V Lovosicích roste nový nabíjecí hub nejen pro elektromobily Tesla

Severočeské Lovosice jsou městem, kde vzniká prozatím největší nabíjecí hub v Česku. Je spojený vysokonapěťovým kabelem s vodní elektrárnou.

V novém nabíjecím hubu v Lovosicích za 14 minut doplníte se správným autem i 300km a s minimální uhlíkovou stopou.
foto: Lukáš Hataš

UPDATE 20.3.2021 19:21: doplněny další podrobnosti a zpřesněny některé pasáže

Nový hub s 16 místy obsahuje 4x stojan Ionity 350 kW, 8x stojan Tesla Supercharger v3 250 kW a 4x AC 22 kW stojan Asociace pro elektromobilitu a města Lovosice určené pro rezidenty. Momentálně se osazuje technologie a čeká se na úpravy „záložní“ VN přípojky k ČEZ distribuce. Spuštění se očekává na konci května.

Součástí akce je napájení zimního stadionu, krytého plaveckého bazénu a dalších sportovišť města Lovosice čistou a levnou elektřinou z MVE.

Za vybudováním lokality stojí úzká spolupráce provozovatele vodní elektrárny, společností RenoEnergie, Tesla, Ionity, České asociace pro elektromobilitu a především města Lovosice, bez kterého by tento projekt nemohl vzniknout. Jde o čistě komerční projekt, vybudovaný bez dotací, za účelem potřebné diverzifikace tržeb za prodanou elektřinu.

Trafostanice 3MW a je výhradně zásobována obnovitelnou elektřinou, především z vodní elektrárny Píšťany o výkonu 2960 kW, se zálohou do distribuční sítě při odstavení turbín. Tato průtočná vodní elektrárna však pracuje prakticky nepřetržitě a odstávky jsou výjimečné.

Osazený dobíjecí výkon by v ideálních podmínkách dokázal ve špičce doplnit vozidlům téměř 15 000 km každou hodinu, což je pro srovnání zhruba stejný výkon, jako 75 běžných rychlodobíjecích stanic.

V Lovosicích se opět povedlo něco výjimečného, tedy spojit stanici Tesla Supercharger s dalšími poskytovateli.

V Lovosicích se opět povedlo něco výjimečného, tedy spojit stanici Tesla Supercharger s dalšími poskytovateli.
foto: Lukáš Hataš

Podle Lukáš Hataše z České asociace pro elektromobilitu, jde o jeden z prvních příkladů udržitelných a zelených „CityHubu“, který si na sebe kombinací agregace příkonu a propojení vedením k obnovitelným zdrojům dokáže reálně vydělat.

Lovosice jsou navíc u dálnice D8 a nedaleko Litoměřic, na polovině cesty z Prahy do Drážďan, takže bude místo velmi zajímavé především pro tranzitní dopravu. Na místě je restaurace se sociálním zázemím, které bude pro cestovatele k dispozici přes ulici a výhodná je i blízkost nádraží.

Do roku 2035 se v Česku plánuje vybudování dalších 26 městských a tranzitních hubů, přičemž tři už jsou v realizaci.

V tomto případě se však podařilo spojit ještě jeden unikát. Není účinnějšího zdroje pro výrobu elektřiny, než vodního, s účinností až 90 %. Celková účinnost zdejší MVE se pohybuje kolem 85 %. Např. druhý zdroj elektřiny v pořadí účinnosti jsou větrné elektrárny s účinností přeměny energie okolo 55 %.

vlastní

75 Comments on “V Lovosicích roste nový nabíjecí hub nejen pro elektromobily Tesla”

  1. Jen totální pablb, psychopat, zloděj či jiný mentálně
    Jen totální pablb, psychopat, zloděj či jiný mentálně narušený podřadný jedinec podporuje IONITY, které je placeno z našich daní likvidačních SS EU fondů, a to ještě za cenu >20 Kč za kW, aby nás západ okradl do mrtě na stojanech, které jsou jen pro idioty, co za to ty peníze dají … tedy na prach dobrý 🙂

