V Moravskoslezském kraji byla otevřena první veřejná nabíječka elektromobilů zásobovaná sluncem v České republice

nabíjecí stanice solar carport

V areálu karvinské firmy CDS Cars s.r.o. na vjezdu do města byla ve čtvrtek 19.7.2018 otevřena první veřejná solární nabíječka elektromobilů v České republice.

Carport, jak se zařízení oficiálně jmenuje, je krytým stáním pro 2 elektromobily, jehož střechu tvoří fotovoltaické panely, doplněné bateriovým úložištěm.
foto: Carport

V Moravskoslezské kraji rostou nabíjecí stanice jako houby po dešti. Nejinak je tomu v Karviné, kde už od června 2015 stojí na parkovišti budovy C karvinského magistrátu pomalá nabíjecí stanice společnosti ČEZ. Tehdy to byla 45. nabíjecí stanice v Česku v rámci sítě nabíječek ČEZ. K dnešnímu dni jich má přes stovku.

V prosinci 2017 ji v rámci projektu nejlepší chytrá řešení v Moravskoslezském kraji doplnil pomalý nabíjecí wallbox u vrátnice nemocnice v Karviné. Je jedním z 10 v síti Krajskenabijecky.cz v celém Moravskoslezském kraji. Ani Karvinou projíždějící elektromobilisté, kteří potřebují nabíjet rychle v řádu desítek minut, nezůstali zkrátka.

Hned v zápětí, díky podpoře ze stejného krajského projektu, byla v areálu karvinské firmy CDS Cars s.r.o. otevřena veřejná rychlonabíječka elektromobilů. Karviná tím získala třetí nabíjecí místo, rovnou se všemi 3 nabíjecími standardy – CHAdeMO, CCS Combo i Mennekes. Nyní přibyl také Carport.

Strojovna fotovoltaické elektrárny Carportu

Strojovna fotovoltaické elektrárny Carportu
foto: Carport

Jeho sluneční elektrárna není ledajaká, když právě nikdo nenabíjí, vyrobenou elektřinu pojmou baterie, umístěné v přilehlém objektu. Z nich se pak nabíjí elektromobily při špatném počasí nebo v noci. Elektrárna navíc pracuje v tzv. hybridním režimu. Pokud by nabíjeným vozidlům nestačila elektřina ze slunce či baterií, připojí se na veřejnou elektrickou síť. Vše probíhá automaticky, bez zásahu uživatele.

Projekt na úvod krátce představil Mgr. Patrik Pavel, společník a ředitel společnosti SMARTEV CDS s.r.o., která za projektem stojí. Bude ho dodávat i jako řešení na klíč případným zájemcům. Slavnostního otevření se zúčastnilo přes 20 elektromobilistů se svými vozy, místních i krajských politiků a dalších pozvaných hostů.

Drtivá většina z nich dorazila elektromobily, které už jsou nedílnou součástí vozových parků měst i krajů. Zelenou pásku přestřihl hejtman kraje prof. Vondrák, spolu se zástupci města Karviná a Asociace elektromobilového průmyslu ASEP. Ta zorganizovala příjezd elektromobilistů, propagaci čisté a tiché dopravy se věnuje dlouhodobě.

Stojan nabíjí velké i malé elektromobily

Stojan nabíjí velké i malé elektromobily
foto: Carport

SmartEV na místě představila i nabíjecí stojan pro malé i velké elektromobily, jak vtipně prezentovala na dospělém autě a RC modelu, nabíjenými současně. Stojan umožňuje kromě klasického ovládání předplacenými kartami přijímat i běžné platební karty. Platbu za odebranou elektřinu tak může učinit opravdu každý, 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.

Jednoduše, bez předchozích registrací, obslouží nabíjecí stojan i elektromobilisty cizince. Například z nedalekého Polska, Slovenska či dalších zemí. Aby cestování čistými a tichými elektrickými vozidly bylo co nejjednodušší.

tisková zpráva

27 komentářů u “V Moravskoslezském kraji byla otevřena první veřejná nabíječka elektromobilů zásobovaná sluncem v České republice”

          1. 🙂
            Pravda je bohužel spíše černý humor. Jednak vsadili

            🙂
            Pravda je bohužel spíše černý humor. Jednak vsadili na bezrámové panely – zlí jazykové hned na místě zaznamenali jejich mírný průhyb a konstatovali, že se ušetřilo na podpůrném laťoví a nepřežije to zimu – takže veškerá kabeláž byla zespodu velmi neestetická (osobně jsem viděl před dostavbou), druhák ne příliš daleko sídlí „sběrači kovů“. Jak je nazývají sluníčkáři v našich médiích, zloději kovů, jak je nazýváme my normální občané, kterým tu zmizí okapy, tu uskladněné lešení. No a ti se v místě zaměřují i na kabeláž, jak mohou potvrdit jak České dráhy, tak zejména nákladní doprava OKD s hojnou sítí vleček. Z těchto dvou důvodů dřevěné podbití, byť bez něj by FV panely lépe větraly a chladily se.

      1. Vždyť to tam píšou: Elektrárna navíc pracuje v tzv.
        Vždyť to tam píšou: Elektrárna navíc pracuje v tzv. hybridním režimu. Pokud by nabíjeným vozidlům nestačila elektřina ze slunce či baterií, připojí se na veřejnou elektrickou síť.
        Jinými slovy: běží na síť a solární elektrárna dodává asi tak 1% energie a to jen v létě.

        1. FVE je 5 kWp, takže ve slunečném dni dodá +-40 kWh během
          FVE je 5 kWp, takže ve slunečném dni dodá +-40 kWh během cca 12 hodin provozu (jinými slovy nabije denně z nuly do plna 1 nový Nissan Leaf nebo skoro 3 Peugeoty Ion). Okamžitý výkon tedy může být až 5 kW.
          Při otevření Carportu bylo zataženo a chvílemi to vypadalo na déšť, FVE měla okamžitý výkon jen 0,7 kW. Což stačilo na nabíjení toho malého RC modelu, zbytek šel ze sítě.
          Současně tam při otevření nabíjel skoro plný Nissan Leaf na CHAdeMO rychlonabíječce, BMW i3 na Mennekesu, Peugeot Ion z Mennekesu a 2 Peugeoty 106 přes rozdvojku z Mennekesu poté, co odpojily RC Model. Souhrnně do +-30 kW. V té době tedy FVE dodávala něco přes 2% potřebného výkonu, kolik bylo akumulováno a dodávalo se z baterie nevím.
          Carport ale není určen pro rychlonabíjení, má umět obsloužit onen wallbox (a teď spekuluji, zda výkonem 2 x 22 kW nebo děleným podle počtu aut 2 x 11 kW) a 2 malé domácí zásuvky pro kola a skútry, které jsou v rohu vepředu vpravo nad stojanem pro kola.

          1. Musím plně souhlasit s komentářem nad Vámi. Solární
            Musím plně souhlasit s komentářem nad Vámi. Solární elektrárna o výkonu 5kWp ,vyrobí za rok cca 5000 kWh elektrické energie.
            Pro Vaši informaci takové množství proudu stačí právě zhuba na rok na moje malé městské autíčko Mitsubishi I-MIEV.

            Takže jako projekt pro jednu rodinu domu dobrý (sice bez ekonomické návratnosti) , teda bez té rychlodobíječky. Ale nachápu ty mediální podporu x hlavounů tam přijede , x elektromobilů, přitom kapacita nabíjení ze solárů je sotva pro dvě auta.

            1. Ano, to je bez debat, to jsou prostě jasná čísla. Ostatně
              Ano, to je bez debat, to jsou prostě jasná čísla. Ostatně mám doma hned 2 ta autíčka.
              Ta rychlonabíječka je mimo, s Carportem nemá souvislost, byla tam o půl roku dříve z jiného projektu, jde o kouzlo nechtěného.
              Je to dobré pro rodinu i malou firmu, pokud budou současně spotřebovávat elektřinu v domě/dílně, ale pak si to mohou samozřejmě dát na střechu. Pokud ovšem nemají garáž, současně nevhodně orientovanou nebo zelenou střechu a chtějí přístřešek pro auto, pak proč to nespojit. Je to individuální. Současně je to ukázka, jak lze nabíjet opravdu čistou elektřinou.
              Podpora hlavounů je jasná, stačí kouknout do kalendáře. Za a okurková sezóna a – zejména – za b komunální a senátní volby za dveřmi. I když tady bychom křivdili, něco málo (rezervy jsou obrovské) pro to u nás dělají dlouhodobě. I hejtman dojel elektrickým krajským eGolfem, dokonce jeli 4 v 1 autě. To se jinde nevidí.

