V Německu má vyrůst jedna z největších rychlonabíjecích stanic v Evropě

rychlonabíjecí stanice Kamener Kreuz Německo EnBW

Německá energetická společnost EnBW staví u dálniční křižovatky Kamener Kreuz rychlonabíjecí stanici s 52 nabíjecími body.

Renderovaný obrázek nové rychlonabíjecí stanice Kamener Kreuz společnosti EnBW. Uprostřed vynikne zejména Tesla Cybertruck.
foto: EnBW

Nová nabíjecí stanice vyroste severovýchodně od Dortmundu u křižovatky dálnic A1 a A2. Nabídne 52 nabíjecích bodů s max. výkonem 300 kW. Fotovoltaická elektrárna, tedy zakrytí solárními panely, poskytne max. výkon 120 kW.

Stanice bude ze 100 % zásobována energií z obnovitelných zdrojů. EnBW chce mít do roku 2025 v Německu celkem 2500 rychlonabíjecích stanic v rámci sítě HyperNetz.

Německá energetická společnost EnBW drží minoritní podíl ve společnosti Pražská energetika (PRE), která původně v Praze, ale dnes už v celé České republice, taktéž buduje síť nabíjecích stanic.

tisková zpráva

53 komentářů u “V Německu má vyrůst jedna z největších rychlonabíjecích stanic v Evropě”

      1. No ono totiz kdyz prijedete v nemecku na benzinku, tak mate
        No ono totiz kdyz prijedete v nemecku na benzinku, tak mate jistotu, ze pred vami stoji 2 auta. Cili reseni v podobe prechodu na EM ve velkem bude znamenat je jednu, ale celou sit takovych stanic. Takle to spis vypada, ze EM ujede bezne 1000km.

          1. No ještě, že tam nejezdím, jednou jsem jel z Alp proti té
            No ještě, že tam nejezdím, jednou jsem jel z Alp proti té koloně a měla celý Mnichovský obchvat a nějakých pár desítek km navíc. To pak bude bájo ty hodiny ve frontě na nabíjení u těch dálničních nabíječek…a že se mentalita bibionistů nezmění je jisté..to je samo o sobě diagnoza.

            1. Mnichov-Bibione je 409 km. Nekdo to da s nabitim z domaci
              Mnichov-Bibione je 409 km. Nekdo to da s nabitim z domaci zasuvky a nekdo bude nabijet 30 minut po ceste. Nevim kolik je nabijecek po ceste a kolik lidi tam behem 24h projede. Vsak se to nepremeni pres noc. Nabidka/poptavka bude fungovat i v tomto pripade. A pokud vy jste jel jenom z Alp, tak kdo vam rikal, ze vsichni ostatni jeli do Bibione?

              1. Jednoduše jel jsem od Villachu v době, kdy se ženou ne
                Jednoduše jel jsem od Villachu v době, kdy se ženou ne turnus pupíci do bibione – je třeba abstraovat a nemít bibione spojeno jen s místem, ale z celým typem dovolené a byla to jedna dlouhá kolona od Villachu, přes Salzburg s dlouhým postáním kolem Mnichova až na Regensburskou dálnici – samozřejmě kolona vesele pokračovala Ingolstatd a i na regensburské dálnici stála auta několik km frontu na připojení na mnichovskou dálnici.
                TO je stejné, jako mít blbej nápad jet v zimě přes Brenner v sobotu dopoledne – celý obchvat Mnichova stojí/popojíždí a před sjezdem na každé lyžařské středisko je několik km stojící fronta – na Zillertal běžně 10 a víc km – jednou jsem to někdy před deseti dvanácti lety absolvoval a od té doby jezdím na lyže do Alp (pokud tam jedu) tak, abych přes víkend lyžoval a nejezdil autem.

                1. Jak se ty vase vylety do Alp v zime i v lete shoduji s vasim
                  Jak se ty vase vylety do Alp v zime i v lete shoduji s vasim tvrzenim, ze nepodlehate konzumu a pokousite se zit sporive. Vase tvrzeni jsou fakt zahadna. A vas suplik, ktery najezdi snad mene nez 5000 km rocne jak jste drive tvrdil bude tedy vase druhe nebo treti auto. Vy mate teda fantazii.

