Slovenský Greenway zpoplatnil svou síť rychlonabíječek

Největší slovenská síť rychlonabíjecích stanic GreenWay zveřejnila nový ceník. Mnohé elektromobilisty vysoká cena za nabíjení zaskočila.

Síť rychlonabíječek Greenway otevřela Slovensko elektromobilitě. S novým ceníkem služeb ji ale někteří naopak označují za toho, kdo ji pohřbívá.
foto: Greenway.sk

Provozovatel sítě rychlonabíjecích stanic, společnost GreenWay, vybudovala na Slovensku výjimečnou páteřní síť rychlonabíječek. Podle zkušeností uživatelů má vynikající servis, svou síť neustále vylepšuje a chystá dokonce interoperabilitu s dalšími poskytovateli.

Od května však zveřejnila firma nový ceník nabíjení, který mnohé elektromobilisty v Česku i na Slovensku zaskočil. Firma nabízí tři balíčky – s nulovým paušálem, s paušálem 19 € anebo €69.

V prvním případě se platí pouze za nabíjení. Tarifikace je €0,50/minuta nabíjení. Za 20 minut tedy klient zaplatí €10 a nabije přibližně 14 kWh, v závislosti na zvoleném typu nabíjení. Výsledná cena €1,4/kWh €0,7/kWh je i v Evropě nevídaná.

Program Optimal za €19/měs. se platí €0,20/min a v programu Full za €69/měs. se platí €0,10/min, tedy výrazně výhodnější sazby.

I tak se ale někteří zákazníci, např. na webu TeslaClub.sk, vyjádřili v tom smyslu, že by v předplacených tarifech uvítali alespoň nějaké kWh zdarma v základu.

„Takže všichni se asi shodneme, že GW to zpoplatnění nastavil špatně,“ shrnul rozhořčení slovenských i českých elektromobilistů uživatel „enfko“. Dokonce i na fórech GW jsou slyšet rozhořčené hlasy.

Porovnání s konkurenční společností Smatrics a jejich cenami v Rakousku nabízí tristní pohled. Nejdražší nabíjení tam stojí €0,45/min. při výkonech do 50 kW, resp. €0,04/min. při výkonech do 11 kW. S 12měsíčním paušálem za €49,90 získáte rychlonabíjení za €0,07/min.

UPDATE 9.5.2016 13:35: přidáváme odkaz na konkrétní vlákno diskusního fóra TeslaClub.sk a níže také konkrétní příklad nabíjení u GW jednoho z uživatelů.

Dnešní nabíjení: venkovní teplota +9 °C, baterka +20 °C, z 35 % na 85% – prodloužení dojezdu o 67 km. Doba nabíjení 38 minut, odebráno 12,9kWh. U GW by bylo zpoplatněno částkou 19 eur = 1,47 eur/kwh, 0,28 eur/km. Porovnání s u nás zpoplatněnou PRE: za stejnou odebranou energii 1,43 eur = 0,11 eur/kwh, 0,021 eur/km.

GreenWay,Teslaclub.sk

135 Comments on “Slovenský Greenway zpoplatnil svou síť rychlonabíječek”

  1. Když se podívám na
    Když se podívám na účinnost spalovacího motoru a elektromotoru, je to jasně pro spalovací motor. Včera jsem na redphone mluvil s Číňanem který si dovezl T.
    Prý místním úředníkům řekl, že nemusí platit eko daně, protože nemá výfuk. Tak mu ukázali na komín místní elektrárny, s tím že tam je jeho výfuk :-))) a pokud tam nebude prý komín, tak jaderné palivo a to také koupit, založit a zejména uložit
    není zadarmo. No zaplatil!!!
    Šikmooký kluk mne tvrdil že to je „akce EU“ podvod s dotacemi aby si pomohli automobilky ala VW…. budoucnost prý ukáže.
    A že nás prý EU vykasíruje za nabíjení autobaterií.Určitě to nebude za cenu kWh pro domácnost. Navíc třeba Kuvajt nebo SA nepřipustí pokles životní úrovně zaviněné mizerným odbytem ropy.
    kolega z německa mě připomněl akce FV elektrárny v ČR. Prý jsme nepoučitelní……….

    Akumulace elektřiny totiž není stále na potřebné úrovni. Ano, zlepšilo se to. viz AA články (tužkové) Před 20ti lety NiCD s kapacitou 500mAh, následně NiMH až po Li-POL 3000mAh dnes…. V ČR víme dobře jak vyrobit baterii. Třeba Nokia si nechávala vyrábět baterie v Baterii Slaný.
    Otázkou zůstává systém nabíjení a také vybíjení. Zda a jak rázové zatížení (sešlápnu „plyn“) bateriím bude dělat „dobře“.
    Uváděné dojezdy se budou hodně lišit. Jedna věc je jízda v Polabské rovině a jiná jízda v Krkonoších nebo přejezd pohoří Lovčen.
    Osobně bych chtěl vidět schémata zapojení a technologii montáže ve vozech, nabíjecí a vybíjecí charakteristiky akumulátorů, el zapojení nabíječek. Jsem profesí elektrotechnik.
    Co tady čtu, jsou názory lidí, kteří většinou ani elektro vozítko nevlastní nebo v něm nikdy nejeli.

  2. Zpoplatnit nabíjení dle
    Zpoplatnit nabíjení dle času, je naprostá zhovadilost. Na to uz přišel i PRE, ktery to mel podobne, a tak od 1.1.2016 to změnil na učtování podle skutečně odebrané energie a zpoplatnil stání na nabíječce nad 2hod. od aktivace, což si myslim, že je rozumné. Věřím tomu, že i Greenway se do tohoto stavu časem taky vyvine.

  3. Okej, takze sa pytam je tu
    Okej, takze sa pytam je tu niekto kto by vedel spracovat biznis plan na vybudovanie vlastnej nabijacej siete a takisto spracovat technologicke podklady. Situacia je totiz velmi priazniva a uz 18 mesiacov AT investor riesi nasadenie tazkych elektro-kamionov a tahacov na trasu SK/AT/DE/CZ ale kedze nedostal schvalenie na prevadzku tak sa to cele bude riesit po castiach.

    Nabijanie baterie 250kWh v kamione nie je realne pod 1h tak pojde o vymenu plus 6 nabijacie stojany pre e-car.

    Dalej po osobnom rokovani s EU energo firmou tu je extremny zaujem ziskat takehoto klienta pretoze vdaka extremnej dennej spotrebe elektrickej energie stovky MWh pojde o uplne novy trh ktory ma vdaka spotrebe e-truck 60-80kWh/100km siroku perspektivu rozvoja. Takze ked som to pochopil spravne tak male e-auta su viac menej potrebna imidz vyzadovana EU legislativou ale v momente ak pojde o e-kamiony cely pristup k e-mobilite sa meni.

    1. Neviem z akých informácií
      Neviem z akých informácií vychádzate, o žiadnych reálnych elektrokamiónoch u nás neviem, ale v podstate súhlasím. Spotrebu 60-80 kWh/100 km Ste podla mňa veľmi podhodnotili. V prípade plne naloženého 40 tonového kamióna pôjde asi o cca 140 kWh/100 km.

      Priemerná rýchlosť kamióna max. 90 km/h.
      Súvislý čas jazdy kamionistu môže byť max. 4,5 hod. a nasledovať musí min. 45 min. prestávka.
      Celková dĺžka kamióna je ~5,7 m a výška po točňu 1,35 m, šírka 2,3 m.
      Celý ťahač zvykne mať 7,5 tony.

