Víte, jaký je rozdíl mezi pojištěním auta a elektromobilu?

Vlastnit elektromobil má bezesporu velké množství výhod. Navíc jde o stále postupující trend, který naprosto mění návyky evropských řidičů. Samotná cena vozu je sice stále vysoká, ale ušetřit se dá na jeho provozu, včetně povinného ručení. Tedy alespoň do doby, než pojišťovny vyhodnotí všechny parametry, které se s elektromobilitou na silnicích pojí.

Jaké jsou výhody a nevýhody provozu

Vzhledem k tomu, jak mladým fenoménem elektromobilita je, pojišťovny prozatím nemají dostatek dat k tomu, aby mohly pojištění elektrických vozidel výrazněji zdražit. Stále tedy platí, že povinné ručení je u tohoto typu aut často jedno z nejlevnějších. Záleží, jaké parametry jsou pro pojišťovnu podstatné. A zatímco řidiči na levném pojištění vydělávají, u pojišťoven tomu je naopak.

Elektromobil v sobě ukrývá opravdu drahé součástky a dalo by se říci, že při každé menší nehodě se náklady na opravu šplhají mnohem výše, než u ostatních typů vozidel. Běžná nehoda pak klidně skončí i odpisem. Mohou za to především moderní technologie, jako jsou nejrůznější palubní asistenti, senzory, ale také baterie, které tvoří podstatnou část ceny vozidla jako takového.

Dalším výrazným faktorem, který ovlivňuje finanční náročnost oprav, je nedostatek specializovaných servisů. U těch klasických pak chybí odbornost pracovníků, kteří s elektrovozy nemají zkušenosti. Například diagnostika problému je kvůli tomu často jednou až dvakrát tak delší, oproti ostatním automobilům.

Dilema pojišťoven

Pojišťovací společnosti tedy musí řešit, jak se vyvarovat toho, aby na pojištění nadále neprodělávaly. V případě pojistné události totiž povinné ručení nemusí stačit na opravu vozu, pokud řidiče elektromobilu někdo nabourá.

Povinné ručení elektromobilů je navíc výhodnější i díky tomu, že samotné pojišťovny za něj nabízí speciální nabídky, jako jsou bezplatné asistenční služby, nebo zařazení do nejmenších objemových kategorií motorizace. Pojišťovací společnosti tak v rámci výrazné podpory elektromobility vlastně jsou samy proti sobě.

Jací bývají řidiči elektrovozů?

Díky iluzi technologické bezpečnosti mohou řidiči elektrických vozidel jízdu podcenit a obzvláště na českých silnicích, které nejsou zrovna nejkvalitnější, způsobit nehodu o něco častěji, než ostatní řidiči. Vliv na zvýšenou nehodovost má i velmi efektivní zrychlení, nebo tichý chod motoru, který nemusí slyšet chodci ve městě. Na druhou stranu řidiče ovšem nutí dodržovat limity a plynulost jízdy kvůli psychologickému bloku v podobě obav z dojezdu na jedno nabití a nedostatečné nabíjecí infrastruktury v ČR.

Velkou část elektromobilů pak tvoří firemní flotily, včetně společností, které vozy pronajímají v rámci carsharingu, nejčastěji v městské prostředí, které je typické zvýšeným rizikem nehod. Ve sdílení vozidel spočívá také problém méně zodpovědného chování řidičů, kteří k vozidlu nemají žádný velký vztah.

Pojištění zdraží, jen se neví kdy a jak

To, že bude pojištění elektromobilů o něco dražší, je cesta, které se určitě nevyhneme. A to i díky tomu, že se po Česku a celé Evropě bude pohybovat stále více těchto vozů, případně vozů na hybridní pohon. Tento směr můžeme usuzovat i ze státního dotačního programu Národní plán obnovy, který díky financím z Evropské unie plánuje podpořit pořízení elektrických či vodíkových vozidel a potřebných zařízení k jejich chodu (například dobíjecí stanice) pro obce, krajskou a státní správu, ale i podnikatele.

Elektromobilita je dále podporována pomocí dotací Nové zelené úsporám, na jejímž základě si mohou domácnosti pořídit celkem dvě nabíjecí stanice.

Více aut na elektrický motor ovšem znamená i více dat pro pojišťovny, které se tak budou moci soustředit na průměrnou nehodovost nebo náročnost řešení pojistných událostí.

Kritéria ceny pojištění  

Pojišťovací společnosti přistupují k vyhodnocení ceny povinného ručení za pojištění elektromobilu různě. Některé zohledňují kategorii objemu motoru. Elektromotor v podstatě žádný objem nemá a proto spadá pod tu nejnižší sazbu. Odlišné je to v případě výkonu, který je srovnatelný se spalovacími motory, ale určit výkon elektromotoru je i tak poměrně složité. Nejvyšší výkon má totiž při rozjezdu. Výkonnost je navíc silně ovlivněna spíše baterií, než motorem samotným.

Průměrný výkon motoru 1,0 TSI ve Škodě Karoq je 85 kW. Průměrný výkon elektromotoru dnes činí 160 kW, ale u silnějších vozidel se výkon pohybuje okolo 230 kW což je o více jak 100 kW více, než u běžného benzinového motoru.

Větší elektromobil od TESLY je také o něco těžší, než například kombík Škody Octavia a hmotnost je také podstatným kritériem pro určení ceny. Nejvíce hmotnost ovlivňuje baterie pod kapotou. Nutno dodat, že jsou na trhu i menší elektrické vozy, které mohou mít pojištění výhodnější, díky nižší hmotnosti.

Určitou nevýhodou může být havarijní pojištění. Rozdíl je v tomto případě daný pojistnou částkou, která je vyšší právě u elektromobilů a hybridních vozidel, jejichž opravy jsou mnohem náročnější.

Rozsah průměrných cen pojištění auta u větších elektrických a benzínových vozů přidáváme v následující tabulce. Výslednou cenu ovlivní výběr pojistných limitů nebo připojištění, zároveň nezahrnuje akční nabídky pro elektromobily.

Značka vozuMotorizaceVýkonRok výrobyPrůměrná cena pojištění
TESLA, Model 3Elektro236 kW20191 200 – 4 300 Kč
ŠKODA OctaviaBenzín110 kW20191 100 – 3 500 Kč

Klasické parametry, jako u pojištění spalovacích motorůDále v pojištění rozhodují kritéria, která ovlivňují cenu pojištění u vozů bez ohledu na jejich motorizaci. Těmi je především značka vozu, jeho hmotnost, stáří a především informace o pojistníkovi. Podstatné je, zda bydlí ve velkoměstě, ve městě okresního typu nebo v malé obci, v jakém kraji a jaké má zkušenosti dle věku řidiče (v tom se odráží i bonusy za beznehodovost). Můžeme říct, že nejlevnější povinné ručení má řidič, kterému je okolo 45 let z menšího města a má najetý maximální bonus.

7 Comments on “Víte, jaký je rozdíl mezi pojištěním auta a elektromobilu?”

  1. evidentně tendenční placený článek od pojišťováka. Nejrizikovější část auta je vždy ta hromádka masa mezi volantem a pedálama. V rozumnějších zemích je pojištěn řidič, u nás auto – jako by někdy auto mohlo za způsobenou nehodu.
    A pak ty nesmysly: čidla, asistenti, čipy, diagnostika atd. – to je snad u všech moderních aut bez rozdílu druhu pohonu.
    Tichý chod motoru a chodci – 1000x opakovaný nesmysl o rizikovosti pro chodce. Na celém světě se nestala jediná nehoda, kdy by EV srazilo chodce, který auto přeslechl.
    Větší model od Tesly je těžší jak Octavia – samozřejmě, protože je to auto o dvě kategorie výš a srovnává se hruška a jabko atd. atd.
    Prostě článek lze shrnout: pojišťovny by chtěly zdražit a nyní hledají pseudodůvody…..

  2. Rozdíly známe.
    Spalovací verze mají u srovnatelného auta vyšší povinné ručení, elektromobily mají povinné ručení z ideologických důvodů nízké, až nulové.
    Spalovací verze mají u srovnatelného auta nižší havarijní pojištění, protože se počítá z ceny a tady si elektromobilista připlatí tolik, že jeho úspora na povinném ručení je v tahu.

Napsat komentář