                2. Jak se rika, fantazii se meze nekladou.
                  Jak se rika, fantazii se meze nekladou.

                3. Šuplík se vrátil na pozici zábavovky, víkendovky na
                  Šuplík se vrátil na pozici zábavovky, víkendovky na léto.
                  A to, že se snažím žít spořivě vylučuje jet s koly pod stan na dovolenou do Alp? A že někdy jedu lyžovat – dneska je přece pro děti součástí základního vzdělání, aby byly schopné rekreačně sportovat jak v zimě tak v létě a uměly aktivně odpočívat – opět trapné osočování mimo mistře trapnosti

                  PS: proč jste se ptal co mám za auta, když to přeci sám víte nejvíc 😉 můžete si to vyteslit na pojízdném tabletu 😀

            2. Za par let to nebude problem. Uz ted dokaze nabit Ioniq 5 (a
              Za par let to nebude problem. Uz ted dokaze nabit Ioniq 5 (a nejen on) za 5 minut 100km. A to se jedna stale o Li-On technologii. Pocet EV bude rust postupne a s tim jak se bude zkracovat doba nabijeni bude klesat i nutnost mit stale vic a vic nabijecek. Rovnovaha se jiste najde. A se zkracovanim doby nabijeni bude davat smysl budovat nabijecky i na benzinkach kde jinak nic moc okolo neni. Pod 10 to uz vetsina lidi vydrzi i cekat.

              P.S. Ze se tomu tady chechtaji nekteri jedinci je minimalne zvlastni. Clovek kterej nema rad EV travi cas ctenim a psanim prispevku zde. Zvlastni hobby. Jako kdybych ja, kterymu je celkem ukradenej rekneme treba balet (nic proti nemu, ale proste me nezajima), travil svuj cas ctenim for na baletackych forech a jeste tam prispival. Wtf?

              1. Ano dokáže a když mu to budete pravidelně provádět, jak
                Ano dokáže a když mu to budete pravidelně provádět, jak se to projeví na životnosti baterky.
                PS: mám rád EV, nemám rád lidi co to nesmyslně adorují, protože jak známo každé věci nejvíce škodí nadšený amatér (volně cituji ing. Pauera) – vy to znáte spíš, že cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly;)

                1. Ano, běžně každý týden jezdím s rodinou do Bibione,
                  Ano, běžně každý týden jezdím s rodinou do Bibione, abych na rychlonabíječce huntoval baterku.
                  Letos už mám najeto 15 tisíc km a zatím jsem na rychlonabíječce nabíjel jen jednou a to pouhých 12 kWh.
                  Takže když v létě pojedu do Bibione, tak mě moc trápit nebude, že si baterku nechám huntovat po cestě na rychlonabíječce.

            3. vesmes totez se ale deja i u cerpacek, trosku nizsi cena a
              vesmes totez se ale deja i u cerpacek, trosku nizsi cena a razem mas u cerpacky 20 aut v rade 😀 takze z tankovani 5-8 minut jerazem treba 2 hodiny cekani na benzin/naftu co je o 2,50 levnejsi nez na cerpacce co je o 300 metru dal , a jo jedno takove misto znam a neni problem tam narazit na 15 aut co ceka na stojan 😀 (ONO a fronta az na hlavni k jizte americke stejkarne) a clovek si az rika skoro nahlas, tyve o 3 kilaky dal maj Shellku, proc nenatankujou tam, a pak jedes kolem te Shellky a tam taky fronka az na hlavni asi 10 aut, tak si rikam, tyve jako co se deje, bude valka nebo proc lidi tak silej,….. a ono protoze zlevnili asi o kacku benal a naftu 😀

              nejlepsi jsou pak na Youtube zabery z USA kde jsou k ceparpackam fronty i 200-300 aut a i novinare to po letech proste omrzelo o tom tocit reportaze, takze ted dokud je to zase neomrzi to toci alespon o tom jednom Superchargeru kde posledni asi 3 roky bejvaj na dikuvzdani fronty Tesel