      Počas 4,5 hod. prejde šofér max. 405 km. Spotrebuje pri tom 567 kWh.
      Pri použití He3da batérií sa vraj dá využívať plných 100 % kapacity, ale bolo by vhodné pridať aspoň 10 % navyše ako rezervu a následne 20 % rezervu na stratu kapacity batérie opotrebovaním. 567 kWh + 10 % = 623,7 + 20 % = 748,44, zaokrúhlene 750 kWh batéria.
      0,5mm He3da betérie majú hustotu 500 Wh/l a 125 W/kg, tzn. celý battery pack by mal 1,5 m^3 a 6 t. Hmotnosť je príliš vysoká, ale možno by to šlo riešiť výrazným odľahčením súpravy.
      Táto batéria je schopná dobiť sa na 100% za 45 min. – počas povinnej prestávky.

      Počas prvých 5 minút je vybitá batéria schopná dobiť sa na 25 %, čo predstavuje 187,5 kWh za 5 min – príkon 2250 kW.
      Toto by bolo elegantne riešiteľné asi iba priamym pripojením na inú (stacionárnu) batériu v mieste dobíjania. Vo výsledku by to mohol byť aktívny prvok vyrovnávajúci špičky v sieti. Potrebný (supra)vodič by bol asi dosť ťažký na manipuláciu. Chcelo by to niečo ako „tesla had“.

      V prípade spustenia siete takto výkonných nabíjacích staníc by sa dobíjanie osobných elektromobilov na nich úplne stratilo, šlo by o nepodstatnú položku.

      Vplyv na energetiku a všeobecne na energetickú bilanciu štátov by bol dosť výrazný a pozitívny.

      Takýto kamión by bol plne použiteľný bez obmedzení.

      Osobne, držím palce nech sa to podarí čím skôr 😉

      1. HE3DA bateria je velmi
        HE3DA bateria je velmi uspesne vypracovany marketingovy podvod ktory je zalozeny na nerealnych konceptoch podporenych medialnou podporou a prehlaseniami ktore nie su zalozene na realite.

        1: Keramicky separator ktory prezentuje HE3DA ako bezpecnostny prvok ma presne opacne vlastnosti u baterie musi separator sprostredkovat tok litiiovych ionov a v pripade ze dojde k poskodeniu baterie a skratu separator sa musi pretavit (melt) a tak zastavit tok Li+ co ma za nasledok vypnutie baterie a zachranu modul-pack baterie. Ak bateria nema takyto separator nemoze prejst testami a nedostane schvalania. Je to ochrana ktoru musi mat kazda bateria prepojena ci uz zvaranim, skrutkovym spojom do vacsich celkov.

        2: Cena separatora predstavuje priblizne 27% z nakladov na baterie co znamena ze neexistuje ziadna moznost konkurovat MEGA velkym vyrobcom polymernych separatorov pretoze keramicky separator vyrobeny elektrospinningom alebo force-spinning tak ako prezentuje HE3DA partner KERTAK nano/Pardam je nezmysel v oboch pripadoch 1) funkcnost 2) cena.

        3: Hrubka (thickness) elektrod LI-ion baterii sa neda zvysovat tak ako sa prezentuje HE3DA je to absolutna neznalost problematiky transferu cation/anion kde v pripade LiPF6 ako litnej soli ktora v elektrolyte dosahuje nizku ucinnost transferu Li+ kationov LTN – 0.25 tj. dominancia anionickej vodivosti PF6-. Ako je jasne z Li-ion tak iba Li+ konaju uzitocnu pracu takze idealny elektrolyt by mal mat LTN 0.99 akonahle mate elektrodu nad 100um tak musite efektivne transferovat e- /Li+ z celej struktury elektrody a nie len z povrchu. Komercne aj experimentalne baterie Stanford, TUM, Fraunhofer, Cambridge, LBNL vsetci narazaju na teoreticky limit 120um. Tento limit zohladnuje efektivnost vyuzitia teoretickej kapacity materialu tzv. aktivnej hmoty v praxi teda katoda LiFePO4 ma teoreticku kapacitu 172 mAh/g takze idealne katoda maximalizuje utilizaciu kapacity a blizi sa teoretickej takze zo zvacsujucou sa thickness elektrody klesa vyuzitie kapacity katody. HE3DA prezentuje 2000um elektrody co je velmi usmevne lebo teoreticky limit je dany schopnostami elektrolytu LTN. Ako priklad mame porozitu katody ktora je priblizne 46% pricom tato je vyplnena kvapalnym elektrolytom ktory spostredkovava tok Li+ a konduktivna struktura vodivy uhlik Super P zase e- uz pri komercnych bateriach ako Panasonic, LG….len infiltracia elektrolytom a formovanie baterii trva priblizne 10 dni a to mame elektrody do 80um. Dalsi problem je porozita kde pri vyrobeni elektrody nie ste schopny garantovat ze 100% porozity bude open a to cim dalej vacsi loading elektrody vyjadreny ako mg/cm2 – mAh/cm2 co vratane porozity dava hodnotu mg/cm3 – mAh/cm3. Pri 2000um nie je mozne vytvorit orientovanu a navzajom prepojenu porozitu lebo Li+ sa musi dostat do/von z elektrody a nato musi prest co najkratsiu cestu – trajektoriu. Ta je zasa vyjadrena ako tortuosity faktor v praxi teda plati ze tok Li+ je z katody von do elektrolytu a dovnutra anody a opacne podla toho ci ide o nabijanie/vybijanie baterie musi byt co najkratsi (tortuosity) a co najefektivnejsi (LTN litium transference number blizky 1.00).

        4: Binder alebo pojivo ktore drzi integritu elektrody a sprostredkovava ion/elektron flow tak ako je prezentovane HE3DA ide o absolutnu blbost pretoze aktivny material meni svoj objem pri litiacii/delitiacii alias nabijanie/vybijanie co znamena ze grafit ako aktivna hmota anody meni svoj objem 11% takze ak mate lisovanu anodu bez pojiva a bez riadenej porozity tak objemove zmeny vyustia do defragmentacie elektrody a koniec celej baterie. Dalej interakcia s konduktivnym aditivom tj. mate tam nanocastice uhlika – komercne SuperP, Black Pearl, Ketjen Black atd. tu potrebujete aby sa tieto nanocastice uhlika dotykali castic aktivnej hmoty a sprostredkovali kontakt s prudovym zberacom pre anodu – med a pre katodu – hlinik. Na toto je tam lepidlo/pojivo aby sa pri zvacseni objemu kedy castice aktivnej hmoty expanduju/zmrstuju udrzal vzajomny kontakt a tym zabezpecil ion/elektron tok. Ano sice existuju materiali ktore sa oznacuju ZERO strain a jednych z nich je LTO litium titanat ale nic nikdy nie je ZERO a aj LTO ma 0.6% naviac ma LTO potencial 1.5V voci litiu co v realnom stave degraduje takuto baterie na uroven 72Wh/kg co je oficialne Toshiba SCiB. Ano ak ma anoda vyssi potencial ako 0.8V tak vsrtva SEI sa netvori (stabilne rozhranie minimalny rozklad elektrolytu) tak ako pri grafite ale grafit ma potencial 0.1V voci litiu a LTO 1.5V takze je jasne ze pouzitie LTO nema zmysel v e-mobilite.

        Elektricke kamiony (28, 40t) su v prevadzke CH, DE, IT a uz je postaveny aj elektricky dumper pre povrchovu tazbu v doloch kde je rekuperacia najdolezitejsi prvok systemu.

