Vídeň ještě před pololetím dosáhla svého cíle pro rozvoj fotovoltaiky na tento rok. Ze solárních panelů nyní získává přes 200 megawatt-peak (MWp) výkonu ročně, od ledna zatím přibylo přes 50 MWp. Radnice však chce do konce dekády dosáhnout na 800 MWp, tedy asi čtvrtinu spotřeby obyvatel. Dvoumilionová metropole proto musí tempo výstavby v dalších letech ještě výrazně navýšit a připravila k tomu desítky milionů euro na nízkoprahové dotační programy.
Vídeň chce do roku 2040 dosáhnout uhlíkové neutrality a v uplynulých letech si proto stanovila konkrétní kroky a cíle, kterých chce na cestě dosahovat. Jedním z klíčových pilířů vídeňské strategie je masový rozvoj solární energie.
Podobně jako v předchozím roce chtěla Vídeň letos zprovoznit elektrárny o výkonu alespoň 50 MWp. Zatímco vloni se cíle podařilo dosáhnout v zimě, letošní metu město překonalo už před pololetím.
Na území Vídně se nyní nachází na 10 000 fotovoltaických zařízení, která mohou dodávat elektřinu pro více než 57 500 domácností. Od ledna se podařilo připojit přes 1 500 zařízení.
Většinu z nich zprovoznily soukromé osoby, nezanedbatelnou roli však hraje i samo město. Na městských plochách zatím letos samospráva zprovoznila takřka 2,5 MWp výkonu, dalších 8 MWp chce přidat v dalších měsících.
Od roku 2021 do konce roku 2023 se výroba elektřiny ze sluneční energie ve Vídni více než ztrojnásobila. „Jsme na velmi dobré cestě,“ těšil se z aktuálního vývoje městský radní pro klima Jürgen Czernohorszky. Cíle rakouské metropole jsou nicméně mnohem ambicióznější.
Pro příští rok si radnice stanovila metu 250 MWp, poté ale laťka začne rychle stoupat. V roce 2026 na 360, o rok později na 470, až k cílové hranici 800 megawattů špičkového výkonu pro rok 2030. „Do roku 2030 máme ještě spoustu dalších plánů. Do té doby by měla solární energie pokrýt přibližně čtvrtinu spotřeby vídeňského obyvatelstva,“ doplnil radní.
Jedním z kroků na cestě je i nedávno zavedená povinnost instalovat fotovoltaické moduly i na novostavby bytových domů, případně kapacitu zajistit na náhradních plochách. Vídeňská radnice si je přesto dobře vědoma, že cíle může dosáhnout jen ve spolupráci s místními podniky a obyvateli.
„Nejdůležitější ze všeho je získat na naši stranu obyvatele Vídně neustálým zjednodušováním procesů a odstraňováním překážek,“ připomněla místostarostka Kathrin Gaál.
Vídeň proto spustila takzvanou solární ofenzivu. Magistrát nabízí konkrétní poradenství na míru, ale také širokou informační a nízkoprahovou dotační podporu.
Od začátku letošního roku například přináší dotační balíček pro fotovoltaické systémy s výkonem do 1 MWp, program pro vícepodlažní obytné domy nebo pro rozšíření stávající fotovoltaiky. Z radniční kasy nyní na fotovoltaiku putuje 15 milionů euro ročně.
zdroj: tisková zpráva
Shorel trajekt prevazejici auta na Mallorcu. Zadne EV pozar nezpusobyl, tak to ani nestoji zato o tom v Cesku psat. Ohen vypuknul totiz od lodniho motoru, tak nezajem dezolatu a pitomcu. Kdyby tam horela aspon elektricka kolobezka, tak by to bylo ve vsech novinach a na vsech serverech.
Je to tam už standart, víte co hoří to tam pomalu ob rok …
2015
lidovky.cz/svet/ve-stredozemnim-mori-horel-trajekt-zachraneno-bylo-vsech-156-lidi.A150429_092821_ln_zahranici_ele
2017
blesk.cz/clanek/zpravy-svet/506093/trajekt-plny-lidi-zacal-horet-lod-nouzove-pristala-na-mallorce.html
2024
novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-byly-to-chvile-absolutni-paniky-popisuje-cestujici-pozar-trajektu-na-mallorku-40479542
… to jen tak namátkou žádná novinka prostě nejezdit na malorku 😀
Ctenarsky nezajem pod clankem z 2024 pouhych 10 komentaru. U horiciho EV by to bylo tisice „fundovanych“ komentaru.
pro Leodendula…. Zaslechl jsem zajímavou informaci od důvěryhodného zdroje: Na všechny(?) řecké trajekty může nově vjet EV pouze pokud má v baterce míň než 50%…
Radši to sem napíšu, než z toho Runner udělá totální zákaz vjezdu EV na Balkán 😁
nedavno jsem nekde cetl nejaky blog cloveka co jel EV z Italie do Recka trajektem, ze tam EV mohl na palube trajektu i nabijet, jinak na Korfu jsem potkal spousty EVcek s nemeckyma SPZkama, a jinak nez trajektem se tam nejde s autem dostat
pro Šaman…. Mám jen ten jeden zdroj informace… Má to platit snad od začátku letošní letní sezony a snad na všech řeckých trajektech.
Není řeč o zákazu, ale mají kontrolovat stav baterie a chtějí vidět <50%…
Určitě nechci šířit fámy. Když tuhle informaci někdo vyvrátí (nebo potvrdí) jedině dobře.
Ten příklad Itálie-Řecko není vhodný. Má se jednat o vnitrostátní linky.
Limit je dokonce 40%. Plati to i pro plug-in hybridy. A auta na LPG a CNG max. 50%. Je to narizeni reckeho ministerstva pro lodni dopravu a ostrovni politiku. Rekove byli vzdy trochu zvlastni.
pro Leodendula… 👍(píšu pomalu 😁)
Existuje nějaká studie která porovnává intenzitu hoření prázdné a plné baterky? U benzinu je to jasné, tam bude přímá úměra. Přesto benzin nikdo neomezuje.