Toyota a Panasonic slibují baterie, které se dobijí za 15 minut

Automobilka Toyota spolu s výrobcem elektroniky Panasonic vytvořila funkční prototyp lithium-iontové baterie pro elektromobily, které stačí k plnému dobití 15 minut.

Vedle až desetinásobně kratší doby dobíjení baterie při shodných rozměrech v porovnání se současnými akumulátory nabídne výrazně větší dojezd. Na trhu by se nové řešení mělo objevit v roce 2025.
foto: Toyota

Nová baterie využívá pevný elektrolyt, který umožňuje, že se dobíjí rychleji, umožňuje větší dojezd a má větší hustotu energie než v současnosti využívané lithium-iontové akumulátory.

Automobil vybavený takovouto baterií se měl představit na letošních Olympijských hrách v Tokiu, které se však kvůli pandemii přesunuly na příští rok. Následovat bude několikaleté testování, během kterého musí automobilka zajistit, aby byl její vynález bezpečný, odolný a zvládal časté dobíjení.

Nabíjení plně vybité baterie z běžné domácí zásuvky se dnes u moderních elektromobilů snadno protáhne na déle než 24 nebo dokonce 30 hodin. U rychlonabíječek je to výrazně méně, ale stále můžete čekat třeba i hodinu.

Čas dobití je přitom pro provoz elektromobilu na delší vzdálenosti klíčový a desítky minut strávených u dobíjecího stojanu výrazně snižují provozní komfort elektromobilů, kvůli stále nízkému počtu dobíjecích stanic je navíc na cestách nutné počítat i s tím, že bude nutné počkat, než si vůz dobije někdo jiný.

Zkušenosti z hybridů

Vývoj nového akumulátoru je součástí plánu Toyoty masově proniknout na trh čistých elektromobilů. Automobilka, která má 25letou tradici ve vývoji a výrobě hybridních vozů, chce mít do roku 2025 v nabídce nejméně 10 elektromobilů, z toho šest nabízených celosvětově.

Z hybridních modelů může využít zejména řídicí jednotku PCU s vysoce spolehlivým konvertorem, jenž umožňuje použití elektromotoru výrazně silnějšího, než jaký je výkon akumulátoru. Toyota tak do svých elektrifikovaných aut může montovat mnohem menší, lehčí a energeticky úspornější baterie než konkurence.

Spolupráce se Subaru i BYD

Toyota již letos uvedla na vybrané světové trhy elektrické varianty vozů C-HR a IZOA, k nimž zanedlouho přibudou Lexus UX 300e a elektrické Proace a Proace City.

Ve spolupráci s další japonskou automobilkou Subaru postavila Toyota univerzální platformu pro elektrifikované vozy, jejíž koncepce vychází z architektury TNGA.

První výsledek této kooperace, koncepční crossover na elektřinu, představila Subaru letos v lednu. Toyota rovněž navázala spolupráci s čínským výrobce baterií a elektromobilů BYD. Investicí do australské firmy Orocobre si zajistila dodávky strategického lithia.

tisková zpráva

36 Comments on “Toyota a Panasonic slibují baterie, které se dobijí za 15 minut”

    1. Novinarsky priklaslene z nuly na 100km/h pod 2 sekundy, no
      Novinarsky priklaslene z nuly na 100km/h pod 2 sekundy, no vyrobca udava z nuly na 60mil/h pod 2,2 sekundy.
      No mne chybaju hlavne zakladne udaje o type a kapacite baterie (ci kombinacie baterie s superkondenzatormi) a o vykone palivoveho clanku.
      Zaujimave, ze tieto podla mna velmi dolezite udaje pri predstavovani neuviedli.

  1. Já to říkám, Toyota je realistická. Ví že by teď
    Já to říkám, Toyota je realistická. Ví že by teď levné elektroauto které by dokázala prodat nevyrobila. To zatím stejně nedokáže nikdo. Zdejší hejtři samozřejmě nedokážou nic než psát hlouposti. Ale člověk se aspoň zasmeje, no. Tak pište, pište.

        1. proto mi reaguješ skoro na každý můj příspěvek jen
          proto mi reaguješ skoro na každý můj příspěvek jen hloupými označeními, EUro nácku? 🙂

          já to udělal teď jako tvůj příklad, co děláš neustále, EUro nácku, je to smutné od smutné bytosti, jako jsi ty, proto ani neraguji… dětem nedoporuji 🙂

          1. v automotive výrobci nedělají subjektivní design, dělají
            v automotive výrobci nedělají subjektivní design, dělají ho takový, aby vyhovoval většině, protože si to nemohou dovolit, i když samo vyjímek je plno, občas někdo ujede i v sérii pro běžného zákazníka, ale většinou ne hlavně u výkonnějších vozů, které vyrábějí vcelku hezká auta téměř všichni výrobci (krom Tesly)… kdo tomu nerozumí, používá slovo „subjektivní“, to se v automotive v realitě na straně výroby prostě nepoužívá (krom PR keců), protože to by byla cesta do pekel s prodeji… proto má ten dětský Cybertruck tak málo objednávek, přestože jde o nejlepší pickup, co kdy kdo vyrobil, jen ten design je od malého dítěte… to bych mohl dělat design už i já a 100% bych byl lepší, než ten Frantík z Tesly, to ale asi každý 🙂

    1. Hate max k tvý hlouposti, EV tu vládly před 100 lety,
      Hate max k tvý hlouposti, EV tu vládly před 100 lety, takže levná vozítka tu byla a mohou být lusknutím prstu od zavedených automobilek s jejich kapitálem. Tvá hloupost je hate k sám sobě 🙂

      Už konečně vy hloupí Pavlíčkové K, Kukíčkové a Tomáškové, TakyMartinTroubové pochopte, že historie je jiná, než vaše „západní“ zdroje informací, co vás úspěšně vypláchly s jejich mentálně nemocnými západními korporacemi 🙂

      „What most people did not realize was that Ford Motor Company was a SUBSIDIARY of the Rockefeller owned Standard Oil Company.

      When the other car companies saw the vast profits that Ford was making on his gasoline powered Model T, they abandoned the electric car and began to produce their own air polluting cars.

      In the early 20th century, National City Lines, which was a partnership of General Motors, Firestone, and Standard Oil of California, purchased many electric tram networks across the country to dismantle them and replace them with GM buses. The partnership was convicted for this conspiracy, but the ruling was overturned in a higher court. Electric tram line technologies could be used to recharge BEVs and PHEVs on the highway while the user drives, providing virtually unrestricted driving range.“

      is.gd/xyDr7j

  2. asi to bude zajimave, ale pokud to bude jen klasicky lion se
    asi to bude zajimave, ale pokud to bude jen klasicky lion se svymi 2000 cykly(mozna pri tech proudech to bude jen 1000cyklu) vs LiFePo4 s 8000 cykly tak nevim nevim..
    Tesim se na konec zari, to bude mnohem vice informaci ohledne chystanych novinek od skody/vw/tesly/cinanu

Napsat komentář