné množství (napriklad v usa- z vychodu na zapad- asi 4000km ! to znamena 0,113*4000= 452kg! CO2 na pasažéra*300(počet lidí v letadle) a hned se dostaneme na 135 tun na jedel let LA-NY)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Asi neumím počítat, nebo jsem nedával pozor v chemii a fyzice, ale nějak mi ty počty nesedí.

dejme tomu, že kyslíková molekula je stejně těžká jak uhlíková ( rozdíl dvou protonu). tzn. že letadla musí mít v nádržích pro 4000tis km ->150 tun čistého uhlíku.

Tak se ptám kde je voda a další věci co jsou v kerosinu. Tož nevím jestli letadla na 10tis km mají alespoň 300tun paliva???

Nezlobte se na mne, ale tady zase ekoteroristé značně přehánějí. Zajímalo by mne co za experty to počítá. Jestli stejní jak v naší vládě tak se lecos vysvětluje.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A co takto:
Letadlo na tisícikilometrové trase spotřebuje 14 100 kilogramů kerosinu, na každých sto kilometrů tedy připadá asi 1 410 kg leteckého paliva. V přepočtu na jednoho pasažéra to činí 11,1 kilogramu oxidu uhličitého na průměrných 100 km.

S tím souhlasí i čísla od Air France, na trase Praha-Paříž 118 kg CO2/osobu.

Tím ale nechci říct, že řešením je vykácet prales a pěstovat olejovou palmu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

oprava 4tis km ne 4000tis.

Co se tyce letadel, tak jedinou moznost je vodik....

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Já bych tam narval jadernej reaktor. Ať to stojí za to!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nebo oprášit stratoletiště.

Kdysi jsem viděl projekt stratosférického letiště - mělo to létat kolem země poháněné jaderným reaktorem - zemi to mělo obletět za cca 80 hodin. Idea byla, že na zemi se pasažéři nalodí a vyletí se s nimi nahoru na toto letiště. Tam si počkají až budou nad místem kde chtějí sestoupit a sklouznou dolů. A pro kompletní zajištění dopravy by stačilo něco kolem 40ti takovýchto letišť.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol