Majitelé elektrických aut se shodnou na tom, že chtějí nabíjet šetrně, ekonomicky a rychle. Potíž je v tom, že tyto požadavky jdou proti sobě a výsledné řešení bude vždy jejich kompromisem.
foto: Voltdrive
K baterii nejšetrnější je nabíjení pomocí palubní nabíječky, která si nabíjecí proces optimalizuje podle potřeb baterie vozidla. Vzhledem k možnosti volby nízkého tarifu elektřiny je nejekonomičtější nabíjení doma, ideálně přes noc, nebo v zaměstnání.
Nejrychlejší je pak nabíjení rychlonabíječkou, která nabíjí vozidlo stejnosměrným proudem (DC) a umožňuje dodat větší množství energie navýšením nabíjecího proudu nebo napětí. To však vyžaduje vyšší úroveň komunikace mezi vozidlem a nabíječkou a mohou vznikat problémy s kompatibilitou.
Nevýhodou je i nižší šetrnost k akumulátoru vozidla, a potřeba „robustnější“ připojovací infrastruktury, u níž se vyšší investičními náklady přímo promítnou do cen nabíjení.
K jakému účelu bude nabíječka sloužit?
Pro nabíjení soukromého vozidla plně postačí základní nabíječka bez jakýchkoliv dalších funkcí. Elektromobil jednoduše připojíte kabelem k nabíječce a máte hotovo. Pokud odebíráte elektřinu ve dvoutarifní sazbě, můžete základní nabíječku doplnit o využití tzv. HDO (hromadné dálkové ovládání) a vybrat si, zda chcete elektromobil nabíjet jen při nízkém tarifu, nebo v libovolném čase.
V případě, kdy chcete sledovat množství odebrané energie, potřebujete chytrou nabíječku. Ta umožní sledovat množství odebrané energie při nabíjení firemních vozidel ve vlastní soukromé garáži, nebo při nabíjení v parkovací garáži bytového domu, a přiřadit tak odebranou energii konkrétnímu uživateli.
Jaká vozidla budete nabíjet?
Zásadní pro výběr nabíječky je zjistit si velikosti akumulátorů vozidla a typ i příkon palubní nabíječky v něm. Je potřeba si uvědomit, že nejslabší článek v nabíjecím řetězci palubní nabíječka-nabíjecí stanice vždy určuje maximální možný nabíjecí příkon, tj. například vozidlo s jednofázovou palubní nabíječkou 2,4kW se bude vždy nabíjet nejvýše 2,4kW, bez ohledu na dostupný příkon, či typ nabíjecí stanice.
Údaje o palubní nabíječce jsou vždy uvedeny ve specifikaci vozidla. Pro informaci o délce doby nabíjení a potřebném příkonu pro váš elektromobil můžete využít Kalkulátor doby nabití na webu voltdrive.com/elektromobily/.
Jaký je k dispozici příkon?
Rychlost nabíjení zásadně určuje v místě dostupný příkon. Za rezervovaný příkon se platí pravidelné poplatky, je proto vhodné ho mít správně nastavený a optimálně jej využít, aby náklady dobíjení nebyly zbytečně vysoké. Z tohoto důvodu je nejlepší využít nabíječku, která disponuje funkcí tzv. dynamického řízení spotřeby (Dynamic Load Management) a která v reálném čase monitoruje okamžitý příkon do celého objektu.
V případě hraničního odběru dočasně sníží maximální povolený příkon pro nabíjení elektromobilu a zamezí vyhození jističů. Tím není potřeba mít hodnoty jističe naddimenzované a při nabíjení každý měsíc pravidelně ušetříte.
Nejste-li si výslednou konfiguraci nabíječky jistí, doporučujeme vše konzultovat s odborníky společnosti VOLTDRIVE na info@voltdrive.com. Ta byla založena již v roce 2010 v Prostějově, kde je také výrobní závod a technologické centrum. Značka se stala průkopníkem elektromobility a dlouhodobě spolupracuje s nejvýznamnějšími firmami na českém energetickém trhu.
Díky lokální výrobě mohou zákazníci počítat s českým supportem, rychlým zákaznickým servisem a vstřícností k široké škále zákaznických požadavků. V konceptu VOLTDRIVE se počítá s možností volitelného vnitřního osazení jednotlivými prvky.
