V Česku jezdí 11 000 osobních elektromobilů, každý pátý je ojetý

K 31. březnu 2022 bylo v České republice provozováno 10 797 osobních bateriových elektromobilů (BEV), v 1. Q 2022 bylo registrováno 1 032 uvedených vozidel.

Na webových stránkách www.cistadoprava.cz mj. měsíčně aktualizuje Centrum dopravního výzkumu data k registracím nových vozidel dle typu paliva, v této zprávě se však detailněji zaměříme na segment ojetých osobních BEV v České republice.

V sekundárním trhu má podle mě elektromobilita u nás velký potenciál,“ říká k tomu Mgr. Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu a dodává. „Češi mají obecně o ojetá auta velký zájem, protože jsou cenově dostupnější než nová vozidla. Až se na náš trh postupně dostanou ze západní Evropy elektromobily 2. a posléze 3. generace, a lidé se přesvědčí o jejich spolehlivosti, bude to právě onen sekundární trh, který u nás pomůže zrychlit nástup elektromobility.

Obrázek 2: Vývoj registrací ojetých osobních bateriových elektrických vozidel v ČR (stav k 31. 3. 2022)

Z 10 797 registrovaných osobních BEV je v registru 2 349 ojetých vozidel, jejich podíl tak činí 21,8 %,. lLze tak konstatovat, že sekundární trh s osobními elektromobily v České republice tvoří přibližně pětinu,“ uvádí Ing. Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., (CDV) a dodává:

Přestože z pohledu celkového vozidlového parku (pozn. cca 6,3 mil. osobních vozidel) tvoří bateriová elektrická vozidla stále jen zlomek, zájem o ta ojetá postupně roste. Během prvního kvartálu letošního roku bylo registrováno 246 ojetých osobních BEV, meziročně 3x více ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Celkově nejvíce registrací ojetých osobních BEV evidovalo BMW (424), FIAT (418), a TESLA (376), NISSAN (256) a VOLKSWAGEN (237). Z pohleduů krajů jsou pak tyto registrace dominantně zastoupeny v hl. m. Praze (905), Středočeském (393) a Jihomoravském kraji (246).

CDV ve spolupráci s inzertním serverem Sauto.cz zmapovalo nabídku ojetých osobních BEV s ohledem na jejich roční proběhy. Na portálu bylo k 31. 12. 2021 nabízeno celkem 315 BEV, jejichž průměrný roční proběh činil 11 482 km, medián byl 9 333 km. Vyfiltrována byla vozidla s proběhem nad 1 000 km, došlo vyčištění dat od nevalidních informací. Vozidla s nejvyšším ročním proběhem: Tesla (Tesla Model S, Tesla Model X, Tesla Model 3), nejčetněji inzerovaná vozidla: BMW i3, Nissan Leaf a Volkswagen e-Golf.

Základní představu o průměrném ročním proběhu nabízených ojetých osobních BEV poskytuje níže uvedený histogram (interval po 2,5 tis. km). „Téměř pětina (19 %) BEV najede průměrně 7 501 – 10 000 km/rok, 57 % BEV max 10 tis. km/rok, 88 % max 20 tis. km/rok, 2 % pak více než 35 tis. km/rok. Relativně nízké průměrné roční proběhy vozidel do značné míry korespondují se závěry zjištěnými v rámci šetření Česko v pohybu, které byly publikovány v článku Rozvoj elektromobily v ČR. Cesty automobilem, dle výpočtů na základě odhadu samotných respondentů, měřily průměrně 23,75 km, přičemž 55 % cest nebylo delších než 10 km,“ uvádí Ing. Lukáš Kadula z CDV.

Obrázek 3: Rozdělení podílu ojetých osobních BEV dle průměrného ročního proběhu

Zajímavý je pak vhled do průměrných ročních proběhů nejčetněji nabízených ojetých osobních BEV dle značky a  obchodního označení (pozn. graf obsahuje 78 % nejčetněji nabízených vozidel, 245 z 315). Nepřekvapivě nejvyšší proběhy (pozn. přibližně 2x vyšší než ty průměrné) jsou evidovány u vozidel Tesla, u nejčetněji nabízeného BMW i3 je pak evidován průměrný proběh 12 126 km/rok.