              1. Také o tom uvažuji i s ohledem, že k Mievu možná přibude
                Také o tom uvažuji i s ohledem, že k Mievu možná přibude jako hlavní auto Plug in hybrid, tak už by se možná ta solární elektrárna mohla i vyplatit. Blbé je , že když přes den svítí, tak jsou auta mimo dům a bateriový systém je při dnešní ceně elektřiny prakticky nenávratný.

                Zvažuji umístění panelů na západní stranu , aby se auta nabila co nejvíce od příjezdu z práce 15-16hod , do západu slunce. Nemá s tím někdo zkušenosti?

                1. Pokud propojíte FVE a baterky s domem a současně využijete
                  Pokud propojíte FVE a baterky s domem a současně využijete Novou zelenou úsporám, tak to bude na hraně, ale ekonomicky návratné. Současně je nutné požadovat od řešení ostrovní provoz, pokud v okolí vypnou elektřinu. Ne všichni ho dodávají.
                  S auty mimo dům máme stejnou potíž, kromě programovatelných spotřebičů není přes poledne co zapojit. Ledaže bychom myli nádobí a prali pro celou obec.
                  Sladění výroby a spotřeby je alfa a omega řešení, ostatně ty baterky jsou nutné právě proto. Čím lépe sladíte, tím menší přetoky a potřeba menších baterií. Já nyní původní FVE na jih z dob Zelených bonusů (využitelnost +-50%, jinak přetoky do veřejné sítě za +-0,5 Kč/1 kWh) doplním FVE na východ i na západ právě kvůli sladění doby výroby a spotřeby. Přesto i s akumulací do baterií a do vody a řízením spotřeby podle výroby s prioritami dům, auta, baterie, bojler.
                  Se západní střechou mám 8 let dobrou zkušenost s 2 solárními panely na ohřev vody a 250L bojlerem. Umísťovali jsme ho tam právě pro sladění výroby a spotřeby. Přes léto dá 250L vody o teplotě +75°C už kolem 18 hodiny (pak z bezpečnostních důvodů vypne). Jejím postupným odběrem po návratu domů od 16 hodiny dochází průběžně k opětovnému dohřívání, dokonce až do pozdních večerních hodin zapadajícím sluncem. Natékající voda do spodní části bojleru ze studny má totiž +10°C, zatímco na panelech je vždy minimálně +20°C a více, takže systém posílá teplou kapalinu do bojleru a dále dohřívá.
                  Na stejném principu by jste měl i svoji FVE na západní stranu. Její výkon bych, vzhledem k požadovanému nabíjení 2 aut (max. iMiev+PHEV 2 x 3,6 kW, ale dá se samozřejmě řídit směrem dolů), maximalizoval, přebytky používal pro dům, baterii a bojler.

                2. Len by som dal do pozornosti, ze okrem riesenia typu
                  Len by som dal do pozornosti, ze okrem riesenia typu „hybridneho menica“ existuje aj riesnie „grid-free“ menic. Odporucam si ho pozriet, ja idem stavat FVE prave s tymto menicom/menicmi. Je to z mojho pohladu jednoduchsie riesenie:
                  – moze fungovat s bateriami aj bez baterii
                  – s prudovym limiterom moze „nedodavat“ prud do verejnej siete. Vyraba len tolko, kolko je spotreba
                  – menice sa daju jednoducho paralelne spajat – hociaky pocet kusov
                  – cena
                  – jednoduche zapojenie
                  – ak je spotreba vyssia ako produkcia, zvysok sa dotahuje zo siete

                  Sice nebudem mat elektrinu, ked vypnu prud, ale v nasej lokalite vypadky skoro nie su.

