Tesla dokončila v Austrálii nejvýkonnější bateriový úložný systém

Tesla v Jižní Austrálii dokončila stavbu bateriového úložiště. Nakonec má výkon 100 MW a kapacitu 129 MWh!

Větrná farma Hornsdale v Jižní Austrálii a bateriový úložný systém Powerpack.
foto: Tesla

Světově ojedinělý projekt 100MW/129MWh baterie se podařilo dokončit v rekordním čase. Původně si Elon Musk, šéf společnosti Tesla, na celou věc vyhradil 100 dní.

Pokud by to do té doby Tesla nestihla, byla Tesla by ji nakonec údajně předala zadarmo. Vše se ale úspěšně stihlo, a to dokonce dříve, než za oněch 100 dní.

Stát Jižní Austrálie, nejsusší v Austrálii, má dlouhodobě problémy se zásobováním elektřinou. Nový bateriový úložný systém by je měl z velké části eliminovat.

Už koncem září 2017 Elon Musk vystoupil v australském Jamestownu, kde baterie vyrostla. Tehdy bylo úložiště dokončené teprve z části.

Nyní už je kompletní a je napojeno na nedalekou větrnou farmu Hornsdale. Ta bude mít po svém dokončení díky 99 turbínám výkon 315 MW.

Tesla

58 Comments on “Tesla dokončila v Austrálii nejvýkonnější bateriový úložný systém”

    1. To nikdo neříká, akorát že je to podstatně dražší
      To nikdo neříká, akorát že je to podstatně dražší než stará řešení a ujídá to globálně nedostatkové lithium pro daleko potřebnější elektovozy ve velkých městech Číny, Evropy a Indie, kde je teď pro skutečnou akutní záchranu lidských životů potřeba je co nejrychleji nasadit.

      Austrálie těží uhlí přímo tam na místě a plyn blízko, a může ho spalovat v pustinách daleko od lidí, ale místo toho ho chce raději prodávat do Indie a dalším rozvojovým státům, kde to způsobuje skutečný okamžitý marast, a né jen pochybné CO2 náboženství s korupčními odpustky založené na zfalšovaných hokejkových grafech.

      1. Kdyz v Australii maji FVE a VE, tak je vhodne nejake prebytky
        Kdyz v Australii maji FVE a VE, tak je vhodne nejake prebytky ukladat do baterek. Jinak by se mohlo stavat, ze tu energii nijak nezhodnoti. A kdyz je potreba vyssi prikon nez bezna energetika vyrabi, tak ty baterky hezky pomuzou. Ta beterka neni na staly vykon delana. Ona ma uriznout ty nejvetsi spicky a prebytky. Takovou sluzbu nejakou uhelkou nenahradite. Pohotovostni plusovy a minusovy vykon je v energetice dost drahy.
        Jinak je nedostatek lithia hezka pohadka. nedavno jsem cetl studii ze lithia je dostatek a kapacity se navysuji podle prognoz spotreby. Straseni s nedostatkem je u surovin bezna praktika, pomaha zvysovat cenu.

        1. Člověk se nesmí vázat jen na vodu. Takové tekuté písky
          Člověk se nesmí vázat jen na vodu. Takové tekuté písky by se taky daly využít, jen by trošku ostrouhávaly lopatky turbíny. No a pak je možno, pokud se v poušti najde dostatečně dlouhé a vysoké stoupání, nasadit elektrické vlaky. Nahoru jedou na přebytky, dolů rekuperací vyrábějí v době nedostatku. Řešení se zkouší v USA.

            1. Písky mne jen tak napadly, ale s těmi vlaky se to vážně
              Písky mne jen tak napadly, ale s těmi vlaky se to vážně realizuje. Mechanické řešení je to v podstatě také, protože jen tlačíte břemeno po šikmině vzhůru, aby pak padalo samo dolů. U toho závaží bude asi potíž s výškou věže a lanovím. Tohle vláčky řeší elegantně, pokud je místo, tak se položí více kolejí vedle sebe a přidají další vláčky Potřebujete naráz více elektřiny, pustíte dolů 2 a více vláčků), pokud je místo nahoře a dole, tak se koleje rozvětví (pouštíte pak vláčky za sebou dolů a tam je rozřazujete), prostě příjemná škálovatelnost. Navíc to může fungovat hezky roboticky.

              1. No u toho závaží jde o dvě věci. Výšku dráhy, po
                No u toho závaží jde o dvě věci. Výšku dráhy, po které se závaží pohybuje a velikost závaží. Pokud bude to závaží dost těžké, stačí výška 10 metrů. Bude to inženýrský kompromis mezi tím, co lze a co se finančně vyplatí. Hydraulicky zvedané závaží elektromotorem bude mít podle mě vyšší účinnost než vláčky a hlavně bude spolehlivější a jednodušší.