        1. S technológiou batérie sa
          S technológiou batérie sa nehádam, pravdepodobne sa v tom vyznáte viac ako ja. Podobné parametre energetickej hustoty sa dajú dosiahnuť aj s inými Li batériami, He3da bolo uvedené iba ako príklad.
          Zaujala ma informácia o kamiónoch v prevádzke. Ak môžete, poskytnite prosím nejaké odkazy kde sa dá dočítať viac. Najväčší som našiel asi 13t nákladiak.

        1. Výmena všetko nerieši.
          Výmena všetko nerieši. Problém je hlavne s vlastníctvom takej batérie. Vrámci jednej firmy by to bolo ok, ale vymeniť svoju zachovalú batériu za nejaký šunt na konci životnosti nie je vôbec lákavé.
          Alternatívou je prenájom batérie, ale to zasa navyšuje náklady.
          Celkovo by bol problém so zastarávaním technológie. Teraz môže mať každé ďalšie auto vlastnú vylepšenú batériu. V prípade výmeny by bolo nutné držať spätnú kompatibilitu.
          Celkovo je s tým viac problémov ako úžitku.

  4. Moc by mě zajímala
    Moc by mě zajímala statistika nabíjení na GW za první měsíc zpoplatněného provozu.

    Já to prostě vidím tak, že:

    1, člověk co má teslu GW nepotřebuje vůbec
    Nábíjel tam do teď jen prostě proto, že to bylo levnější, než doma, nebo nechtěl nabíjet 2x tak dlouho na 22kw mennekesu.

    2, člověk co má EV typu leaf má stejně většinou ještě spalováka. Takže na dojezd bude jezdit s EV a na delší trasy provětrá fosila.

    A tak nějak mi nezůstává žádná třetí skupina lidí, co ty nabíječky budou používat. Samozřejmě pár lidí co má jenom nissana se najde, ale kolik jich je? To je to, co mě hrozně zajímá

  5. Cenu počítám pro svůj
    Cenu počítám pro svůj Peugeot iOn.
    Když nabíjím na CHAdeMO, tak většinou nabiju 80% za 24 minut 9 kWh (24 v zimě, 22 v létě). Což vychází na 1,33 € za kWh (36 Kč!). V technickém průkazu je uvedena spotřeba 13,5 kWh / 100 km. Z toho jeden ujetý km vychází na 0,18 € (4,86 Kč). A to kdybych nabíjel do 90% tak se nedoplatím.

    Dříve vlastněné naftové auto s reálnou spotřebou 6,3 l / 100 km. Cena za ujetý km je 0,06 ? (1,7 Kč).

    Cena za ujetý km v elektromobilu je 3x vyšší než v průměrném spalováku. A to ještě nepočítám ten komfort, který zatím spalovák nabízí.

    U mne je to jeden z hlavních důvodů proč si objednat T3 a taky jsem si jí rezervoval.
    Prostě nechci s sebou vozit desítky nabíjecích kartiček a mít uzavřených desítky smluv a pak sedět u pc a platit faktury které přijdou. Všechno to hlídat a převody také nejsou levné.

    1. Tak ono trh s dobijenim je
      Tak ono trh s dobijenim je docela v plenkach (hlavne proto, ze auta s ambicemi dalkoveho cestovani dela zatim jen tesla), proto to ma dneska daleko do pouzitelnosti.
      Pokud se zacnou relane prodava EV ve vetsim meritku, tak se tomu urcite prizpusobi i poskytovatele dobijeni (pokud budou chtit komercne uspet) a stojan bude mit klasicky platebni terminal na kartu, jako dneska samoobsluzne benzinky napriklad (predpokladam, ze takto bude fungovat i stanice E.ONu ve vystrkove).

  6. Na GW jsem dobíjel za posl.
    Na GW jsem dobíjel za posl. 2 roky 4x a jen v jednom dni, a tak jsem podstoupil vstupní poplatek 1€ bo jsem již měl i jejich „Backup card“.
    Folklór nastal při placení onoho registračního 1€ na tarif Zero, kdy průvodce platbou plat.kartou (web v PL) správně informoval o obnosu, ale banka mi zablokovala 1,- Kč :-)))

    Jaké máte zkušenosti jiní z vás zde… ??

  7. Mne to vychádza tak že
    Mne to vychádza tak že treba postaviť vlastnú sieť.
    Založiť česko-slovenský E-club. Existujú rôzne autokluby, prečo nie E-club? Za ten mesačný paušál 69 eur môže mať 1000 elektromobilov sieť aj vlastnú. Ved je to 69 000 eur mesačne!!! 1 rýchlonabíjacia stanica sa dá postaviť aj z nákladmi na pozemok a prípojku za 20-30 000 eur. Takže len z toho paušálu by šlo stavať 2 mesačne!Prípadne založit a.s. „1.nabíjacia“ a postaviť to z vyzbieraných peňazí akcionárov. Platiť mesačne len servis a elektrinu.

      1. Plný súhlas. Nepôjdem
        Plný súhlas. Nepôjdem predsa na dovolenku s Leafom(hodina jazdy a pol hodina nabíjania).Podobné auta na nákupy a rozvoz detí s nabíjaním doma. Tesla na ostatne jazdy na dovolenky a výlety. Keď sa výrobca nedokáže postarať o to, aby si mal kde ich produkt nabiť…tak bohužial všetci kúpime Tesly..Ja už mám rezervovaný model 3 a v r. 2018 už žiadne pomalé nabíjačky podobných špekulantov nebudem potrebovať…:-)))

        1. No ono tim naolozenym
          No ono tim naolozenym modelem 3 nebude taky uplny med (kor se zakladni baterkou). Navic budes muset dovolenou prizpusobit tomu, kde jsou superchargery a idealne jet mimo spisckove dny (aby pak nebyly na SC fronty).
          Na tech par delsich cest radeji zajedu spalovakem, a staci mi resit kam se chci podivat a pres booking dat rezervace na ubytka na zajimavych mistech (dovolena naplanovana za hodinku az dve)…

          1. Tesla bude dávať dve
            Tesla bude dávať dve veľkosti batérii s dojazdom 344 km a 500 km. Aj s tou menšou sa bude dať jazdiť napr. do Chorvatska. Už teraz su každých 200 km SCH a neviem či ste pozeral a počúval Elona pri Evente predstavenia modelu 3. CH sa zdvojnásobia a servis s predajňami tiež.Ja mám info, že len na Slovensku budu min. 4 SCH. a v čechach ešte viac..sieť bude tak hustá, že sa bude dať v pohodke jazdiť krížom krážom po Európe.Nie všetci majitelia majú čas sa vozit od rana do rana po EU. Takže budu vačšinou nabíjať doma a občas pri dlhšej ceste na SCH. Takže nebude to také horké s tým čakaním…

            1. No OK, ale tohle je porad
              No OK, ale tohle je porad jen hypoteticka budoucnost. Jinak „dojezd“ 344km znamena ze minimalne co tech 200km musite stat na SC (z toho jsou ty hrozici zacpy ve spickove dny, ale nepredbihejme).
              Jinak ano, i ndeska si muzete naplanovat cestu po evrope teslou, ale ja chci jet na dovolenou, podle toho, jak se mi zrovna chce, ne podle toho, kde jsou zrovna SC (i kdyz jich bude 4x tolik).
              Samo je taky rozdil, jestli jedete na dovolenou, kde se doma seberete, po ceste 4x dobijete na SC a pak jste tyden u more v chorvatsku na plazi – toto udelate i dneska, ale na takovy typ dovolene ja rozhodne nepojedu autem…. Ted jsem by na dovci v Italii, za 3500km jsme meli po ceste celkem 4 SC (resp se zajizdkami, ne uplne po ceste), a to jsme jeste jeli docela pro SC priznivou cestou…
              Zkratka podle me (coz tvrdim dlouhodobe) bude jeste nejakou dobu idealni kominace mit doma levnejsi EV (ktere zastane 90% cest) a k nemu vetsi spalovak (na dovolene a situace kdy potrebujete 2 auta). Vychazi to finance i komfortem nejlepe.

