Jaguar XE

Jaguar chystá hybridní roadster XE

Jaguar, nyní vlastněný indickou automobilkou Tata Motors, by měl za pár let na autosalonu v Ženevě představit nový dvoumístný sporťák/roadster s označením Jaguar XE. Ten je vývíjen ve spolupráci s Lotusem a podle nejnovějších informací magazínu MotorTrend by se mělo jednat o „zelený sporťák 21. století“. Jedna z verzí totiž dostane jako pohonnou jednotku elektromotor doplněný o tříválcový benzinový motor. Půjde o podobný typ pohonu jako v případě Chevy Volt, tedy auto s rozšířeným dojezdem, kde benzinový motor slouží pouze jako generátor elektřiny. Jaguar chystá na konec roku 2011 stejný typ pohon také pro model XJ, jehož modifikovaný podvozek model XE využije. Je tedy dost možné, že už za dva roky představí hned dva ekologické vozy. Jaguar XE se má stát hlavní konkurencí pro nesmrtelné Porsche 911.

Mercedes F-Cell Roadster

Návrat do budoucnosti s Mercedes F-Cell Roadster

Mladí automobiloví návrháři z pracoviště Daimleru v Sindelfingenu přišli s jedinečným konceptem nazvaným F-CELL Roadster. Ten je vybaven 1,2kW hybridním motorem, který dokáže dosáhnout maximální rychlosti 24 km/h při dojezdu 350 km. Jedná se však o hybridní automobil ve více smyslech. Spojuje v sobě dávné dědictví prvních automobilů s nejnovější technologií Formule 1. Tradice se zde setkává s budoucností v jedinečném spojení. „Tento projekt nádherně demonstruje, že téma udržitelné mobility se stalo integrální součástí našeho odborného výcviku,“ komentoval studii manažer pracovních záležitostí Günther Fleig. „Jsem potěšen tím kolik iniciativy a kreativity tito mladí lidé do projektu vložili,“ dodal.

Mercedes F-Cell Roadster
Mercedes F-Cell Roadster

BMW Z2

Chystá BMW hybridní sporťák Z2?

Německá automobilka BMW dnes patří se svým systémem Efficient Dynamics k těm, které tlačí snižování spotřeby, emisí a celkově ekologický provoz automobilů silně dopředu. Automobilový svět aktuálně netrpělivě očekává novinku v podobě sportovního automobilu BMW Z4 Roadster, která se má objevit v prosinci letošního roku. Kromě toho ale zdroje blízké samotné automobilce říkají, že se chystá ještě menší Z2 Roadster, který by pohle všeho mohl být postaven na pokročilém systému Efficient Dynamics, dost možná tedy půjde o hybrid. Hovoří se o tom, že by jako první roadster mohl zužitkovat technologii BMW eDrive, tedy to, co začalo u elektromobilu Mini-E, který byl představen nedávno, a co možná bude pokračovat až k limuzínám Rolls Royce.

Trident Iceni

Trident Iceni – bílý rytíř na bionaftu

Malá britská automobilka Trident Vehicles představila svůj nejnovější vůz Trident Iceni. Jedná se o malý sportovní roadster, který vyniká hned v několika ohledech. Především svým výkonem až 550 koní při 3800 otáčkách za minutu. Taková sílá umožňuje sporťáku zrychlit z 0 na 100 km/h během 3,9 s a dosahovat maximální rychlosti až 260 km/h. Co je na tom všem ale nejlepší – Trident Iceni jezdí na jakýkoliv typ bionafty bez poškození záruky a se spotřebou pohybující se kolem 4 l/100 km, někdy i méně. To je pro V8 motor o obsahu 6,6 l vpravdě úžasná hodnota.

Tým Trident zatím investoval do vývoje svého nového automobilu 2,3 mil. liber, přesto stále hledá další finance na to, aby mohl svůj sporťák dostat mezi lidi. Jeho cena nebude zas tak přemrštěná – asi 75 000 liber, tedy asi 2 250 000 Kč. Na jednu nádrž má podle tiskové zprávy zvládnout Trident Iceni až 3200 km (!?), navíc zbude spousta místa pro zavazadla a golfové hole. No, skoro se tomu ani nechce věřit, stejně jako některým dalším specifikacím tohoto krásného sportovního vozu, ale prozatím se nemůžeme odvolávat na nic jiného než tvrzení výrobce. Ten už nyní přijímá předobjednávky, takže to nejspíš s výrobou myslí opravdu vážně.

