Zaměstnanci, kteří soukromě používají firemní hybridy nebo elektromobily, najdou na výplatní pásce až o tisíce korun navíc

Příjemnou zprávu přinesla všem zaměstnancům, kteří mají domluvené využívání firemního elektromobilu pro osobní účely, novela zákona o daních z příjmů schválená na začátku června. Snížení výpočtu takzvaného nepeněžního příjmu pro nízkoemisní vozidla jim totiž ve výsledku zvedne čistý příjem – a to hned o několik tisíc za rok.

Každý zaměstnavatel, který poskytuje bezplatně zaměstnanci firemní vozidlo jak pro služební, tak pro jeho soukromé účely, je povinen tento „nepeněžní příjem“ zaměstnanci dodanit. Doposud tvořilo toto dodanění 1 % ze vstupní ceny vozidla (nejčastěji kupní ceny) včetně DPH pro všechna osobní vozidla bez rozdílu. Novela zákona o daních z příjmů však snižuje od července 2022 pro kategorii nízkoemisních vozidel tento podíl na polovinu – tedy 0,5 %. 

Za nízkoemisní vozidlo se budou považovat bateriová elektrická vozidla, vodíková vozidla s palivovým článkem a dále pak plug-in hybridy, případně elektrická vozidla s prodlouženým dojezdem. Tedy za předpokladu, že splní environmentální parametry stanovené normou. 

V praxi to tedy znamená, že nejoblíbenější český elektromobil Škoda ENYAQ iV, který by dokázala firma šikovně pořídit za kulatý milion korun s DPH, přinese od července zaměstnanci na jeho výplatní pásce o 1300 korun čistého navíc. Tedy za předpokladu, že podléhá jen 15 % sazbě daně (má příjem nižší než cca 155 tisíc měsíčně). 

„Jedná se de facto o paušální úlevu, protože je jedno, kolik soukromých kilometrů s tímto firemním vozem zaměstnanec najezdí. Za 6 měsíců bezplatného užívání i pro soukromé účely zaměstnanec ušetří nově skoro 8 tisíc korun,“ uvádí tax senior manager z poradenské společnosti RSM Jaroslav Sůsa. „To už může být pro některé firmy zajímavý zaměstnanecký benefit a hezká motivace přecházet při obměně vozového parku na nízkoemisní vozidla.“ 

Využívat bezplatně firemní osobní automobil i pro soukromé účely přitom není v Česku nijak výjimečné. Z dat RSM vyplývá, že tuto možnost nabízí zaměstnancům naprostá většina českých firem. Nízkoemisní vozidla se však v českých firmách prosazují pomaleji než v západní Evropě. Důvodem je především nedostatečná nabíjecí nebo doplňovací infrastruktura i výrazně vyšší pořizovací náklady. 

Jak definuje nízkoemisní vozidlo zákon? 

Za nízkoemisní vozidlo se považuje silniční vozidlo kategorie M1, M2 nebo N1, které nepřesahuje emisní limit CO2 ve výši 50 g/km a 80 % emisních limitů pro látky znečišťující ovzduší v reálném provozu podle přílohy I nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 ze dne 20. června 2007 o schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6), v platném znění.  

zdroj: tisková zpráva

18 komentářů u “Zaměstnanci, kteří soukromě používají firemní hybridy nebo elektromobily, najdou na výplatní pásce až o tisíce korun navíc”

          1. TCO spotřebního produktu, obecně jakéhokoliv aktiva s omezenou životností, zahrnuje kromě capex a opex i náklady na vyřazení/likvidaci.

            A právě u elektromobilů je to dost podstatné číslo, protože jejich procentuální zbytková hodnota po dokončení životního cyklu ve firemní flotile jr v porovnání se spalovacím vozidlem výrazně nižší.

            A na to elektromobilisté pravidelně zapomínají. Není výjimkou, že resell value loss / km je násobně vyšší,. než opex / km. Bazary jsou plné elektromobilů, jejichž majitelé se prsili jak platí halíře na ujetý km, ale ve skutečnosti je cesta Praha Brno a zpět stála desítky tisíc Kč.

            Shrnutí
            TCO spotřebního produktu se počítá takto: Náklady na pořízení + náklady na provoz – příjem z prodeje (nebo + náklady na likvidaci).

                1. Tak samozrejme. Zalezelo by na tom jaky ma ta ktera zeme energeticky mix a kolik CO2 se vypustilo pri vyrobe toho ktereho auta.

                2. Započtěme emise NOx, sazi, nespalenych CH a dalsich jedu z vyfuku do emisni bilance automobilu a pak zuctujme. To by se spalovaci hodne divili.

            1. ano mas pravdu, presne TCO nezname, ovsem je celkem zname prubezne naklady na provoz a zname teoreticky i koncovou cenu az auto ve firme skonci diky tomu ze 1 elektromobil stejne znacky jiz ve firme byl po dobu 4 let a najezdu cca 200 tisic km, a mel lepsi TCO nez dieselove BMW5 ktere nahradil, takze neni duvod nahradit i dieselove Octavie elektromobily

              a ze v pripade toho BMW a Tesly bylo TCO neskutecne propastne v neprospech BMW, za ty 4 roky slo temer o milion korun o ktere bylo dane BMW drazsi, ac sefstvo aktualne pokukuje po moznem elektrickem BMW navazujicim na radu 5, BMW i4 mu prijde asi manazersky malo dustojne a i7 je jiz mimo tabulky firmy, i pro manazery konci cenovka na 2 milionu v porizeni bez dane, tak je to mensi firmicka no

              bezni dispeceri dostali proste misto Oktavek dve Tesly 3, a ac se jedna o velkej cenovej rozdil 700 vs 1,22 milionu, tak vesmes zvrat v nakladech danych aut nastava jiz behem 2 roku uzivani okolo najezdu 70-75 tisic km, a to pocitam porad s cenama pohonnych hmot na urovni 30 korun na litr nafty

                1. Bez přesných dat, která můžeme ověřit proti stavu trhu, si můžeš vymyslet cokoliv.

                2. @tupec42. Tak se ukazte vy s vasima daty at Saman si to muze porovnat. Na to nemate koule, nebo spise ty data.

Napsat komentář