              1. S tímhle nemohu souhlasit.
                S tímhle nemohu souhlasit. Zaprvé, když chci jezdit po evropě tak si koupim model 3 s větší baterii který nabídne dojezd cca těch 450km. S tímto dojezdem + mnohem hustší sítí SC po evropě v roce 2018-19 už je naprosto směšné řešit s někým podobné debaty o tom, že by měl mít v garáži raději jeden spalovák navíc, protože je to finančné i komforntě výhodnější. Wtf?

                1. Nekde SC dneska skoro nejsou
                  Nekde SC dneska skoro nejsou (obecne vychod evropy, ale i treba italie apod).
                  Co Vas vede k tomu ze ten spalovak je navic? Vetsina domacnosti i v CR funguje dneska na 2 auta (nekde i vice), takze to neni spalovak navic, ale spalovak misto druheho EV.
                  Tesla s vetsi baterkou bude za minimalne 1,5 mega – za to si koupite vetsiho a pohodlnejsiho superba na dalky a k tomu leafa na bezne jezdeni a jeste vam zbyde na naftu po dobu zivotnosti auta (tolik k financim).
                  Jinak na tu mnohem husitsi sit SC v Evrope za 2 roky jsem zvedavy…. dneska je to porad na spoustu mist nepouzitelne a na dalsi soustu za cenu obrich kompromisu.

                2. Ja nemluvím o dnešku
                  Ja nemluvím o dnešku proboha svatýho. Píšu snad 2018-19. To budou SC po celé evropě, i ta tvoje Itálie, Sicílie, Španělsko,Rusko,Ukrajina,Rumunsko nebo Turecko, stačí se podívat na planované pokrýtí na Tesla.com. Jinak co se týče splováku. Já to nikomu neberu, jestli někdo potřebuje nutně 2 auta v rodině (smutné), tak ať si ho klidně pořídí. Ja bych si pořídil 2. teslu. Radši než jezdit v ropáku, to si sednu na koně. Pokud bych to bral z pohledu financí tak nejlevnější je jezdit autobusem, a jestě ti zbyde na svačinu (tolik k těm tvojim financím).

                3. Holt kdyz clovek bydli na
                  Holt kdyz clovek bydli na dedine a nechce cas travit zbytecnym dojizdenim, tak je auto potreba (a kdyz pracuji 2 tak jsou treba povetsinou 2).
                  Jo jezdit autobusem je levnejsi, ale neni to zrovna moc relevantni srovnani ne? Kdyz nebudeme brat na penize ohled, tak pro nelitat privatnim vrtulnikem a pro kousky kdy se je potreba od vrtulniku nekam dojet si zavolat limuzinu?
                  Finance resim, protoze pres 90% lidi je taky musi resit, poridit si domu dve tesly za 4 mega neni zrovna standardni model automobility nidke na svete…. bohuzel zapominam ze v diskuzich na Hybridu se pohubyji jenom lide, co si kupuji auta za 3 mega dvakrat do roka, jezdi s nimi jen kolem domu, pripadne vyhradne tam, kde maji po ceste SC a v cili DC a hrozne se divi, ze nekterym neni jasne za Tesla neni vlastne nejdokonalejsi dopravni prostredek pro jakykoli ucel, od dojizdeni na smenu do kolbenky po nahradu michacky na beton…

                4. Ale, takhle se debatovat
                  Ale, takhle se debatovat nedá 🙂 Já bych to shrnul takhto, každý má jiné priority, tečka. Zatímco já bych se odpráskl jen kvůli tomu, že musíme v rodině vlastnit 2 auta, jelikož toto samotné implikuje smutné veci, které ti snad ani nedochází (a o životním prostředí nemluvím) Tak ty budeš řešit, jak nejlevněji tyto dvě auta provozovat/pořídit. Prostě ať si každý dělá co chce. Já si koupím teslu a ty si měj třeba flotilu ropáků, všichi sme happy.

                5. No ve mne nutnost vlastnit
                  No ve mne nutnost vlastnit dve auta naopak implikuje pozitivni veci, je to vec uhlu pohledu (kdysi jsem bydlel v Praze, auto jsem ani nepotrebova a ani nemel – vsude jede rozumne MHD, ale moc me to tam nebralo).
                  Ted bydlim na „venkove“ u lesa, pod horama, kde je klid a cisty vzduch, na druhou stranu mam praci, kterou nemuzu delat z domu, a tak dojizdim do mesta (autem 30 minut, coz je pomalu mene, nez par zastavek tramvaji v Praze).
                  Nicmene neresim, sebe, spise nejake realnsi pripady obecne – a to je rodina se 2 auty s nejaky financim limitem urcite realnejsi, nez dompacnost, ktera vlastne auto ani nepotrbuje, ale koupi za par mega teslu…

                6. Navic sam pisete, ze kazzdy
                  Navic sam pisete, ze kazzdy ma jine priority – tak nevim proc se snazite rozbit muj pripad, o kterem si myslim, ze plati pro velkou cast domacnosti, protoze tak funguji normalne uz dnes, nejaky svym pomerne dost specifickym pripadem?

                7. To je kokotina tyhle počty
                  To je kokotina tyhle počty … Leaf cca 700 000 Superb 850 000 bez švihadel a to palivo je tak 400 000, tož si to laskavě sečti. Teslu 3 těžko nakonfíš na 1.5m leda s Ludicurous mode za 1.6+m.

                8. Leaf koupis za 600 (x
                  Leaf koupis za 600 (x nabidek na nove na sauto.cz), superb sezenes 2.0 TDI s rozumnou vybavou za 550 (sezenu klidne zitra) a jsi pod cenou nejzakladnejsi tesla model 3, ale o to nejde….
                  Vetsina rodin chce 2 auta a poridit si model 3 jako dojizdecku a k tomu model S jako druhe auto + auto na cesty na dovolenou je pro drtivou vetsinu lidi nejen v CR totalni utopie, zatimco kombince leaf (UP, nebo colik EV levnejsiho) a k tomu nejaky spalovak je kombinace za ctvrtinovou cenu, sice porad relativne drahe, ale uz je to moznost o ktere muze uvazovat rozumne mnozstvi lidi…

  8. O vlastní kapse nikdo
    O vlastní kapse nikdo nemluví. Ale platit za minuty místo kWh je myslim si trochu prasárna. V létě nabíjí elektromobil jinak rychle než v zimě a každé auto nabíjí jinak rychle. A platit 1,4€/kWh = cca 35kč je docela dost, když vezmu v potaz, žd iOn jezdí cca za 1kWh/10km, tak mě kilometr vyjde na 3,5KČ ?? Tak to si myslím je docela síla.

      1. Já osobně mám třeba
        Já osobně mám třeba nabíjení zdarma po dobu vlastnictví dáneho Leafa, protiže jsem ho před 2 lety zaregistroval u GW a tudíž jak slíbili, tak činí. Ale co se týče Smatrics je to docela zlodějina.

