Škoda Auto má v Kosmonosech novou solární elektrárnu

Škoda Auto ve spolupráci s firmou ČEZ Solární a energetickou společností ŠKO-ENERGO nainstalovala na střechách svého Servisního centra v Kosmonosech solární panely.

Jmenovitý výkon nové solární elektrárny činí 441 kWp. Investici ve výši 30 milionů podpořila také Evropská unie v rámci programu OPPIK.
foto: Škoda

Panely na komplexu budov nedaleko sídla společnosti v Mladé Boleslavi zabírají celkovou plochu přes 2200 m2 a ročně vyrobí více než 450 MWh elektřiny. Automobilka tak v Kosmonosech pokrývá téměř 25 % své spotřeby elektřiny pomocí nových fotovoltaických modulů. I toto opatření je součástí strategie Green Future, do které společnost Škoda Auto sloučila své ekologické aktivity.

Ve spolupráci s firmou ČEZ Solární, dceřinou společností ČEZ ESCO, nainstalovala společnost Škoda Auto nové solární panely na pěti budovách svého servisního centra v Kosmonosech.

Automobilka bude vedle těchto fotovoltaických modulů na střechách získávat elektřinu také z nově zbudovaného solárního Carportu. Celá fotovoltaická elektrárna zabírá plochu přes 2.200 m2, její jmenovitý výkon činí 441 kilowatt-peak (kWp).

Automobilka může energii získanou  z fotovoltaických modulů, kterou nespotřebuje přímo, ukládat do nově zbudovaného bateriového úložiště.

Automobilka může energii získanou z fotovoltaických modulů, kterou nespotřebuje přímo, ukládat do nově zbudovaného bateriového úložiště.
foto: Škoda Auto

Zařízení ročně vyprodukuje více než 450 MWh ekologicky získané energie. Technickým konzultantem projektu a provozovatelem zařízení je energetická společnost ŠKO-ENERGO.

Stanislav Pekař, vedoucí After Sales společnosti ŠKODA AUTO, vysvětluje: „S novou fotovoltaickou elektrárnou pokryjeme čtvrtinu spotřeby elektřiny našeho Servisního a tréninkového centra v Kosmonosech energií získanou klimaticky neutrálním způsobem. Sluneční energii je možno ukládat do baterií o výkonu 570 kWh, odkud je ji možné kdykoli odebírat, mimo jiné k nabíjení baterií vozů s elektrickým pohonem.“

„Vlastní výroba ekologické energie v průmyslových podnicích je globálním i evropským trendem, který se čím dál víc dostává i do České republiky. Progresivní společnosti jako Škoda Auto se o CO2 neutrální řešení více a více zajímají a s vlastní fotovoltaickou elektrárnou mají jistotu, že jejich podnik využívá skutečně čistou elektřinu. Pro výstavbu fotovoltaických elektráren lze využít prakticky jakoukoliv střechu, která míří na jih, východ, nebo západ,“ říká Vlastimil Vyskočáni, obchodní ředitel ČEZ ESCO.

Vedle fotovoltaických modulů a baterií jsou součásti tohoto ekologického projektu solární energie také hromosvody a jímací soustavy, systémy elektronické požární signalizace, odpovídající bezpečnostní instalace a záchytné systémy, úpravy v trafostanicích a také montáž strukturované kabeláže a slaboproudých zařízení pro napojení elektrárny a bateriového úložiště na datové sítě společnosti Škoda Auto.

Celkové investice do zařízení činily zhruba 30 milionů korun, tedy přibližně 1,1 milionu eur. Tuto částku automobilka ze 60 % pokryla z fondů Evropské unie prostřednictvím Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OPPIK), který spadá pod Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky.

Automobilka na fotovoltaiku sází i jinde: od listopadu 2019 provozuje Škoda Auto Volkswagen India Private Limited v závodě v Púně jednu z největších střešních solárních elektráren v Indii.

Společnost Škoda Auto své ekologické aktivity sloučila do strategie GreenFuture, která se dělí do tří oblastí: GreenProduct se zaměřuje na vývoj energeticky efektivních pohonů a na použití recyklovatelných materiálů ve vozech.

Pomocí opatření z oblasti GreenRetail společnost Škoda Auto podporuje ekologické hospodaření svých prodejních zastoupení a servisních dílen. GreenFactory zahrnuje veškeré aktivity, umožňující výrobu šetrnou vůči přírodním zdrojům.

O svých aktuálních projektech a aktivitách v oblasti ochrany životního prostředí informuje společnost Škoda Auto ve své Zprávě o trvale udržitelném rozvoji, vydávané každé dva roky.

tisková zpráva

38 Comments on “Škoda Auto má v Kosmonosech novou solární elektrárnu”

  1. Krásnej článek 🙂
    taky by k tomu mohli říc to B… že

    Krásnej článek 🙂
    taky by k tomu mohli říc to B… že ČEZ solární nechala udělat statický posudek od stolu, a díky tomu že se pod elektrárnou propadla střecha. Že bylo servisní centrum na 3 dny zavřený, pěkná byla i ztráta ŠA za tři dny bez prodejů (v baráku sedí prodej Škodovek a distribuce nových vozů) 🙂 že měla FVE elektrárna najet už před létem, a na podzim ještě neběžela 😀 … jeden úspěch vedle druhého….