    Děkujme Tesle, že za své nenakradené peníze má normální ceny narozdíl od SS EU zlodějských a úchylných korporací 🙂

    Celý náš průmysl vlastní západ = proto je vše horší a horší a chudoba roste dle statistik u nás a hlavně západě a jejich kolonií … V jiných zemí především na východě je chudoba stále nižší a nižší

  2. Niečo o tomto jedinečnom projekte viem, pretože poznám
    Niečo o tomto jedinečnom projekte viem, pretože poznám človeka, ktorý to celé vymyslel a zorganizoval stretnutia zástupcov RenoEnergie, Tesla, Ionity a mesta Lovosice. Bez tohoto človeka by sa tento super projekt nikdy neuskutočnil. A ani si nepotrebuje robiť reklamu ako Česká asociace pro elektromobilitu.

      1. A proč nepoužitelné Ionity? Pokud má člověk to správně
        A proč nepoužitelné Ionity? Pokud má člověk to správně EV a správnou kartičku, tak nabíjí za cca. stejnou cenu jako vedle na Superchargeru, ne? A asi je to zaměření na tranzit. A poslední věc, je to komerční projekt bez dotací, na rozdíl od ČEZ a spol.

          1. Ukážte mi niečo bez jedinej chybičky. Elektromobilita je
            Ukážte mi niečo bez jedinej chybičky. Elektromobilita je stále v začiatkoch, tak je logické, že niektoré veci nie sú dotiahnuté. Ja s Teslou nemám žiadny problém s nabíjaním a po Česku si vystačím s jedným čipom. Na smradlavú benzínku by som už ale nešiel dopĺnať energiu, ani keby som tých kartičiek mal nosiť aj desať. Viem, že toto je dočasné a nejak sa to vyrieši.
            Stále platí: Kto chce, hľadá spôsoby a kto nechce, tak dôvody.

            1. Tech chybicek je docela dost na zacatek s tim, ze to neni
              Tech chybicek je docela dost na zacatek s tim, ze to neni vubec nic jineho nez cerpani energie kabelem, nebo trubkou, na tom nezalezi, je to spise na ostudu. Nevim jak vy, ale ja mam karticky 3, ale kdyz jedu dieselem, tak jakdi nepotrebuju zadnou. Divne co ….

                1. Jakou karticku musim mit, abych zaplatil benzin?
                  Jakou karticku musim mit, abych zaplatil benzin?

                2. schopnou ten benzín zaplatit?
                  schopnou ten benzín zaplatit?

                3. Jestli se chcete vozit na téma „zase další kartička“ tak
                  Jestli se chcete vozit na téma „zase další kartička“ tak někomu to nevadí, naopak sbírají kdejakou co ani nedává slevu jen člověka sledují co nakupuje 🙂

                4. Bagatelizujete zjevné nedostatky a to nikomu neprospívá.
                  Bagatelizujete zjevné nedostatky a to nikomu neprospívá. Kdyby to byla jedna platební karta, tak nikdo neřekne ani slovo. Ale takto to není, víte moc dobře, že je potřeba chip nebo aplikace. Kritika je na místě.

                5. Vozíte se po milionkrát omletém tématu, to není kritika
                  Vozíte se po milionkrát omletém tématu, to není kritika ale slabý pokus o kritiku. Kdybych byl kritičtější, tak řeknu přímo trapný pokus. Zkuste trochu nadhledu a objektivity. Řekněte že to vadí vám, ale necpěte tento názor jako obecnou pravdu.

                  Co člověk to názor, a ten vám nikdo nebere. Ale že by každému vadilo mít 10 kartiček v peněžence prostě není pravda a pravda nikdy nebude.

                  Bankovních karet mám také více a kritizuji ?
                  Asi bych měl začít, přidáte se ? 🙂

                6. Aha, tak jak myslíte. Já např. mám v peněžence jednu
                  Aha, tak jak myslíte. Já např. mám v peněžence jednu kartu.
                  Pokud vám to nevadí, mě ano. Spoustě dalším lidem také a neříkám „každému“. Ale všechno už bylo řečeno, už bych se opakoval s tím, že bagatelizujete a tím se situace nezlepší.