              je to proste jen o uhlu pohledu

              1. Takovéto fronty jsem zažil na Ono v Nýřanech, párkrát
                Takovéto fronty jsem zažil na Ono v Nýřanech, párkrát jsem se tam zkusil zastavit cestou do DE, ale pak jsem se na to vykašlal. Strategii mám takovou, že doma natankuji plnou za cenu o padesátník vyšší než na Ono a pak dotankuji před hranicemi, abych nemusel tankovat za draho v DE, to mi pak vystačí i na cestu zpátky. No a jestli těch cca. 13 litrů natankuji za 30 nebo za 33 na Rozvadově, to už je fakt jedno. Ale zájezdové autobusy tam jezdí, to už se vyplatí, když má nádrž, já nevím, 100-200 litrů?

                Jinak, na tankování nikdy nečekám, max. je jedno auto přede mnou, to je tak na 2-3 minuty než zaplatí a už tankuji. Když jsou fronty, mohu jít dál a vím, že za chvíli bude další benzinka, to u EV až tak neplatí. Jednak ten rádius je kratší a jednak nabíjecí stanice nejsou tak hustě a nabití trvá dlouho.

                1. nabijeci stanice pribejvaj a zacina to pomalicku dochazet do
                  nabijeci stanice pribejvaj a zacina to pomalicku dochazet do podobneho bodu kdy si muzu rict dojedu na to dalsi a nabiju tam

                  ani s ICE netankuju az kdys potrebuju a mam nejakou rezervu, s BEV to bude podobne, jen si proste ridic musi precvaknout ze ten dojezd neni 600 ale treba 300

                  do konce tohoto desetileti bude mit predpokladam nejake to nabijeni 50kW+ kazda cerpaci stanice co je nekde u hlavniho taku a neni to cerpacka nekde na dvore nejakyho zemedelskyho druzstva, bude to pro ne business tak jako je pro ne business prodej paliv a prodej zbozi, a vyhodou tech nabijecich bodu je vesme i to, ze jich tammuze bejt tolik kolik maj parkovacich mist, a ze ceny tech nabojecek taky klesaj docela rychle, takze za me pohoda, do tech 10 let to bude pocitam naprosto bezproblemove, ono kdo neni jelito a nezamrznul nekde na papirove mape s buzolou, tak je to pro nej bezproblemove jiz dnes

                2. To je zajimave …. kdyz jsem tady psal, ze 50kW je naprosty
                  To je zajimave …. kdyz jsem tady psal, ze 50kW je naprosty zaklad a v podstate nic jineho by se nemelo montovat, tak se tady do me pustilo chytraku. Pokud chcete elektromobilitu, tak 50kW je opravdu naproste minimum a i tak tam clovek stravi skoro hodinu. Trosku problem je, ze ty stojany jsou drahe a takove kabely vsude nevedou. A co je horsi, zabiraji spoustu mista.

                3. tak na tranzitu pomale nabijeni vsmes nedava smysl, tada dava,
                  tak na tranzitu pomale nabijeni vsmes nedava smysl, tada dava, ale ne u cerpacky, pomalejsi nabijeni dava smysl treba u motelu/restaurace kde proste treba tu hodku+ clovek stravi, u cerpacky dava smysl 50+ i z toho duvodu ze stale casteji se i bezne cerpacky budou objevovat bez obsluhy, a tak je vesmes fuk jestli je tam stojan takovej nebo majovej

    1. Zajimave jak se snazi nekdo kdo EV nema rad a plytva tu svym
      Zajimave jak se snazi nekdo kdo EV nema rad a plytva tu svym drahocennym casem. Ale kazdy jsme jiny. 🙂 Jinak za par let az se jeste vic zkrati nabijeci doba, tak bude stacit predelat postupne benzinky na nabijecky a bude to. Mozna si na me i vzpomenete.

      1. Předělat benzínky na nabíječky, jo?
        Ok, tak si vemte

        Předělat benzínky na nabíječky, jo?