        Postavit rychlonabiječky z 80% z dotací a potom na ně nasadit takovou palbu ..

    1. Elektrickú energiu môžu
      Elektrickú energiu môžu predávať len elektrárne a rozvodné závody. Ak chce GW spoplatniť nabíjanie, nemôže to urobiť ako poplatok za odber elektrickej energie (na to podľa všetkého nemá oprávnenie), ale urobí to ako „prenájom parkovacieho miesta“ ( a s tým už problém nie je).

      1. Kdokoliv ale může
        Kdokoliv ale může elektřinu přefakturovávat (bez zisku).
        A podle mě by byl nejrozumější způsob zpoplatnit to kombinovaně třeba 4kč/kWh (nebo za kolik to nakupují)+ 2kč/min. Tím by bylo zajištěno, že nabíječka nebude zbytečně obsazená a zároveň chudák se studenou baterkou, co bude nabíjet leafa hodinu za to nedá celou vyplatu. Takove nabijeni by ho stalo cca 7 eur a ne 30.

      1. opravdu?
        Ja myslel, ze

        opravdu?
        Ja myslel, ze argumentem proc elektromobilistum nevadi cekat na nabijeni je, ze to pouzijou jen nekolikrat za rok/mesic a zbytek nabiji doma pres noc.

        Jak to tady tak ctu tak mam dojem ze vsichni nabiji 100% na rychlo-nabijeckach. Nechapu tedy proc si neporidi nektery z tech pausalu, ktere snizi cenu na 0.1€/min nebo 0.2€/kWh.

        1. pokud se ma elektromobilita
          pokud se ma elektromobilita rovijet i dal nez jen k „bohatym“ tak se musi pocitat s tim ze lide nemaji vzdy moznost nabijet doma, tedy pokud bude nekdo chtit EV a bydli nekde na sidlisti, tak prevazna cast jeho nabijeni bude probyhat prave na verejnych nabijecich stanicich, a pokud ho to vyjde draz porizenim samotneho auta a jeste pak i draz provozem, tak by byl blbej aby si EV porizoval, tady proste jen ten dobrej pocit ze ma EV nebude stacit 😉

          nevim proc, ale mam posledni dobou z tvejch postu tak nejak pocit jako by to psal rozmazleny fracek co mu doma nadelili EV a plati mu vsechny ucty

          1. Dobijeni mimo vlastniz
            Dobijeni mimo vlastniz zasuvku nebude nikdy levne (komercne rychlonabijeni pod 10kc/kWh moc podle me nepujde).
            Na druhou strany dobijecky pomale treba na sidlistich apod by mohly byt na nabijeni i celkem levne (na levny nocni proud, navic infrastruktura levna).
            Jinak ale s dobijenim na komernich dobijeckach provoz EV nejspis nevyjde levnejsi nez treba CNG. (to by musel byt 1kWh do 5 korun v prumeru)…

          2. taky nevim proc… Ale
            taky nevim proc… Ale kdybys mi chtel nadelit EV, jsem pro 🙂

            A pokud nekdo bydli na sidlisti a nema pevne parkovaci misto, tak si proste EV neporidi. Na sidlistich si EV muze poridit jen ten co ma vyhrazene parkovaci misto nebo vlastni garaz. Zatim to tak je a necekam, ze by se to bez zasahu mistni radnice zmenilo. Ale kdo vi, treba se pletu a lidi budou radi jezdit k nejake dobijecce a cekat u ni…

                1. Tim jsem jen chtěl rict, ze
                  Tim jsem jen chtěl rict, ze to mam osobne vyzkouseno a ze vyhrazene místo není podmínkou. A presne jak je to na tom odkaze jsem taky jednou nabijel u rodicu u nich z osmého patra. Taky jsem si přes chodnik pomohl stromem 🙂

  9. Greenway se z lídra v
    Greenway se z lídra v rozvoji EV stal přes noc největší brzda a ostuda EV.
    Pokud se vám cena nelíbí tak postup je jednoduchý prostě u nich nenabíjet.
    Nabíječky pořídili na dotace a teď je třeba rychle zbohatnout, jenže takhle to kluci zelení nefunguje.

  10. Otázka je, pro koho
    Otázka je, pro koho vlastně stavět relativně hustou síť placených rychlonabíječek?

    EV s dlouhým reálným dojezdem řádově 300-350km primárně nepotřebují síť rychlonabíječek, do značné části si vystačí s nabitím doma. Navíc třeba Tesly mají své SC s nabíjením (většinou) zdarma. Takže tyto EV nemusím uvažovat.

    Předpokládám, že s ohledem na vysokou cenu EV ještě nějakou, relativně dlouhou dobu, nezanikne úplně trh s EV s kratším dojezdem (do 200km, na dálnici do 100km). Právě tyto EV s kratším dojezdem potřebují a budou potřebovat relativně hustou síť rychlonabíječek.

    Z hlediska přístupu k nákladům na nabíjení se podle mě liší:
    – stávající majitelé EV
    – potencionální zákazníci, kteří o koupi EV teprve uvažují

    Stávající majitel EV už EV koupil, takže cenu EV neřeší a spíš hledí na to, jak jezdit s co nejmenšími náklady. Pokud budu uvažovat spotřebu cca 20kWh/100km na dálnici, tak aby se EV dostal pod cenu spalováku cca 2Kč/km, tedy řekněme na nějakých cca 1.40-1.50Kč/km (aby to vůbec mělo smysl – aby byly kompenzovány nevýhody jako nutnost nabíjení po cestě a ztráta času), musela by být cena elektřiny na rychlonabíječce po cestě max. cca 7Kč/kWh. Pokud je cena elektřiny vyšší, tak určitá (nechci spekulovat jak velká) část řidičů prostě nechá EV doma a vyrazí spalovákem (kterého si nechali, protože jejich EV má krátký dojezd). Takže nenabíjí, čili neplatí a provozovatel rychlonabíječky z toho nic nemá.

    Jinak je na tom řidič, který o nákupu EV teprve uvažuje. Když pominu čisté nadšení, tak aby se vůbec rozhodl investovat do EV částku zhruba 2x vyšší než je cena srovnatelného spalováku, tak tu musí být možnost rychlonabíjení po cestě, aby to vycházelo max. na cca 1Kč/km, čili elektřina na rychlonabíječce max. za cca 5Kč/kWh. Pokud je cena elektřiny vyšší, tak si určitá část řidičů pořídí buď třeba CNG, anebo se na to většina z nich rovnou vyprdne a koupí si spalováka. Takže opět nenabíjí, čili neplatí a provozovatel rychlonabíječky z toho opět nic nemá. V tomto případě vůbec není podstatné, že většina nabíjení by měla být doma za 4 nebo 2Kč/kWh, protože v hlavě řidiče se nepodaří překonat protiargument „za stejné peníze a srovnatelný čas nedojedu elektromobilem tam, kam potřebuji“.

    Na druhé straně jsou náklady provozovatelů rychlonabíječek:
    – na výstavbu a technologii
    – na software
    – na připojení do sítě, rezervovaný příkon, na elektřinu
    – na údržbu a náhradní díly
    – personální náklady
    – to vše včetně daní, odvodů apod.
    jako argumenty pro stanovenou cenu nabíjení.