                7. Bagatelizuji, protože kritika sice k něčemu je ale
                  Bagatelizuji, protože kritika sice k něčemu je ale kritizovat formou „bike-shed“ je… nejméně podstatné. Bagatelní.

                8. Kartičky možná nevadí teď, v počátcích
                  Kartičky možná nevadí teď, v počátcích elektromobility. Teď si EV kupují hlavně nadšenci, lidi, co mají rádi nové technologie a nevadí jim ani omezení elektromobilu a tudíž zkousnou i to, že pro nabíjení na cestách musí mít několik kartiček, čipů nebo aplikací v mobilu.

                  Ale aby se elektromibilita masově rozšířila, musí jednak být EV dostupný cenově a uživateli dávat smysl pro jeho potřeby, ale taky se musí zjednodušit přístup k různám nabiječkám a proces nabíjení. Klasický uživatel nebude nadšený z toho, že u každé nabíječky musí vytáhnout jinou kartičku (čip, aplikaci), jemu to musí přijít tak jednoduché jako tankování PHM – přijet, zasunout správný kabel a jednou kartou (ideálně platební, kreditní) odblokovat nabíjení a zaplatit.

                9. Ano, bylo by pěkné kdyby se všichni dohodli.
                  Ale kdo si

                  Ano, bylo by pěkné kdyby se všichni dohodli.
                  Ale kdo si myslel že se na začátku všichni dohodnou a bude jedna kartička ať zvedne ruku.
                  Já s vámi souhlasím, nesouhlasím s tvrzením že to je podstatný problém který vyžaduje pozornost oproti jiným vámi zmíněným problémům (které jsou taktéž „ve vývoji“).

                  To je jako byste kritizoval novorozence že nechodí hned po dvou.
                  Z bodu A do bodu B se dostane, ošoupe si kolena ale určitě to nebude setrvalý stav.

                  Kritizujte banky za nedostupnost (přemrštěnost paušálních nákladů) platebních terminálů.

                10. „Kritizujte banky za nedostupnost (přemrštěnost
                  „Kritizujte banky za nedostupnost (přemrštěnost paušálních nákladů) platebních terminálů.“

                  Tak toto je blbost 🙂 Když už platební terminál může být na automatu na nápoje, kde si koupím vodu za 15 KČ.

                11. Ten automat máte většinou v nějaké budově a připojení
                  Ten automat máte většinou v nějaké budově a připojení online je záležitost připojení UTP do zástrčky ve zdi.
                  Takže ono to nebude tak „úplně“ stejné že ?

                  Kritiku beru, ale kritizujete příklad který má sloužit jako přirovnání, ne odborná příručka k oponentuře.

                  Tohle od vás neberu.

                  Jestli chcete rozporovat cenovou politiku bank tak prosím nějaká tvrdší fakta.
                  Jaká je například výtoč (zisk) v takovém automatu kde jedna plechovka stojí 300-500 procent ceny tržní oproti rychlonabíječce?

                  Jsem si vědom že z toho ta nabíječka nevyjde bez ostudy ale váš argument je podobného ražení.

                12. To jsou všechno jenom výmluvy. Pokud ta nabíječka
                  To jsou všechno jenom výmluvy. Pokud ta nabíječka umožňuje nabíjení přes aplikaci nebo čip, tak předpokládám, že už má datové spojení, ne? Co to je za hloupý argument?

                  Jinak ale máte pravdu s tou „výtočí“. Nedávno tady byla statistika od ČEZ a průměrný odběr na jednu stanici je cca. 27 kWh za den 🙂 To je směšné číslo a ta stanice se snad nikdy nezaplatí. Ještě, že je to postavené z dotací. Ale to zákazníka nezajímá, prostě dedikované kartičky (čipy, aplikace) jsou opruz a znepříjemňují nabíjení. Na tom se snad shodneme, že je mnohem jednodušší načerpat PHM a neřešit u koho, prostě zaplatím cash nebo kartou, bez problémů.

