Toyota, střídavě první a druhá největší automobilka na světě, nejspíš konečně pochopila, že s vodíkem v osobních autech neprorazí. Teď chce investovat $13 mld. do baterií.
Toyota je v současné době prakticky poslední světová automobilka, která zatím mimo Čínu nemá v nabídce čistý elektromobil. Japonští pohlaváři dlouhodobě tvrdí, že technologie bateriového pohonu stále „není připravena“, zatímco evropský zákazník už má dnes na výběr z desítek a během několika let stovek typů elektromobilů. Souběžně dlouhodobě slibují, že ještě letos představí revoluční typ solid-state baterií (s pevným elektrolytem).
Japonská automobilka získala během dvou uplynulých dekád zásadní náskok díky propracované technologii hybridního pohonu a segment hybridů de-facto ovládla. Jenže zpřísňující se emisní normy nyní ohrožují i trh hybridů a Toyotě reálně hrozí, že minimálně v Evropě nebude konkurenceschopná.
Proto nyní Toyota ohlásila, že do roku 2030 investuje do továren na baterie (gigatováren) asi $13. mld. Chce si tak zajistit přísun minimálně 180 GWh, ale spíš 200 GWh baterií ročně. To by při průměrné kapacitě 60 kWh stačilo na tři miliony aut ročně.
Toyota hlavně plnila emise díky svým etablovaným a široce rozšířeným hybridům a tak nepotřebovala (s výjimkou Číny a Floridy, svého času) ztrácet čas a peníze na apendix v podobě malosériové výroby drahých EVček. A s elektropohony a akumulátory má zkušeností víc než dost.
A tak ztrácela čas a peníze s vodíkovým pohonem…..
Tak ty vodíková auta jsou ve skutečnosti EV s menší baterkou a generátorem elektřiny na vodík. Takže stačí vyhodit ty věci kolem vodíku, do uvolněného místa zvětšit baterku a máte EV.
Jasně, nebude to tak triviální, ale nic zas tak složitého.
Dostali na to solidní dotace a třeba to někde ještě zúročí.