                1. Fakticky se bavíme o obyčejných kukačkách, hodinách,
                  Fakticky se bavíme o obyčejných kukačkách, hodinách, poháněných závažím. Chtělo by to človíčka, co by nám spočítal, jaký stroječek (výška, váha, dráha, případně použití kladek a hydrauliky) bychom potřebovali na úschovu 1 kWh. A jakou bude mít účinnost, tedy kolik kWh do toho musíme dát, aby nám závaží cestou dolů vyrobilo právě tu 1 kWh. Najde se?

                2. No to právě ne. Fakticky se bavíme v podstatě o
                  No to právě ne. Fakticky se bavíme v podstatě o přečerpávací elektrárně, akorát s tím, že používáme podstatně vyšší tlaky v médiu a ukládáme tak více energie a zvyšujeme účinnost.

                3. Netuším. To by mohlo být podobné, jediný rozdíl mezi
                  Netuším. To by mohlo být podobné, jediný rozdíl mezi plyny a kapalinami je, že plyny lze stlačit, takže není třeba závaží fungující jako píst, ale udělá se pouze tlaková nádoba bez mechanických součástí.

                4. Oni tam laborují s ovlivňováním změny teplot plynů při
                  Oni tam laborují s ovlivňováním změny teplot plynů při stalčování a vypouštění.

                5. Udělal jsem na rychlo odhad, tedy pro vagon, ten má 80t,
                  Udělal jsem na rychlo odhad, tedy pro vagon, ten má 80t, při zvednutí o 1m získáme potenciální energii 7 484 800J, tady asi 218Wh. Pro nějaké velké uskladnění energie se to mechanicky moc nevyplácí, účinnost by byla asi dobrá, ale potřebná závaží by byla příšerně obludná. To nemá v zásadě smysl řešit to takto.

                  Hlavní problém je v tom že písky, beton… v podstatě skoro všechno má malou hustotu a bylo by příliš velké, nebo je to zase drahá záležitost. Železo má hustotu jen 7800kgm^-3. To je málo na toto. Jak velký kus chcete zvedat? 80t? 800t? 8000t? Umíte si představit kvádr 10x10x10 monolitického železa? (pro 8kt) Kdyby se to mělo zvedat o 100m, pak je to pořád jenom 2.1MWh.Mechanické způsoby podle mne nejsou moc dobré. Jsou prostorově příliš náročné a mají špatný poměr finančního vkladu ku zisku. A to jsme pořád jenom u účinnosti 100%

                  To už se nám víc vyplatí skladovat vodu pod tlakem, přehřátou vodu, nebo horké sole.

                6. Chce to kousek materiálu z neutronové hvězdy :))
                  Chce to kousek materiálu z neutronové hvězdy :))

      2. Ony se ty baterky konkrétně staví, protože plynové
        Ony se ty baterky konkrétně staví, protože plynové elektrárny a hlavně jejich provozovatelé naprosto selhali jako špičkové zdroje a zdroje zajišťující kritické služby pro síť. A navíc si účtují nehorázné prachy. Baterky jsou v tomto případě čistě ekonomická volba.

  1. Kdyby si někdo chtěl koupit Model S z konce roku 2014 pod
    Kdyby si někdo chtěl koupit Model S z konce roku 2014 pod milion a nebojí se většího nájezdu, tak tady

    Mají kousky s nájezdem od 220 do 270 tisíc, všechny jsou repasované před prodejem v Tesle, mají zbývající záruku na motor a baterii (8 let celkem) a ceny od 39 do 45 tisíc Euro s DPH. A DPH tam dělá 21 %.

      1. S Teslou S se parkuje prostě blbě a to nejen na délku, což
        S Teslou S se parkuje prostě blbě a to nejen na délku, což ještě není taková tragedie, ale ta šířka je v podzemních garážích zoufalá. Každopádně cena je zajímavá i když ten nájezd je hodně velký, zřejmě v Holandsku je používali jako Taxi nebo služební auta. To že případné opravy budou drahé je jasné, prostě auto za 2 mil.

          1. Poslední 3 roky jsem jezdil autem dlouhým 5,27 a podobně
            Poslední 3 roky jsem jezdil autem dlouhým 5,27 a podobně širokým jako Tesla S a byl jsem schopen využít tak 20% parkovacích míst. To není o umění parkování ale když jsou parkovací místa dlouhá 4,5-5m a široké 2,5 metru, tak se toho s autem 215cm širokým toho moc nevymyslí. Samozřejmě lze to narvat všude s tím, že se někdo jiný už do svého auta nedostane.

