Vodíkový kamion Daimleru by měl ujet až 1000 km na jednu nádrž, k zákazníkům půjde do dvou let

Daimler spoléhá na vodíkový palivový článek pro elektrifikaci svých nákladních vozidel, určených pro flexibilní a náročný dálkový provoz. Cílem je dojezd 1000 kilometrů a více bez dotankování.

Vývojový prototyp nákladního vozidla Mercedes-Benz GenH2 jezdí na zkušební dráze od konce dubna. Široká série testů je další milník na cestě k sériové výrobě.
foto: Daimler Trucks

Výrobce nákladních vozidel Daimler Trucks již na konci dubna zahájil intenzivní testy nového, průběžně vyvíjeného prototypu svého nákladního vozidla Mercedes-Benz GenH2, který byl představen v roce 2020 a dosáhl tak významného milníku na cestě stát se sériovým produktem.

Vývojáři Daimler Trucks testují vozidlo s palivovými články komplexně ze všech hledisek. Zaměření široké série zkoušek, které jsou velmi náročné na vozidlo a jeho komponenty, zahrnuje nepřetržitý provoz, různé povětrnostní a silniční podmínky a různé jízdní manévry.

Rozvojový plán Daimler Trucks předpokládá první testy na veřejných komunikacích ještě letos. Zahájení zákaznických zkoušek je plánováno na rok 2023 a od roku 2027 mají být zákazníkům předána první sériová vozidla nákladního vozidla GenH2.

„Vodíkový pohon palivovými články bude nepostradatelný v dálkové nákladní dopravě budoucnosti s neutrální bilancí emisí CO2 – to potvrzují i naši četní partneři, s nimiž spolupracujeme ze všech sil na tom, aby se technologie dostala do sériové výroby a na silnici. Důležitým impulsem k používání vodíku v silniční nákladní dopravě je také jasný závazek zákonodárných orgánů na vnitrostátní i evropské úrovni. Politická podpora hraje důležitou roli při rozvoji zelené vodíkové infrastruktury a pro ekonomiku nákladních vozidel s palivovými články pro naše zákazníky,“ říká Martin Daum, předseda představenstva společnosti Daimler Truck AG a člen představenstva společnosti Daimler AG.

Náročné testy na 1,2 milionu kilometrů najetých kilometrů

Vývojoví inženýři Daimler Trucks navrhují nákladní vozidlo GenH2 pro stejné požadavky na životnost vozidel a komponentů jako srovnatelný konvenční Mercedes-Benz Actros, což znamená 1,2 milionu kilometrů najetých kilometrů, deset provozních let a celkem 25 000 provozních hodin.

Mercedes-Benz GenH2 s vodíkovým pohonem

Mercedes-Benz GenH2 s vodíkovým pohonem
foto: Daimler Trucks

Proto musí nákladní automobil GenH2 – stejně jako každá nová generace Actrosu – projít velmi náročnými testy. Jen v prvních týdnech zkoušek urazilo vozidlo stovky kilometrů při nepřetržitém zatížení na válcové zkušebně a prošlo řadou extrémních situací z provozní praxe, jako je například plné brzdění nebo jízdy přes nerovnosti na zkušební dráze.

Zcela nový koncept vozidla a nové komponenty

GenH2 Truck je kompletně přepracované vozidlo se zcela novými komponenty, kterým vývojáři při testech věnují zvláštní pozornost. Patří mezi ně systém palivových článků, plně elektrické hnací ústrojí a všechny související systémy, jako je speciální chlazení.

Hmotnost nových součástí a jejich poloha ve vozidle mají také vliv na jízdní vlastnosti nákladního vozidla. V důsledku toho například v případě vibrací v důsledku nerovností vozovky a zejména v extrémních situacích působí na nákladní vozidlo jiné síly než v konvenčních vozidlech.

Aby bylo možné získat komplexní poznatky v rané fázi, bude současný prototyp – jak je plánováno také pro sériovou verzi nákladního vozidla GenH2 – v rámci testů naložen až 25 tunami užitečného zatížení až do celkové hmotnosti soupravy kolem 40 tun.

Kapalný vodík nabízí řadu výhod

Daimler Trucks preferuje kapalný vodík, protože oproti plynnému vodíku má výrazně vyšší objemovou hustotu energie. V důsledku toho může nákladní automobil s palivovými články, natankovaný kapalným vodíkem, mít mnohem menší a díky nižšímu tlaku i podstatně lehčí nádrže.

To umožňuje větší nákladový prostor a vyšší užitečné zatížení nákladních vozidel. Současně lze tankovat více vodíku, což výrazně zvyšuje dojezd. Nákladní automobil GenH2 Truck je tak stejně jako konvenční dieselové nákladní automobily vhodný pro obtížně plánovatelnou vícedenní dálkovou dopravu, kde je vysoká denní energetická náročnost.

