Vídeň letos začne vyrábět vlastní vodík pro autobusy, elektrárnu i průmysl

Vídeň zahájila stavbu prvního městského zařízení na elektrolýzu, v němž chce od letošního léta začít produkovat zelený vodík. Denně může vyrobit až 1 300 kilogramů. Chce je využít pro vodíkové autobusy, v městské plynové elektrárně, ale také nabídnout surovinu soukromým subjektům z oblasti dopravy, logistiky i průmyslu. Vše je součástí městské vodíkové strategie a přechodu na uhlíkovou neutralitu do roku 2040.

První vídeňská komunální elektrolytická stanice vzniká od konce loňského roku ve čtvrti Simmering a na stavbě se podílí městský výrobce a distributor energií Wien Energie a sesterská firma Wiener Netze zodpovědná za městskou energetickou infrastrukturu. Už od letošního léta má zařízení s výkonem 3 MW dodávat denně až 1300 kilogramů zeleného vodíku. Město slibuje, že pro výrobu chce využívat výhradně solární, větrnou a vodní energii. Podle radnice se jedná o vůbec první zařízení svého druhu a rozsahu, které bude přímo ve Vídni produkovat vodík z obnovitelných zdrojů. Stanice vzniká přímo v areálu Wiener Netze a provozovat ji bude Wien Energie. Investiční náklady dosahují 10 milionů euro a Vídeň si pro realizaci zažádala i o dotace.

SOUVISEJÍCÍ: Vodík místo plynu. Vídeň přestavuje elektrárnu, aby mohla otestovat nový zdroj energie

Při elektrolytickém procesu se dodávaná voda rozloží, kyslík se uvolní do ovzduší a vodík bude přímo na místě stlačen a připraven ke skladování či přepravě. „Kampus Wiener Netze je ideálním místem pro výrobu zeleného vodíku,“ vysvětluje ředitel podniku Gerhard Fida. „V areálu v Simmeringu máme nejlepší předpoklady a disponujeme více než stoletou zkušeností v zacházení s energiemi v pevné, tekuté i plynné formě,“ doplňuje Fida.

Jak funguje zařízení na výrobu vodíku © Wien Energie Harald Ströbel

„Vedle oblasti mobility v přepravě těžkých nákladů nabízí vodík velký potenciál pro průmysl a energetický sektor – tam, kde stávající fosilní plyny nelze vhodně nahradit jinými technologiemi,“ navázal předseda představenstva Wien Energie Michael Strebl. Denně produkované množství až 1 300 kilogramů podle městských firem stačí na natankování přibližně 60 nákladních vozů nebo autobusů. Vozidla budou moct využít i nově vznikající čerpací stanici přímo v Simmeringu, jež nabídne tankování na 350 a 700 barů. Přímo na místě Vídeň zřídí i samostatnou část pro plnění přívěsů, které budou moct transportovat vodík pro průmyslové partnery. Surovinu ze Simmeringu bude v budoucnu využívat i již existující vodíková čerpací stanice v areálu autobusových garáží Leopoldau.

Tam již pravidelně tankuje vodíkový autobus, který byl v uplynulých měsících v testovacím provozu na lince 39A. Od poloviny listopadu 2022 přešel vůz do pravidelného provozu a do roku 2025 Vídeň převede celou linku s deseti vozidly na vodíkový pohon. Městský koncern Wiener Stadtwerke, pod nějž spadají Wien Energie, Wiener Netze i dopravce Wiener Linien tím podle vlastních slov jako první v Rakousku vytvoří úplný řetězec vodíkového hospodářství od výroby přes vlastní využití až po prodej, a to zcela bez emisí. Podle vyjádření radnice je Wien Energie už v kontaktu s dalšími partnery-odběrateli z odvětví mobility i průmyslu.

Velkoobjemové využití vodíku mimo oblast mobility má dokázat i přestavba tepelné elektrárny Donaustadt. V rámci provozního testu chce Wien Energie začít k plynu přimíchávat i vodík, a to nejprve v podílu 15 %. Přípravy probíhají, pokus je v plánu přibližně v létě letošního roku. I zde chce Vídeň alespoň z části využít zelený vodík z vlastního elektrolytického zařízení.

Všechny kroky vychází z vídeňského cíle stát se do roku 2040 klimaneutrálním městem a také z městské vodíkové strategie. Tu vypracoval komunální holding Wiener Stadtwerke roku 2021 a představuje jasný jízdní plán, jak z Vídně učinit hlavní vodíkové centrum ve východním Rakousku do roku 2030. Podle zástupců města je klíčové, aby město mělo k dispozici vlastní vodík „made in Vienna,“ který zároveň musí pocházet z obnovitelných zdrojů. Jen tak může Vídeň do roku 2040 dosáhnout klimatické neutrality, uzavírá radnice.

zdroj: tisková zpráva

10 Comments on “Vídeň letos začne vyrábět vlastní vodík pro autobusy, elektrárnu i průmysl”

  1. Evropa by mohla mit solarni elektriny nadbytek. Kazachstan je obrovska zeme kde je uplne prazdo. Oblacnost je mala a slunecniho svitu na rozdavani. Stacilo by vybudovat DC prenosove vedeni jako uz maji v Cine 3000km dlouhe. Bohuzel je na trase loupeznik ruzzky a ten dela vse proti lacine energetice v Evrope. Je nutne tomu loupeznikovi promluvit do duse. Verim ze by v Kazachstanu radi postavili vhodne FVE a meli z toho slusny prijem. Asi vhodnejsi nez v Africe.

    1. Pokud se jedná o přebytečnou energii z OZE, pak to problém není. Skutečnou otázkou je jaké náklady budou s tím vodíkem. To nikdo neví. Teda odhady jsou, ale skutečnost je něco jiného.

      Tak nějak očekávám, že pokud bude volná kapacita v elektrolyzéru, jakože zrovna nebude přebytek z jejich solárů, větráků a hydráků, tak budou číhat na spotovou elektriku a ještě vydělají.

      Nikdo neví jak to skončí, jen samé odhady a dohady. Protože takhle kolemdokola to ještě nikdo neudělal.

      Užitečnost vidím i v tom, že se v praxi ukáže nakolik je takový systém životaschopný.

      Takže uvidíme a palec nahoru za ten pokus.

      1. Trochu drahé pokusy a zbytečné. Pokud na dopravu a vytápění založené na vodíku přejdu, tak ho musím vyrábět stále a ne jen když bude elektřina levná. Hlavně by musela být velmi levná a to díky spotovému účtování spotřebitelům nebude, protože oni to budou, kdo se bude starat o vyrovnání spotřeby a tím ceny.

        1. Myslím že otázka zda je něco drahé nebo zbytečné si musí posoudit sám investor.

          Vodík nemusíte vyrábět stále. Plyn taky nepřitéká stále. Jsou tady zásobníky. To je právě ten princip, v době hojnosti si zásobník naplníte a v době nedostatku zásobu použijete.

          V připadě Vídně je to plus k tomu co již funguje. Takže jde jen o to aby využili OZE, které přiroda nabízí s přislibem toho, že budou platit celkově méně.

Napsat komentář