Toyota zvýší dojezd vodíkových vozů o pětinu

Toyota plánuje zavést v roce 2026 novou generaci vodíkových palivových článků. Na základě 30 let zkušeností s touto technologií se očekává, že budou mít vyšší hustotu energie (16,3 kW/l), což se projeví prodloužením dojezdu vozidla o 20 %. Momentálně vodíková Mirai ujede zhruba 650 km na jednu nádrž. 

Snížením počtu článků se tato technologie stane dostupnější pro širší veřejnost. Toyota navíc odhaduje, že náklady na údržbu nákladního vozu vybaveného palivovými články nové generace budou díky 2,5krát delšímu servisnímu intervalu výrazně nižší než u vozidel s dieselovými motory.

Nová generace palivových článků rovněž umožní flexibilnější výrobu. Na stejné lince bude možné vyrábět různé typy článků v závislosti na jejich zamýšleném použití.

Nové vodíkové nádrže

Toyota usiluje o standardizaci vodíkových nádrží používaných v nákladních automobilech v Evropě, USA a Japonsku, aby se tak urychlila jejich výroba a usnadnila jejich instalace do různých typů vozidel. Společnost pracuje na nádržích na stlačený i kapalný vodík pro použití ve velkých nákladních vozech. Použití kapalného vodíku umožňuje použití nádrží menších rozměrů.

Probíhají také vývojové práce na vodíkových nádržích menších rozměrů a tvaru, jež bude snadné instalovat a budou kompatibilní s mnoha typy automobilů. Cílem Toyoty je umožnit přestavbu stávajících vozů tak, aby mohly využívat elektrický pohon na vodíkové palivové články nebo vodíkové spalovací motory.

Hodnota vodíkového sektoru roste

Toyota představila plány v oblasti vodíkových technologií a změny ve své organizační struktuře. Od července budou všechny aspekty činnosti – vývoj, výroba a prodej – spadat pod novou organizaci s názvem Hydrogen Factory.

Urychlí to rozhodovací procesy, usnadní regionalizaci výroby a oddělení výzkumu a vývoje a pomůže navázat strategická partnerství, aby poskytované technologie byly co nejdostupnější a nejkonkurenceschopnější.

Toyota odhaduje, že vodíkový sektor bude mít do roku 2030 hodnotu pěti bilionů jenů, přičemž největšími trhy budou Čína, Evropa a Severní Amerika. Společnost má již nyní objednávky na 100 tisíc sad palivových článků.

Silniční testy vozy s vodíkovým spalovacím motorem

Toyota již několik let vyvíjí technologii vodíkových spalovacích motorů jako alternativní cestu ke snižování emisí CO2. Prototypy vozů s uvedeným pohonem byly dosud testovány na uzavřených zkušebních tratích a v dálkových závodech. 

Nyní značka získala povolení k testování na veřejných komunikacích a koncepční vůz s tímto motorem již má registraci a je schválen k provozu. Toyota se tak přiblížila uvedení pohonu na trh.

Rozmanité metody výroby ekologického vodíku

Toyota se zabývá nejen výrobou vodíkových vozů nebo poskytováním pohonů, ale i ekologickou výrobou vodíku, aby zvýšila dostupnost tohoto paliva, mimo jiné s využitím stávajících řešení. 

Společnost vyvinula nový elektrolyzér, který umožňuje vyrábět vodík pomocí technologie vodíkových palivových článků z modelu Toyota Mirai druhé generace. První testy tohoto řešení probíhají v závodě DENSO ve Fukušimě.

V Thajsku bude zase ve spolupráci se společnostmi Mitsubishi Kakoki Corporation a Toyota Tsusho Corporation do konce roku 2023 spuštěna výroba vodíku z drůbežího bioplynu a potravinářského odpadu.

zdroj: tisková zpráva

36 Comments on “Toyota zvýší dojezd vodíkových vozů o pětinu”

    1. Máte pravdu. Je to nesmysl. Palivový článek sám o sobě není nositelem energie. Energii jen vyrábí. Tomu odpovídá i veličina. Ale proč proboha jednoduše nesdělí, jakou to má účinnost a jakou životnost (servisní interval, haha)? Že se životnost zvýší 2,5x, je hausnumero, když nevím, jaká byla životnost předtím.
      Tímhle přístupen si Toyota pořád víc zavařuje a na mě to dělá stále větší dojem, že ty jejich palivové články nejsou nic extra. Nebo že měli tak nemožný marketing? Nebo oboje?