        Ok, tak si vemte nějakou benzínku, její rozlohu m2, kolik aut odbaví denně na jaký dojezd, pak to přepočíteje na nabíjecí stanice a jejich rozlohu, metry navíc vynásobte cenou pozemku v místě a napiště, jak vám to ekonomicky vychází.

        Taková dobíjecí stanice pro 100 elektromobilů na pražské Jižní spojce, to je vysloveně ekonomická lahůdka.

        1. Benzinky casem prijdou o velkou cast svych zakazniku, protoze
          Benzinky casem prijdou o velkou cast svych zakazniku, protoze spalovaku bude ubyvat. Pak bude kazdy novy zakaznik dobry. Benzinky zijou vic z prodeje zbozi nez z prodeje zapachajici kapaliny. A kdyz se zakaznik zdrzi o neco dele, pumpar bude stastny.

          1. Aby spalovacích aut ubývalo, musely by jejich prodeje a
            Aby spalovacích aut ubývalo, musely by jejich prodeje a dovoz ojetin klesnout pod počet vyřazování starých vozidel. Vzhledem k tomu, že průměrný věk provozovaných aut setrvale stoupá, setrvale stoupá i jejich počet a zvyšuje se jejich dotupnost pro nízkopříjmové skupiny obyvatel. (dvacetiletá auta budou za chvíli BMW 3 E90, Audi A3 8P a podobná naprosto pohodová vozidla která budou fungovat ještě nejméně dalších 10 let; mimochodem jejichž udržování v provozu je velmi ekologické).

            – I kdyby polovina nově prodaných vozidel byly elektromobily, počet spalovacích vozidel STÁLE POROSTE o nejméně 30 tisíc ročně. A to bez dovozu spalovacích ojetin. S nimi je to o 100-150 tisíc ročně. Dobré, že?

            – I kdyby se neprodalo jediné spalovací vozidlo, na jejich počtu to nejméně deset let nebude vůbec poznat, pouze se prodlouží jejich průměrné stáří a celkové emise produkované spalovacími auty dokonce porostou.

            Benzínky samozřejmě žijou z PHM, doprovodný prodej je jen vítaný vedlejší příjem.
            Zatímco na PHM vydělají cca 100 Kč za auto, při maloobchodní marži 40% (běžně je do 25%) by musela posádka nakoupit pití a zmrzliny alespoň za pětikilo, aby se to vyrovnalo marži z PHM.

            Ty vaše zmatené představy mě dokážou stále udivovat.

            1. Pokud se divate jen na Cesko, tak by zde mohly smradosi
              Pokud se divate jen na Cesko, tak by zde mohly smradosi prezivat delsi dobu. V jinych statech bude vyvoj spise takovy jak jsem popsal v predchozim komentu. Jsem zvadav, jak se to projevi na obchodni bilanci statu, ktere pouzivaji na dopravu vlastni elektrickou energii a jak staty, ktere musi dovazet ropu. Ale i danove upravy by mohly spalovaky sesrotovat drive nez reknete svec. Takova ekologicka dan uz funguje dnes.

              1. V které zemi to neplatí?
                Upozorňuji předem, že to platí

                V které zemi to neplatí?
                Upozorňuji předem, že to platí i v naprosto netržně deformovaném Norsku. Sice se prodává více nezdaněných elektromobilů než spalovacích aut, ale za cenu celkově klesajících prodejů, dostupnosti vozidel a stárnutí vozového parku. A samozřejmě spalovací auta dál drtivě vládnou.

                1. Proč je podle vás Norsko „netržně deformované“?
                  Proč je podle vás Norsko „netržně deformované“?

                2. Základním pilířem tržní ekonomiky je stanovování cen
                  Základním pilířem tržní ekonomiky je stanovování cen poptávkou a nabídkou.

                  Účelové ovlivňování ceny produktu dotacemi nebo daněmi s cílem stimulovat nebo omezovat poptávku domácností je vlastnost plánované, nebo-li příkazové ekonomiky.

