V EU se loni prodalo přes 7500 nákladních elektromobilů

V loňském roce bylo v zemích Evropské unie registrováno 7 516 nových nákladních elektromobilů  s externím dobíjením s nejvyšší přípustnou hmotností nad 3,5 tuny.

To představuje meziroční pokles  o 4,6 %. I přes pokles v absolutních číslech se podíl nákladních elektromobilů na celkovém počtu  registrací mírně zvýšil na 2,3 %. V Česku bylo registrováno 27 nových nákladních elektromobilů,  meziročně o 17 více.

Český trh s novými nákladními vozidly byl v roce 2024 osmý největší mezi zeměmi  EU, s těmi elektrickými pak 13., vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které  vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.

Díky podpoře z výzvy Ministerstva  dopravy v rámci Programu Doprava 2021–2027 by mělo v Česku vzniknout na pět desítek dobíjecích  stanic pro nákladní elektromobily. 

Registrace nových nákladních automobilů v EU v roce 2024 klesly o 6,3 % na celkových 327 896 kusů.  Hlavním důvodem poklesu bylo snížení prodeje těžkých nákladních vozidel o 8,5 % (pozn. nad 16 tun), který byl částečně kompenzován nárůstem registrací středně těžkých nákladních vozidel o 5,6 % (pozn. od 3,5 do  16 tun).

Z hlavních evropských trhů zaznamenaly pokles registrací Německo (-6,9 %), Francie (-2,9 %) a Itálie  (-0,7 %), naopak ve Španělsku došlo k nárůstu o 12 %. Trhu s nákladními automobily stále dominovala vozidla s dieselovým motorem, která tvořila 95,1 % všech nových registrací, jejich počet však klesl o 6,2 %. 

Registrace nákladních elektromobilů klesly o 4,6 %, jejich podíl na trhu na úrovni 2,3 % představuje jen  nepatrně vyšší hodnotu než v předchozím roce. Zatímco některé země, jako například Německo, Itálie  a Švédsko, zaznamenaly výrazný nárůst registrací nákladních elektromobilů, v jiných zemích, jako ve Francii (-57,4 %) a Nizozemsku (-42,3 %), došlo k výraznému propadu, což vedlo k celkovému poklesu registrací  elektrických nákladních vozidel v EU. 

Zajímavý na datech z loňského roku je rozdíl v registracích nákladních elektromobilů. Zatímco u středně  těžkých registrace poklesly o 21,1 % na 4 188 vozidel – zejména díky propadu na francouzském trhu, u těch  těžkých s nejvyšší přípustnou hmotností nad 16 tun se zvýšily o 29,4 % na 3 328 vozidel – v tomto případě  zejména díky trhu v Německu,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává:

V České  republice bylo loni registrováno 27 nových nákladních elektrických vozidel, historicky nejvíce. Po šesti  registracích si připsaly Fuso, Mercedes-Benz a Volvo, zbytek pak připadal na ostatní značky. V zemích V4  bylo v Polsku registrováno 98, v Maďarsku 27 a na Slovensku 25 nákladních elektromobilů. I přes historicky  rekordní počet registrací byla Česká republika v podílu nákladních elektromobilů až 20. mezi zeměmi EU, poslední ze zemí V4.“ 

Podíl registrací nových nákladních vozidel v roce 2024 podle zdroje energie:

Zdroj energie ČR EU Δ
Nafta 99,6 % 95,1 % +4,5 p. b.
Elektro 0,3 % 2,3 % -2,0 p. b.
Hybridy 0,0 % 0,0 % 0 p. b.
Benzín 0,0 % 0,0 % 0 p. b.
Ostatní 0,1 % 2,6 % -2,5 p. b.
Pozn.: členění dle zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů do kategorií: „elektro“ – bateriová elektrická vozidla a plug-in hybridy, „hybridy“ – full a mild hybridy, „ostatní“ – elektrická  s palivovými články (FCEV), zemní plyn, zkapalněný ropný plyn (LPG), E85/etanol a další paliva.

 Elektrifikace nákladní dopravy představuje jednu z největších výzev v oblasti elektromobility, a to nejen pro  výrobce, ale především pro investory a provozovatele dobíjecí infrastruktury. Na podporu rozvoje  rychlodobíjecí infrastruktury pro nákladní vozidla proběhla v loňském roce výzva Ministerstva dopravy  v rámci Programu Doprava 2021–2027, v letošním roce budou spuštěny další dvě obdobné výzvy.

V první  výzvě byl rozvoj dobíjecích stanic pro nákladní vozidla podpořen částkou zhruba 540 milionů korun. Díky tomu  by mohlo vzniknout až 54 takových stanic v pěti lokalitách. Vzhledem k tomu, že trh nákladních elektrických  vozidel je u nás zatím omezený, považuji to za velmi dobrý výsledek,“ říká Jan Bezděkovský, pověřenec  ministra dopravy pro čistou mobilitu.

zdroj: Centrum dopravního výzkumu

Napsat komentář