                  PS: Ta marře na nabíječce taky nebude malá, ale budou to stovky procent, když si říkají o 5-9 KČ/kWh, ne? Problém je ta slabá obsazenost a odběr.

                13. Treba nabijecka v Liberci/Strazi n. Nisou bude brzy jedna z
                  Treba nabijecka v Liberci/Strazi n. Nisou bude brzy jedna z nejvic vytizenych. Kdykoliv tak prijedu, nabiji se nejaky Enyaq ze Skodovky se zkusebni RZ. Musi jich byt cele hejno, pokazde jina barva. Nechapu, proc nenabijeji v MB. Vzdy nabiji plnou baterku, tak mozna do MB vubec nejezdi. Nema Skodovka v Liberci nejakou testovaci pobocku?

                14. Tak ono, ty rozdíly mezi nabíječkami jsou dost velké.
                  Tak ono, ty rozdíly mezi nabíječkami jsou dost velké. jedna je vytížená a jiná je ráda za jednoho zákazníka za týden 🙂

                15. Máte pravdu, já se ale nestavím do role odborníka cenové
                  Máte pravdu, já se ale nestavím do role odborníka cenové politiky bank.
                  Možná jsem udělal rychlý závěr, že ona politika je důvodem k absenci platebních terminálů.

                  Faktem ale zůstává že tam nejsou. A teď je řada na vás. Jaký je váš názor který může každý zkritizovat ? 🙂
                  Nebo to víte přesně ?

                  Nebo se můžeme přestat vozit na vytrženém argumentu který nemá s diskusním tématem nic společného a vrátit se zpět k původu diskuse – a to je že nekomu vadí mít v peněžence další plastové kartičky.
                  A že někomu může vadit i to že ty „kartičky“ jsou jen v elektronické podobě… protože když máme kreditky tak musí být odzačátku platné pro všechny způsoby placení a klientských systémů. Bůh chraň aby vznikl chaos tržního prostředí (který tak honorujete).

                  p.s. ta marže na nabíječce je omezená obsazeností a rychlostí výdeje

                16. No to by mě taky zajímalo, proč na nabiječkách nejsou
                  No to by mě taky zajímalo, proč na nabiječkách nejsou platební terminály, když už určitě tam je datové připojení a když je dnes terminál pomalu na každém automatu s korunovými položkami. Vysoké poplatky? Asi ne… Neochota providera, např ČEZ? Nevím. Ale každopádně se asi shodneme, že by to byl elegantní a jednoduchý způsob nabíjení, lepší než množství kartiček a palikací. A jak jsem napsal, jistě to někomu nevadí, ale otázka je, jak se k tomu postaví většinový řidič, který je dnes zvyknutý tankovat mnohem jednodušeji.

                17. Samozřejmě že se k tomu postaví odmítavě. Ne tak jak to
                  Samozřejmě že se k tomu postaví odmítavě. Ne tak jak to tady vykreslujete, ale rozhodně to nebude nic příjemného.
                  Z komfortu se špatně slevuje.

                  Ale důležitější otázka je – je tento parametr důležitější než všechny ostatní a nedělá se z toho „bike-shed“ jak jsem již dříve avizoval ?

                18. To už je ale manažerské kecání, prostě prostředek na
                  To už je ale manažerské kecání, prostě prostředek na placení, většina lidí to dneska platí kartou.

          2. Tak Ionity je budovaná konzorciem automobilek, tak je
            Tak Ionity je budovaná konzorciem automobilek, tak je logické, že tyto značky tam pak budou mít lepší cenu, ne? A ta kartička pak slouží (co jsem pochopil) i na drtivou většinu ostatních nabíječek po Evropě, tak kde je problém? Na vedlejším superchargeru od Tesly si nenabijete nic kromě Tesly, ani kdyby jste byl ochoten zaplatit třeba dvacku za kWh.

            1. Už ne na dlouho. Tesla začíná jednat s dalšíma
              Už ne na dlouho. Tesla začíná jednat s dalšíma automobilkama o využití jejich superchargerů.

