K 31. březnu 2023 bylo v České republice registrováno 15 984 osobních bateriových elektromobilů(BEV kat. M1). Během prvního kvartálu se jejich počet zvýšil o 1 788.
Čtvrtinu letošních registrací evidovala Tesla (448), následoval Volkswagen (232) a Škoda (222). Celkem 3 822 osobních BEV bylo registrováno jako ojetých, tj. 23,9 % (pozn. v hl. m. Praze 22,5 %, v ostatních krajích 24,8 %), 12 226 vozidel bylo registrováno na firmy, tj. 76,5 % (pozn. v hl. m. Praze 82,9 %, v ostatních krajích 75,2 %). Průměrné stáří osobního vozidlového parku v České republice bylo 16,00 let, v případě osobních bateriových vozidel pak 3,03 let.
Celkem bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 25 778 BEV: 8 568 kat. L, 15 984 kat. M1, 147 kat. M3, 1 034 kat. N1, 3 kat. N2, 12 kat. N3 a 30 BEV zařazených jako ostatní.
Nejregistrovanější bateriová elektrická vozidla dle kategorie a značky:
- Kategorie L: HECHT (2 487), AKUMOTO (510), SUPER SOCO (428)
- Kategorie M1: ŠKODA (3 266), TESLA (2 413), VOLKSWAGEN (1 927)
- Kategorie M3: SOR (68), ŠKODA (42), SOLARIS (24)
- Kategorie N1: ALKE‘ (137), NISSAN (116), RENAULT (112)
- Kategorie N2: FORD (2), FIAT (1)
- Kategorie N3: VOLVO (6), FRAMO (3), MERCEDES-BENZ (2)
Obrázek 1: Infografika k registracím bateriových elektrických vozidel kat. M1 v ČR [stav k 31. 3. 2023]
Česká republika skončila v prvním kvartálu v podílu registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel mezi zeměmi Evropské unie s 2,37 % před Slovenskem na předposledním místě.
„I přes ne zcela lichotivé evropské srovnání jezdí po českých silnicích již téměř 16 tisíc osobních bateriových elektromobilů, k dispozici mají přibližně 3 650 veřejných dobíjecích bodů, z nichž 72 % slouží pro pomalé AC dobíjení, 23 % pak pro rychlejší DC dobíjení a 5 % pak tvoří ultra rychlé dobíjecí body s výkonem 150+ kW, kterých je v Česku 153. Přibližně čtvrtina elektromobilů byla registrovaná jako ojetých, tzn. s opakovanou registrací. Z celkem 3 822 těchto ojetin bylo 43 % registrováno na osoby a 57 % na firmy, nejvíce ojetých vozidel bylo evidováno u značek Tesla (776), BMW (715) a Fiat (473). U nově registrovaných vozidel je pouze 17 % z nich registrováno na osoby a 83 % na firmy, nejvyšší počet vozidel pouze s jednou registrací evidovala Škoda (3 185), Tesla (1 637) a Volkswagen (1 539). Nejoblíbenější značkou elektromobilů mezi soukromými osobami byla s 622 vozidly Tesla, před Škodou (432) a BMW (391), mezi firemní klientelou pak Škoda (2 829), Tesla (1 791) a Volkswagen (1 563),“ uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i.
Nejvyšší podíl ojetých elektromobilů v Královéhradeckém a Zlínském kraji
Téměř 40 % osobních elektromobilů bylo registrováno v hl. m. Praze, kde byl ze všech krajů také nejvyšší podíl firemních registrací (83 %). Naopak nejvyšší podíl BEV v soukromém vlastnictví byl evidován v Libereckém kraji (35 %).
Nejvyšší podíl nových elektromobilů, tzn. vozidel pouze s jednou registrací, byl evidován ve Středočeském kraji (80 %), nejvyšší podíl ojetých elektromobilů, tzn. vozidel s opakovanou registrací, byl evidován v Královéhradeckém a Zlínském kraji (shodně 31 %).