      1. u Mirai je servisni inverval tusim co 8000 kilometru nebo 1x za rok, s 2,5x se vesmes dostanou na prumerny interval u dieselu a benzinu ktery bejva na 20-25 tisic km a nebo 1 rok

        zivotnost tlakovych vodikovych lahvi se uvadi na 15 let a vymena vsech 3 stoji aktualne cca 1 milion bez dane, za 15 let to ale tak jako u baterek asi bude zanedbatelna polozka, jejich cena musi zakonite klesnout jinak to nema casni uspet, u palivoveho clanku jsem nasel jen na japonskych strankach z automatickeho prekladu, ze zivotnost se pohybuje od 5 do 20 tisic provoznich hodin, dle cistoty vodiku, takze rekneme ze by to bylo nejakych 10 tisic hodin, to by bylo vesmes dostacujici na celou zivotnost vozu u vetsiny kusu, rekneme nejakych 600-700 tisic najetych km, takze palivovej clanek je asi to jedine ceho bych se na vodikovem aute asi nebal, minimalne pokud bude v zaruce, cenu jsem nikde nenasel

  1. Finsko je v nato, Švédsko už téměř také. Erdogan právě usoudil, že je nejvyšší čas odkopnout chcipajiciho medvěda a na poslední chvíli naskočit do vítězného družstva. všem myslícím lidem to bylo jasné od samého počátku války. A pak tady máme opravdového kreténa, jemuz kremelska propaganda vyzrala mozek, pokud tam vůbec někdy byl, co prohlašoval, že Finsko a Švédsko do nato nevstoupí 😂 zdravím tímto běhnu, místního idiota a jeho prognózy, co vždycky dopadnou přesně naopak 👍

    1. Turci v poslednim tydnu nejak zmenili strategii. rusakum ukazuji prostrednicek. Vymenene bojovniky z Azov regimentu propustili i pres nesouhlas rusaku. Treba je uz jasne ze se rusaci budou pakovat z Ukrajiny a tudiz Turek dohodu jaksi neporusil. putin je odepsana troska, jen to jeste neni ofiko. Navic Cina se dostava do zavaznych problemu, tzv. deprese. Ceny klesaji, konzum klesa, vse jde z kopce. Nase inflace je proti tomu prd. Svet se asi hodne zmeni, doufejme ze nekomu nepreskoci. Obzvlast rusak je nejvetsi riziko pro planetu. rusak hodil bumerang a ten se mu nezadrzitelne vraci a nevi jak ho chytit. Prijde narocne obdobi.

        1. žumpa plná smradlavých a toxických lží, z nichž si právě jednu tady ublinkla. to je trefný popis charakteru drvostepa. bezmozka , který nám právě na sebe prozradil, jak se budí zesrany hrůzou z představy, že ho hovnocuc nabírá a odváží pryč. podle karmy až někam do russacka, země lhářům zaslíbené.

      1. 1) Zapad v dlouhodobé strategii chce čelit expanzi Činy. Její součástí je oslabení jejích spojenců.
        2) Pro oslabení Ruska byl navržen ukrajinský scénář – využít oslabení vlivu Ruska v Ukrajinské sovětské socialistické republice.
        3) Po zdařilém puči moc uchvátila prozápadní loutková junta, která okamžitě nastolila protiruský směr politiky.
        4) Západ dodává zbraně, finanční a politickou podporu v takové míře, které mají Rusko oslabovat a zároveň se musí vyhnout všem krokům, které by vedly Rusko k nutnosti radikálního kroku a skutečné neomezené válce.

        Než něco plácneš, uvědom si tyto fundamenty ukrajinského konfliktu.

        1. Erdogan podporuje pouze sebe. Psal jsem to tady už rok – vstupem Finska a Švédska do NATO by Turecko oslabilo význam své geografické pozice. Takže přesně dle předpokladů do toho hodilo vidle a začalo smlouvání.
          Zatím nevidím žádný faktický posun. Podle mého názoru bude chtít Turecko výměnou za oponou odsouhlasit rychlý vstup do EU, což bude především nás stát další gigantické peníze a v podstatě nic za to nedostaneme.