    Argument GreenWay, že cena nabíjení na jejich rychlonabíječkách je jen součástí celkového mixu a tedy že výsledná cena nabíjení je menší, tak tento argument neberu. Pokud pojede majitel Leafa po dálnici z Bratislavy do Popradu, tak doma nabitá energie mu vystačí na prvních 80-90km a pak už mu nezbývá než nabíjet v jejich síti za téměř 20Kč/kWh (tarif ZERO). A pokud podobnou cestu nepodniká několikrát do měsíce, tak se mu nevyplatí zaplatit si vyšší tarif.

    Ano, v okamžiku zpoplatnění nabíjení je to byznys jako každý jiný. Na jedné straně nabídka, na druhé straně poptávka. Pokud nebude poptávka (= akceptovatelná cena elektřiny jak pro stávající, tak i potenciální elektromobilisty), tak sice provozovatel může postavit a provozovat síť rychlonabíječek, ale pokud rychlonabíječky nebudou využívány, tak mu to nebude k ničemu. Čili jinými slovy, pokud by cena na rychlonabíječkách byla akceptovatelná, tak to může vést k rozvoji elektromobility. Naopak, pokud provozovatel rychlonabíječek nasadí cenu příliš vysokou, tak to vede k postupnému „zabíjení“ elektromobility. Tím mám na mysli třeba GreenWay. V jiné pozici je např. EON se stanicí na Benzině Vystrkov. Tam budou zdrojem relativně stálých příjmů Tesly, takže jestli se na ostatních stojanech CHAdeMO/Combo/Mennekes nabíjet bude nebo ne, to už není zas tak podstatné.

    Možná se to teď někomu bude zdát ode mě coby propagátora elektromobility divné a kontraproduktivní, ale jsem realista. Je mi jasné, že ne každý přistupuje k elektromobilitě z hlediska čistého nadšení. A pár nadšenců realitu nezmění.

      1. No ono tech 7kc/kWh bude
        No ono tech 7kc/kWh bude pomalu cena, za kterou ani komercne nebude vychazet… Realnou bych videl nekde kolem 10kc/kWh (cena elektriny pro obcasne razove obri odbery nebude nejlevnejsi – klidne 5kc/kWh, a pak z toho musi zaplatit pocatecni investice, urdzba, dalsi provozni naklady apod…).
        Co se tyce platby za cas x kWh – jako nejferovejsi (nejlepe odrazejici naklady) bych videl nejaky mix – napriklad fixni cena za kWh a pak postupne narustajici cena za min – napr prvnich 10 minu zdarma, dalsich 10 minu po korune nebo neco v tom stylu).

    1. eHonzo, vy jste nadsenec do
      eHonzo, vy jste nadsenec do elektromobility a vas komentar je DOST pravdivy. Divate se na to z obou stranek. Ja se spis ptam sam sebe – panove z tolikrat zde probirane evmapy nasadili na svych nabijeckach 10 Kc/kWh. Je zajimave, ze v jejich systemu je i nabijecka v Brne u Spilberk office – a tam je cena 6.05 Kc/kWh (nabijecka nepatri onomu spolku evmapa). Nejak se ukazuje, ze cena mnohem nizi, nez 10 KC jde … Je jasne, ze smyslem podnikani je zisk, ale nejak nechapu, proc si vetsina tzv. podnikatelu mysli, ze z nabijecek pro elektroauta musi byt TED HNED dojna krava. Ja mam za to, ze kdyz rozlozim zisk do delsiho casovaeho horizontu, tak ve finale ziskam vic – vic vernych zakaznicku (nabijejicich zakazniku) a tim padem vic penez delsi dobu. A jeste jedna poznamka k evmapa – poklud se nepletu, tak jedna z prvnich verzi aplikace ukazovala i celkovy pocet nabitych kWH na dane nabijeci stanici. Pokud se tedy opravdu nepletu, tak ted to v aplikaci neni, ukazuje se jen stav nabijecky. Tudiz zkusme hadat proc to odstranili … Skoda, panove, skoda …

        1. Jenze ten anonym nepsal, ze
          Jenze ten anonym nepsal, ze evmapa jako takova ma 10 Kc/kWh, on psal toto: „…panove z evmapy nasadili na svych nabijeckach 10 Kc/kWh. Je zajimave, ze v jejich systemu je i nabijecka v Brne u Spilberk office – a tam je cena 6.05 Kc/kWh (nabijecka nepatri onomu spolku evmapa) …“. Psal o nabijeckach provozovanych stejnymi lidmi, jako evmapa. Ja osobne proti aplikaci evmapa nic nemam, je celkem ok, zastresujici nabijecky a davajici prehled o cene atd.

            1. Tak jeste jednou – viz
              Tak jeste jednou – viz citace: „Jenze ten anonym nepsal, ze evmapa jako takova ma 10 Kc/kWh, on psal toto: „…panove z evmapy nasadili na svych nabijeckach 10 Kc/kWh. Je zajimave, ze v jejich systemu je i nabijecka v Brne u Spilberk office – a tam je cena 6.05 Kc/kWh (nabijecka nepatri onomu spolku evmapa) …“.“ nikde neni napsane, ze evmapa dava 10Kc/kWh … Je napsane o stanicich vlastnenych stejnym okruhem lidi, kteri s evmapou vysli „do boje“ …

      1. K nabíječce v Brně u
        K nabíječce v Brně u Spilberk office:
        Nejde o to, jestli cena 6.05Kč/kWh z hlediska provozovatele jde nebo nejde – mám na mysli z hlediska tvorby zisku a tedy podnikání jako takového. Jde pouze a jen o to, do jaké míry je ochoten konkrétní provozovatel dotovat nabíjení na své stanici. Jsem přesvědčený, že CTP i při sazbě 6.05Kč/kWh de facto nabíjení pořád dotuje. A že nemá nabíjení za 0 jako předtím? Zřejmě už si nadále nemohli dovolit dotovat veškeré náklady spojené s provozem a údržbou stanice u Spilberk office. Například nedávno se tam měnil poškozený konektor CHAdeMO, ten určitě nebyl zadarmo. Navíc když EV mapa zpoplatnila sazbou 10Kč/kWh nabíjení na jejich vlastních stanicích u 9.brány BVV a v Troubsku, tak se samozřejmě všichni přesunuli na nabíječku u Spilberk office, kde několikanásobně vzrostly odběry. Takže jim vlastně nezbylo nic jiného, než nabíjení zpoplatnit. Ono je rozdíl, když najednou začne na nabíječce ze dne na den nabíjet 4x víc EV než předtím. Buďme rádi, že to CTP vydrželo tak dlouho. Nic netrvá věčně, tedy ani nabíjení zdarma. Nakonec na mapě ASEP je co pamatuju uváděno, že nabíjení na stanici u Spilberk office má být zdarma pouze do listopadu 2013.

        1. Nabijeni by melo byt
          Nabijeni by melo byt zpoplatnene, o tom zadna. Jsem presvedcen, ze by melo byt zpoplatnene od prvniho dne provozu nabijeci stanice. Vemte si analogicky priklad – otevrou benzinku a daji vam benzin zadara? Nebo otevrou obchod a muzete si tam jit pro zbozi zadarmo? Ne, tak to neni. Proto nevidim jediny smysl na zacatku provozu nabijeci stanice neco davat zadarmo a pak narvat palku. Je fakt, ze Inchanet ve ValMezu pana Kubise ma nabijeni zadarmo, ale aspon ma „prosbu“, nebo spise informaci, ze kdo chce, muze poslat dobrovolny prispevek (a je to svym zpusobem i krasny test naseho cechackovstvi – neco dostanu (vezmu si), zaplatim za to??). V jednom prispevku psal, ze tusim tri lidi mu neco poslali … Wau, opravdu tam nabijeli jen tri lidi??

