Tesla: rychlodobíjecí stanice Supercharger s výkonem až 150 kW?

Síť rychlodobíjecích stanic Supercharger společnosti Tesla Motors se statečně šíří po USA i Evropě. Tesla na ní však pracuje nejen co do kvantity, ale i kvality. V USA byl až dosud běžný výkon 90 kW, který se nyní zvyšuje na 135 kW. Do budoucna by mohla Tesla teoreticky dojít až ke 150 kW.

Elektromobily Tesla Model S se dobíjejí u rychlodobíjecích stanic Supercharger
foto: Tesla Motors

Elektromobil Tesla Model S se dnes prodává v konfiguracích s 60kWh a 85kWh baterií. Nejspíš ještě do konce letošního roku přibude také 120 kWh a do budoucna třeba možná vyšší verze.

S tím jde ruku v ruce zvyšování výkonu rychlodobíjecích stanic Supercharger. Ty úplně první v zvládaly „pouze“ výkon do 90 kW. To je pořád 2x více než umí třeba CHAdeMO. Dnes většinu těchto starších verzí Tesla předělává na max. výkon 135 kW.

ZAJÍMAVOST: v Evropě je už výkon 135 kW pro Superchargery standardem

To, zda daná verze auta dobíjení těmito výkony zvládne záleží nicméně také na verzi baterie, která se v autě nachází. Ty jsou dnes tři, označované písmenky A, B a C. Jsou mezi nimi prý jemné výrobní odchylky a teprve připravovaný softwarový update na základě právě této verze určí pro každý typ maximální dobíjecí výkon (platí pro americké verze elektromobilu Model S).

Spekuluje se, že v budoucnosti by rychlodobíjecí stanice Supercharger mohly dosáhnout výkonu až 150 kW. Elon Musk ale aktuálně při své cestě po Evropě potvrdil, že na úrovni 135 kW nyní stanice nějakou dobu – klidně i několik let – zůstanou. I s takovým výkonem totiž bude možné dobít 120kWh verzi auta v době pod jednu hodinu.

20 Comments on “Tesla: rychlodobíjecí stanice Supercharger s výkonem až 150 kW?”

  1. překládat výraz „is
    překládat výraz „is believed“ jako spekulace my v tomto kontextu přijde jako hodně odvážné tvrzení. Těch udávaných 150kW s dodatkem, že to je magické číslo v původním článku mi přijde jako jedno velké Jedna Paní Povídala 🙂

    Jestli jsem Elona s JB pochopil správně, tak elektronika v SC je jedna a ta samá od 90kW verze. Na 90kW byla pravděpodobně v počátku přiškrcena proto, protože si při rozjezdu nemohli dovolit nějaké problémy. Na 120kW se tak možná dostali jen novým software(z dat zjistili, že 90kW ty SC zvládají s prstem v nose) a pro 135kW je pravděpodobně již montován kit s výkonnějším chlazením, kde Evropské SC ho mají již z výroby.

    Osobně si myslím, že 150kW už z toho nevymáčknou, bez kompletní výměny celého SC.

  2. Jestli ono to není také
    Jestli ono to není také tím, že Evropské superchargery jsou s upraveným Mennekesem, který asi už větší výkony nezvládne.
    A propos, zvládá vůbec Model S nabíjení i v AC modu? Jestliže mají mennekes, tak by to zvládat měl. Pak by mě ovšem zajímalo, kam si AC konektor zapojují v Americe.
    Jinak koukám, že až se konečně i ty pitomý chadema dostanou na jejich potenciální maximum 100 kW, tak Tesla bude poskytovat už možná 200 kW…

    1. Už jsem to psal
      Už jsem to psal několikrát, Chademo a CCS jsou vtom nevinně. Nissan, BMW, VW a další se dal nezlomně drží své studie, že 150km stačí všem a pro tyto podmínky, které budou nastoleny na věčné časy a nikdy jinak dosahuje Chademo i CCS nabíjecího proudu 2C, takže dobije 80% kapacity za 30min.

      Což obrazně řečeno znamená, že teprve se 120/135kW SC Tesla pomalu vyrovnává skóre 🙂

      1. Neřekl bych, že je to tak,
        Neřekl bych, že je to tak, jak píšete. Chademo je prostě zatím certifikováno jen na max 5OOV, 125A (což je 62,5 KW, ale v reálu jen 50 kW) a víc prostě nedá. Takže i kdyby se chtěl nakrásně Nissan nebo kdokoliv rozhodnout nabíjet větším výkonem, tak pes Chademo to neprojde.
        A to co popisujete je spíš ze sfér konspiračních teorií a to u mě nemá nejmenší šanci na úspěch 😉