Nabíjení v polo-veřejných prostorech
Samostatným tématem je výběr nabíjecích stanic do poloveřejných prostor – garáží bytových domů, obchodních a kancelářských objektů. Ideální je na možnost nabíjení elektroaut myslet už během plánování výstavby. Osvědčená je úzká spolupráce s developerskými společnostmi již v rámci přípravy projektu, což umožňuje navrhnout systémové, efektivní a úsporné řešení dobíjení. Jakékoliv dodatečné zásahy do již hotového objektu vedou k vyšším nákladům a kompromisům, které mohou dobíjení uživatelům znepříjemnit.
foto: Voltdrive
Při budování ať už podzemních garáží nebo parkovacích stání je zejména potřeba myslet na zajištění dostatečného příkonu v celém objektu. V praxi to znamená nutnost uzavřít smlouvu s distributorem energií, a pokud je to možné, zajistit si i garanci budoucího navýšení příkonu. Někdy může posílení jističe znamenat výstavbu nové trafostanice.
Celkový příkon je vždy třeba dimenzovat podle počtu plánovaných parkovacích míst s možností nabíjení. V objektech s více plánovanými nabíječkami je žádoucí použít systém dynamického řízení příkonu, který hlídá nepřekročení maximální hodnoty rezervovaného příkonu, a dělí ho rovným dílem mezi aktivní nabíječky.
Druhou fází přípravy je vybudování vnitřních rozvodů. Celou infrastrukturu je dobré naplánovat modulárně tak, aby se dala v budoucnu posilovat, a veškeré rozvody, které je třeba pokládat do země či zasekávat do zdí, vybudovat již v rámci stavební připravenosti. Celá nabíjecí infrastruktura musí být součástí projektu elektroinstalace a projít standardním schvalovacím procesem.
V případě instalace nabíječek ve veřejných či poloveřejných prostorech bývá často potřeba využít řady doplňkových funkcí jako jsou:
- Autentizace a autorizace uživatele, tj. prokázání a ověření oprávnění nabíječku použít. Nejčastěji se používá RFID čip nebo karta, obdobně je možné použít i zaměstnaneckou vstupní kartu či klíč k hotelovému pokoji.
- Měření a záznam odebrané energie pro případ, kdy jednu nabíječku využívá více osob.
- Dálkový dohled a řízení nabíječky.
- Systém pro platby a jejich účtování.
Všechny tyto dodatečné funkce nabízí tzv. „chytré“ nabíječky, které jsou připojeny na řídící centrálu. S instalací tohoto systému řízení sítě nabíječek je vhodné počítat již v době vzniku projektu a vyhnout se tak následným stavebním úpravám v objektu.
Jiné požadavky budou na řízení nabíječek např. v bytovém domě, kde každý z uživatelů používá vyhrazené parkovací místo, jiné v kancelářské budově se sdílenými místy skupiny zaměstnanců a úplně jiné v parkovací garáži nákupního centra se zcela anonymními uživateli. Tam je výhodné do systému zakomponovat možnost plateb běžnými bezkontaktními kartami, které slouží jak k autentizaci a autorizaci uživatele, tak současně i jako platební nástroj.
Pokud chceme solidně dobít automobil, použijeme
Pokud chceme solidně dobít automobil, použijeme baseballovou pálku. Pro doplnění energie používáme nabíječky.
..
..
Kdyby auto mělo palubní nabíječku 22kW takže by se mohlo
Kdyby auto mělo palubní nabíječku 22kW takže by se mohlo dobíjet na AC přesně 22kW. A kdyby existovala DC nabíječka, která dobíjí přesně 22kW. Ničí to baterii stejně nebo je v tom rozdíl?
Nabíjení elektromobilu s dnešními kapacitami baterií 22
Nabíjení elektromobilu s dnešními kapacitami baterií 22 kW rozhodně neničí a je jedno zda jde o nabíjení AC přes vnitřní nabíječku nebo DC ze stojanu. Výsledkem je stejnosměrný proud pro baterii s řízeným průběhem.
už prvé ZOE malo. takže stačí dohľadať koľké mali
už prvé ZOE malo. takže stačí dohľadať koľké mali problém s batériou.