General Motors chtějí dalších 30 miliard

Rozpadající se americká automobilka General Motors představila nedávno vylepšený restrukturalizační plán. Tři měsíce po první verzi přichází upravená předpověď budoucího vývoje, ve které GM žádají americkou vládu o dalších 22,5 mld. dolarů, resp. až 30 mld. dolarů do roku 2011 pokud prodeje aut nepůjdou tak, jak automobilka očekává. Přitom americký Kongres už General Motors, stejně jako podobně postiženému Chrysleru, už jednu půjčku přiřknul a zadotoval automobilový průmysl více než desítkou miliard dolarů. General Motors však nežádají o podporu pouze americkou vládu. Stejně tak přišli s prosíkem také za kanadskou, německou, britskou, švédskou ( a thajskou vládou a žádají o další miliardy dolarů. „Připadá mi, že z toho bude navždy dotovaný průmysl,“ komentoval aktuální dění nedávno Donald R. Grimes, ekonom z Michiganské univerzity. Mluvčí Bílého domu Robert Gibbs nicméně přislíbil, že „Prezidentův tým tyto zprávy v příštích dnech pozorně prozkoumá.“ O další peníze na provoz žádá také Chrysler, i když jde o v porovnání s GM „směšných“ pět miliard. Jestli ono by doopravdy nebylo nejlepší nechat desítky let staré a zrezivělé molochy prostě zkrachovat. Na jejich popelu by pak vyrostly zcela nové společnosti, které by alespoň v prvních letech své existence nutně skutečně přinášely zajímavé technologické inovace a skutečnou kvalitu – ne jen sály peníze ze zákazníků.

Tklivá omluva General Motors americkému národu

Předtím, než americký Kongres zamítl pomoc automobilkám, rozeslala společnost General Motors na všechny strany svou omluvnou tiskovou zprávu, která měla vysvětlit proč by jí američtí daňoví poplatníci měli půjčit 18 mld. dolarů na vlastní záchranu. „Ačkoliv jsme stále nejprodávanější americkou automobilkou, uznáváme, že jsme vás zklamali. Někdy jsme narušili vaši důvěru v nás tím, že jsme nechali kvalitu vozů klesnout pod průmyslové standardy, naše návrhy se staly bezvýraznými.“ K tomuhle všemu se GM přiznává ve světle toho, že firmě do několika měsíců zcela dojdou finance na provoz. Už nyní postupně uzavírá některé své provozy. Co výměnou za půjčku slibovala? Samozřejmě vývoj úspornějších a kvalitnějších vozů, menší zaměření na SUV a pick-upy. A v neposlední řadě hybridní automobily, auta na biopaliva a průlomové technologie jako je Chevrolet Volt nebo vodíkové palivové články. „Zavazujeme se proto k produkci automobilů, které si chcete kupovat a ze kterých budete nadšeni. K vedoucí pozici v oblasti reinvence automobilů založených na slibných nových technologiích. … Snížení závislosti Spojených států na dovozu ropy. K ochraně životního prostředí. Ke splacení celé půjčky s náležitými výhodami.“ General Motors očekávají, že splátky by mohly začít už od roku 2011. Problém je, že Kongres půjčku neschválil. Zástupci General Motors teď nejspíš klečí na kolenou a prosí kde mohou, aby své peníze získali, protože v opačném případě „půjde do háje“ nejen celý americký automobilový průmysl, ale i podstatné procento americké ekonomiky. Není divu, že Bílý dům v čele s Barackem Obamou nyní přemýšlí, jak peníze k automobilce (včetně dalších dvou v podobě Fordu a Chrysleru) dostat. Protože nechat je zkrachovat „by prostě bylo nezodpovědné,“ řekla mluvčí Bílého domu Dana Perinová. Ale až se McDonald začne omlouvat za to, že dělal po mnoho let příliš tučné hamburgery, to bude teprve kolotoč!