                3. Ono to vždy nejde. Co by se asi stalo kdyby byla zrušena
                  Ono to vždy nejde. Co by se asi stalo kdyby byla zrušena daň z alkoholu a flaška vodky by se prodávala za tržní cenu 5 Kč?

                4. To je spíš filosofická otázka. Nestalo by se
                  To je spíš filosofická otázka. Nestalo by se pravděpodobně nic, kromě nižšího výběru spotřební daně.
                  Samozřejmě původní funkcí spotřebních daní bylo regulovat spotřebu, ale z většiny nám zůstaly jako daně z luxusu a/nebo prostředek plnění státního rozpočtu. Nebo jste jiného názoru? Reguluje daň z PHM spotřebované množství? Zvedne se spotřeba snížením daně o 1 Kč?

                5. Myslím, že by se národ uchlastal, lidi nejsou tak rozumní.
                  Myslím, že by se národ uchlastal, lidi nejsou tak rozumní. V Anglii se to v historii už málem stalo. Daň z PHM by ovlivnila spotřebované množství i prodej spalováků kdyby se zvedla podstatně. Ale nepřeji vám to, nejsem zlomyslný. 🙂

                6. „Pivo“ v PET se dá už dnes koupit v ceně pod 10 kč za
                  „Pivo“ v PET se dá už dnes koupit v ceně pod 10 kč za půlitr. Co brátí lidem se uchlastat už dnes ?

                  Nicméně, že při zrušení daní na PHM by spotřeba narostla je jasné. Otázka je o kolik. Cena paliva rozhodně není jedinný náklad na provoz auta.

                7. Kdo by si kupoval pivo za 10 kč kdyby stála flaška rumu 20
                  Kdo by si kupoval pivo za 10 kč kdyby stála flaška rumu 20 kč? 🙂

                  Lidem brání uchlastat se nízká koncentrace alkoholu. Ne každý je schopný a ne každému se chce do sebe natlačit 8-10 kousků. Už jenom tahat se s tím třeba z obchodu. 😀
                  Proto se stát snaží, aby nápoje s nižší koncentrací byly levnější.

                8. Lidi spotrebuji vzdy tolik, co si muzou financne dovolit.
                  Lidi spotrebuji vzdy tolik, co si muzou financne dovolit. Kdyby byl chlast a kurivo bez dani, tak bysme meli prumernou delku zivota o 10-15 kratsi a zavislaku by bylo mnohem vic.
                  U PHM je spotreba zajiste zavisla na cene. Pri nizke cene by kazdy pulmozek jezdil obrovskym SUV a V8 jako vy.

                9. To je ale jen jedna strana rovnice.
                  Pak je tu ta druhá –

                  To je ale jen jedna strana rovnice.

                  Pak je tu ta druhá – prodejce.

                  A ten dle jistého zákona udělá přesně to co ti „lidé“, jen opačně – zdraží, protože ví že za to ti lidé jsou ochotni dát přesně tolik kolik dávali s daní.

                10. Tak to funguje jen v prostředí se špatnou konkurencí. 🙂
                  Tak to funguje jen v prostředí se špatnou konkurencí. 🙂

                11. Myslíte v prostředí se špatně fungujícím monopolem nebo
                  Myslíte v prostředí se špatně fungujícím monopolem nebo kartelem.

                  Nicméně pravda bude někde uprostřed – tam kde se protnou křivky.
                  A dnešní ceny ukazují kolik je člověk ochoten dát za chlast a to významně ovlivní kde se ty křivky protnou.

                12. Pokud označujete špatně fungující monopol jako
                  Pokud označujete špatně fungující monopol jako konkurenční prostředí, tak ano. 😀

                  Kdyby byly ceny za alkohol dvojnásobné, tak by lidé také pili. Taky by to ukazovalo, kolik je člověk ochoten dát za alkohol? Ano ukazovalo. Proč tedy prodejci dnes nezvýší cenu alkoholu na dvojnásobek? Kvůli konkurenci.

                  V konkurenčním prostředí se snížení daní (nebo snížení ceny vstupů) vždy projeví v dlouhodobém horizontu ustálením ceny na hodnotě, kdy firmy dosahují podobné ziskovosti.

