Tchajwanský výrobce elektroskútrů Gogoro představuje nový model a jde do světa

Lehký městský elektroskútr Gogoro VIVA je nejnovějším modelem v nabídce tchajwanského výrobce Gogoro. Ten nyní chystá mezinárodní expanzi.

Elektroskútr Gogoro VIVA využívá, stejně jako ostatní elektrické skútry Gogoro, ekosystém výměnných stanic baterií Gogoro. Těch je po celém Tchaj-wanu už přes 1400 a mají celkovou kapacitu přes 500 MWh. Mohou fungovat i jako vyrovnávací baterie pro rozvodnou síť.
foto: Gogoro

Domácí trh s elektroskútry na ostrově Tchaj-wan společnost Gogoro již zcela ovládla. Díky síti více než 1400 výměnných stanic baterií a zajímavé nabídce skútrů, včetně Gogoro 3 s max. rychlostí 86 km/h a dojezdem až 170 km, není o zákazníky nouze.

Nyní představuje firma novinku Gogoro VIVA. Jde o lehčí, menší skútr, který má místo dvou výměnných baterií jen jednu. S max. výkonem 3 kW, max. rychlostí 50 km/h a hmotností 80 kg urazí až 80 km. K dispozici je 21 litrů úložného prostoru.

Nové skútry Gogoro VIVA lze nejrůzněji personalisovat nejen barevně, ale i více než 100 doplňky. Na samotném Tchaj-wanu se budou prodávat za cenu v přepočtu $1800 (cca 42 000 Kč). Mezinárodní expanzi chystá firma v průběhu příštího roku.

Gogoro ovšem doma na Tchaj-wanu využívá prodejní model podobný například elektromobilům Renault ve Francii. Prodává totiž pouze skútry bez baterie, za které se pak platí měsíční nájem mezi $10 až $30 (230 Kč až 700 Kč).

To má zásadní výhodu v tom, že firma může své baterie spravovat centrálně a měnit je pokaždé, když skončí jejich životnost nejen za nové, ale třeba i lepší, kapacitnější typy.

Navíc díky výměnným stanicím může Gogoro fungovat jako poskytovatel vyrovnávacích služeb rozvodné sítě. Za den proběhne na Tchaj-wanu přes 140 000 výměn baterií.

40 Comments on “Tchajwanský výrobce elektroskútrů Gogoro představuje nový model a jde do světa”

  1. Já se počítám taky mezi „skalní“ skůtristy, jezdím
    Já se počítám taky mezi „skalní“ skůtristy, jezdím celoročně s výjimkou několika dní, kdy je buď na cestě více než 3cm sněhu nebo opravdu „chčije!“ Zatím za deset let, co jezdím na elektroskůtrech, byl nejůspěšnější rok 2016 – najeto 9500km. A můj rekord je -11st. Celsia. Celkem za deset let najeto asi 63 500 el. km.

  2. Taiwan 12-10-2018, 09:06
    GOGORO Smartscooter

    Taiwan 12-10-2018, 09:06
    GOGORO Smartscooter Taiwan
    Momentálne sa nachádzam na štúdiách na National Sun Yat-sen University, Taiwan a objavil som tu zaujímavú spoločnosť GOGORO. Čiste elektrické skútre s dobre vybudovanou infraštruktúrou na výmenu batérií. Zopár článkov sa o tejto spoločnosti objavilo na Cleantechnica,Theverge,Time a podobných portáloch. Bolo pre mňa prekvapením, že som sa dozvedel o tejto spoločnosti až teraz. Správy a automobiloch ju v mojom prípade úplne zatienili https://www.gogoro.com/ https://twitter.com/WeAreGogoro Z toho čo som sa zatiaľ dozvedel firma pôsobí zatiaľ len na Taiwane a v nejakej miere v Berlíne ako sharingová spoločnosť https://joincoup.com/de/berlin. Každopádne idea sa mi veľmi zapáčila a rád by som priniesol detailnejšie informácie o tomto elektro skútri, spôsobe podpory na Taiwane a pod., ak by o to bol záujem. Na Taiwane strávim jeden semester (5 mesiacov). Ak by sa mi podarilo skúter požičať na toto obdobie mohla by z toho vzniknúť celkom rozsiahla a užitočná recenzia.
    FOTO: http://imageworld.sk/images/xhkc8098dbai9ixjomit.jpg (jedna z vyše 760 staníc na výmenu batérií)
    http://imageworld.sk/images/ceo92wveg3jolg8krnaa.png (časová osa GOGORO)

    1. Zaujímavý nápad.
      Zaujali ma tie socialistické obkladačky.

      Zaujímavý nápad.

