Ve vídeňské činžovní zástavbě začala proměna běžné čtvrti v takzvaný superblok. Ten se vyznačuje omezením motorové dopravy a proměnou ulic v pěší zóny s řadou kvalitních míst pro trávení volného času. Díky zeleni zvýší komfort obyvatel i v horkých letních dnech.
První takzvané superbloky se začaly přibližně před pěti lety objevovat v Barceloně. Koncept zklidněných obytných oblastí bez tranzitní dopravy se během krátké doby začal prosazovat i v řadě dalších měst. Například v Berlíně se superbloky staly jedním z nejdiskutovanějších městských témat posledních měsíců. Jednou z hlavních výhod superbloků je vedle zvýšené dopravní bezpečnosti i více místa pro trávení volného času. Město totiž v lokalitě může zásadně zlepšit veřejný prostor a místo asfaltu vysázet zeleň či rozmístit volnočasové prvky.
Plán na vznik prvního superbloku oznámila vídeňská samospráva loni v létě a městské organizace od té doby připravovaly konkrétní podobu vybrané oblasti ve čtvrti Favoriten jižně od hlavního nádraží. Městští plánovači mezitím vypracovali koncept dopravního zklidnění a bezpečnosti, koncept volných ploch včetně opatření pro zvýšení kvality veřejného prostoru a program postupné přeměny oblasti. Místní obyvatelé se mohli do plánování průběžně zapojit, zejména při interaktivních informačních dnech v loňském září a letošním květnu.
V uplynulých dnech na konci června se ve Vídni už rozjela realizace. Uprostřed superbloku před školou v ulici Herzgasse vznikla první pěší zóna. Prozatím je vybavena dočasným mobiliářem a zelení, hlavním cílem je však i stavební úprava zahrnující proměnu v klidovou zónu se stálou zelení, stálým mobiliářem a dalšími městotvornými prvky.
Jejich budoucí rozmístění už dnes naznačuje barevné vodorovné značení na vozovce. Protože se jedná o první proměněnou ulici v rámci superbloku, na místě nechybí ani řada informačních tabulí s vysvětlením opatření či vizualizacemi pro celou oblast. Během léta navíc proběhne několik dalších komentovaných akcí pro veřejnost a na začátku září jsou v plánu i sousedské slavnosti.
zdroj: tisková zpráva
To můsí být super, když si ani před barák nepřivezu nákup.
Tyhle zóny jsou tak pro nějaké zelené blázny, co si nakupují potraviny každý den přes rohlík a přiveze jim to někdo na kole.
Pro běžného člověka s rodinou musí být úplně super žít v takové lokalitě.
Dovedu si představit nějakou pěknou čtvrť, kde bude doprava i zeleň.
Jenže to chce přistupovat k tomu s kompromisem.
Dovolit vjezd rezidentům, vystavět parkovací dům, aby auta rezidentů nestála na ulici a v neposlední řadě vymyslet kudy odklonit dopravu, která tudy projížděla, bez toho aniž bych neuměrně navýšil dopravu v okolí.
Až se bude psát rok dva tisíce dvacet šest
Až se všichni přestěhujem do obrovských měst
Až ulice v pískoviště převedem
Až budem pyšní na všechno co dovedem
Pak bude možná pozdě na to chtít se ptát
Co auta? Mají kde stát?
Kataci, parba ztraceneho mladi…..
A v čem se to liší třeba od tohoto sídliště, které v Plzni stojí už asi 40 let ?
https://mapy.cz/zakladni?x=13.3665716&y=49.7791278&z=17
Ve „vnitroblocích“ jsou zde školy, hřiště, chodníky atd ?
V ničem až tak zásadním. Je to „jen“ návrat k urbanismu, který nepředpokládá, že se každý ve městě prohání se svým plechovým miláčkem. Tehdy v Plzni nebo v Ostravě-Porubě nebo i jinde to byla tehdejší realita, kdy auto mělo jen minimum lidí. Dneska je to krapítek jinak.
No prave. I Emil Tupec a ostatni jsou lini a auto startuji i kvuji 100 metrum. To je pak neco kdyz se takhle pouziva v zime dyzl co tahne fodspodu voe.
No paráda! Vídeň zase jede. Těch článků o Vídni je tu už nepočítaně. Kéž by takto uvažovala a jednala i naše města.
no neviem ako by tuná reagovali byvajuci na nižšich poschodiach na to zrotenie.
pripomína mi to našich spoluobťanov ktorych život je o neustálej zábave (keď je výplata dávok).
To máte pravdu. Přesně s tímto jevem se i u nás před domem neustále potýkáme, jelikož tu v okolí žije hodně nepřizpůsobivých občanů. Pokud by na to ale třeba městská policie dohlížela, aby z toho nebyly chlastačky pod širým nebem, tak si myslím, že by nakonec pozitiva mohla znatelně převážit nad negativy.
Pokud by byly ryby v řititi nebylo by třeba rybníka zříditi ……
Ale ved tak sa stavalo za sociku. Teda aspon v mensich mestach. Na sidliskach ovela viac zelene ako teraz a s autami sa nepocitalo. Vieden iba objavuje nieco co sme tu mali pred 50-60 rokmi. Len vtedy to bolo sposobene tym, ze sa s autami nepocitalo 😉