          1. nejen v Japonsku, i v Nemecku se daji vodikova auta koupit levne, na bazarech to stoji podobne jako kdysi jedna legendarni Tesla S v AAA, znamej vezl minulej mesic z Nemecka 5 Toyot a vsechny ze zastoupeni, meli tam prej vic nez 10 kusu toho predchoziho modelu Mirai z 2018-2019, na vsech cedule cca 20k euro, a tak si nechal jednu ukazat, prej jako jo zajimave auto (me prislo teda nic moc kdys jsem to zkousel v Nemecku pred 4 lety asi 100km jizdy) a prej mozna sleva na 16k euro, anis by projevil nejaky zajem, takze jim to tam asi lezi z nejake flotily od nejakeho vetsiho zakaznika a nemuzou se toho zbavit, beznej clovek asi tohle koupit nechce, kdy i v Nemecku je s tankovanim obcas problem a vesmes vodik stoji tolik, ze to stoji na palivu totez jako provozovat treba benzinovou RS6 😀 proste ta predstava, tady mate na vyber bud vodikovou Toyotu za 20k ecek co uveze jen 4 pasazery, kde za km jizdy vysolite asi 20-22 centu, nebo tady mate normalni Toyotu treba Camry za 25-30k ecek co uveze 5 lidi, a na km vas bude stat do 10 centu a na servisu zaplatite tak petinu co u Mirai a natankujete naprosto vsude, ojetej vodikac si proste koupi jen silenec

        1. Jen tak pro představu, že ani ta teorie o dlouhém dojezdu vodíkového kamionu není zase tak jednoduchá, ony ty bomby jsou velký a něco váží.
          Nádrže na 80kg kapalného vodíku pro dojezd 1000km podle Mercedesu 3:35
          https://totalenergies.cz/blog/kamiony-vymeni-naftu-za-elektrinu-a-vodik
          Nádrže na 25kg H2 při tlaku 350 barů:
          https://news.kbs.co.kr/news/view.do?ncd=5081677
          Nádrže na 80kg H2 při tlaku 350 barů:
          https://fuelcellsworks.com/news/gaussin-makes-its-mark-on-the-2022-dakar-rally/
          https://youtu.be/vQLZG54i7kU?t=29
          Vozidlo je těžší asi o 3 tuny, závodní dojezd 350km, pro zvýšení dojezdu je v plánu přechod na 700 barů.

          Z 80kg se získá zhruba 1,3MWh, baterie s tímto obsahem energie by vážila zhruba 5,5t, takže zdá se, že ani závodní kamion na baterky by nebyl o moc těžší?
          Jsou už ale i baterky s hustotou 500Wh/kg a tím by se dala získat stejná energie jako při tom jejich přechodu na 700barů
          https://www.catl.com/en/news/6015.html

          900kWh akumulátorů pro 800km dojezdu:
          https://electrek.co/2023/01/02/tesla-semi-battery-pack-design-leaks/
          https://www.motormatchup.com/efficiency?id=607714741f6c21a772fbf034

            1. nedavalo, u kamionu je nejzakladnejsim udajem TCO, nic jineho nas v autodoprave nezajima, takze pokud kalkuluju s cenou treba 10 korun za kWh a vim ze me kamion stejne ujede denne maximalne 600km (a to jsou u nas rekordmani, prumer mame pod 540km za den) a vim ze proste ma 1 pauzu minimalne 45 minut po 4,5 hodinach jizdy a pak dlouhou pauzu po dalsich 4,5 hodinach jizdy, tak by takove swapovani baterky davalo smysl jen v pripade, ze bude cena opet jen 10 kacek za kWh a samotne swapovani bude zdarma, a v tu chvili to bude prodelecne pro toho kdo provadi a musi udrzovat to swapovani