            1. Rozumim. Chci jen rici, budto chcete Teslu a pak je vse
              Rozumim. Chci jen rici, budto chcete Teslu a pak je vse ostatní kolem parkovani apod. pro Vas bezvyznamne, neb resitelne, nebo chcete pohodlne parkovat ve verejnych garazich, pak nemuzte mit Teslu. Mimochodem Tesla X se sklopenymi zrcátky ma na sirku presne 203 cm.

              1. Do města mi Tesla S(X) nedává smysl, proto jsem se zbavil
                Do města mi Tesla S(X) nedává smysl, proto jsem se zbavil velkého auta pro městské ježdění. Tohle je naprosto typická situace (viz odkaz) na našich parkovacích místech, která jsou dělaná pro aute se šířkou do 180cm a typické volné místo v podélném parkování má kolem 5 metrů.

                http://img2.auto.cz/img/31/article/2187979-img-proc-jsou-parkovaci-mista-uzka-v0.jpg?v=0

                Ještě porovnání aut versus parkovací místa 2,25m.

                http://www.ceskatelevize.cz/ct24/sites/default/files/styles/scale_1180/public/1676563-parkovani.png?itok=osShdB-x

                1. Presne o tom to je. Bud hledate +, nebo – pro vlastnictví
                  Presne o tom to je. Bud hledate +, nebo – pro vlastnictví Tesly. V tom Vam nikdo neporadi. Objednal jsem si TMX a az tesne před koupi jsem zjistoval, jesli se vůbec vejdu do vrat spolecne garaze, kde uz leta parkuju. Je to taktak. A kdyby nebylo, tak bych holt musel najit jiné reseni. Protoze garaze nemaji obsazenou plnou kapacitu, mam vedle sebe zdarma volne misto. Jinak bych z auta nevystoupil. Novejsi verejna parkovaci mista jsou uz sirsi, nemam napr.problém zaparkovat v podzemi v Pze na Novodvorske atd. Do starsich veřejných garazi holt nemůžete jezdit. To není jen problém Tesly, dnes uz i auta strednich trid jsou podstatne sirsi, nez starsi modely..

                2. Ze jsem tak zvedavy, proc je tak neprijatelna predstava, ze
                  Ze jsem tak zvedavy, proc je tak neprijatelna predstava, ze nekdo hleda oboji (plusy i minusy)?

                3. Jen si myslim, ze tady se ty + a – pro koupi Tesly nenajdou.
                  Jen si myslim, ze tady se ty + a – pro koupi Tesly nenajdou. Bud je clovek presvedceny o tom, ze ji chce ( a + – si uz sam davno vyresil ) a vi jasne proc, a predevsim muze ty penize za auto postradat, nebo si ji nikdy nekoupi. Tady na foru Hybridu zasadni argumenty nenajde. Muj skromny názor a zkušenost.

                4. Stastny clovek, ktery ma ve vsem jasno 🙂 Me se vnitrni boj
                  Stastny clovek, ktery ma ve vsem jasno 🙂 Me se vnitrni boj mezi + a – zatim vybojovat nepodarilo (a ted se nebavim o penezich)…

                5. V tom pripade bojujte dal. Ale spis konkretne, napr. tim, ze
                  V tom pripade bojujte dal. Ale spis konkretne, napr. tim, ze budete konzultovat primo s majitely Tesel, ev. se autem svezete, věnujete cas ctenim zahraničních Tesla For v zap. Evrope, USA… Budete mit jasno hned..Anebo ne a pak Vam není pomoci..Tady ale nenajdete nic, co by Vam mělo usnadnit ev. rozhodovani…

                6. Vzhledem k te mizerii, co na trhu ne-mestskych EV je, tak to
                  Vzhledem k te mizerii, co na trhu ne-mestskych EV je, tak to nejpis nakonec u nejake CPO skonci… Uvidi se na jare…

                  Precetl jsem kde co, jeden vikend jsem se vozil, ale moc mi to nepomohlo (plus jizdni vlastnosti, minus – velikost a nizkost). Jak rikam, muj boj :):):)

                7. TMS byla pro mne neumerne nizka.TMX je suprova. Jinak, at se
                  TMS byla pro mne neumerne nizka.TMX je suprova. Jinak, at se dari.

                8. Hned pak více dává logiku, že Tesla umí sama zaparkovat.
                  Hned pak více dává logiku, že Tesla umí sama zaparkovat. To není frajeřinka, to je nutnost.
                  Osádka a bagáž ven a pak jasný příkaz „Udělej si to Teslo jak chceš, ale vejdi se sama do té normované mezery na bicykly, co tomu říkají standardizované parkovací místo.“ 🙂

      1. On to přesto běžný našinec dělá, stačí se podívat na
        On to přesto běžný našinec dělá, stačí se podívat na víkendové namachrované blbečky s kšiltem dozadu povětšinou v bavorácích, co už dávno měly být na šrotišti. Ale má to pozitiva, chlapci při první výměně čehokoliv většího (stačí sada pneu) zjistí, že ta super luxusní ojetina byla zadarmo drahá. A trochu se vzdělají v ekonomice provozu.