          1. No ten priklad s benzinkou
            No ten priklad s benzinkou prave neni analogicky, protoze „trh“ dobijecich stanic zatim temer neexistuje (resp pred par lety nebyl, tak se pomalu zacina formovat)…
            Na komercni bazi by s tim nikdo nezacal, tak nekteri to zkusili pres dotace (GW) nekteri to berou jako nejakou promoakci pro sebe, kterou dotujou (energetiky, autosalony) apod.

          2. Benzínka ani obchod není
            Benzínka ani obchod není úplně analogický příklad. Spalovacích aut jsou mraky a do nově postaveného obchodu si může přijít v podstatě kdokoli. Takže pokud někde otevírají novou benzínku nebo obchod, tak dejme tomu první den nebo první týden můžou dát nějaké malé promo (slevu na první nákup apod.). Ovšem nemůže to být nic velkého a hlavně nemůže to být dlouhodobé – to by „prodělali kalhoty“.

            Naproti tomu elektromobilů bylo na začátku relativně málo, takže pro první provozovatele a zároveň nadšence a propagátory elektromobility bylo v počátečním období jakž takž přijatelné, že cenu nabíjení pro těch pár EV nějakou dobu dotovali ze svého. Ovšem s růstem počtu elektromobilů se to prostě stává neudržitelné a teď už záleží na tom v jaké lokalitě provozovatel rychlonabíječky je, kolik mu tam denně nebo měsíčně nabíjí, resp. nabíjelo elektromobilů a co je pro něj ještě přijatelné a co už ne.

            A teď jedno rýpnutí. Omlouvám se předem, možná to vyvolá bouřlivou diskuzi, ale prostě mi to nedá. Pánové z EVmapa jezdí v Nissanech Leaf. Ale vemte na to jed, že kdyby donedávna neprovozovali nabíjení zdarma čili nedotovali ze své kapsy nabíjení nás ostatních, tak by dnes tito pánové místo toho jezdili v Teslách jako značná část ostatních elektromobilistů, kteří rádi u nich nabíjeli zdarma. Taková je pravda. A za to bychom jim všichni měli poděkovat, že to aspoň rozjeli a tak dlouho vydrželi. A stejný, ba ještě větší dík patří panu Kubišovi a celé jeho rodině. Já sám za sebe můžu na rovinu říct, že nebýt těchto nadšenců, tak bych před 2 roky pořídil jako 2.auto do rodiny dalšího čmouda a dnes bych tu s Vámi nediskutoval, protože bych neměl o čem.

            1. To je presne ono –
              To je presne ono – „najednou“ zacalo byt provozovani nabijeci stanice neco, co leze do penez – a je jasne, ze to leze do penez – nebot provoz plus elektrina neco stoji (pominim ted pocatecni investici za stojan). A prave lidi s Teslama toho zacali zneuzivat – „tankovali“ velke objemy – velke v porovnani s napr. Leafem/iOnem atd. Tim padem se provoz nabijecky rychleji nevyplacel … Proto – a vracim se k tomu, co jsem napsal nekolikrat – kazda nabijecka ma byt zpoplatnena od prvniho dne. Nic zadarmo (krome testovaciho provozu, tam to chapu). Veci zadarmo spolu s dotacemi pokrivuji trh. Kdyz jsem v Nissanu na Veslarske v Brne okukoval Leafa, tak v tu dobu jeste jejich nabijecka byla zadarmo. Bylo mne receno, ze k nim pravidelne jezdi nabijet pan s Teslou z vesnice kousek u Brna kvuli tomu, ze to ma zadarmo. No, hodne jsem se nad tou informaci podivil – kvuli usetrenym par korunam clovek s nekolika milonovym autem jede cca 30 km, aby travil dalsi cas na nabijecce??? Ja vim, behem nabijeni muze treba vyrizovat maily, ale pripadlo mne to hooodne ujety. A proto – a naposled 😉 -> zadarmo veci neee

                1. Pokud jezdí pravidelně,
                  Pokud jezdí pravidelně, tak bych vypnul jistič a řekl mu, že má stanice poruchu. A esavec je odstřižen.

                2. korunka ke korunce a pán
                  korunka ke korunce a pán jezdí v tesle
                  já v ropáku za dvacku
                  🙂
                  🙂

        2. Osobně si myslím, že
          Osobně si myslím, že Spielberg tam tu nabíječku bude mít hlavně kvůli nějakému zelenému certifikátu. Pro ten komplex je spotřeba nabíječky naprosto nepodstatná. Osobně bych tipnul, že bylo odpovědné osobě ze strany datacomu vysvětleno že je to zpoplatnit potřeba. Předci jenom ze zisku každé cizí stanice má evmapa cca 15%.

          1. Pokud vím, tak iniciativa,
            Pokud vím, tak iniciativa, aby stanice u Spielberg office byla začleněna do EVmapa, přišla ze strany CTP. Nějakou dobu bylo i v rámci EVmapa na této stanici nabíjení zdarma, zpoplatnění přišlo až později. Neznám vazby mezi Netdatacommem a CTP a nevím, jaké „páky“ má Netdatacomm na CTP, ale jsem přesvědčený, že rozhodující úlohu hrál nárůst odběrů a vzrůstající náklady na údržbu stanice, zejména ta poškozená koncovka CHAdeMO. A co se týká zisku EVmapy – je jasné, že při zpoplatnění nabíjení klesne nabíjení na minimum, takže 15% z téměř ničeho je (téměř) nic.

      2. Dobrý den, pletete se.
        V

        Dobrý den, pletete se.

        V aplikaci EVMAPA vždy byly a jsou zobrazovány všechny informace, zejména pak o čase trvání dobíjení a průběžně i množství nabitých kWh. O ukončení nabíjení jste pak informován pomocí SMS a zpětně můžete vše dohledat v přehledu.

        PS: Věřte tomu, že ani za 10 Kč / kWh se to nevyplatí. Kdo má zájem se přesvědčit, může se přijet podívat do EVSLECTu do Troubska.

        Pěkný den.

  11. tak je to hozena
    tak je to hozena rukavice/rucnik dalsim firmam, dle me se da celkem pohodlne s rozumnym ziskem provozovat dobudoucna sit kde bude cena od 7 do 10 korun za kWh, takze staci jen najit nekoho kdo uvali par desitek milionu do neceho co se mu vrati mozna za 4-5 let

    v CR snad tim konem nebo tou firmou bude CEZ, on se rozjizdi pomalu, ale ja myslim ze to zvladnou 🙂

  12. Neviem co sa nad tym
    Neviem co sa nad tym zamyslate ved tie nabijacie stanice sa financovali cez EU grant (Central European Green Corridors project) takze cielom nie je dosiahnut vyssie zastupenie elektromobilov ale len splnit podmienky EU grantu na ktorom sa samozrejme podielaju BMW, Nissan, Renault and Volkswagen takze je nam jasne ako to malo dopadnut.

