Vídeň masivně rozšíří síť stanovišť se sdílenými dopravními prostředky
Vídeň sází na kombinaci veřejné městské hromadné dopravy a sdílených dopravních prostředků. Do roku 2025 plánuje rozšířit stávající síť na …
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Vídeň sází na kombinaci veřejné městské hromadné dopravy a sdílených dopravních prostředků. Do roku 2025 plánuje rozšířit stávající síť na …
Světové metropole v čele s Paříží se už pár let snaží podporovat cyklistiku. Pařížský systém veřejných půjčoven kol Vélib patří v tomto ohledu k nejúspěšnějším V Praze je zatím obdobná služba realizována pouze velmi povrchně a omezeně. Iniciativa NiKOL to chce změnit.
Je tomu deset týdnů, co londýnský starosta Boris Johnson spustil systém půjčování kol. Jízdní kola jsou určena pro krátké cesty městem a celkem jde o 5000 kol v 340 stanicích. Dodnes se stačilo registrovat téměř 100 000 uživatelů, kteří podnikli 1 068 000 cest.
Nedávno to byly tlumiče vyrábějící energii, teď je to vynález, který by mohl přinést revoluci do světa elektrokol. Studenti a výzkumníci na MIT neboli Massachusetts Institute of Technology se prostě činí. GreenWheel je vynález pocházející od týmu Smartcities, který se zaměřuje na mobilitu, veřejné prostory, materiální ekologii a další velmi zajímavé oblasti. GreenWheel je jednoduše řečeno věcička, která dokáže udělat elektrokolo z jakéhokoliv jízdního kola. Je levná, jednoduchá na instalaci a úžasně elegantní. Prostě téměř dokonalá. V jednom jediném hliníkovém obalu dostanete elektromotor, baterii od A123 Systems a generátor. „Prostě jen odmontujete kolo, nasadíte GreenWheel, zapojíte ho a vše bude pracovat,“ říká Ryan Chin, jeden z návrhářů. Abyste celý rám kola nemuseli omotávat nejrůznějšími drátky, využili studenti z MIT magie bezdrátového přenosu pomocí technologie bluetooth abyste mohli ovládat „plyn“. Navíc, GreenWheel lze namontovat na přední i zadní kolo. Jen jeden dá kolu dojezd až 40 km, životnost má být až 64 000 km. „Dřív než byste museli měnit baterie, vyměníte nejspíš kolo,“ podotýká Michael Chia-Liang Lin, další z návrhářů.
Už na letošní jaro se chystá více než dvanáct různých konfigurací GreenWheelu, které otestuje množství jezdů. Tým pak bude analyzovat všechny zjištěné informace aby mohl začít s masovou produkcí toho nejlépe nastaveného výrobku. Cena GreenWheel, které udělá z běžného kola elektrokolo, je odhadována na několik stovek dolarů. Už nyní projevilo údajně zájem několik světových měst, která chtějí montovat vynález do svých veřejných půjčoven klasických kol. Například Kodaň, která se chce svým systémem veřejné dopravy vyrovnat Paříži, kde už nějakou tu dobu funguje půjčovna elektrokol Vélib.
Po evropských metropolích jako je Paříž nebo Barcelona se také Londýn chce stát městem, ve kterém půjčovny jízdních kol částečně suplují osobní automobilovou dopravu i hromadnou dopravu. Nejnovější plán londýnského dopravního oddělení počítá s tím, že program bude v centrální části města představen v roce 2010 a pojede podle podobného schématu jako Vélib v Paříži. Zpočátku bude službou pokryto zhruba 43 km čtverečních centrálního Londýna, ovšem není vyloučeno budoucí rozšiřování zóny. K dispozici bude 400 výpůjčních stanic, 6000 jízdních kol a 10 500 dokovacích stanic (kde můžete kolo odevzdat). „Poskytne to skutečně udržitelnou alternativu k autům,“ řekl o projektu Boris Johnson, starosta Londýna. Nejspíš jde také o jakousi předehru k nadcházejícím Olympijským hrám v Londýně, které se uskuteční v roce 2012 a mají se stát přehlídkou ekologických způsobů dopravy a vůbec důrazu na ekologii.
Řím se tak jako všechny ostatní evropské metropole potýká s dopravními problémy. Radnice se tak rozhodla pro zřízení sítě půjčoven kol. Prozatím vyzkouší provoz s 250 koly rozmístěnými po 22 stanicích v historickém centru. Provoz bude zahájen už v lednu následujícího roku a pokud se osvědčí, jsou tamní radní připraveni rozmístit okolo dvaceti tisíc kol po celém městě.