        1. Nepochopeno, tak to zkusím
          Nepochopeno, tak to zkusím rozepsat. Chademo jako standart vznikl v roce 2010 a tenkrát zakládající členové Nissan a Mitsubishi počítali s tím, že nebudou schopni(lépe řečeno ochotni) do roku 2017-2020 instalovat do svých vozů větší baterii než cca 25kWh. Oněch 25kWh odpovídá právě dojezdu 200km NEDC u typického elektromobilu hmotnosti Leaf. S vědomím tohoto vytáhli na světlo světa studii, že typický motorista nepotřebuje větší dojezd na jeden zátah a vrazili dost peněz do reklamy této teze (Evropské automobilky se na této vlně s chutí svezli také)

          Navíc díky slibovanému rychlému rozšíření opravdu rychlodobíjecích stanic (tj. 80% kapacity do 30minut proudem 2C) se měl tento nedostatek radikálně zmenšit. Tudíž nabíjecí výkon 50kW se z tohoto pohledu jevil naprosto dostatečný min. do zmíněného roku 2017-2020, kde měla nastat evoluce patrně někam k 32kWh. A i proto by výkon 50kW resp. 62,5kW plně dostačoval.

          V té době vůbec nikdo nevěřil Tesle, že dokáže masově vyrábět a hlavně prodávat něco jako Model S. V té době již jezdící Roadster byl po právu považován pouze jako kusovka pro nadšence.

          Co z toho co jsem napsal je konspirace, resp. co z toho se skutečně nestalo?

          1. Stačil by nějaký
            Stačil by nějaký relevantní odkaz na to tvrzení, že „tenkrát zakládající členové Nissan a Mitsubishi počítali s tím, že nebudou schopni(lépe řečeno ochotni) do roku 2017-2020 instalovat do svých vozů větší baterii než cca 25kWh.“ Tohle už zavání jakousi konspirací. Něco jiného je očekávání vývoje trhu a technologií, kde se prostě leckdy ustřelí a něco jiného je jakési údajné plánovité chování či přímo úmysl něco pozdržovat či omezovat.

            1. Já o žádné konspiraci
              Já o žádné konspiraci ale nemluvím. Jeden fakt je, že Nissan a spol si zvolil obchodní model postavený tak jak jsem popsal a asi pro to měli dobrý důvod a zdá se, že jim to dobře vychází a byl to tedy správný tah a v tomto kontextu je i Chademo správně navrženo.

              Druhý fakt je takový, že minimálně od roku 2008 byla na trhu běžně dostupná technologie článků, která umožňovala instalovat do vozidla velikosti Leafu 40kWh. To že se touto cestou rozhodla jít dosud jen Tesla je úplně jiný příběh.

              A když už jsme u toho, tak Tesla (v té době v podstatě neznámá společnost) ani neměla jinou možnost. Kdyby Roadster měl mít jen 25-30kWh baterii tak si ji vůbec nikdo nevšimne tak jako ostatně spousty dalších. To samé ostatně platí i pro jejich Superchargery, bez nich by to také pravděpodobně moc nefungovalo.

              1. Ono jde spíš primárně o
                Ono jde spíš primárně o to, že prostě Nissan ani nikdo jiný si tehdy neuměli moc představit, že by lidé začali nějak masově kupovat elektromobily s bateriemi o vysoké kapacitě, protože by logicky byly značně drahé. Proto ani neměli důvod vymýšlet konektor, který by přenášel nějaké extra velké výkony.
                Jen Elon Musk byl přesvědčený, že to lidé kupovat chtít budou a že on to dokáže. A to je celé.

                1. Je to tak, takže pravdu
                  Je to tak, takže pravdu měli nakonec vlastně všichni 🙂

                2. Až na to, že dojezd 150 km
                  Až na to, že dojezd 150 km je málo.
                  Stačilo se zeptat lidí co jezdí s elektormobili a věděli by to.

                  Jenže to jaksi nepochopili. Když lidi předpokládají 150 km, tak se myslí 150 km jako minimum. Ne jako maximum. TO co se dnes prodává a co udavají jako dojezd 150 je k ničemu protože je to maximum co ujedete. Minimum je třeba i 80 km a to už je setsakra málo.
                  PRávě proto ty kapacity baterii měli být od začátku dvojnásobné. Aby maximum bylo kolem 300 a tedy minimum těch 150km. To už by bylo v pořádku.

      1. 1) verze USA: má DVĚ
        1) verze USA: má DVĚ zásuvky, první pro AC dobíjení do 20kW = běžný jednofázový konektor Yazaki J-1772 a druhou zásuvku pro Supercharger konektor (dvoupinový)

        2) verze EU: má pouze JEDNU společnou zásuvku kompatibilní s Mennekes, kde AC dobíjení lze jednofázově do 3kW i třífázově 10 až 20kW. Do té samé zásuvky se strká i Supercharger konektor, který má v Evropě právě také tvar Mennekes. Přepínání jestli je připojeno AC/DC napájení si auto zjistí samo.

Napsat komentář