Škoda Auto, Praha a PRE podepsali memorandum o spolupráci při výstavbě nabíjecí infrastruktury na území hlavního města. Chtějí vybudovat 100 vysokovýkonných nabíječek HPC do konce roku 2025. Za tímto účelem byla ustavena pracovní skupina, která má najít ideální lokality pro jejich umístění.
Na tuzemských silnicích jezdí v současnosti více než 15 000 elektrifikovaných vozů s možností externího dobíjení (bateriové elektromobily a plug-in hybridy), které využívají více než 2000 dobíjecích bodů. Tento trend bude v nejbližší době pokračovat a vyšší počet elektromobilů si vyžádá nové nabíjecí stanice. Dle centrální evidence vozidel je největší počet elektromobilů a plug in hybridů registrován v hlavním městě a jeho okolí, přičemž tento trend má pokračovat i v následujících letech. To bude klást na pražskou dobíjecí infrastrukturu vysoké nároky.
„Elektromobilita se v poslední době vehementně rozvíjí. Aby se tento vývoj ubíral smysluplným směrem, musí ale překonat některé výzvy. Proto vnímáme, že je v řadě věcí potřeba spojit síly a společně vytvořit prostředí pro další růst,“ vysvětluje zapojení automobilky Škoda Auto Jiří Maláček, vedoucího jejího tuzemského zastoupení.
Každá ze stran memoranda nominuje své zástupce do pracovní skupiny, která zanalyzuje situaci a vytipuje lokality, v nichž bude mít vybudování nabíjecích stanic největší efekt. Do konce roku 2025 by tak mělo na území hlavního města Prahy vyrůst 100 vysokovýkonných nabíječek HPC. Tímto způsobem se vytvoří přibližně 200 dobíjecích bodů, každý s výkonem minimálně 150 kW. Všechny budou kompatibilní s platformami Powerpass i Chargee a významnou měrou přispějí k naplnění cílů pražského klimatického plánu, který předpokládá minimálně 10 000 veřejných dobíjecích stanic v Praze do roku 2030.
Společný projekt má však i další ambici – a sice koordinovat rozvoj ostatních typů dobíjecí infrastruktury na území hlavního města Prahy. Škoda Auto přispěje k naplňování těchto cílů datovými podklady, na jejichž základě Pražská energetika začne plánovat investici do HPC dobíjecí infrastruktury, kterou ve spolupráci s Prahou bude možné následně realizovat.
„Elektromobilita, zvláště v hlavním městě Praze a obecně v městských aglomeracích, přispívá k lepšímu životnímu prostředí. Pražská energetika již 10 let investuje do výstavby dobíjecí infrastruktury. Patříme v této oblasti k lídrům na trhu. Zprovoznili jsme bezmála již 400 dobíjecích stanic nejen v Praze, ale budujeme i páteřní síť po celé České republice. Do budoucna budeme určitě ve výstavbě dobíjecích stanic pokračovat, protože význam elektromobility bude dále narůstat,“ říká Pavel Elis, předseda představenstva a generální ředitel PRE.
„Chceme vytipovat bílá místa na mapě, kde nyní dobíjecí infrastruktura chybí. Cílem je, aby byla Praha pokryta smysluplně a uživatelsky přívětivě. Právě proto jsme se domluvili, že budou nové nabíjecí stanice zapojeny do jednotného informačního a komunikačního systému, tak aby si uživatel s jednou kartou, například Lítačkou, mohl dobít kdekoli u jakékoli nabíječky. Tyto vysokorychlostní nabíječky mají být v souladu se strategií generelu dobíjecí infrastruktury budovány primárně u frekventovaných tahů,“ říká radní pro oblast majetku Jan Chabr a dodává:
„Obecně má město strategii tří typů nabíjecí infrastruktury – pomalou dobíjecí infrastrukturu, kterou budujeme primárně na lampách veřejného osvětleni, dále rychlou a v neposlední řadě pak vysokorychlostní dobíjecí infrastrukturu, kterou máme zájem řešit právě i ve spolupráci s Pražskou energetikou a automobilkou Škoda Auto.“
Automobilka Škoda Auto by se ve společném projektu měla zaměřit zejména na následující oblasti: poskytnutí mapy veřejných dobíjecích stanic v České republice, ze které budou vyplývat lokality vhodné pro vybudování vysokorychlostních dobíjecích stanic, koordinovaný přístup k vyhledání vhodných míst pro rozvoj dobíjecí infrastruktury na území Prahy, poskytnutí platforem pro agregaci veřejných dobíjecích stanic, komunikaci s vlastníky veřejné nabíjecí infrastruktury a vlastníky vhodných lokalit, zajištění marketingu a propagace služeb vůči obchodní klientele i veřejnosti, využívání analytických dat z dobíjecích procesů ve prospěch rozvojových a marketingových aktivit a nabídku nabíjecích aplikací koncovým zákazníkům, kde budou viditelné agregované dobíjecí stanice.
Roli lídra v oblasti elektromobility plní domácí automobilka i v počtu registrací nových vozů. Celkem umístila v roce 2021 na český trh 832 bateriových elektromobilů z celkového počtu 2393. Jednoznačně nejprodávanějším elektromobilem roku 2021 se stal model Škoda Enyaq iV se 738 exempláři, přičemž počet objednávek dosáhl téměř 1100. Na poli elektrifikovaných vozů sklízí značka Škoda úspěchy i v segmentu plug-in hybridních vozidel.