Tabulka 1: Počet bateriových elektrických vozidel kategorie M1 v jednotlivých krajích [stav k 31. 3. 2023]
Kraj | počet BEV kat. M1 | vlastnictví | stav | ||
firemní | soukromé | nové | ojeté | ||
Hl. m. Praha | 6 331 | 83% | 17% | 77% | 23% |
Středočeský kraj | 3 109 | 75% | 25% | 80% | 20% |
Jihomoravský kraj | 1 512 | 75% | 25% | 73% | 27% |
Moravskoslezský kraj | 884 | 69% | 31% | 74% | 26% |
Ústecký kraj | 596 | 75% | 25% | 74% | 26% |
Zlínský kraj | 504 | 73% | 27% | 69% | 31% |
Jihočeský kraj | 476 | 70% | 30% | 76% | 24% |
Plzeňský kraj | 465 | 67% | 33% | 72% | 28% |
Královéhradecký kraj | 445 | 70% | 30% | 69% | 31% |
Olomoucký kraj | 442 | 68% | 32% | 75% | 25% |
Pardubický kraj | 363 | 69% | 31% | 77% | 23% |
Kraj Vysočina | 353 | 68% | 32% | 74% | 26% |
Liberecký kraj | 300 | 65% | 35% | 73% | 27% |
Karlovarský kraj | 204 | 70% | 30% | 70% | 30% |
Česká republika | 15 984 | 76% | 24% | 76% | 24% |
Plug-in hybridy a vozidla s vodíkovým palivovým článkem
K 31. březnu 2023 bylo v České republice registrováno 9 762 osobních plug-in hybridních vozidel (PHEV kat. M1). Během prvního kvartálu se jejich počet zvýšil o 1 311. Nejvíce byla s 22% podílem zastoupena značka Škoda (2 163), před Mercedes-Benz (1 296), BMW (1 262), Volvo (884), Mitsubishi (654) a Hyundai (619).
Celkem 1 339 osobních PHEV bylo registrováno jako ojetých, tj. 13,7 %, 7 735 vozidel bylo registrováno na firmy, tj. 79,2 %. Přes 47 % osobních plug-in hybridů bylo registrováno v hl. m. Praze (4 615), následuje kraj Středočeský (1 335), Jihomoravský (723), Moravskoslezský (542), Královéhradecký (373) a další.
Ke stejnému datu bylo v Česku registrováno 14 osobních vozidel s vodíkovým palivovým článkem, během prvního kvartálu letošního roku přibyla 2 vozidla. Z uvedeného počtu bylo 11 značky Toyota a 3 Hyundai. Celkem 10 vozidel je registrováno v hl. m. Praze, dvě v Moravskoslezském kraji a po jednom pak ve Středočeském a Karlovarském kraji.
Mezi elektrická vozidla jsou zařazena:
- bateriová elektrická (BEV), kterých bylo v České republice napříč všemi kategoriemi registrováno 25 778,
- plug-in hybridní (PHEV), 9 762 registrací kategorie M1,
- s vodíkovým palivovým článkem (FCEV), 14 registrací kategorie M1.
Celkem tak bylo v České republice registrováno 35 554 elektrických vozidel, přičemž 35 540 z nich bylo s externím dobíjením. Detailní informace k počtu registrací v jednotlivých kategoriích jsou obsahem tabulky níže.
Tabulka 2 Počet elektrických vozidel registrovaných napříč kategoriemi [stav k 31. 3. 2023]
zdroj: Centrum dopravního výzkumu
Celých šestnáct tisíc? Hurá. Ehm… Není to příliš mnoho Antone Pavloviči?
Máš recht, je to velmi mnoho elektrošrotu na tak malou zemičku, jako je ČR. Naštěstí – elektrošrot má mnohem rychlejší morální i fyzické zastarávání než fosily, takže to čas neúprosně vyřeší sám.
To víš že to čas vyřeší, ale úplně jinak než by sis přál Dehtomile 😃
Jinak vcelku souhlas: Elektromobil v prudkém vývoji samozřejmě zastarává rychleji než fosil, který je ve své poslední generaci a prakticky mrtvý…
kdysi bylo celkem hodně lidí, kteří si chválili parní lokomotivy, měli miliardu důvodů pro jejich zachování a při jejich konci ukápla nejedna slza. Dnes už těch lidí moc nežije a bude to podobné i se slzami za spalovací motorky v autech. Stačí počkat… 🙂
Byly časy, kdy jezdily paromašiny i v metru (Londýn)… Ale to by bylo asi moc i na Dlaždicy 😁
Parní lokomotivy jsou nostalgie po starých časech. Ale onehdy jsem šel po Nuselských schodech v Praze. Pod nimi kousek stranou jsou 3 portály do tunelu. Projela tam parní lokomotiva, viděl jsem jí, ale po schodech jsem šel asi za pět minut. Bylo tam tolik čmoudu, že kdychych jí neviděl, tak volám hasiče, že tam někde hoří. Pokud jste za jízdy vlakem s parní lokomotivou otevřeli okno, tak jste taky mohli schytat roj jisker a spoustu sazí. Tomu se říká srážka nostalgického blbce s historickou realitou.
ono dost zalezi na tom, co do toho hazi za uhli