V závěru s nejnižším proběhem Peugeot iOn, který se spolu s Citroën C-Zero začal v ČR registrovat v úvodu uplynulé dekády (obě vozidla vycházela z  Mitsubishi i-MiEV). Na průměrných probězích si lze nasimulovat potřebu dobíjení BEV, pokud v průměru najela tato vozidla 31 km/den, znamenalo by to, že denní potřeba dobíjení byla cca 6,2 kWh (jedná se o teoretický údaj, jak CDV zjistilo v anketě Zvyklosti při dobíjení elektrických vozidel, téměř denně doma BEV dobíjí necelých 30 % respondentů, ve firmách pak cca 10 %).

zdroj: Centrum dopravního výzkumu

18 Comments on “V Česku jezdí 11 000 osobních elektromobilů, každý pátý je ojetý”

  1. Lze někde vidět vstupní data této analýzy? S uvedenými čísly mám následující problém:

    1) Uvedené průměrné kilometrové nájezdy nekorespondují s analýzou nájezdů Nissan Leaf, kterou jsem dělal z dat Sauto cca před měsícem. A rozdíl je větší než 70%.

    2) Co znamená „došlo vyčištění dat od nevalidních informací“. Kolik záznamů bylo odstraněno a podle jakých kritérií? Opravdu byl počet ojetin před třemi měsíci oproti dnešku o 100 kusů nižší?

    Uvítal bych poskytnutí vstupních dat. V opačném případě si je zajistím sám, protože mám dojem, že nás tady někdo tahá za fusekli.

          1. Ano je můj a stojím si za ním.
            Elektromobilita v EU nám v roce 2022 přinesla:

            1) kolaps prodejů automobilek
            2) kolaps energetiky
            3) kolaps ekologie
            4) kolaps zahraniční politiky EU
            5) kolaps veřejných rozpočtů

            Ano, na tom všem má snaha tlačit pseudoekologickou elektromobilitu svůj obrovský podíl.

              1. Jako LED ne, to je chtěný produkt.
                Jako drahé nespolehlivě rtuťové výbojky s biologicky škodlivou chromatičností světla, násilně tlačený pod krycím názvem úsporná zářivka.
                Které se doteď nezaplatily a které poškodily naše životní prostředí na generace.

                Přímo učebnicový příklad rozdílu mezi produktem chtěným a produktem ideologicky tlačeným Fašistickou unií.

                1. Jistě, já mám dost.
                  A Fašistická unie dost nemá, naopak plodí jeden skvost za druhým. Pojďme dát místo žárovek úsporné rtuťové výbojky, do měst úsporné maloobjemové diesly a do elektráren úsporný ruský plyn. Jedno geniální rozhodnutí za druhým.

                2. A co dobre stare zarivky ktere byly za komancu uplne vsude. V nich bylo rtuti mnohem vic. Pritom se vyslouzile hazely rovnou do popelnice. Za komancu se na eko sr@lo.

      1. To máš těžké, ten hnůj o elektromobilech už nejde přehazovat skoro ani vidlema.

        Například věta v článku „31. březnu 2022 bylo v České republice provozováno 10 797 osobních bateriových elektromobilů“ je vysloveně manipulativní a snaží se navodit dojem, že zde již jezdí 10 tisíc elektromobilů.

        Jenže h*vno h*vno, polovina z toho jsou kategorie LA, L1, LB, L3, takže elektrické mopedy a podobné srandy.

        A 5 tisíc skutečných elektromobilů je vzhledem k celkovému počtu vozidel 8+ milionů pod úrovní statistické chyby.

        1. Tu statistickou chybu potkávám stále častěji i u nás na vesnici v tom nejhorším nejmenším kraji ze všech. A vlastně mi to vůbec nevadí, protože na silnicích vidím raději BEV, než hlučnou kouřící plechovku se spalovacím motorem. Budoucnost je elektrická. Můžeme o tom vést spory, můžeme spolu nesouhlasit, ale to je tak asi všechno co můžeme dělat. Města budou méně hlučná a méně smradlavá. Už aby tu bylo alespoň 80procent BEV, to se budeme na ty spalovací nadšence koukat jako na někoho kdo dnes píše na psacím stroji. Blbý je, že už ty psací stroje nikdo nevyrábí. Proč asi?

          1. Pokud vezmete křivku růstu prodejů elektromobilů, křivku celkového poklesu prodejů vozidel, vyznačíte jejich průsečík a výsledné číslo prodejů vynásobíte tím nejvíce optimistickým scénářem marže, stejně vám vyjde naprosto nevyhnutelný bankrot automobilového průmyslu.

            Takže o jaké budoucnosti tu mluvíte?

            1. Bankrot automobilového průmyslu v EU je možný, ale není nic neobvyklého že nějaká značka zanikne. Nevadí mnoho se BEV dováží z Číny. Zvykem na nové značky automobilů. Těch zaniklých značek aut je plná řada. Zástava, Trabant, Wartburg, DAF, Mercury, Barkas, Robur, Rover s mnoho dalších.

Napsat komentář