  2. Žebrácká velkofirma firma si musí vzít dotaci 60 % aby
    Žebrácká velkofirma firma si musí vzít dotaci 60 % aby vůbec postavila jednu pidielektrárničku, když má střech a parkovišť které zejí prázdnotou snad nejvíc v ČR se podívejte na letecký snímky.co to je za megaplochy. Bez dotace by se na to zvysoka vyprdli.

        1. Degradace materiálu Vám nic neříká??? On beton opravdu
          Degradace materiálu Vám nic neříká??? On beton opravdu není nesmrtelný a ocelové spoje rovněž ne. Vy jste asi nikdy v životě nebyl v panelárně a nikdy jste neviděl jak se panel vyráběl. Kdyby jste se někdy k něčemu takovému dostal, věděl by jste, že se tehdy beton vyráběl z čehokoliv a spousta panelů se na stavbu ani nedostala, protože ani cestu na stavbu nevydržely. Buď jste příliš mladý, nebo velmi hloupý.
          Za socialismu se musel hlavně plnit plán a svářeč na stavbě byl jen člověk. To že se po revoluci udělala fasáda na panelovém domě, neznamená, že se degradace zastavila. Ale to si povíme za pár let.

          1. Panelaky byly projektovany na zivotnost 40 let. Vetsina jich
            Panelaky byly projektovany na zivotnost 40 let. Vetsina jich je starsi. Ale zatim nepadaji. Uvidime jak dlouho budou jeste slouzit. Socialisticke mosty se musi bourat ve velkem. Az prijde doba likvidace panelaku, to bude dost divoka doba. Ted se druzstevni byty prodavaji za miliony a pak razem ztrati hodnotu. To bude rachot.

                1. 1) možná budou mít negativní hodnotu, ale ztěží rázem.
                  1) možná budou mít negativní hodnotu, ale ztěží rázem. Jejich hodnota bude postupně degradovat.

                  2) řepík je rostlina, trnem v oku vašich německých soudruhů byly řopíky (Ředitelství Opevňovacích Prací)

                2. U nemovitosti s zivotnosti treba 75 let oznacuji „razem“
                  U nemovitosti s zivotnosti treba 75 let oznacuji „razem“ obdobi treba 2-3 let. Kdyz se u nejakeho panelaku potvrdi neopravitelna zavada, ktera se bude casem zhorsovat, tak se informovani druzstevnici budou rychle snazit svuj podil prodat. To se samozrejme rychle rozkrikne a dojde k panice srovnatelne k burzovni panice. Obdobne to bude i u opravdovych vlastniku bytovych jednotek. Prvni naznaky umirani panelaku budeme videt, az banky budou omezovat hypoteky na koupi bytu v kralikarnach.
                  Dovolim si spekulovat, ze stat bude demolice panelaku dotovat, protoze tam bydli hodne volicu. Uvidime jak budou zdejsi odpurci dotaci reagovat. To bude pak volani o pomoc do Bruselu.
                  S ropikem beru. S tim nazvem mam porad problem. Rikam si „reditelstvi“ a pisu repik. No snad to jednou prestane.

                3. Beton časem aktorád tvrdne. Železo pokud je v suchu, tak se
                  Beton časem aktorád tvrdne. Železo pokud je v suchu, tak se nijak nemění. Tedy pokud do paneláku nebude zatékat, tak klidně přežije tradiční zděné domy.

                  Ostatně podívejte se na případy „průhledných“ paneláků v severnách čechách nebo na slovensku. Skrz ty domy bylo vidět klidně 10 let a nespadlo to.

                  A ještě osobní zkušenost. Mám 110 let starou studnu, přes kterou byl železobetonový poklop tloušťky cca 6 cm. Půlka poklopu, ve kterém byla uchycena ruční litinová pumpa se po cca 90letech prolomila (a byla podložená a vydržela tak dalších 15 let). Půlka ve které nebyl žádný otvor vydržela 105 let a byla vyměněna za nový poklop jen proto, že je blbost vyměnit jen půlku. Tedy 100 let na to pršelo a sněžilo a tam kde nebyl na počátku porušen povrch, tak to vydrželo bez výrazné změny.

                4. Je trochu rozdil, zda se rozpadne poklop u studny a panelak.
                  Je trochu rozdil, zda se rozpadne poklop u studny a panelak. Postavil byste se na ten poklop? Jake zatizeni je na panelech v porovnani s poklopem? Nekdo tady burcuje ohledne FVE samo doma, ale panelak v havarijnim stavu je ok. Tak si kupte par panelaku, urcite to je pro vas perspektivni investice.

