A do třetice všeho dobrého dnes opět Tesla. Firma zveřejnila čtvrtletní a roční výsledky a překonala očekávání.
Během tří čtvrtletí roku 2023 Tesla dodala 1 324 074 elektromobilů. Za celý rok 2023 chtěla dodat 1,8 milionu aut. A to se povedlo. Za poslední čtvrtletí dodala 484 000 vozů a vyrobila jich dokonce rekordních 495 000.
Zde jsou údaje o dodávkách a výrobě vozů Tesla ve 4. čtvrtletí 2023:
Výroba | Dodáno | Leasing | |
Model 3/Y | 476 777 | 461 538 | 2% |
Další vozy | 18 212 | 22 969 | 3% |
Celkem | 494 989 | 484 507 | 2% |
A zde jsou údaje o výrobě a dodávkách vozů Tesla za celý rok 2023:
Výroba | Dodáno | |
Tesla Model 3/Y | 1 775 159 | 1 739 707 |
Další modely | 70 826 | 68 874 |
Celkem | 1 845 985 | 1 808 581 |
Za rok 2023 tak dodávky aut zákazníkům vzrostly meziročně o 38 % na 1,81 mil. Výroba rostla o 35 % na 1,85 mil. Zcela klíčovým modelem zůstává Tesla Model Y, který letos čeká na refresh.
zdroj: Electrek.co
Jsem čekal minimálně 2 miliony ,spíše 2,2. 1,81 je zklamání , ale zase jsem nečekal tak rychle Model 3 highland. Pak přišel Cybertruck a já jsem si uvědomil jakou rychlostí Tesla pádí. Všechno co bude chtít mít za pár let ve světě aut nějakou relevanci, musí být na 48v architektuře. To znamená předělat prakticky všechno. Příští rok čekám prodeje Tesly něco mezi 2,2-2,3 mil.. Všechno nad 2,3 bude úspěch. Na konci roku asi už uvidíme Tesla Model 2 (vím nebude se tak jmenovat). 2025 by se měla začít vyrábět, ale pravděpodobně v nevýznamném množství.
Tesla SEXY CARS je dano, tak bych to videl na Tesla A.
Tesla S
Tesla E = Tesla 3 kvuli Fordu
Tesla X
Tesla Y
Tesla Cybertruck
Tesla A
Tesla Roadster
Tesla Semi
Tesla A se ma vyrabet v Gigafactory Mexico, tak az bude GF hotova, bude i Tesla A.
Tesla 2 nebo A se bude nejprve vyrábět v Texasu. Poté možná Mexico. Domnívám se , že před Gigafactory Mexico se vleze ještě Čína.
Letos bude mít Tesla prodeje okolo 2,1 mil., cokoli nad bude ohromný úspěch. Loňský rok byl už limitovaný poptávkou (výrobní kapacity jsou 2,5 mil.). K větším prodejům než 2,1 mil. by musely být slevy tak velké, že by to byl ekonomický nesmysl.
Při průměrné ceně $45000 a čistém zisku $4300 na auto by necelých 10% zlevnění dostalo zisk na nulu, Pro stejný zisk při 5% zlevnění by museli prodat dvojnásobek aut, takže jediná možnost ke zlevňování při podobném zisku je přes snižování nákladů (ale to desetiny procent za čtvrtletí), snížení R&D nebo zvýšení příjmu z kreditů a ani jedno není moc pravděpodbné. TMY Juniper bude ve druhém pololetí a moc do výsledků taky nezasáhne, Cybertruck to vytáhne přinejlepším o 100 tisíc a další model přijde až 2025+.
Prostě trh s auty nad milion není nafukovací a nepomohlo by i kdyby byla Tesla ze zlata. Navíc i ty šílené úroky stahují dodávky dolů (viz třeba porovnání 4Q 2022 a 9 % S/X na leasing vs. 4Q 2023 a pouhá 3 %, u 3/Y stejné období 4 % -> 2 %).
Takže pokud čekáte 2,3 mil., připravte se opět na další zklamání. A to píšu jako skalní fanoušek Tesly.
2,1 to by byl vážně propadák a další zklamání. Pokud včas dodají Y Juniper , tak tu pravděpodobnost vidím jako velice nízkou. Uvidíme na konci roku, ale 2,1 to by byla absolutní hrůza.