Odborníci společnosti Daimler Trucks neustále pokračují ve vývoji technologií nádrží na kapalný vodík na základě předem definovaného plánu vývoje. Do konce tohoto roku chtějí dosáhnout takové úrovně zralosti prototypů nových nádrží, aby mohli plynule pokračovat v probíhajících náročných testech nákladního vozidla GenH2.

Po zahájení sériové výroby se budou používat výhradně nádrže na kapalný vodík. Pro intenzivní zkoušky nákladního vozidla GenH2, které budou probíhat do ukončení vývoje nádrží na kapalný vodík, se jako interní prozatímní řešení budou používat nádrže s plynným vodíkem. Daimler Trucks tak ukazuje, že obě skupenství vodíku – plynné i kapalné – jsou technicky použitelná.

tisková zpráva

51 Comments on “Vodíkový kamion Daimleru by měl ujet až 1000 km na jednu nádrž, k zákazníkům půjde do dvou let”

    1. Ne, vodik v doprave fakt budoucnost nema. Palivovy clanek ma
      Ne, vodik v doprave fakt budoucnost nema. Palivovy clanek ma zivotnost jen 20tis hodin, takze nove baterie Tesly budou mit cca 3x vetsi zivotnost. Navic pro nakladni dopravu je naprosto klicova cena paliva a v tom je vodik bezkonkurencne nejdrazzsi ze vseho na co se jezdi a vubec to nevypada, ze by se to melo nekdy zmenit. Proti tomu elektrina je bezkonkurencne nejlevnejsi ze vseho na co se jezdi 😉

      1. S ostatním souhlas…ale elektřina v autech rozhodně není
        S ostatním souhlas…ale elektřina v autech rozhodně není bezkonkurenčně nejlevnější. Když uvážím, že má 3x vyšší účinnost jak benzín, ale výsledná cena jízdy je stejně drahá nebo dražší, je elektřina jedno z nejdražších paliv..hned po vodíku

  1. „vhodný pro obtížně plánovatelnou vícedenní dálkovou
    „vhodný pro obtížně plánovatelnou vícedenní dálkovou dopravu, kde je vysoká denní energetická náročnost.“
    No neke, už si toho drobného problémku po vytažení hlavy z elektrické zadnice všimli?

    Jinak 25 tun nákladu, to je slušné, o tom se může elektromobilům co se mají dostat s cenou pod miliardu jen zdát 😀

    1. Tesla Semi: https://cs.wikipedia.org/wiki/Tesla_Semi
      – utáhne

      Tesla Semi: https://cs.wikipedia.org/wiki/Tesla_Semi
      – utáhne 36 tun
      – dojezd 806 km
      – cena 180 tisíc $ / necelých 4.5 milionu Kč bez daně
      – v reálném prodeji bude určitě dřív
      – provozní náklady výrazně nižší
      – jen ta doba nabíjení bude problém…
      naplánovat bezpečnostní přestávky na nabíječky,
      které zatím nikde nejsou (dostatečně výkonné)
      ale koneckonců vodík zatím také ne…

      1. o nabijecky bych se nebal, koukni se kam Tesla dostala sit
        o nabijecky bych se nebal, koukni se kam Tesla dostala sit Superchargeru za tech cca 9-10 let, prvni nabijecky pro Semi maj zacit stavet letos v USA, Pepsi ma letos obdrzet 15 Semi a zaroven i k jejich centrum ty nabijecky a megapack ke kazdemu hubu

        1. Jenže na rozdíl od těch vodíkových pohádek jich už
          Jenže na rozdíl od těch vodíkových pohádek jich už několik jezdí a reálně se testují. A ta třída 8 a větší užitečný náklad je prostě fakt…
          To že Musk nedodržuje termíny, je obecně známé.
          Ale když už dnes lítá pro NASA s astronauty k ISS (dřív než Boeing i Amazon), tak určitě dá dřív i tohle.

                1. Porad o dost lepsi nez Sinopharm jak se zda. Taze vas bude
                  Porad o dost lepsi nez Sinopharm jak se zda. Taze vas bude misto Gatese ridit pres cip Putin? 🙂

                2. Po druhé dávce jsem měl slušnou teplotu, takže evidentně
                  Po druhé dávce jsem měl slušnou teplotu, takže evidentně u mě funguje a reakce imunitního systému se dostavila.

                  Takže ok.

                  Sláva Vladimírovi Vladimíroviči!

                3. Nechci rýpat, ale už se ví, jestli bude to potvrzení z
                  Nechci rýpat, ale už se ví, jestli bude to potvrzení z Ruska lidem v EU užitečné i někde jinde mimo WC? 😀

                4. Nevím, co obsahuje definice „lidem v EU“. Já díky plnému
                  Nevím, co obsahuje definice „lidem v EU“. Já díky plnému očkování Sputnikem v létě cestuji po celém světě.. Island, Izrael, Asie…
                  Jestli s tím můžou nebo nemůžou lidi z ČR do Chorvatska nebo na nákup do tureckých Drážďan nevím a je mi to u pr****.