      Zaujali ma tie socialistické obkladačky. A hneď vedľa elektrická plus ďaľšia káblová infraštruktúra ťahaná vzduchom. Pôsobí to na mňa ako kontrast ku najnovšej nablískanej technologií tej stanice 🙂

      Tajwan bude asi tiež krajina veľkých kontrastov, trebárs tak ako India. Na jednej strane inovatývne elektro-skútre a miestni na tom budú prevážať sliepky a kozy na trh.

      1. socialistické 🙂 nesmiete si myslieť, že je nejaký
        socialistické 🙂 nesmiete si myslieť, že je nejaký rozdiel v podobných komunitách na východe, západe, socíku, demokracii. keď som pozeral „sladký život“, vidno tam domy ďaleko v poli a prašná cesta, elektrina a tlf na drevených stĺpoch, … tak ako tu. podobne filmy z izraela. rovnaké oblečenie aké sa tuná nosilo.
        a predstavte si, že okolo 1944 film z aspenu ukazoval rovnakú výbavu ako mal vtedy môj otec. vetrovka/šponovky/lyžiarky/Al palice/lyže AXA!

      1. Totéž na elektrokole, mám skládačku s hrubým vzorkem a
        Totéž na elektrokole, mám skládačku s hrubým vzorkem a tlustými pneu, takže pokud není vrstva sněhu, pohoda. Pokud je a chtěl bych to řešit, prodávají se zimní pláště, takové skoro traktory. Navíc musím pořád šlapat, takže nezmrznu.

    1. Pro provoz skútru vadí náledí (silně) a sníh (lze
      Pro provoz skútru vadí náledí (silně) a sníh (lze řešit a koupit zimní gumy). Mráz sám o sobě nevadí, lze se obléct nebo použít doplňky na skútra („deka“ přes nohy, „kapsy“ na ruce). V našich větších městech tedy sezóna na skútra může tedy běžně trvat 8-9 měsíců v roce na letních gumách, při větším odhodlání a zimních gumách téměř celoročně.

        1. Jezdním na skútru 8-9 měsíců v roce už skoro 10 let.
          Jezdním na skútru 8-9 měsíců v roce už skoro 10 let.

          Zimní gumy nemám, ale stačí zadat do googlu a hned třeba první odkaz.

          https://www.az-pneu.cz/koupit/pneumatiky-moto/michelin-city-grip-winter-130-70-12-xl-tl-f-r-id57500?gclid=EAIaIQobChMI9M7-2Mfu5AIVRrTtCh0HHAiIEAQYAiABEgLwcPD_BwE

          Samozřejmě přezout skútr či motorku je trochu víc práce než u auta, takže je to ke zvážení zda do toho jít.

            1. Zrovna tohle lze na skútru řešit velmi efektivně „dekou
              Zrovna tohle lze na skútru řešit velmi efektivně „dekou přes nohy“.

              https://www.scootland.cz/zbozi/louis-deka-louis-univerzal-dlouha/

              Mám něco podobného, ale pro konkrétní typ skútr, takže je to přidělané na „kapotě“ skútru. Horní plocha té deky má zevnitř hustý „kožich“, strany jsou silnější, konce vyztužené, takže i když mrzne a jedu v normálních kalhotách, tak jediné co mě mrzne je část zadku, která není krytá.

              Podobně jde chránit ruce

              https://www.scootland.cz/zbozi/tucano-urbano-navleky-na-ruce/

            2. Jeden náš učitel na střední škole jezdil i v zimě v
              Jeden náš učitel na střední škole jezdil i v zimě v kraťasech a pantoflích na kole. Měl to do práce asi 4 km. Asi to nebylo moc komfortní, ale potvrzuje to, že i na motorce se dá v zimě úspěšně jezdit. Ale to už je 20 let, třeba se něco změnilo.

        1. Tak to jste celkem sváteční jezdec. Většina lidí, co
          Tak to jste celkem sváteční jezdec. Většina lidí, co používají skútr nebo motorku na denní dojíždění jezdí skoro pořád pokud nemrzne nebo vyloženě neleje. Je to jenom o tom správně se obléct, pak vám to ani nepřijde. Mnohem horší než zima je, když to klouže nebo prší tak, že pořádně nevidí.

          1. Je třeba se podívat do zemí, kde to s motocykly umí. Tam
            Je třeba se podívat do zemí, kde to s motocykly umí. Tam je normální skútry mít vybaveny plachtou přes ruce a nohy, nepromokavou, neprofoukavou a dokonce ještě vyhřívanou. Celoroční provoz normálka. Občas je vidět něco takového i u náš, ale málo. V Praze sem tam, v Ostravě zatím neviděno.

