Zdražení zánovních aut na trhu je větší než inflace

Meziroční míra inflace se podle Českého statistického úřadu v lednu vyšplhala na 9,9 %. Výraznou měrou k tomu nepochybně přispívá i zdražení na primárním automobilovém trhu, který se stále potýká s nedostatkem nových vozů. To ovlivňuje i ceny ojetin, zejména zánovních. 

V České republice auta do tří let stáří na trhu meziročně podražila o 25,7 %. Ve srování s rokem 2020 je to dokonce o 41,8 %. Stejný trend je patrný i v Polsku, kde zánovní auta meziročně zdražila o 22,2 %. Na Slovensku se zdražilo nejméně, pouze o 13,4 %. Na trhu ojetin jsou ale i modely, které v kategorii do tří let stáří během posledních dvou let zdražily téměř o 60 %. 

„Inflace se v poslední době dotýká nás všech a automobilový sektor, který dlouhodobě táhne českou ekonomiku, není výjimkou. Výrobcům se rapidně zvýšily vstupy v podobě cen energií, které pochopitelně promítají do cen pro koncové zákazníky. Do toho stále ještě vstupují problémy s dodávkami čipů, které doposud zpomalují výrobu, čímž je na primárním trhu nedostatek aut. To ve svém důsledku zdražuje i ojetá auta, a nejvíce pak ta zánovní, kterými zákazníci často nahrazují pořízení nových. U žádaných modelů proto teď na trhu sledujeme zdražení, které od začátku pandemie dosáhlo mnohdy přes 30 %,“  říká Luboš Vorlík, výkonný ředitel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna v České republice.

Nejčastěji nabízenými zánovními vozy byly v lednu v Česku modely tuzemské automobilky Škoda, které zabírají prvních sedm pozic v TOP 10 (vzestupně Fabia, Octavia, Scala, Kodiaq, Karoq, Superb, Kamiq). Osmé až desáté místo pak obsadily Hyudai i30, Toyota Corolla a Dacia Duster. Tachometr nabízených zánovních aut nejčastěji ukazoval hodnotu 17 286 km. Největší zdražení za dva roky zaznamenal Volkswagen Golf, jehož střední hodnota ceny je aktuálně 630 000 korun, zatímco v roce 2020 to bylo pouze 399 000 korun. Ze škodovek pak nejvíce zdražila Škoda Octavia, z 489 000 korun na současných 679 000 korun.

zdroj: tisková zpráva

24 komentářů u “Zdražení zánovních aut na trhu je větší než inflace”

      1. Pro Anonym 2044 Mně teda sporťáky nezajímají, ale ze zvědavosti jsem se mrknul…Teda vážně – ve srovnání se němec rozjíždí jak traktor s hnojem…Až jsem podezíral řidiče, že to dělá naschvál 😃… Ale zase je Taycan fakt fešák, tak jako kundolapka ve městě bude fungovat… Jenom radši moc nezávodit 😁

  1. PR autobazaru AAA v primem poctenicku 😀

    schvalne si spocitajte inflaci za posledncih rekneme 22 let, a pak se podivejte na to kolik dane modely pokud meli dodneska prime nastupce stali, u drtive vetsiny takovych aut zjistite, ze cenikova cena zakladniho modelu tenkrat byla fakticky i jen primim podovnanim cisle drazsi nez stejny daleko lepe vybaveny model dnes

    kuprikladu Fabia ktera je v CR velice oblibenym modelem, v roce 1999 startovala se zakladnim modelem v zakladni vybave na sume necelych 260 tisic tehdejsich korun, ve vybave nemala ani radio ani klimatizaci, okenka byli na klicku a to i ty vepredu, nebylo tam zadne ABS, zadne ESP ani jiny podobny asistent a auto melo jeden airbag ridice ve volantu, dnes 4 generace Fabie coby zakladni model v zakladni verzi zacina na 340 tisicich,, ma klimatizaci, ma radio, ma ABS i ESP, ma vsechny okenka ovladana elektricky a ma minimalne 6 airbagu,…….. mezi roky 1999 a 2022 byla inflace dle CNB takova, ze na tehdejsich 260 tisic korun by dnes bylo potreba mit 432 tisic korun, ale Fabia dnes prekvapive zacina na sume 340 tisic korun, tedy rozhodne pod urovni inflace za tech 23 let, mimochodem rok 1999 byl i rokem kdy inflace v CR klesla k 1%

    kuprikladu Audi 6 za tech 23-24 let, na cene dokonce klesla, dnes je zakladni Audi 6 levnejsi o cca 130 tisic, oproti tehdejsim cenam zakladniho modelu A6

    a dalo by se pokracovat na spousty dalsich oblibenych aut, pokazde vysledek stejnej, bud levnejsi nez tehdy, nebo inflacne hodne pod cenou

