Vodík: poptávka do roku 2050 několikanásobně vzroste, tvrdí studie

Poptávka po vodíku se do roku 2050 zvýší čtyřikrát až šestkrát. Hlavními tahouny tohoto růstu budou silniční, námořní a letecká doprava a také nové průmyslové aplikace. Vyplývá to ze zprávy poradenské firmy McKinsey.

Důvodem pro nástup vodíku a dalších nízkouhlíkových paliv jsou cenové skoky u tradičních komodit v rámci ekonomického oživení po pandemii Covid-19 a následném konfliktu Ruska proti Ukrajině.  

Vodík se podle studie bude v roce 2035 spolu se syntetickými palivy podílet na energetickém mixu 32 %, do roku 2050 by tento podíl měl vzrůst na 50 %. Růst příštích 14 let potáhne zřejmě především silniční doprava, kde elektrické vozy na palivové články pravděpodobně vytlačí konvenční dieselové nákladní vozy. 

Po roce 2035 by se vodík mohl etablovat i v letectví nebo námořní dopravě v podobě odvozených paliv, jako je syntetický petrolej nebo čpavek.

Prosadí se čistý vodík

Do roku 2035 se podíl dodávek vodíku, které v současnosti tvoří z téměř 100 % takzvaný šedý vodík, posune na 60 % ve prospěch čistého vodíku. Do roku 2050 pak podíl čistého vodíku vzroste na 95 %. Důvodem bude pokles výrobních nákladů i podpora jednotlivých vlád k přijetí vodíkových technologií. Jen loni se počet oznámených projektů na výrobu čistého vodíku ztrojnásobil.

Vlastní vodíkovou strategii má v současnosti přijatou okolo 40 zemí. Právě vládní podpora spočívající například v nástrojích pro snižování emisí CO2 povedou k nástupu vodíku v oblastech, kde dosud nebyl plně konkurenceschopný.

zdroj: tisková zpráva

17 Comments on “Vodík: poptávka do roku 2050 několikanásobně vzroste, tvrdí studie”

  1. Připomínám všem jeden důležitý detail z toho článku – v McKinsey uvažují i vodík, který bude tvořit technologický mezistupeň pro produkci syntetických paliv, tj. budou to nějaké chemické sloučeniny nahrazující současná paliva bez toho, aby bylo nutné zcela zásadně překopat technologií, třeba v letectví.
    Bude ovšem záležet na tom jaké trhy jim neseberou bateriové technologie.

  2. Vodík má 3x menší objemovou hustotu energie než metan (stejný tlak). Zároveň tvoří se vzduchem výbušnou směs od 4%-77% (metan od 5%-15%).
    Tyto vlastnosti ho prakticky eliminují jako možnou pohonnou látku pro letadla, jsou dost problémové pro auta (výbuch vodíkové čerpací stanice). Kde se bude dobře používat je výroba železa, výroba hliníku, výroba hnojiv.
    Ale jsem optimista – letecké společnosti už začali hledat „ekologické“ palivo – což není nic jiného než syntetický petrolej vyráběný z CO2 a H2. Takže je reálné, že do 10ti let zde budeme mít funkční technologii která bude převádět energii do uhlovodíků ve velkém objemu.

  3. tak do roku 2050 urcite nekolikanasobne vzroste, je to obdobi 28 let, takze cekat ze nevzroste nekolikanasobne by bylo asi hodne divne 😀 otazkou spise je, v jakych odvetvich to bude, co se dopravy tyce to nekolikanasobne bude urcite taky, takze treba 10 nasobne? takze misto 15 aut na vodik v CR ji tu bude v 2050 treba 150? 😀

    1. Jo jo přesně to jsem měl na mysli. To Teda bude něco. Škoda jen že tohle předpovídají už před 10 lety. Viděli tihle vědci vůbec něco jak ta technologie vodíku funguje? To je tak složitá a nákladná a nebezpečná věc, že do toho nikdo v realitě nepůjde.
      Například jak tvrdí, že dieselové lokomotivy budou nahrazeny. Proč mnohem levnější budou baterie s tím že se budou nabíjet po určitých místech přes troleje. Tj nebude třeba mít trolej po celé délce tratě jako je třeba nyní, ale jen částečně. Tím bude třeba menší baterie. Tohke bude ve výsledku levnější řešení než vodík. A takhle můžeme pokračovat.

  4. Možno len obdivovať týchto futurológov, ktorí vedia predpovedať, čo bude o 15 či 30 rokov, keď v dôsledku mocenských aktivít oligarchov a krajín nimi manipulovaných nevieme, čo bude zajtra. Predpokladám len tak z voleja, že sa presadia jednoduchšie riešenia ako prevádzanie elektrickej energie na vodík a späť na elektrickú či inú energiu. Milióny či miliardy drahých a nebezpečných čerpacích staníc, nádrží a palivových článkov by boli na rozdiel od elektrickej energetiky nevyhnutne potrebné. Možno sa vodíková loby presadí, ale potom na to doplatia tie ekonomiky, ktoré jej podľahnú.

    1. „Poptávka po vodíku se do roku 2050 zvýší čtyřikrát až šestkrát. Hlavními tahouny tohoto růstu budou silniční, námořní a letecká doprava a také nové průmyslové aplikace. Vyplývá to ze zprávy poradenské firmy McKinsey.“

      v McKinsey maj proste vestce s kristalovejma koulema, a nebo nadsence ktery si poridil vodikac, a ted ho vsude tlaci

      s namorni dopravou bych asi i souhlasil, s leteckou mozna taky, vesmes z niceho se dostat treba na desetinasobek za 28 let pujde v pohode, u silnicni dopravy bych si asi tak jistej nebyl, Toyota se o to snazi nekdy od devadesatek a kolik z eprodaj rocne vodikacu, 5 tisic?

      u prumyslovejch aplykaci tomu ale verim, vodik se bude hojne vyuzivat v energetice, dava to opravdu obri slysl, te energie co dokaze pojmout na objem i pri nizsich skladovacich tlacich je fakt hodne, takze z dlouhodobeho hlediska se do nej energie akumuluje dobre, primichavani do plynovodu, nebo i primo vodikovod na navazani na hute nebo sklarny dava smysl taky, od plynu na vodik ten prechod nebudou mit tak slozitej jako prechod od plynu na elektriku, zni to divne ale je to tak

      1. U té energie jste si spletl objemovou hustotu energie a hmotnostní hustotu energie. Vodík má na kilogram energii 33kWh, ale m3 váží jen 12gramů, takže objemová hustota energie je 3x menší než má metan a 3000x menší než benzín. Pokud ho stlačím na 750 atmosfér, pořád bude energie na litr 4x menší než u benzínu.

        PS: těžší uhlovodíky (nafta, mazut) mají na litr ještě víc energie

        1. jo jasny, tam jde o to, ze v energetice se vodik skladuje nizkotlace, takze zadny ultra spesl karbonovy nadrze ale normalni ocelove a uniky minimalni, a da se tak skladovat klidne rok, neco takoveho koumaj kuci i tady v CR a maj s tim celkem supech, a mam dojem ze nekde u tech zatopenejch lomu kde se tezilo uhli a planuje se tam plovouci fotovoltaika, tak je taky v planu mit tam akumulaci do vodiku

Napsat komentář