              Každopádně ani nedává smysl aby Ionity byl omezený jenom na konkrétní automobilky, protože k budování téhle sítě byli použity veřejné finance v podobě dotací EU. Kdežto Tesla si to financuje sama.

              1. No však Ionity ani omezené není a právě říkám, že je
                No však Ionity ani omezené není a právě říkám, že je to teoreticky určitě měnší nesmysl než vedle SuC, kde nabije jedině Tesla. U Ionity těch EV nabije spousta, teoreticky všechny s CCS konektorem, prakticky jenom ty, co to mají za slušnou cenu. Nevím přesně, kdo dnes dává tu nabíjecí kartičku, která na Ionity umožňuje nabíjet za konkurenceschopnou cenu.

                Tak na to zpřístupnění SuC jsem zvědavý a taky na cenovou politiku a způsob nabíjení a účtování.

                1. Tesla posladní dobou přidala značně na tempu výstavby SC.
                  Tesla posladní dobou přidala značně na tempu výstavby SC. Nabíječky po Evropě rychle přibývají, takže už to není ten rozhodující element ke koupi právě téhle značky proto dává otevření dalším automobilkám docela smysl.

                  Jak to bude vypadat zatím nikdo neví. Automobilky to drží pod pokličkou a ani by to nikdo nevěděl, kdyby to klasicky neprokecl Musk 🙂

                2. Ideální by byla registrace na VIN auta na webu Tesly a pak
                  Ideální by byla registrace na VIN auta na webu Tesly a pak při nabíjení by auto stojanu poslalo svoje VIN a dovolilo by nabíjet jenonm pokud je auto zaregistrované a je platná kreditní karta u toho účtu. Účtování klidně po každém nabití plus na konci měsíce přehled. Za mě ideální. A samozřejmě, cena na úrovni ceny pro Teslu 🙂

                3. Pochybuju, že ta registrace bude přímo na stránkách
                  Pochybuju, že ta registrace bude přímo na stránkách Tesly. Z toho by automobilky asi neměly radost. Každá automobilka asi bude mít vlastní systém pro registrování karty a pak to budou synchronizovat s nějakou sdílenou databází. Automobilky se určitě budou snažit, aby to bylo podobně jednoduché jako u Tesly, jinak by to bylo trapné. Zapíchneš kabel a neřešíš. Otázka je kdy.

                  A Tesla na oplátku bude chtít něco podobného u Ionity, takže předpokládám nějaký otevřený standard, do kterého se poskytovatel nabíječky zaregistruje a pak veškeré platby a autentikace bude probíhat přes jeden systém a pak si to navzájem nějak vyúčtují.

                  Ostatně něco podobného plánuje Tesla i pro Destination chargery, které by nově mohly být zpoplatněné a o to více zajímavější pro majitele parkovacích míst. Majitel nemovistosti si pořídí nabíječky, zaregistruje se do Teslího systému, sám si určí cenu za kWh a nic nemusí řešit. Tesla mu to následně proplatí (mínus nějaký provozní poplatek). Restaurace už to nebudou muset řešit tak, že ti zapnou zásuvku jenom když si dáš oběd a nahlásíš, že chceš nabíjet.

  3. šínský kámoši zatrhli použití teslakár v citlivých
    šínský kámoši zatrhli použití teslakár v citlivých podnicích strategickýho významu 😉 únik dat národních tajemství opatření vládní revize použití špehkamera teslakár obavy zasílka junajtyd states špehuňg ;)) Vrchní úředníci již zakázali řidičům Tesly dopravovat se autem do zaměstnání a vjezd do oblastí obydlí rodin zaměstnanců v citlivých odvětvích a vládních agenturách…. ;))

    https://cnn.iprima.cz/horko-na-aljasce-diplomaticky-mitink-usa-a-ciny-poznamenaly-vyhruzky-a-napeti-21335

    1. poslední dobou se vztah čajna tesla zhoršil… regul
      poslední dobou se vztah čajna tesla zhoršil… regul ouřady se zabývají bezpečností a kvalitou kvůli požárům baterií a přílišnému zrychlování…. ví o tom někdo něco???