            2. přesně tak! Doufám že jednoho krásnýho slunečnýho dne
              přesně tak! Doufám že jednoho krásnýho slunečnýho dne vstoupí v platnost zákon nařizující hypermarketům POVINNĚ ZASTŘEŠIT SOLÁREM 50% ČERNÝHO ASFALTOVÝHO PARKOVIŠTĚ a uspořádat konečně pořádnou párty 😉 Káry nebudou rozpálený na 80C, děti uvnitř se nebudou péct jako kuřátka na grilu :)) a navíc budou plný baterky. Začít by mohla vzorová IKEA 😉

  1. připomíná mi tahle storyvole klausovskou úchylku 90tých
    připomíná mi tahle storyvole klausovskou úchylku 90tých let kdy se snažili z ostravska udělat počítačovou mekku top špičku vývoje a přitom zamaskovat ten ostravský smrad… a jak to dopadlo 😉 Proč zrovna Moraskoslezský kraj je ten nejvíc zadrátovaný dobíječkama? To jako myslíte že tím mediálně přebyjete ostravsko-karvinský lagůny, árčelóra a jeho tuny prachu v luftu vzmimě poermanentně červený bo co?? :))))))

    pr-asu.chmi.cz:8080/IskoPollutionMapView/faces/viewMapImages.xhtml

    kcc-hho.webnode.cz/business/cr/

    pár tisíc elektromobilů na to stejnak nebude mít vliv když zahranicema je prasečí hnědouhelný kominícký fůjtajblolsko 😉

    1. Ono se to Klausovi nakonec povedlo, jen se to málo ví. Nejen
      Ono se to Klausovi nakonec povedlo, jen se to málo ví. Nejen že tu má vývoj třeba Varoc v Novém Jičíně, ale brutální houbou, nasávající ajťáky nejen z kraje, je Tieto, původně Tieto enator. Ovšem to jsou soukromé firmy, takže to funguje od počáteční pobídky politikům navzdory.
      Ten smrad tu máme jak přeshraniční (hlavně v zimě, když se obrátí prodění vzduchu a jde z Polska, které teprve od letoška musí dodržovat limity, co my máme od vstupu do unie v roce 2004, na což samozřejmě i dnes kašle), tak vlastní díky průmyslu (byť zlepšení od komančů je nepopiratelné, to je prostě Vernovo Ocelové město ze známého filmu versus rozkvetlé zahrady – Ostrava má nejvíce zelených ploch v přepočtu na občana v celé čR a dále na tom maká), a zejména díky neschopnému státu, jehož státní politika se stará od likvidaci ropných lagun Ostrama už 30 let neúspěšně. Protože přes pokrok stále není hotovo a třeba včera byly cítit vzdušnou čarou 7 km daleko (+27°C ve stínu). Do toho se povedlo rozjet odtěžováním hald na kamenivo z hlušiny pro stavbu cest nový problém s jejich prohoříváním a hašení produkuje další smrad. Občané části Slezské Ostravy a předměstí Bohumína znají.

      1. já ty elektromobily ostravsku samozřejmě přeju stejně tak
        já ty elektromobily ostravsku samozřejmě přeju stejně tak jako dobíječky, odlagunováno a čistší vzduch ovšem s nakopáním polska. Jen sem si povzdechl 😉 Ale počítačová mekka si myslím se nepovedla tak úplně, myslím že si že se to přerozdělilo mezi velice schopný Brno a logicky centrální Prahu 😉

        1. Praha je hlavní město, tam je to vzhledem k prvotní lokaci
          Praha je hlavní město, tam je to vzhledem k prvotní lokaci zahraničních firem jasné (člověk až žasne, kolik těch cizinců Prahu neopustilo, ač je tu už několik let, maximálně jeli na Karlštejn a Hlubokou, odvážnější až do Českého Krumlova, což je ale na jih, ne na východ :-)).
          Ovšem před Brnem je nutno smeknout. Tam do toho šli naplno.

Napsat komentář