V zemích EU bylo letos od ledna do srpna registrováno 902 011 nových osobních bateriových elektromobilů, meziročně o 8,3 % méně, podíl na všech registracích dosáhl 12,6 %.
V Česku bylo ve stejném období registrováno 5 763 nových osobních elektromobilů (BEV), meziročně o 41,6 % více, podíl na všech registracích dosáhl 3,8 %, vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.
V EU bylo od ledna do srpna tohoto roku registrováno 7 180 492 nových osobních vozidel (meziročně o 1,4 % více), z nich 902 011 bylo bateriových elektrických (meziročně o 8,3 % méně).
Bateriové elektromobily byly s podílem 12,6 % čtvrtou nejoblíbenější volbou, nejvíce registrací si připsaly benzínové motorizace (34,9% podíl; meziročně -2,9 %), před hybridními bez externího dobíjení (29,8% podíl; meziročně +21,1 %) a dieselovými (12,7% podíl; meziročně -9,7 %), plug-in hybridy pak dosáhly podílu 7,0 % (meziročně -5,0 %).
Meziročně bylo v zemích EU registrováno o 81 707 osobních bateriových vozidel méně, na největším trhu – v Německu – byl propad v registracích těchto vozidel o 113 664 (-32 %). Meziroční pokles v Německu výrazně ovlivnily rekordní registrace v srpnu minulého roku, v součtu ostatních zemí (mimo Německa) tak počet registrací BEVs meziročně vzrostl.
Z těch větších trhů byl pokles registrací BEVs evidován ve Finsku (-30,3 %, 13 802 BEVs), Irsku (-25,4 %, 15 122 BEVs), Švédsku (-21 ,0 %, 54 304 BEVs) a Itálii (-12,3 %, 35 785 BEVs). Naopak růst zaznamenaly např. Francie +8,1 % (188 575 BEVs), Belgie +41,3 % (84 137 BEVs), Nizozemsko +4,5 % (77 990 BEVs), Dánsko +50,8 % (51 945 BEVs).
„Česko patří mezi 15 zemí EU, kde byl v uplynulých osmi měsících evidován meziroční nárůst registrací BEVs, 5 763 vozidel představovalo 41,6% růst. V této souvislosti je nutno zmínit, že podstatná část z těchto registrací byla podpořena ze Záručního programu ELEKTROMOBILITA Národní rozvojové banky. Co do počtu nově registrovaných osobních vozidel napříč palivy bylo Česko desátou zemí v EU, s těmi bateriovými elektrickými však až 16., což se projevilo stále relativně nízkým podílem BEVs (3,8 %), když nižších podílů dosáhly letos jen tři země: Polsko (3,1 %), Chorvatsko (2,6 %) a Slovensko (2,6 %). Aktuálně je v Česku provozováno téměř 31 tisíc osobních bateriových elektrických vozidel kat. M1. Elektrická vozidla s externím dobíjením mají v Česku k dispozici 5 547 veřejných dobíjecích bodů, více než 70 % z nich jsou běžné AC dobíjecí body s výkonem do 22 kW, díky budování nových bodů či posilování těch stávajících roste v posledním období podíl vysoce výkonných dobíjecích bodů s velmi rychlým dobíjením nad 150 kW, které se aktuálně podílí na veřejné dobíjecí infrastruktuře 7 %,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
Z pohledu značek si letos během uplynulých osmi měsíců v Česku nejvíce registrací nových osobních bateriových elektromobilů připsaly automobilky Tesla (2 113), Škoda (557), Volvo (549), Hyundai (400) a Volkswagen (340), nejregistrovanější modely dle obchodního označení: Tesla Model Y (1 159), Tesla Model 3 (920), Škoda Enyaq (556), Volvo EX30 (469) a Hyundai Kona (259). Aktuální detailní informace jsou k dispozici v příslušné interaktivní sestavě na webu Čistá doprava.
zdroj: tisková zpráva
Jsem zvědavý na solid-state baterie v praxi, jestli to přinese tolik očekávaný pokrok.
Vylepšovat tři čtvrtě roku čísla registracemi vozidel prodaných s dotacemi na konci 2023, zatímco kvartální i měsíční prodejní čísla roku 2024 jsou naprosto katastrofální, to je slušná křeč.
Budou tady ty lednové registrace smrdět ještě dlouho?
Celorocni prodeje jsou asi nejdulezitejsi. Tvl. ty uz mas stihomam z EV. Uz ti musi strasit uplne vsude.
Toto ale nejsou čísla celoročních prodejů. Zaprvé to nejsou čísla prodejů ale registrací, a za druhé to nejsou celoroční čísla, ale čísla od začátku roku.
Počet registrací od začátku roku je ovlivněn registracemi pořízených vozidel z konce minulého roku.
Toto číslo neudává naprosto nic. Ani stav prodejů v roce 2024, ani trend, ani aktuální prodejní situaci.
Jediné co dává smysl je provnání prodejů meziročně, nejlépe na měsíční bázi.
Ovšem to ukazuje naprostou elektromobilní katastrofu v EU, takže to angažovaný dodavatel informací zcela jistě zdůrazňovat nebude.
Ale v pohodě. Tato manipulace nic zásadního nezmění, je to jen posouvání v čase, o to tvrději pak budou vypadat data příští rok.
Tvl. ty máš kvality Agáty Hanychové… ta ví taky kulový o čemkoli, ale do všeho kecá a vyjadřuje se… takhle je to s Tvým názorem na Teslu, vytíženost dobíjecích sloupků nebo válku na Ukrajině… sice nikdy netrefíš nic a skutečnost dopadne vždy jinak než Tvoje předpovědi, ale stejně máš ten pocit, že někoho zajímá Tvůj nerelevantní názor… chápu, že Tě děsí, jak postupně elektromobily vytlačují ropu, chápu, že to odporuje Tvému názoru, ale už jsi snad dost velkej kluk, aby ses s tím smířil a šel si přitakávat s Prokopcem a Millerem na Autoforum, tam se můžete ještě chvíli poplácávat po zádech a vysvětlovat si, že BEV je slepá cesta a nikdo to nechce, ignorujíc co bylo loni nejprodávanější auto planety…