                1. Sem si jenom rejpnul. Ze ste tady spolek hulvatu je verejny
                  Sem si jenom rejpnul. Ze ste tady spolek hulvatu je verejny tajemstvi, to nikoho neprekvapi

            1. Tady, pane Kuk, tady! (*1949)
              Kámoš stručně a výstižně

              Tady, pane Kuk, tady! (*1949)
              Kámoš stručně a výstižně popsal můj život:
              ·
              To můžeme někteří jen závidět. Dětství v poválečném rozkvětu, mládí s hippies, produktivní věk v klidu, bezpečí a bezvětří a podzim v kapitalistické hojnosti.

                1. To máte pane Kuk naprostou pravdu.
                  Ještě asi tak nějakejch

                  To máte pane Kuk naprostou pravdu.
                  Ještě asi tak nějakejch 30-40 roků a du i já do pytle.
                  Už se dokonce těším. 🙂

                2. Mě spíš netěší kolik relativně mladej lidí už má
                  Mě spíš netěší kolik relativně mladej lidí už má zničený zdraví ze sportů a jinejch aktivit, které dělali od útlého dětsví. Přetrénovanost nebo zranění z extrémních sportů to je to o čem se moc nemluví. Když vám 17tiletej motokrosař vyvětluje co všechno má zlomenýho, ke kterýmu doktoru s čím jít a jak vypadaj jednotlivý chirurgický zákroky, tak je vám lehce nevolno. A to není žádnej top jezdec, jen běžnej průměrnej závodník.

                  Dneska se děcka učej chlastat tvrdej na druhým stupni, pak jedou drogy a v 18ti vzpomínaj na „mládí“ jak fetovali nebo kolikrát byli v protialkoholní odmašťovně…

                3. Bude toto někoho zajímat za nějakých 300-500 roků?
                  Je

                  Bude toto někoho zajímat za nějakých 300-500 roků?
                  Je potřeba se na svět dívat s trochu větším odstupem.

                4. Pokud se jedná třeba o vaše děti tak vás rozhodně
                  Pokud se jedná třeba o vaše děti tak vás rozhodně zajímá co bude teď a na co bude za 500 let.

                5. Dovolil jsem si ten malý přepych – děti nemít.
                  I kdybych

                  Dovolil jsem si ten malý přepych – děti nemít.
                  I kdybych nějaké měl (netuším co všechno běhá po světě), tak pořád platí to co jsem napsal předtím. I tomu dnešnímu zlobidlu bude stav světa za výše zmíněnou dobu naprosto u výtrusnice.
                  Děti se musí umět o sebe postarat.
                  Věčné umetání životní cestičky dítěte rodiči není rozhodně pro toho malého harantíka plusem.
                  Vyrostlo by z něj to, co kolem sebe vidíme a potkáváme.
                  „Rosteme“ pouze překonáváním překážek.

                6. No když vy jen pořád myslíte na sebe, to se to pak
                  No když vy jen pořád myslíte na sebe, to se to pak filozofuje.

                7. Děti jste neměl, ale filozofovat vám jde. Tak já vám taky
                  Děti jste neměl, ale filozofovat vám jde. Tak já vám taky něco přihodím do placu. Víte, co po Vás tady na Zemi zůstane, až umřete? Hovno. Po mě aspoň ty děti, moje genetická informace.

                8. Tak teď jste mne málem rozplakal — smíchy.
                  Domníváte

                  Tak teď jste mne málem rozplakal — smíchy.
                  Domníváte se, že jste mi to pěkně nandal.
                  Rozmlouvat vám ten váš povýšenecký pocit nebudu, žijte si v bludu vlastní nadřazenosti a důležitosti dál.
                  Vy i vaše děti i děti jejich dětí se časem obrátí ve stejné „hovno“ jako já, vy samozvaný amatérský filozofe.
                  Váš genetický, vámi tak neskromně přeceňovaný odkaz se rozpustí v entropii stejně jako všechno ostatní.
                  Připadá mi, že je naprosto zbytečné v této debatě pokračovat dál.

                9. Aha, no vidíte, já to nikomu nenandaval. Prostě jsem napsal
                  Aha, no vidíte, já to nikomu nenandaval. Prostě jsem napsal svůj názor.

Napsat komentář