      1. A kolik Fabii z roku 1999 jeste existuje a jsou funkcni? Nostalgie je sice hezka, ale je to vic o dojmech nez o realite. Jedina nostalgie ktera ma realny podklad je ta, ze erekce byla tenkrat mnohem kvalitnejsi. Ale to plati jen pro toho kdo vzpomina na stare dobre casy. Pri porovnani vaseho tenkrat a dnesnim ted neni u stejne starych mladiku zadny rozdil. Vse je relativni podle uhlu pohledu.

      2. hmmm, zajimava myslenka, ale asi bude mit dost trhliny, na silnicich teda moc puvodnich fabii prvni generace nepotkavam, tedy tech z let 1999-2004, na inzertnich servrech jsem z roku 1999 nasel v CR celkove 3 inzeraty, v cele Evrope pak 20 inzeratu, cena prvni generace novodobe Fabii z let 1999-2004 zacina v tech inzeratech od 7 tisic, v Evrope pak od cca 490 eur

        takze bud si ty Fabie nekde skudlej v garazich pod plachtou nebo v klimatizovane sprcce zberatele, a nebo se jich proste dodneska moc nezachovalo a tedy preziti dalsich generaci se moc nekonalo 😀 osobne odhaduju ze to je spise ten druhy pripad, tedy ze drtiva vetsina tech Fabii proste skoncila jako vrak a byla recyklovana, a to co dnes na silnicich z Fabii 1 novodobe generace zbylo, se do par let na ten vrakac podiva taky 🙂

        1. Nekoukejte se na silnice, ale do registru vozidel. Průměr stáří osobních aut v registruje cca 15 let, zatímco na silnici cca 8 let. Čím to asi bude ? No starším autem se v průměru tolik nejezdí, takže na silnici je tak často neuvidíte, ale to neznamená že neexistují.

          Osobní příklad. Jedna Fábie první generace rok 2004 mě stojí v garáži, protože se stala, druhým, záložním autem. Najede asi desetinu toho co první auto, takže ji neuvidíte ani na ulici ani v provozu. Nicméně udržet to v provozu stojí pakatel, prodávat to nemá smysl, ale občas se hodí druhé, horší nebo menší auto, takže ještě dost dlouho v domě a v registru zůstane. A protože strávila většinu času pod střechu, tak nikde nijak nerezne. Je připojená na minidobíječku pro udržování baterie, prohazuji kola letní/zimní dle předpisů, takže je vždy připravená k provozu, který je ale náhodný a nevelký. Žádný vrak na dojetí.

            1. Ale toto čištění už proběhlo. Pokud máte auto v registru, tak musíte platit povinné ručení. Pokud ho neplatíte, začnou se o vás pojišťovny zajímat, proto se dávali značky do depozitu. A pokud jsou značky v depozitu víc než rok půl (nebo jak to je), tak ho vyřadí a už ho nejde přihlásit.

              Takže nevěřím že po tom čištění stále 10% registru obsahuje neexistující auta a nepojízdné vraky.

              1. Ne, ne, tady vás musím opravit. Mám ještě 3 vraky v depozitu. Neplatí se z toho ročně nic. Do depozitu můžete dát značky na rok. Po roce byste měl prodloužit depozit na neomzeně s tím, že uvedete adresu, kde vrak parkuje. (Když to neuděláte není za to žádný postih – u jednoho auta jsem to dělal po 2 letech.) Pokud vím, tak žádné automatické mazání z depozitu se nekoná. Ještě před rokem jsem takto měl v depozitu 5 vozidel obvykle z roku 2000. Jezdil jsem tím šestým autem z roku 2006. Ty předchozí byly na náhradní díly a tak, byly tam i 7 let. Loni jsem to trochu zredukoval. Jedno jsem nechal na rozstříhání hasičům, jedno si odvezli na vrakáč za 6 tis. Zítra půljdou pryč další 2 vraky bez katu po 3 tis. Na menších vesnicích se starých vraků okolo baráků válí docela dost. O průměrným stáří vozů v ČR si tedy myslím svoje.

Napsat komentář