Toyota Prius páté generace získala jedno z nejprestižnějších ocenění ve světě designu. V mezinárodní soutěži Red Dot Design Award dostal nový Prius nejvyšší ocenění Best of the Best. Porota složená z expertů z oboru designu ocenila Prius za moderní a odvážnou interpretaci karoserie liftback, jež je pro tento model charakteristická a kterou podtrhují elegantní linie a stylistická řešení.
Prius je jedním z nejdůležitějších vozů v historii automobilky Toyota. Tento průkopník elektromobility stojí již 26 let v čele hybridních technologií a jeho charakteristická silueta liftbacku se stala symbolem ekologického automobilismu. V letošním ročníku soutěže Red Dot Design Award zvítězil Prius v kategorii Product Design, kde jej 43členná porota vybrala z 51 vynikajících produktů.
Red Dot Design Award je jednou z největších designových soutěží na světě. Již více než 60 let ji pořádá německá značka Red Dot, vydavatel stejnojmenného časopisu a zakladatel muzeí Red Dot Design v Essenu, Singapuru a čínském Xiamenu. Každoročně přichází kolem 20 000 přihlášek, které porota posuzuje ve třech kategoriích: Product Design, Communication Design oraz Design Concept.
Unikátní aerodynamická silueta liftbacku, kterou je Prius proslulý, je v novém modelu ještě výraznější a modernější, se sportovními liniemi ve stylu kupé. Charakter vozu podtrhují velká 19palcová kola, nově navržené přední světlomety a trojrozměrný světelný pás na zádi, jenž poutá pozornost k logu PRIUS.
SOUVISEJÍCÍ: Toyota Prius plug-in hybrid odhalen v páté generaci
Minimalistický interiér v tmavých tónech dostal inovovanou ergonomickou přístrojovou desku s digitálními budíky, velkým dotykovým displejem, štíhlým ovládacím panelem klimatizace a osvětlenými výstrahami systémů aktivní bezpečnosti.
Prius páté generace je v nabídce výhradně s plug-in hybridním pohonem. Tento systém, jehož základem je benzínový motor o objemu 2,0 litru a elektromotor o výkonu 163 koní, generuje celkový výkon 223 HP.
Auto zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,7 s, jedná se tedy o nejdynamičtější model v historii Priuse. Lithium-iontová baterie s kapacitou 13,6 kWh zajišťuje průměrný dojezd až 86 km podle WLTP a až 111 km při jízdě ve městě.
Nabíjení pomocí 3,5kW nabíječky může trvat čtyři hodiny. Nový Prius je ještě úspornější než jeho předchůdce, vůz potřebuje v průměru 0,5 l/100 km pohonných hmot a do ovzduší vypouští 11 g/km CO2, spotřeba energie při jízdě v režimu EV činí v průměru 11,4 kWh na 100 km.
zdroj: tisková zpráva
procitam si iea ev outlook 2023 a zaujala me tam veta: Supply chains for (lithium-free) sodium-ion batteries are also being established, with over 100 GWh of manufacturing capacity either currently operating or announced, almost all in China. To jsem netusil, ze jsou s temi bateriemi tak daleko, a je to naprosto skvela zprava. To by mohlo prispet ke stabilizaci ceny lithia, ktera je opravdu brzdou rozvoje ev. Pro srovnani : EV (Li-ion) battery demand 550 GWh v roce 2023. zajimave je taky: Over half of India’s three-wheeler registrations in 2022 were electric.
Není to tak jednoduché. Sodíkové baterie mají nízkou denzitu a tak je budou využívat modely s malými bateriemi do cca 30 kWh, kde to nevadí .A samozřejmě tak malé modely s nic moc dojezdy musí být levné a to sodíkové baterie zajistí. Je to čistě o penězích, lithium je ve všech ohledech lepší. Fyzika resp chemie ošulit nejde. Marketingové prohlášení ale dělají své…
ale takto to vůbec není. jde o to, že stacionární úložiště jsou dnes téměř výhradně lfp. A tento trh má potenciál plně převzít sodíkové baterie. to je oč dnes běží
To není pravda, CATL sodíkové baterie mají 160 Wh/kg, to je přibližně o 15 % méně než současné LFP. A jelikož třeba BYD dokázal nacpat do auta 70+ kWh, tak tyto dají klidně 60 kWh, 40-50 kWh bude standard u střední třídy.
Lithium je jeden z nejméně problémových prvků v bateriích. Těch 100 g/kWh fakt není nic, přibližně 100 Kč, takže i růst ceny na trojnásobek zdraží baterii o nějakých 10 %.