                  Se snížením daně z PHM o 10 Kč by tedy ceny v dlouhém období a konkurenčním prostředí klesly také o 10 kč. Pokud by se zvýšila poptávka (jakože určitě), tak výsledné ceny klesnou ještě o něco víc.

                  To, o čem mluvíte by platilo v tzv. nedokonalé konkurenci například v monopolním prostředí, ale to benzínky u nás rozhodně nejsou. 🙂

                13. Skoro ale ne úplně – špatně fungující monopol umožňuje
                  Skoro ale ne úplně – špatně fungující monopol umožňuje alespoň nějaké konkurenční prostředí. Kdo si myslí že by fungovalo ideální konkurenční prostředí je něco jako optimista v Podivném Dědictví (jsou jich plné hřbitovy).

                  S tím zbytkem samozřejmě souhlas. Jen s tou výhradou že to platí pro to ideální konkurenční prostředí 😉

                14. Pane Horčíku, nebylo by dobré se zase trochu vrátit k
                  Pane Horčíku, nebylo by dobré se zase trochu vrátit k základům tohoto vebu a to by měla být technická diskuse? Mě by třeba hrozně zajímalo, jak fungují nabíječky, z jakých částí se skládají. Z jaké sítě jsou třeba napájené rychlonabíječky DC, je to 400 V nebo 22 kV? Nebo jak funguje AC palubní nabíječka? Jakým způsobem omezují walboxy nabíjecí proud, co je tím silovým prvkem co dokáže omezit proud? Nedaří se mi najít na toto odpovědi, nemáte třeba nějaké odkazy kde by bylo vysvětlení? Děkuji předem.

                15. Díky, i Leodendulovi, ale tohle znám. Dozvím se tam, že
                  Díky, i Leodendulovi, ale tohle znám. Dozvím se tam, že základem DC nabíječky je jakási krabička, nejspíš AC-DC měnič, ale žádné další podrobnosti. Dále že si na wallboxu můžu nastavit maximální proud, ale zase bez podrobností. Domnívám se že wallbox sám proud nemůže omezit a proud omezuje palubní nabíječka které wallbox pomocí nějaké komunikace říká jaký maximální proud může odebírat.

                16. Onboard nabijecka se sklada z usmernovace AC na DC. Ovsem neni
                  Onboard nabijecka se sklada z usmernovace AC na DC. Ovsem neni to jednoduchy mustek z diod, ale je tam pfc power factor corrector, ktery umozni aby proud sel do sberneho mezi kondensatoru i pri urovni napeti v siti nizsi nez je na kondensatoru. Pouziva se spinani proudu pres induktivitu. Souvisi to s posunutim uhlu mezi proudem a napetim. Nejlepe si prectete jak pfc funguje. A dalsi clanek je step up converter, ktery vytvori z usmerneneho napeti 320VDC (230V*(0,5)=230*1,414) vyssi napeti kolem 400VDC v baterii.
                  Wallbox zajistuje omezeni odberoveho proudu na hodnotu jistice, nebo nizsi dle volby uzivatele. Wallbox predava info o max. proudu pres PWM signal frekvence 1000Hz. Ruzne sirky pulzu odpovidaji ruznym proudum. S touto informaci pracuje step up converter a zajisti dodrzeni nastaveneho proudu. Takze na wallboxu se nastavi uroven proudu a onboard charger tuto hodnotu dodrzuje. Podrobnosti zde https://en.m.wikipedia.org/wiki/Type_2_connector.
                  A v obsazenych odkazech. S timto zacatkem se muzete odrazit a muzete vyhledat podle obsazenych hesel typ 1, typ 2 dalsi info. Je to vcelku logicky postavene.
                  U DC nabijeni je situace diametralne jina a neni vubec trivialni. Proniknout do porozumeni protokolu CCS a Chademo vyzaduje mnohem vic znalosti. Pokud se vam podari rozlousknout tuto tematiku, muzete se zde podelit.

                17. Díky, přesně takové vysvětlení jsem hledal.
                  Díky, přesně takové vysvětlení jsem hledal.

Napsat komentář