Praha a Středočeský kraj uvažují v budoucnu o přesunutí městských a příměstských vlaků pod zem a jejich propojení s metrem.
foto: Getberg
Výhodou lokalit nedaleko od města a přímo u vlakové zastávky je i to, že nabízí rychlejší zhodnocení investice. Ceny nemovitostí zde poslední roky rostou a do budoucna se očekává stejný trend. Rostou i ceny pronájmů, oproti průměru vzrostly meziročně o deset procent, v nejexponovanějších oblastech skočily meziročně až o pětinu.
NEPŘEHLÉDNĚTE RegioJet a Škoda Auto DigiLab spojují síly, z vlaku budete moct přesednout na elektroskútr
Do železničního spojení a lepšího napojení na ostatní druhy hromadné dopravy se navíc Praha a Středočeský kraj chystají v blízké budoucnosti investovat. Tzv. plán na Nové spojení II spočívá v přesunutí městských a příměstských vlaků pod zem a jejich propojení s metrem.
Propojení metra s vlaky v přestupních stanicích dalo projektu i druhý název Metro S. Tunely by vedly ze Smíchova do Karlína a z Nuslí na Bubny. Centrální stanicí by pak byla nově vybudovaná Opera v blízkosti hlavního nádraží a Muzea.
Vznikly by ale i další nové stanice, například Karlovo náměstí, Florenc a Bratří Synků. Vysokorychlostní vlaky by pak jezdily po povrchu.
Z okrajových částí Prahy se do centra dostanete stejně rychle jako z příměstských oblastí s dobrou dostupností vlaku.
„Vlak je takové nové metro. Například ze Strančic u Říčan, které patří mezi populární lokality s vysokou kvalitou života a občanskou vybaveností, se dostanete vlakem na pražské hlavní nádraží za 36 minut. A ve špičce můžete počítat se čtyřmi spoji za hodinu, což znamená, že můžete vyjít na vlak bez ohledu na čas a mít jistotu, že něco pojede,“ říká Kamil Dunaj z realitní a developerské společnosti Getberg a dodává:
„Pokud například srovnáme s pražským Zličínem či Leťnany, tak doba, kterou strávíte z jejich odlehlejších částí cestou autobusem na metro a pak následně do centra, vyjde časově přibližně stejně. Ale v Praze stojí srovnatelné bydlení přibližně dvakrát tolik.“
Vlaková zastávka poblíž velkých měst se stává jevem, který mění ceny nemovitostí stejným způsobem jako v Praze stanice metra či v celé republice. Ceny bytů u stanic metra na okraji Prahy přitom vzrostly za rok i o 30 %.
Další benefity bydlení za městem
Bydlení těsně za hranicemi města s sebou nese i mnoho dalších benefitů. Nižší kriminalitu, bezpečnější prostor pro děti, zdravější ovzduší i život v blízkosti zeleně, kam lze vyrazit za procházkou, výletem či sportem.
„Díky nižším cenám nemovitostí, lze pořídit i byt či dům s více místnostmi, oproti například Praze, a jednu z nich si zařídit jako pracovnu pro home office, což je chytrá investice nejenom v době pandemie,“ říká Jiří Švec z RK Evropa.
V Nemecku existuje S-Bahn minimalne 120 let. Ale urcite to
V Nemecku existuje S-Bahn minimalne 120 let. Ale urcite to bude revolucni koncept a potece inovatorska dotace.
To je sice hezké, ale při tempu současné výstavby
To je sice hezké, ale při tempu současné výstavby infrastruktury se Nového spojení II nemusíme dožít.
No, to je bohuzel takova ceska uz donekonecna ohrana pisnicka.
No, to je bohuzel takova ceska uz donekonecna ohrana pisnicka. Kdyz se stavi tunel, tak musi byt nutne vykachlickovany. Kdyz se stavi zeleznice, tak musi byt pod zemi.
Clanek hezky, ale to by se muselo stavet. Jeden by si rekl, ze to je treba tim, ze eko organizace tlaci na stavbu drahy za kazdou cenu az se to lidem prici, ale nee nakonec zjistite, ze pozadavky eko organizaci ty stavby tak zkomplikuji a prodrazi, ze jeji realizaci a dokonceni odsunou na nakonecno. Vzdycky se objevi nejaka zelena hlava, nebo nekonecky skutce Deti zeme.
Zaplat panbuh, ze Alpy nejsou v cesku, protoze to by tam Metrostav kutal ty tunely a Eurovia stavela tu dalnici jeste dnes.