Trident Iceni

BMW Z4 Roadster

BMW: konec sporťáků, začátek šetrného přístupu?

Nizozemskému magazínu Autotelegraf se podařilo uskutečnit zajímavý rozhovor s Klausem Draegerem, což není nikdo jiný než člen správní rady automobilky BMW zodpovědný a vývoj „šetrného“ technologického programu EfficientDynamics. Jedná se o soubor úsporných opatření, které snížují spotřebu i emise, a přesto zvyšují výkonnost. V současné roce bude těmito technologiemi vybaveno už na 850 000 automobilů značky BMW a je všeobecně známo, že její dieselové motory mají nejnižší spotřebu prakticky ve všech kategoriích. A podle Draegerových slov to vypadá, že právě úspornost se má stát novým mottem celé automobilky. Přitom až doposud byla BMW značkou nejen luxusních limuzín, ale i výkonných sportovních vozů typu BMW Z4.

Honda OSM

Honda OSM – nízkoemisní roadster

Na Britském autosalonu představila automobilka Honda kromě pro výrobu potvrzených konceptů Honda FCX Clarity (brzy v Japonsku) a sportovního hybridu CR-Z také novinku v podobě modelu OSM. Zkratka znamená „Open Study Model“ a říká nám, že jde prozatím o studii. Jednoduchý, malý, ale zároveň nízkoemisní roadster má nabídnout podobné svezení, jako jiná auta této kategorie poháněná klasickým pohonem. Honda se však už nezmiňuje o tom, co by vlastně mělo pohánět model OSM. „Chceme ukázat, že i nízkoemisní automobil může být atraktivní,“ řekl Andreas Sittel, ředitel projektu OSM.

Honda OSM

elektromobil Evisol ThoRR

Evisol ThoRR – konkurence pro elektromobil Tesla Roadster?

Elektromobil Tesla Roadster v USA právě sjíždí z výrobních linek, mezitím se v dílnách po celém světě připravují konkurenti. Evropská společnost Envisol se zabývá dodávkami baetrií a dalších součástech pro elektromobily. Projekt ThoRR je vyvrcholením dlouhodobého působení firmy v této oblasti. Jedná se o elektromobil – roadster postavený podle světoznáméhp závodního automobilu Lotus 7. Jako pohon muslouží elektromotor Siemens o výkonu 272 koní a lithium-polymerové baterie Kokam s kapacitou 29 kWh. Elektromobil samozřejmě využívá regenerativní brzdění, nemá řazení, je vybaven ABS a celkově váží 755 kg. Teoretické zrychlení z 0 na 100 km/h je něco přes tři sekundy a max. rychlost přes 200 km/h.

Nejekologičtější auta – vítězí Smart Roadster

Magazín Autoweb přinesl zajímavý článek o nejekologičtějších autech současnosti. Jedná se o komplexní výzkum, který bere v potaz jak emise, tak i ekologickou zátěž při výrobě. Žebříček vypadá následovně:

  1. Smart Roadster – 66.2 bodů
  2. Cabriolet – 59.8
  3. Citroen C1 1.0 – 40.1
  4. 107 1.0 – 38.6
  5. Citroen C1 1.4 HDI – 31.3
  6. Panda 1.2 Dualogic – 28.4
  7. Ford Ka 1.3 – 27.5
  8. Yaris 1.0 – 27.2
  9. Fiat Panda 100hp – 23.6
  10. Pegueot 206 1.4 – 23.5
  11. Mini Cooper D – 23.3
  12. Toyota Prius 1.5 – 23.2

Nejmenší ekologické zatížení životního prostředí tedy způsobují velmi malá městská auta. Toyota Prius je výjimečná v tom, že se do žebříčku dostala i přesto, že se jedná o vůz vyšší třídy.