                5. Ano, běžně jsem po tom poklopu chodil. On ten panelák má
                  Ano, běžně jsem po tom poklopu chodil. On ten panelák má zase střechu a fasádu. Tady nebylo naprosto nic, jen holý železobeton a ještě horizontálně.

                  U paneláku dokud nezreznou spoje mezi panely, tak se nic nedějě.

                  Ostatně třeba železobetonových mostů, které s minimální údržbou stojí mnoho desítek let máme v ČR spoustu. Panelák má lepší podmínky než mosty. Např. zde most z roku 1912

                  http://www.hajenadjizerou.cz/obec-1/zajimavosti/most-v-dolni-sytove-5cs.html

                  Tedy paneláky naší generaci na hlavu nějak masově padat nebudou.

                6. U betonu rozhoduje vrstva betonu nad armovacim zelezem.
                  U betonu rozhoduje vrstva betonu nad armovacim zelezem. Socialisticka norma stanovila vrstvu asi podle dostupnosti cementu a norma musela byt po listopadu prepracovana. Prvorepublikove stavby nemuzete davat jako priklad zivotnosti pro socialisticky slendrian a sizeni.

                7. Tak asi dost těžko budeme hledat socialistickou stavbu
                  Tak asi dost těžko budeme hledat socialistickou stavbu starou 100 let, že ?

                  Na druhou stranu takový Pantheon stojí v Římě už přes 2000 let, má betonovou střechu/klembu a ještě nespadl.

                  https://cs.wikipedia.org/wiki/Pantheon

                  Prostě není žádný technický důvod aby udržovaný panelák v nějaké dohledné době spadl. I dlouhodobě neudržovaný panelák bylo nutné aktivně zbourat.

                  https://www.idnes.cz/usti/zpravy/most-chanov-demolice-vybydleny-panelak.A200917_120042_usti-sport_pakr

                8. Přesně tak, ty udržované paneláky tady budou v pohodě
                  Přesně tak, ty udržované paneláky tady budou v pohodě desítky let, a např v praze určitě nebude problém s financováním případného zbourání ,protože cena stavebních parcel určitě nebude klesat.

                9. Na jednu bytovou jednotku pripada tak asi 10m2 pozemku.
                  Na jednu bytovou jednotku pripada tak asi 10m2 pozemku. Vsichni zbohatnou :-))

                10. „Dovolim si spekulovat, ze stat bude demolice panelaku dotovat“
                  „Dovolim si spekulovat, ze stat bude demolice panelaku dotovat“

                11. Tomu snad zdejsi bojovnici proti dotacim zabrani.
                  Tomu snad zdejsi bojovnici proti dotacim zabrani.

                12. To byla Vaše citace, na kterou jsem reagoval, že s
                  To byla Vaše citace, na kterou jsem reagoval, že s financováním nebude problém.

                13. Panelák vznikl jako rychlá náhrada bydlení po globální
                  Panelák vznikl jako rychlá náhrada bydlení po globální Evropské demolici příbytků (WW2) a jako takové stojí některé cca 70 let (u nás s tím začínal Baťa někdy začátkem 2WW – dům z litého betonu) . 40 let sice byla plánovaná životnost, ale do větší rekonstrukce, paneláky co mají trochu stabilní podlaží nemají problémy vyžadující zásahy, ale jde o stoupačky, topení, zateplení, okna, střecha, výtahy a jedou vesele dál – největší peklo byla asi umakartová jádra, ale i ta se dneska běžně a hmotnostně přijatelně nahrazují – ano není to levné, ale řada paneláků je dneska stejně starých a v lepším stavu, než řada Šumperáků. A pokud drží několik set let baráky z ekocihel (vepřovic), tak se není moc čeho bát.
                  Sám z paneláků nejuchám a urbanisticky to žádná sláva není, ale pořád je to pro většinu lidí nejdostupnější a nějak důstojné bydlení – nesmíme zapomínat, že v panelácích bydlí cca 2,5 milionů obyvatel země.

            1. Může hypoteticky spadnout panel ze sedmého patra na auto i
              Může hypoteticky spadnout panel ze sedmého patra na auto i v bunkru jenž se nachází většinou v podzemí?? Pravděpodobnost je minimální,neb stropy i zdi bunkrů jsou stavěné jako monolit. Panelové domy jsou svařované z jednotlivých betonových desek. Síla zdi i stropů bunkrů byla trošičku jinak dimenzovaná, než tomu bylo při stavbě panelových domů. Těch rozdílu je tam samozřejmě více od teplotních změn až po kvalitu betonu. Bunkr tu bude pravděpodobně 300let, ale u panelových domů bych za to ruku do ohně nedal. Zkuste přemýšlet, proč mají ve městě Toužim panelové domy šikmé střechy?? Třeba na to přijdete.

Napsat komentář