              a ted dalsi problem, budu swapovat rekneme 1-2x za den, rekneme 25-50x do mesice, zajisti me nejaky vyrobce, ze to vydrzi alespon 4 roky provozu bez vetsi udrzby? (mechanizmus co drzi baterku rekneme 4-5 tun a 1-2x za den se musi pouzit) kazdej den tahace co me stoji na servisu to stojici auto prodelava cca 8-12 tisic z finalniho zisku, ano tohle je nas prumerny zisk z jednoho tahace za den, friga opravdu tocime prumerne 338 dni v roce, soupravy a klasiku pak 231 dni v roce….. takze nez prijde poradna elektromobilita do nakladni dopravy v Eu, ja to ocekavam do 5-10 let, tak docela verim ze po cele EU bude jak hodne 1MW nabijecek primo pro nakladni dopravu, tak baterky budou zase o znacny kus technologicky jinde, a neco jako swapovani fakt nebudem resit, na nabijeni budou mit nasi ridici porad v prvni zastavce cca 40-45 minut a v te druhe pak cca 11 hodin (cele ty odpocinky jsou mnohem slozitejsi, jsou tam vyjimky a podobne, ale vesmes vetsina nasich ridicu jezdi 4,5+4,5 za den aby nepresahovali tydenni limit 56 hodin, i se to nejvic osvedcilo co se tyce najezdu a tedy i zisku, proste jedou 6 dni po 9 hodinach a pak 2-3 dny pauza, aby se neprekracoval i limit 90 hodin na 14 po sobe jdoucich dni)

              1. Nemam zkusenosti s kamionovou dalkovou dopravou. Ale vim od ridicu, ze kolikrat museli prerusit jizdu nekde v pustine, protoze byla zacpa a tim vyprsela povolena doba za volantem jinak nez bylo planovano. A ridic se nedostane na misto s nabijeckou. Takze bude stat nekde kde nenabije a pak popojede k nabijecce a zase bude pauza. Co se tyka nakladu, tak si myslim ze velkoodberatel elektriny bude mit jine ceny nez dopravce. I ty baterky koupi od vyrobce lacineji nez kdo je kupuje po jednom v kazdem aute. Asi bude take prijemne kdyz baterka nebude navysovat cenu kamionu a bude postupne placena ve forme najemneho spolu s nabitim. A hlavne vam baterka nikdy neklekne, protoze nebude vase. Pak muzete kamion provozovat dokud se kola budou tocit a porad bude stejny dojezd. Ale vse ma rub a lic…

                1. prave, baterka neni nebo nemusi bejt soucasti ceny tahace, a diky tomu si dokazu predstavit jedinou moznost kdy bych o takove baterce uvazoval v jakemkoliv aute, jen pokud je na operativni leasing……. protoze resit nasledne prodej takoveho tahace po treba 4 letech, coz je u nas nejbeznejsi, by bylo neskutecne komplikovane

                  a asi je ti jasne jak takovej tahac po 4 letech a najezdu 500-600 tisic km vypda po servisni srance, je to jen o chlup lepsi nez v pripade osobaku se stejnym najezdem, a ted si k tomu pridej ze soucasti auta neni baterie

                  a ze v dohledne dobe tech rekneme 10-15 se do tohoto segmentu jiste dostane i neco jako autonomni rizeni, tedy zase prvek ktery neskutecne zahejbe s cenama tech aut

                  proste TCO, vyzdimat auto co nejvic to jde a po 4 letech prodat jako jeste slusne pouzitelny tahac v „zanovnim“ stavu, nic rozumnejsiho v autodoprave neni

                2. pro Saman… Když je nejrozumnější prodat tahač po 4 letech a všichni autodopravci to samozřejmě vědí, kdo ty ojetiny kupuje??…To snad musí jít někam hodně na východ nebo na jih, ale i tam rostou, že… Taky bych si dovedl představit Rusko, ale teď už asi jen těžko..
                  Do toho tranzice na baterky, která bude i u tahačů a náklaďáků možná rychlejší než doufáme…
                  To bude mít asi dost lidí brzo bolení hlavy?

                3. Drvoštěp : mensi spedice treba do 10 aut nebo jednotlivci co jezdej sami na sebe nebo pro mensi spedice a nemaj v zacatku na novej tahac, ty se stejne nedostanou k zakazkam velkych zakazniku a tak jim vesmes ani nevadi ze se starsim tahacem nesplni nejake podminky zakazniku ktere velci zakaznici pozaduji, a vesmes jim asi ani nevadi casove ze jim auto bude servisne v roce stat 2x dele nez u noveho tahace a vadi jim to pak jen financne, ale zase usetrili na samotnem tahaci pri koupi, je proste rozdil dat za novej tahac 3,5m nebo za 4 letej s najezdem cca 600kkm 1,5m

                4. @Saman. Uvazujete ve firme o elektro kamionech? Jaky nazor na elektro kamiony maji kamionovy dopravci?

Napsat komentář