                5. Myslel jsem to tak, jestli si budete moci zajít legálně v
                  Myslel jsem to tak, jestli si budete moci zajít legálně v ČR třeba do restaurace, do kina nebo do divadla nebo zda třeba alespoň Maďarsko uznává tento certifikát, když očkují určitě skoro stejným Sputnikem.

                  I když tvrdíte, že je vám to jedno, tak jste se o to určitě zajímal nebo zajímáte a já bych upřímně chtěl vědět jak to bude, protože o tom zatím nikdo moc neinformuje.

                  To samé by mě zajímalo i třeba u Čínských vakcín, protože tam se už dozvídáme, že jejich účinnost je 50-80 % což je nic moc.

                6. Tady nejde jen o Sputnik, ale spíš o to kde a kdo ho
                  Tady nejde jen o Sputnik, ale spíš o to kde a kdo ho aplikoval a zda to potvrzení bude platit i u nás, protože zatím co vím to tak není a ani v nejbližší době nebude. V tom Německu se taky asi nezačne očkovat do měsíce.

                  Tak zrovna Echo24 nebo Forum24 jsou sice prozápadní, ale dost pravicově populistické plátky. Z podpory MHD, sdílených aut a železnice udělají zákaz vlastnění aut, z podpory obecní výstavby bytů a nájemního bydlení udělají zákaz vlastnění bytů, z vícegeneračního bydlení, které je u nás poměrně rozšířené a není na něm nic špatného udělají něco komunistického. Danění podle ujetých km je snad nejvíce pravičácká věc, takže to se moc netrefili.

                  Úplně taky nechápu obecně nálepkování Pirátů jako levicové strany. Oni jsou asi kilometr napravo od ČSSD a ANO a asi kilometr nalevo od ODS, takže prostě střed. Spojením se starosty kovaný střed jako prase.

                7. Tak zatím se v EU dohadují o pasech atd, ale do prázdnin to
                  Tak zatím se v EU dohadují o pasech atd, ale do prázdnin to podle mě bude, včetně uznávání vakcín.Nikde netvrdím že jsou levicoví, ale fanatizmus, „nadšení“ a neznalost není dobrá kombinace, bez ohledu na jestli je to levice nebo pravice.Ostatně název piráti je vzhledem k historii výstižný, a psal jsem :inspirace(asi)

                8. To ano, ale to se má týkat pouze uznávání v rámci zemí
                  To ano, ale to se má týkat pouze uznávání v rámci zemí EU pokud jsem to správně pochopil. Jako pokud bude Sputnik schválen celoevropsky, tak by bylo logické ho akceptovat i z jiných zemí, ale pokud ne, tak by bylo zase logické ho neakceptovat. Uvidíme.

                  To mi trochu přišlo, když jste odkazoval na článek o socialistickém premiérovi. Ty vlastnosti určitě nejsou dobrá kombinace. Naštěstí jsou v koalici s klidnějším STANem a i když budou mít se SPOLU ústavní většinu, tak žádné sociální experimenty neprojdou (tím nechci říct že vůbec nějaké navrhují).

                9. Ad. uznávání souhlas, uvidíme.Ad. experimenty doufám, že
                  Ad. uznávání souhlas, uvidíme.Ad. experimenty doufám, že neuvidíme.Bohužel historie je plná takových experimentů, a EU jich, také dost vyprodukovala.

                10. Spintikem se ocipovat nikdy nenecham.
                  Spintikem se ocipovat nikdy nenecham.

                11. Poté, co se podělal Vendula tak Tomáš šikmooký převzal
                  Poté, co se podělal Vendula tak Tomáš šikmooký převzal jeho štafetu s popiskou „Chci zde být největším vol.lem!“ ??? 🙂

                12. Hele je mi to jedno.
                  Ukážu papír a jdu. A všem ostatním

                  Hele je mi to jedno.
                  Ukážu papír a jdu. A všem ostatním je to jedno dvojnásob. Je mi jasný, že někde bude asi něco o potvrzní MZ, MV nebo tak nějak, ale nikdo nechce šlápnout do hovna a začít řešit rozdíl mezi očkováním, protože stejně jako jiná protiústavní nařízení vlády by to byl jen průser.
                  Připomínám, že dle ústavy nelze zákonem omezovat základní práva výběrem způsobu plnění podmínek.

                  Něco jiného je cestování po EU, tam chápu, že ostatní státy mohou něco nařizovat, ale mě je jako očkovanému nějaké nařízení ohledně preferencí výrobců vakcín naprosto ukradené a nehodlám se tím zabývat.

                13. Teplota nic nedokazuje, ta by se určitě dostavila i po
                  Teplota nic nedokazuje, ta by se určitě dostavila i po píchnutí petroleje nebo nafty. 🙂 Ale nemám nic proti Sputniku, já jsem měl trochu teplotu i po Pfizeru.

Napsat komentář