        1. Skútr není ani tak o ušetření peněz, ale o ušetření
          Skútr není ani tak o ušetření peněz, ale o ušetření času. Zatímco velký provoz čí zácpa protáhne cestu autem klidně na několikanásobek času oproti volnému městu, tak u skútra bude prodloužení cesty do 50% prázdého města.

          V číslech. Zatímco ráno přejedu město do práce autem i skútrem za cca 15 minut, tak odpoledne jsem zpět za 18-20minut na skútru a 20-50 minut autem. Stejná trasa, stejný čas. Při potřebě něco vyřídit v centru města se rozdíl ještě zvyšuje. Skútr zaparkujete do pár desítek metrů od cíle kdekoliv, auto může být značný oříšek a ježdění na minuty při hledání místa.

            1. Auto máme hlavně kvůli nákupům, převozu větších
              Auto máme hlavně kvůli nákupům, převozu větších věcí, delších výletů nebo dovolených s rodinou nebo rodičů. Do práce autem je to vyloženě neekologické, neekonomické, dnes a denně vidím někde kolony, takže i stresující, často agresivitu a nedodržování předpisů. Dříve jsem jezdil 15km do práce na elektrokole, ale zaměstnavatel přestěhoval naši pobočku dál od mého bydliště, ale ani by mě nenapadlo jezdit pravidelně sám v autě už jen kvůli té úspoře. Na elektroskůtru zaplatím měsíčně kolem 200,- Kč, autem kolem 2000,- Kč a to je sakra úspora. Mrzí mě, že lidé jsou zhýčkaní čím dál víc a když se podíváme v silničním provozu do aut, tak v drtivé většině tam sedí jen řidič sám. Příroda nám to spočítá. Ale to jsem se moc rozepsal aniž bych chtěl.

              1. Tezko rict no, kdyz to vztahnu na svoje auto, tak 50km denne
                Tezko rict no, kdyz to vztahnu na svoje auto, tak 50km denne do prace to mame 1000km za mesic tj 1500 na palivu za mesic, tj 18 000 na palivu rocne.

                Kolik stoji kvalitni elektroskutr, ktery takove cesty da na jendo nabiti? Prezije vubec takovy najezd, aby se to ekonomicky vratilo? Za me tezko….

                Jinak je blbe ze bydlis tam kde se stoji v kolonach, ja bych naopak jel skutrem nesrovnatelne dele do prace, kvuli nizke max rychlosti skutru…

                1. Kolony jsou v poslední době čím dál častější,
                  Kolony jsou v poslední době čím dál častější, naštěstí mám klouzavou prac.dobu, tak si můžu vybrat čas, ale spousta jiných ne. Skůtr jsem vždy chtěl a vybíral podle dojezdu (reálný 74 a více km) a max. rychlosti (120km/h) – kvůli rychlostní silnici a spíše jsem měl štěstí na koupi 2 sezóny jetého (na nový bych neměl peníze ani ochotu je to čína – 127.200,- Kč, dnes už není v prodeji, ale stejný pod jiným názvem se prodává za skoro 200.000,- Kč). Není to dokonalé, ale pro mou potřebu dostačující a hlavně mě to stále baví.
                  Když jsem si to propočítával před koupí, tak se mi zaplatil vůči autu za max.3 roky a vůči vlaku max.5 roků (počítáno 8 měsíců a cestovní náklady).

                2. Hmm takze skutr realne za 200 000, na uspore za palivo pri
                  Hmm takze skutr realne za 200 000, na uspore za palivo pri 50km denne by se mi vratil za nejakych 11 let (pri cestach jak jezdis ty), no to je vesele (a to nepocitam zadne naklady na pojistku a servis, ktere to protahnou jeste o par let vice – tj do doby kdy skutr bude davno po smrti)

                3. Nepsal jsem, že je to ideální, zatím cena akumulátorů je
                  Nepsal jsem, že je to ideální, zatím cena akumulátorů je vysoká a ve vývoji, ale časem když bude větší nabídka el.skůtrů půjde dolů. Psal jsem, že jsem měl štěstí na koupi. Pojistku nemám a je to téměř bezúdržbové – proti benzínu. Raději bych jezdil na elektrokole ale určitě ne denně autem, to raději vlakem nebo autobusem.

                4. Teď jsem si koupil ChinaHarleye za 30k (baterka údajně na
                  Teď jsem si koupil ChinaHarleye za 30k (baterka údajně na 120km), když vydrží dva roky tak by se mi těch vašich 50km denně vyplatilo.

                  Nemluvě o tom že je pak kopec dalších úspor (na menší nákupy nemuset autem, auto zbyde na dalšího člena rodiny kdyby něco potřeboval…)

Napsat komentář