Ceny elektromobilů se v příštích třech letech výrazně sníží. Přibližně od roku 2027 bude výroba nové generace elektromobilů levnější než výroba srovnatelných vozidel se spalovacím motorem. Podle společnosti Gartner se tak stane dříve, než se dosud očekávalo a bude to umožněno inovativními výrobními postupy a snížením cen baterií.
Odborníci se shodují, že elektromobilům nestačí poskytovat dotace a mluvit o ekologické udržitelnosti, jedinou cestou k jejich popularizaci je právě výrazné snížení ceny elektromobilů.
Ke snížení výrobních nákladů elektromobilů nepřispějí jen postupně klesající náklady na výrobu trakčních baterií. Důležitou roli sehrají také nové metody montáže karoserií, které se budou skládat z menšího počtu dílů než dosud, což nejenže celý proces urychlí, ale také sníží náklady na stavbu karoserie nejméně o 20 %, nepočítaje výdaje na její lakování.
Zároveň však analytici Gartneru varují, že opravy elektromobilů nebudou rentabilní a že řidiči budou mít problém sehnat pojišťovnu. Náklady na opravy by se mohly zvýšit až o 30 procent a pojišťovny budou odmítat registrovat elektromobily.
Zatímco letos by se podle odhadů společnosti Gartner mělo na celém světě koupit až 18,4 milionu elektromobilů, v roce 2025 se toto číslo má zvýšit na 20,6 milionu kusů.
V České republice prodej elektromobilů loni vzrostl o 71 % na 6640 vozidel. Prodej nových aut s hybridním pohonem se zvýšil o 44,5 % na 40 804 vozů. První příčku mezi elektromobily drží Tesla, mezi hybridy vede Toyota, která v následujících dvou letech plánuje uvést na trh několik nových bateriových modelů.
Toyota převzala nový podnik na výrobu baterií
Toyota se nedávno dohodla se společností Panasonic jako spoluvlastníkem výrobce baterií Primearth EV Energy (PEVE) na zvýšení svého podílu na 100 %. PEVE se tak stane dceřinou společností japonské automobilky Toyota, což urychlí hromadnou výrobu různých typů baterií pro elektrické vozy. Akvizice je naplánována na konec března.
Kromě baterií pro hybridní vozy plánuje i PEVE začít vyrábět baterie pro bateriové vozy a plug-in hybridy. Posun společnosti k masové výrobě široké škály baterií pro elektromobily umožní Toyotě pružně reagovat na rostoucí poptávku po akumulátorech a zároveň přispěje k dalšímu posílení konkurenceschopnosti hromadné výroby.
zdroj: tisková zpráva
„Zároveň však analytici Gartneru varují, že opravy elektromobilů nebudou rentabilní a že řidiči budou mít problém sehnat pojišťovnu. Náklady na opravy by se mohly zvýšit až o 30 procent a pojišťovny budou odmítat registrovat elektromobily.“
Treba dodať, že v originále správy sa hovorí o opravách po haváriách. Gantner má asi zbytočné obavy, poškodené časti karosérie sa môžu odstrihnúť a privaria sa nové, ako sa to robí už aj teraz. A poisťovňu si chystá aj Tesla, ak doterajšie nebudú mať záujem. Tesla má najlepšie informácie o tom, aké poškodenia sa vyskytujú a vie si presne nastaviť poistné, čím získava konkurenčnú výhodu.
BEV mají jasnou budoucnost, stačí se podívat na produkci z Činy nebo na Teslu, ten pokrok je neuvěřitelný. Jenom Evropa chrápe.
Jestli si nekdo mysli, ze vyrobit elektroauto (respektive baterku) bude nekdy levnejsi, nez spalovaci, tak je hlupak hlupaku. V soucasne dobe a v nejblizsich 10ti letech (ale nejspis nikdy) to tak rozhodne nebude. V zasade nic proti elektroautum nemam, ale bateriovy pohon vazne neni budoucnost. A to se nebavime o ekologii, tam je to uplnej horor.
Proti spalovakum v podstate nic nemam, ale spalovak je uz zastarala technologie ktera nema budoucnost. Kde vas prosim vystourali?
Ale nejspíš nikdy? Další takovej co si myslí, že ropa je věčná a nekonečná. Ale v podstatě má pravdu, že EV nikdy nebude levnější než spalovák protože cena spalováku klesne k nule v okamžiku kdy do něj nebude co nalejvat.
Baterky šly hodně dolů. Výrobní náklady na baterku lze dostat do 100 tis Kč. Narozdíl od spalováku zase ušetříte na jiných věcech. Ekologie už taky není tak špatná. Kobal už se přestává v baterkách používat.
Pro Teslu, BYD a některé čínské automobilky to tak bude. Je velice pravděpodobné , že vyrobit EV pro ně bude levnější a časem mnohem levnější ,než vyrobit spalovací auto. Pro klasické automobilky to bude platit možná pro jejich čínské továrny , ale v Evropě je to pro rok 2027 málo pravděpodobné (klasické automobilky) .V USA je tam nějaká malá šance u Fordu ,zbytek málo pravděpodobné. Tedy pokud do roku 2027 vydrží dodavatelský řetězec na spalováky. Je jasné , že pokud se zásadně zmenší jejich prodej, třeba na polovinu ,tak budou muset dodavatelé vyrábět dráž. Další zdražení spalováků , dejme tomu o 20% , to pak ano, to už bude možno vyrobit EV levněji i v Evropě pro staré automobilky. Ale ona bude stačit cenová parita a ta vypadá na rok 2026.
Toyota je druha Nokia. Budou tak dlouho kejklovat az padnou na drzku. Nejak zapomeli napsat jak uzasne jsou ty jejich H2 nesmysly.
Nikdo už nevěří vodíku v osobní dopravě, ani Toyota. Možná se něčím chlubí v prezentacích, ale faktem je, že od toho upouštějí, když celosvětové prodeje Toyoty Mirai klesají 3. rok v řadě.
to si nemyslim, cele je to jen PR na vsechny strany
Nokia skoncila na jedine veci, na tvrdohlavem odmitani Androidu a setrvavani na Simbianu, tedy na systemu pro ktery nechtel nikdo delat appky, protoze delat neco pro ten system je horsi nez se rovnou zasebevrazdit 😀
u Toyoty vidime jen PR ktere nam ma jakoze rikat ze hybrid je super (a to jim prodejne fakt funguje), ze vodik je taky super a ze baterka je neco co zatim neumej (a je videt ze jim to nefunguje, a zakaznici zacinaj obracet a vodik zacinaj odmitat, a to ze v diskuzich par jedincu pises opak je ciste diskuzni kovbojstvi, ty lidi co to pisou na ty auta stejne nemaj penize), Toyota navic neni nijak zasadne levna, takze ma realtivne dobre moznosti jak casem na bateriovou elektromobilitu naskocit, a to naskakovani bude potreba vyzrazne v dobe, kdy se zacne S krivka pomalu narovnavat na svem vrcholu, to bude vesmes doba kdy bude potreba naskocit do bateriove elektromobility naplno, a problem tam budou mit automobilky co proste nenaskoci, ale Toyota vesmes jiz naskocila, jen zatim nema duvod to nejak vyce rozvijet v PR