Technická univerzita Ostrava dlouhodobě pracuje na projektu elektromobilu Kaipan. Aktuálně se rozhodla dát světu o svém velkolepém elektrickém autě opět vědět a my jí tímto velmi rádi dáváme prostor.
foto: Kaipan Voltage
První auto, které kdy překonalo 100 km/h, byl elektromobil. První auto, které jezdilo po Měsíci, byl rovněž elektromobil. Až jednou na Zemi dojde ropa, budou se o dopravu starat pravděpodobně také elektromobily. A kdo ví, zda to při současném technickém pokroku nebude již brzy. Už proto, že na technologii elektrického pohonu aut několik let pracujeme také u nás.
První model s názvem K0 spatřil světlo světa na konci roku 2009 a při testování na okruhu v Nošovicích dosáhl dojezdu 107 km na jedno nabití. Jeho pohonná soustava je určena pro příměstský provoz a vozidlo dosahuje maximální rychlosti 65 km/h, s životností baterií více než 300 000 km.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
EVA – elektromobil pro tropická megaměsta
Jeho další prototypy už bez problému překonaly rychlost 100 km/h a dojezdem úspěšně atakovaly hranici 200 km na jedno nabití. To je více, než většina z nás potřebuje pro dojezd do práce či za zábavou.
Ale ani to nám nestačí. Představa, že máme na střeše domu solární panely a v garáži elektromobil, který se z nich nabíjí, je více než inspirující. A pokud auto není doma, energie se uloží do akumulátoru nebo vodíku a pak se jen jednoduše „přelije“. Už žádné čerpací stanice, žádné výdaje za benzin. No není to krásná představa?
A k jejímu naplnění není daleko. Právě se totiž zhmotňuje v nejnovějším prototypu K3, který je experimentálním vozidlem pro testování hybridních zdrojů energie. Těmi jsou např. baterie, vodíkový palivový článek nebo elektrocentrály na benzin a CNG/LPG.
Funguje to tak, že ve vozidle je instalován jeden z těchto zdrojů s tzv. superkapacitory a pohon je zajištěn elektromotorem. Zdá se to složité? Na první pohled možná ano, ale náš cíl je jednoduchý.
Jde nám o to vyrobit pohon, který doveze auto co nejrychleji a co nejdále na jedno natankování, ale také co nejlevněji a co nejšetrněji k životnímu prostředí a bez závislosti na fosilních palivech.
Fakulta elektrotechniky a informatiky VŠB – Technické univerzity Ostrava ve spolupráci se společnostmi Kaipan, s.r.o., a Isotra, a.s.
Dotaz nejen pro Technickou
Dotaz nejen pro Technickou universitu Ostrava. Je dobře, že se zabýváte takovými projekty. Jste schopni jako technická universita navázat na firmu Metalex s jejich Š130RS a vyrábět maloseriově elektrické Kaipany, tak jak to ve své době dělal právě Metalex??? Myslíte si, že by jste byli schopnými Moraváky kteří by se dokázali postavit Libereckým kolegům s jejich výrobou Nanovlákna??? Rozhodně podobné počiny a aktivity i u ostatních universit a středních škol nesoucí jména významných Čechů a Moraváků jako byli Baťa, bři Veverkové, Prokop Diviš, by bylo stylovější než jen politiků TGM a Havla.
Do tiskové zprávy mohou
Do tiskové zprávy mohou napsat klidně i jaderný pohon, ale jestli opravdu mají palivový článek s výkonem dostatečným pro automobil, to je ve hvězdách.