      tesla se prý musela veřejně omluvit provozovateli čínské státní rozvodné sítě, když se na veřejnost dostalo video kde zaměstnanci poškození vozu zákazníka označovali jako přetížení čínské eletrycké sítě…. 🙂

      https://www.lidovky.cz/byznys/firmy-a-trhy/vozy-tesla-nemohou-v-cine-k-vojenskym-objektum-armada-nechce-aby-tam-kamery-aut-sbiraly-data.A210319_153044_firmy-trhy_lihav

  4. Zdravím chudáka v IONIQu, který včera na Liberecké pár
    Zdravím chudáka v IONIQu, který včera na Liberecké pár metrů před Prahou trávil příjemné ráno u nabíječky sezením v autě a očumováním svého rozkroku. Ok, možná měl v ruce mobil a pracoval na likvidaci své krční páteře, ale každopádně vypadal tak komicky, že jsem se málem polil kafem.

    Chlapci chlapci, s těma elektromobilama někdy vypadáte jak naprostí retardi, až smíchy slzu uroním.

    1. …že bychom zde začali po Vašem vzoru psát příběhy
      …že bychom zde začali po Vašem vzoru psát příběhy chlapců, co bůhvíproč túrují motory, kuchají katalyzátory, „tuní“ výfuky, chodí s kanystry pro benzín, utírají olej z proražené vany na retardérech, „obohacují“ benzín a naftu v nádrži různými aditivy, aby to „kurwa“ jelo, líp mazalo a dýl vydrželo, zabrušovat hlavy, dávat tvrdší pružinky ventilů, tepelně izolovat svody od bloku, dělat svody 4to1…k smíchu, že? 😀

        1. Já myslím, že to je jen otázka lehkého plánování.
          Já myslím, že to je jen otázka lehkého plánování. Když moje auto ujelo na nádrž slabých 400km, taky jsem musel plánovat, teď ujedu s EV cca 500km a není v tom žádný zásadní rozdíl. A když to baví (jak ICE tak EV) tak proč to odsuzovat…

                1. Asi úhel pohledu. Dřív mě bavilo ladit motory a prohánět
                  Asi úhel pohledu. Dřív mě bavilo ladit motory a prohánět se na okruzích za řevu vysokých otáček, už je to pryč, na elektromobilitě mě fascinuje ten překotný technologický vývoj, nové možnosti a přesah do jiných odvětví (a politiku nechme stranou…).

      1. Sam jste nasel hlavni slovicko. Jen. Nikdy by se nemelo nekoho
        Sam jste nasel hlavni slovicko. Jen. Nikdy by se nemelo nekoho vynechavat. Aspon jednu cenove dostupnou DC misto ionity. Vlastne to nemusi byt 50kW, protoze jsou uz treba 100kW za beznou cenu. Tolik taycanu a etronu tam zatim nabijet nebude.

        1. Toto je, dle info z článku, čistě komerční projekt, bez
          Toto je, dle info z článku, čistě komerční projekt, bez dotací. Takže je jenom na investorovi, jaké nabíječky s jakým výkonem postaví. Zřejmě usoudil, že takto se mu to vyplatí nejlíp. Na Ionity nabije i EV s pomalejším nabíjením, bez omezení. Naopak to neplatí.

          Je fajn vidět, že se tyto dobíjecí místa vyplatí stavět i bez dotací. Akorát pak bude provozovatel v nevýhode oproti těm, co postavili z dotací, musí splácet investici do vybudování.

      1. Kdyz to tak je, tak to je potom jina situace a hybrid by to
        Kdyz to tak je, tak to je potom jina situace a hybrid by to mohl zminit aby byl clanek kompletni. To je podobne, jako kdyba se psalo, ze nekde otevrely benzinku a prodavaji tam natural 95/98 a o nafte ani zminka. A pritom by na druhe strane cerpacky doopravdy staveli i naftove stojany.

Napsat komentář