Modely Superb iV (640 registrací) a Octavia iV (407 registrací) získaly dohromady přes 31 % tržního podílu a udržely si citelný náskok před konkurencí v kategorii PHEV. České zastoupení mladoboleslavské automobilky zaznamenalo rovněž výrazný úspěch v tendru Komerční banky, které dodá v následujících měsících 131 kusů elektrického SUV.
Škoda Auto zahájila cestu k elektromobilitě již v roce 2019, kdy uvedla na český trh svůj první elektromobil CitigoeiV a plug-in hybridní verzi modelu Superb iV. Vlajkovou lodí nové éry se však pro mladoboleslavskou automobilku stala rodina modelové řady Enyaq iV včetně varianty COUPÉ. Do roku 2030 představí minimálně další tři čistě elektrické vozy patřící v modelovém portfoliu velikostí pod modelem Enyaq iV, čímž se elektromobilita otevře pro další zákaznické skupiny. Předpokládá se, že prodejní podíl čistě elektrických modelů Škoda na evropských prodejích automobilky dosáhne 50-70 %. Také z tohoto důvodu automobilka investuje v následujících 5 letech do oblasti eMobility zhruba 1,4 miliardy eur.
zdroj: tisková zpráva
Ještě aby nebyla většina registrací EV v Praze, když tam sídlí většina velkých firem s celorepublikovou působností. A právě z nich se rekrutují ty, které si zakládají na „zelené“ image a nakupují EV. A i když je pak rozprostřou po pobočkách v CZ, tak registrované jsou v Praze.
Ultra rychlé nabíječky ať si staví na dálnicích. V centru města to je třeba minimálně. Asi fakt tunel, protože to co v Praze síti PRE chybí je hromada pomalých nabíjecích bodů. Když zaparkuju a jdu na schůzku, jednání, nebo oběd, obvykle je to na hodinu a více. K tomu přece nepotřebuju ničit baterku na HPC a blokovat nabíjecí bod. Co mi chybí jsou pomalé přípojné body v centru (Praha 1), ideálně z lamp. Ale z toho by asi nebyl takový kšeft, když by se infrastruktura nemusela budovat a jen by bylo třeba vyměnit revizní dvířka u lampy za dvířka s konektorem a nalepit QR kód.
S tim by souhlasil i Emil Tupec.
Bohužel teď nemůžu dobíjet doma, protože děláme nějaké stavební úpravy a před vjezdem mám kontejner na suť. Takže shrnu mojí zkušenost s nabíjením v okolí mojí kanceláře v centru Prahy.
– pokus č1.) Nabíjecí body PRE u Novoměstské radnice. Jeden nabíjecí bod offline a stejně obsazený spalovákem, druhý nabíjecí sice asi funkční, ale obsazený spalovákem.
– pokus č2.) Nabíjecí body ČEZ Ostrovní. Poprvé jsem to přejel, protože nikde žádná cedule, že se nabíjecí body nacházejí v podzemních garážích Národního divadla. V aplikaci ČEZu to vypadalo pozitivně, dva z šesti přípojných bodů měly být funkční. Byl jsem dokonce připravený zaplatit nějakej nesmysl za parkování, ale ouha. Vjedete tam, cedule žádná, tak se ptáte údržbáře a ten vám řekne “jo vy myslíte naníječky na auto, to tu máme! To musíte do 2.PP, ty zelený místa, ale tam asi bude někdo stát”. Přijdu tam a opravdu, všechna místa obsazená spalováky.
pokus č.3 a 4 jsem při pohledu do apky vzdal. Další blízký bod EON se nachází asi v garážích hotelu v ulici Na Rybníčku a pak PRE v K+K hotelu a ČEZ v Ambasadoru. Předpokládám, že bych se asi musel ubytovat a stejně by tam stál spalovák 😂
Takže nejspolehlivější je aktuálně LIDL, mám to po cestě domů, zdarma a rád si klidně rovnou udělám nákup. Za tohle by ten kdo má na starosti rozvoj nabíjecí infrastruktury v Praze zasloužil minimálně nakopat do koulí.
V NEPSANÉM zákoně politiků všech levelů stojí psáno: ,, Pokud se na něčem nemůžeš obohatit Ty a tvoji Zastánci, nevyvíjej tím směrem žádnou aktivitu a naopak všechny cizí pokusy aktivně potlačuj!!! „…
Nejhorší je, a to bych se i vsadil, že dotyčný státní zaměstnanec ukáže mapku, kde to vypadá, že nabíjecí body rostou jak houby po dešti. Že je většina umístěná v podzemních garážích nepřístupných veřejnosti a v provozovnách soukromníků, případně permanentně nefunkční, to už zamlčí/nikdo se neptá. Místo vyhazovu dostane prémie a přidáno, je přeci ta inflace, že..
Klidek. Emil Tupec to vyresi.
Škoda Auto ještě existuje? Včera přišel šestý omluvný mail v řadě, že jediný Superb, který od nich ještě máme objednaný z léta 2021, byl s výrobou přeplánován na začátek zimy 2022/2023.
Nezrušil jsme to jen kvůli sázce, jestli tohle naše poslední auto od Škodovky někdy bude. Reálně s ním nepočítáme.
Mozna za to muze take Emil Tupec.
Nepochybně. A další. Zástupy zdravých mamlasů valí se jako proud…
Emilove Tupcove na N-tou.
Kterej mafian si namasti kapsy na tomhle tunelu?
Na to by neprisel ani Emil Tupec!