V Kalifornii se mají od roku 2045 prodávat už jen elektrické náklaďáky

Americký stát Kalifornie přijal aktuálně nová opatření, která mají urychlit nástup plně elektrických nákladních aut a tahačů.

Elektrický tahač Tesla Semi byl ohlášen v roce 2017. Na trh měl jít v roce 2019, ale už několikrát byl odložen. V následujících měsících už by se měl konečně začít vyrábět.
foto: Tesla

Velká nákladní auta včetně tahačů jsou mimo autobusové dopravy hlavním zdrojem znečištění ovzduší z automobilové dopravy. V případě Kalifornie je to dle CARB, kalifornské rady pro čisté ovzduší, až 70 % smogu.

Dieselová nákladní auta dnes představují páteř každé moderní ekonomiky. Podle zástupců CARB se ale v emisní normy pro těžká nákladní auta v posledních desetiletích prakticky nepohnuly.

CARB proto navrhuje, aby výrobci nákladních aut v Kalifornii prodávali určité procento bezemisních vozů. Toto procento se má v letech 2024-2035 postupně zvyšovat.

V roce 2035 mají prodávat 55 % bezemisních nákladních aut třídy 2b – 3 (Tesla Cybertruck) a 75 % tříd 4-8 a 40 % tahačů. V roce 2045 už to má být u všech tříd 100 %. Cílem regulace je dostat na kalifornské silnice do roku 2035 až 300 000 bezemisních nákladních aut, včetně 17 000 tahačů.

Nová regulace se bezesporu bude hodně líbit Elon Muskovi a jeho Tesle. Už několik let totiž připravuje uvedení elektrického tahače Tesla Semi a brzy má přijít na trh také elektrický pick-up truck Tesla Cybertruck.

9 Comments on “V Kalifornii se mají od roku 2045 prodávat už jen elektrické náklaďáky”

    1. V ČR máme každý rok novou energetickou studii s výhledem
      V ČR máme každý rok novou energetickou studii s výhledem na 30-50 let dopředu pořád od stejného zadavatele – vláda. Na jednu stranu je to plýtvání penězi, na druhou stranu, jsem tomu rád, protože ty plány se pořád mění. Někdy k lepšímu. :-)))

  1. Cit. V případě Kalifornie je to dle CARB, kalifornské rady
    Cit. V případě Kalifornie je to dle CARB, kalifornské rady pro čisté ovzduší, až 70 % smogu.
    Tomu číslu úplně nevěřím. Automobilová osobní doprava dělá (asi 5 let stará statistika) asi 50-60% emisí v dopravě. Nákladní doprava tedy nemůže dělat tolik. Jedině, že by se emise v osobní dopravě (v Kalifornii, jinde to zcela jistě platit nebude) o tolik snížily, že se poměr tak výrazně změnil.

Napsat komentář