Vídeň staví první superblok; méně aut a více místa pro lidi

Ve vídeňské činžovní zástavbě začala proměna běžné čtvrti v takzvaný superblok. Ten se vyznačuje omezením motorové dopravy a proměnou ulic v pěší zóny s řadou kvalitních míst pro trávení volného času. Díky zeleni zvýší komfort obyvatel i v horkých letních dnech.

První takzvané superbloky se začaly přibližně před pěti lety objevovat v Barceloně. Koncept zklidněných obytných oblastí bez tranzitní dopravy se během krátké doby začal prosazovat i v řadě dalších měst. Například v Berlíně se superbloky staly jedním z nejdiskutovanějších městských témat posledních měsíců. Jednou z hlavních výhod superbloků je vedle zvýšené dopravní bezpečnosti i více místa pro trávení volného času. Město totiž v lokalitě může zásadně zlepšit veřejný prostor a místo asfaltu vysázet zeleň či rozmístit volnočasové prvky.

foto: (c) Stadt Wien, LAUT – Landschaftsarchitektur und urbane Transformation OG

Plán na vznik prvního superbloku oznámila vídeňská samospráva loni v létě a městské organizace od té doby připravovaly konkrétní podobu vybrané oblasti ve čtvrti Favoriten jižně od hlavního nádraží. Městští plánovači mezitím vypracovali koncept dopravního zklidnění a bezpečnosti, koncept volných ploch včetně opatření pro zvýšení kvality veřejného prostoru a program postupné přeměny oblasti. Místní obyvatelé se mohli do plánování průběžně zapojit, zejména při interaktivních informačních dnech v loňském září a letošním květnu.

V uplynulých dnech na konci června se ve Vídni už rozjela realizace. Uprostřed superbloku před školou v ulici Herzgasse vznikla první pěší zóna. Prozatím je vybavena dočasným mobiliářem a zelení, hlavním cílem je však i stavební úprava zahrnující proměnu v klidovou zónu se stálou zelení, stálým mobiliářem a dalšími městotvornými prvky.

foto: (c) Stadt Wien – Christian Fürthner

Jejich budoucí rozmístění už dnes naznačuje barevné vodorovné značení na vozovce. Protože se jedná o první proměněnou ulici v rámci superbloku, na místě nechybí ani řada informačních tabulí s vysvětlením opatření či vizualizacemi pro celou oblast. Během léta navíc proběhne několik dalších komentovaných akcí pro veřejnost a na začátku září jsou v plánu i sousedské slavnosti.

zdroj: tisková zpráva

11 Comments on “Vídeň staví první superblok; méně aut a více místa pro lidi”

  1. To můsí být super, když si ani před barák nepřivezu nákup.
    Tyhle zóny jsou tak pro nějaké zelené blázny, co si nakupují potraviny každý den přes rohlík a přiveze jim to někdo na kole.
    Pro běžného člověka s rodinou musí být úplně super žít v takové lokalitě.
    Dovedu si představit nějakou pěknou čtvrť, kde bude doprava i zeleň.
    Jenže to chce přistupovat k tomu s kompromisem.
    Dovolit vjezd rezidentům, vystavět parkovací dům, aby auta rezidentů nestála na ulici a v neposlední řadě vymyslet kudy odklonit dopravu, která tudy projížděla, bez toho aniž bych neuměrně navýšil dopravu v okolí.

    1. V ničem až tak zásadním. Je to „jen“ návrat k urbanismu, který nepředpokládá, že se každý ve městě prohání se svým plechovým miláčkem. Tehdy v Plzni nebo v Ostravě-Porubě nebo i jinde to byla tehdejší realita, kdy auto mělo jen minimum lidí. Dneska je to krapítek jinak.

      1. To máte pravdu. Přesně s tímto jevem se i u nás před domem neustále potýkáme, jelikož tu v okolí žije hodně nepřizpůsobivých občanů. Pokud by na to ale třeba městská policie dohlížela, aby z toho nebyly chlastačky pod širým nebem, tak si myslím, že by nakonec pozitiva mohla znatelně převážit nad negativy.

Napsat komentář