    1. Cez európske peniaze si
      Cez európske peniaze si vybudovali monopol v rýchlonabíjacích staniciach na Slovensku. Urobila sa im celkom dobrá reklama (aj na tomto fóre)a ľudia si už u nich zvykli nabíjať. Každý nás (myslím Slovákov) chválil, ako ďaleko sme v rozvoji elektromobilizmu a že nám môžu (bratia Česi) len závidieť. No a teraz to tu máme! To, že pri daných cenách za nabíjanie u nich nebude nikto nabíjať ich ale vôbec nemusí trápiť. Stojany zaplatila EÚ, kde prídu tam sa chvália svojou sieťou rýchlonabíjacích staníc a flotilou elektroáut s výmennými batériami. Samozrejme aj tým, že sa zapájajú do celoeurópskej nabíjacej siete a že sa bude dať bez problémov dostať s elektromobilom zo Slovenska do Chorvátska a späť. Zrejme im stačí ak niekoľko spriaznených firiem si u nich objedná predplatné na nejaký program, že autá ktoré ponúkajú na operatívny leasing budú nabíjať u nich a že tu prídu nejakí zahraniční turisti, ktorí aj keď sa budú diviť výškou poplatkov, nebudú mať inú možnosť a auto si nabijú. Možno prvý a posledný raz možno nie. Kým tu nebude iná alternatíva v nabíjaní v podobe konkurencie, tak nebudú mať dôvod ceny znižovať. A to bude ťažké, lebo náskok ktorý si GW vybudoval bude veľmi obtiažne dobehnúť.

      1. No, ono s Greenway je to
        No, ono s Greenway je to tak, že to je firma, která již delší dobu žije v podstatě z dotací. Dotace na stanice, dotace na auta s výměnnými bateriemi, dotace na různé další věci, ze kterých si financují vlastní provoz. Čili na dotace jsou velmi šikovní.
        Ale problém nastane, když mají takhle nastartovaný byznys dlouhodobě provozovat (pokud možno bez dotací), tam jim nastanou problémy. Teď přijde nová vlna dotací, takže Greenway ještě chvíli fungovat bude, protože budou mít další peníze. Ale jakmile dotace vyschnou, vsaďte se, že se firma Greenway obratem někomu prodá a její majitelé tak vycashují svoje dosavadní úsilí…
        Obecně si myslím, že teprve čas prověří, kdo je solidní provozovatel sítě stanic a zvládne je nejen postavit, ale i nějak rozumně provozovat ne rok nebo dva ale třeba deset let…

  13. Vidím, že autor článku
    Vidím, že autor článku vychádzal z údajov na webe Greenway. Tých 14 kWh nabije za 20 min možná Tesla. Ale Nissan Leaf na 14 kWh potrebuje nabíjať 30 min. T.j. pri programe ZERO 30×0,50= 15€/100km. V zime pri teplotách pod nulov na to potrebuje 40 min. 40×0,50= 20€/100km !!! …. No nekup si E-Cars…Slovensko sa stáva země elektomobilite zaslúbená ..:-)))

  14. Také mě GW zaskočil.
    Také mě GW zaskočil. Občas sice jezdím do Liptovského Mikuláše, ale za cenu určité sebekázně se obejdu i bez GW dobíječek. Určitě je nezbytné se těmto zlatokopům obloukem vyhýbat a ony je tyhle taškařice časem přejdou. Naštěstí vše vyřeší neviditelná ruka trhu, takže hlavu vzhůru!

  15. To asi ne, když 90%
    To asi ne, když 90% nabíjení probíhá doma.
    Rychlonabíječky jsou pro ten zbytek.

    Ale je to síla: 1200,- Kč za 30 kWh!

    Kdybych měl elektromobil tak tam nezastavil ani kdybych musel.

    Tu firmu chce někdo položit. Proč ty nabíječky stavěli? Mi neříkejte že nevedeli že to něco bude stát a že takovadle cena je blbost. To preci sami musí vědět.

    1. No ne, ze by zase to osklive
      No ne, ze by zase to osklive rakovinne spiknuti?
      Nebo proste vytezili nejakou dotaci a ted nastal cas vytezit zakazniky (dokud neexistuje alternativa)?

      A rejpava na zaver, jakou vstricnou cenovou politiku asi tak cekate na „strategickem“ (polohou i monopolem) Vystrkove?

        1. Aha já počítal výslednou
          Aha já počítal výslednou cenu v článku. 1,4 Euro za kWh.
          Ale je to závislé na rychlosti nabíjení.

          S pomocí rychlonabíjení například pro Leafa za 1 hodinu je to cca 800,- Kč.

          Když to bude pomalé dobíjení tak klidně i těch 1600,- Kč za 2 hodiny.

          To je ale síla. Jó jestli je to za EU dotace tak se není čemu divit. A přitom do této doby ji všichni vychvalovali. Kdyby nasadili rozumné ceny tak by ji i ti „všichni“ co ji měli zadarmo i dál používali. Ale takhle?

  16. Tak tuhle informaci už jsem
    Tak tuhle informaci už jsem do komentářů psal asi před 3 měsíci, že chystané ceny jsou absolutně nevýhodné..

    Ani Smatrics není výhodný. Dalo bybse tedy říct, že GW, Smatrics a EVmap nám tady pohřbívají elektromobilitu. Dokud byl u Smatrics tarif cca 14€/měsíc měl jsem kartu, ale nyní se absolutně nevyplatí jezdit elektromobilem. Za ty peníze mohu jet raději na naftu, nebo na CNG a budu na tom pořád líp.

      1. Beru nutnost zaplatit
        Beru nutnost zaplatit počáteční investici. Ale u GW je podstatná informace, že na vybudování dostali dotace, z našich daní, takže umořování investice není, nebo je v podstatně nižší výši. A když vycházejí 2x-4x dráže new Evmapa a když je 22kW nabíjení u GW levnější *přes roaming* Smatrics, tak je něco špatně.

          1. Jo, souhlas, očekávat, že
            Jo, souhlas, očekávat, že si Teslu budu nabíjet zadarmo je fakt nesmysl. Ale podívejte se na ty příklady nabíjecích cen postnuné na community.greenway.sk…

            Za sebe považuju těch 10Kč u evmapy za solidní, mj. i protože to je za odebranou energii, ne za čas, který se může výrazně lišit podle stavu auta i nabíječky. Rozhodně to není levné, ale když je potřebuju jenom občas, tak je to OK cena, zvlášť když je na stanice spolehnutí. Třeba PRE sice nabízí výrazně nižší ceny, jenže oni jsou u zdroje a nikdo jiný než PRE/ČEZ/EON asi nema šanci.

            Ale ty ceny GW prostě *jsou* úlet, když ta firma saje dotace.

            1. Tak PRE ma tu cenu porad
              Tak PRE ma tu cenu porad spise symbolickou a sit nabijecek porad spise promo, nez byznys, ktery by mel na sebe vydelat (zatim).

              Tesla nema dobijeni zdarma, ale v cene – coz je samozrejme naprosto v poradku a kdyz si koupite teslu s predplacenym dobijenim, tak muzete ocekavat, ze budete po dobu zi votnosti auta mit volny pristup k nabijeckam.

            2. Také mě přijde 10Kč/kW
              Také mě přijde 10Kč/kW solidní cena, vycházím li z předpokladu že bych na veřejných nabíječkách nabíjel pouze na cestách. Také bych si dokázal představit spoplatnění času stráveného na nabíječce, ale například poplatek za čas kdy neodebírám energii, nebo prvních 30min zdarma (tedy jen kW) a pak poplatek.

    1. EVmapa neurcuje cenu
      EVmapa neurcuje cenu elektriny!!!
      nabijecka „Spielberk Office Centre BRNO“, ktera je soucasti EVmapa ma cenu 6.05Kc/kWh
      nabijecka „Valašské Meziříčí inChaNet“, ktera je soucasti EVmapa ma cenu 0.0Kc/kWh

      EVmapa je pouze agregator a v soucasne dobe vlastni pouze 2 ze 12 nabijecich stanic v tomto systemu.

Napsat komentář