Absolutní hrůza je to, že si při pořízení Tesly na úvěr přeplatíte třeba i čtvrt milionu za 5leté období. Hromada lidí a firem kvůli vysokým úrokům odkládá pořízení auta, to je prostě fakt a je to v celém světě, ne jen Evropa.
Přímo od Tesly je 2 měsíce staré vyjádření: The company “candidly admitted [it] is now in an intermediate low-growth period”.
Z hlediska zisků je teď pro Teslu nejvýhodnější neměnit ceny vůbec, maximalizovat zisk a investovat do R&D nebo nových továren než trvat na extrémním růstu každý rok.
Těch 2,1 je ještě optimistických vůči třeba nejpřesnějším predikcím Troy Teslike, který sleduje do podrobna prodeje v každém státě, trasuje každou loď, počet směn v továrnách, VIN čísla,… a jeho analýzy jsou mimo většinou o 1-2 %.
A nemusíme čekat na konec roku, už 24. ledna nám to poví Tesla na earnings callu kolik mají v plánu a už 2. dubna bude jasné, kam ten rok směřuje.
Pokud chcete 2,2 mil., měl by být první kvartál o 22 % lepší než 1Q loňského roku, tedy 520 tisíc dodaných aut, pokud 2,3 mil., tak meziroční nárůst musí být v průměru 28 %, což odpovídá 545 tisícům v 1Q.
Jako taky si přeju, aby šli se ziskem dolů a dali těch 2,3 milionu, už jenom kvůli tomu, že si myslím, že je brzo začne BYD válcovat i na nečínském trhu, ale když se oprostím od emocí, tak je to nereálné.
Juniper nemá šanci nic změnit, je to půl roku a naopak spíš náběh výroby plus odstávka předtím to může dostat i na nižší hodnoty, však se stačí podívat, jak to bylo s TM3 a opět odkážu na pěkné tabulky od Troye.
Nemyslím si , že BYD má momentálně produkt , kterým by mohl válcovat Teslu na trzích mimo Čínu. Když tedy nebudou prodávat podobné auto o 35% levněji. Jinak mohu pouze zopakovat , že 2,1 mil. na prudce rostoucím trhu BEV by byla z mého pohledu katastrofa.
BYD Seal 189k Yuan, TM3 261k Yuan (+38 %).
Za 3 týdny po finančních výsledcích se připomenu 🙂
Ano , když bude BYD Seal stát v Evropě 235k RMB , tak bude mít Tesla problém. Momentálně je ale BYD cenově úplně mimo a než dostaví továrnu v Maďarsku , tak to na velké prodeje na trzích ,kde působí Tesla , nevypadá.
Zkratoblbecci jedou zase bom.by, tentokrate v ramci trikralovych taskaric? Zvykejte si, ze podobnych teslaposahancu je nastesti omezeny pocet, byt pocet kretenu je temer nekonecny.
pro Dlaždicy….
DO ROKU 2024 TI PŘEJI MNOHO FOSILNÍ NADĚJE, POCHYB, ZOUFALSTVÍ A KONEČNĚ ULEVUJÍCÍ REZIGNACE 😘🔋🌞🥇
Jo, dikes, Tve prani doplnene nezbytnymi infantilnimi smajlicky beru – jinak to proste neumis. Jen bych Ti doporucil, abys sve psychoterapeuticke snazeni zameril predevsim na predrecnika“Jirku“, protoze ten alespon podle sveho slovniku neni dalek nejakeho hysterickeho excesu ve stylu „filda“. Ostatne – ani bych za to moc nedal, ze je to jeji absolvent, indicie idiotskych studii tu jsou….
Tak to se v USA dost zapoti jich tolik koupit, protože ve zbankrotovaná Evropě došly prachy na dotace a v Číně je to staré trapné drahé auto.
kde dosly prachy na dotace? v Nemecku totiz prachy nedosli, tam to zablokoval soud s tim ze na to pouzivali penize ktere byli urcene na neco jineho, a pouze dementni media pisou o tom ze dosly prachy
Tak použili jiné peníze, když jim nedošli, ne?
Čtu to po sobě a nestačím se divit 😀