ČEZ, provozovatel nejrozsáhlejší tuzemské sítě veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily, začne brzy stavět další desítky rychlodobíječek.
ČEZ uspěl s žádostí o dotační podporu z Operačního programu Doprava, financovaného z prostředků EU a spravovaného Ministerstvem dopravy ČR. Nové stanice vzniknou ve všech krajích napříč Českou republikou.
Nabít elektromobil bude zas o něco snazší. Celkem 125 dalších rychlodobíjecích stanic postaví ČEZ za podpory Evropských strukturálních a investičních fondů napříč Českou republikou.
Paralelně bude ČEZ pokračovat ve výstavbě dalších stanic z vlastních prostředků a z dvojice grantů evropského programu CEF. Rychlodobíjecí stanice, kterých v tuto chvíli ČEZ provozuje již více než 100, umožňují dobití většiny kapacity typů elektromobilů do 20-30 minut.
„V současné době stavíme tempem jedné dobíjecí stanice týdně a toto tempo chceme ještě zrychlit. Díky podpoře z Operačního programu Doprava se posuneme výrazně vpřed. Překážky pro rozvoj elektromobility v Česku postupně padají a mě těší, že k tomu významnou měrou přispívá i Skupina ČEZ,“ říká Pavel Cyrani, člen představenstva a ředitel divize obchod a strategie ČEZ.
Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ, která už se svým rozsahem vyrovnává větším řetězcům klasických čerpacích stanic, začala vznikat v roce 2012. V lednu před sedmi lety zahájila pod vlajkou ČEZ provoz první běžné dobíjecí stanice a 20. září stejného roku ji následovala první rychlodobíjecí stanice, obě umístěné před centrálou společnosti v Duhové ulici.
Od té doby se ze sítě veřejných dobíjecích stanic ČEZ stal jeden ze symbolů této formy ekologické dopravy. Nyní ČEZ provozuje více než 160 dobíjecích stanic, z toho přes 100 rychlodobíjecích.
Při čerpání prostředků z Operačního programu Doprava je důležité především to, aby, bylo zajištěno pokrytí celé České republiky. Dobíjecí stanice za podpory Operačního programu Doprava vzniknou ve všech krajích a čeští elektromobilisté to budou k nim mít zas o něco blíž.
Zatímco grant z evropského nástroje CEF pokrývá jen hlavní dopravní tahy, prostředky z Operačního programu Doprava umístí dobíjecí stanice také přímo do měst.
Projekt výstavby stanic má rozpočet necelých 129 milionů korun, z toho dotace pokryje maximálně 60 procent způsobilých nákladů projektu, zbytek platí ČEZ. Všech 125 stanic vznikne během 2,5 roku.
„Developmentu lokalit se nyní začneme intenzivně věnovat a věřím, že zúročíme nejen naše dosavadní zkušenosti, ale i míru připravenosti našeho projektu, která byla jedním z kritérií hodnocení naší žádosti. Pevně věřím, že stanice budou v rychlém sledu přibývat. I tak nás ale čeká spousta mravenčí práce, kterou každá nová lokalita před uvedením do provozu obnáší. Jsme rádi, že realizací projektu přispějeme nejen k naplnění strategie ČR, ale především zlepšíme dostupnost veřejného dobíjení pro uživatele na území celé České republiky,“ říká manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík.
Stojany dobíjecí sítě ČEZ dodaly loni do baterií elektromobilů úhrnně téměř 1 milion kWh elektřiny. Standardem v síti rychlodobíjecích stanic ČEZ je stojan ABB umožňující nabíjení všech typů a značek elektromobilů.
Stojan je vybavený DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS o výkonu až 50 kW. Součástí nabídky dobíjecí stanice je také AC nabíjení se standardním konektorem Mennekes, který umožňuje nabíjení s výkonem až do 22 kW.
Pro výstavbu veřejných dobíjecích stanic využívá ČEZ jednak vlastní prostředky, z části je dále financována také z dvojice grantů evropského programu CEF (Connecting Europe Facility), v jehož výzvách ČEZ v minulosti uspěl.
Evropská komise touto cestou podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T.
V České republice je aktuálně registrováno téměř 3000 elektromobilů. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, loni 725 elektromobilů a letos do konce června 381 e-aut. Odhady dalšího vývoje hovoří počínaje příštím rokem o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů.
Tyyjo, to je megadiskuze. 🙂 To si musim precist.
Tyyjo, to je megadiskuze. 🙂 To si musim precist.
Zdarec. Má někdo možnost mi změřit kapacitu baterek na
Zdarec. Má někdo možnost mi změřit kapacitu baterek na leafovi2? Mám najeto 106 000 a od novoty mi dojezd moc nespadl…jestli 10 km, tak možná moc. I nyní jsem schopen dojet 300 km „normální“ jízdou. Díky. Kdyžtak kontaktovat na mail karelcervenka@email.cz
PS: modrý zub do obd mám (2 různé jsem zkoušel), program Leafspy na to taky (zkoušel jsem i jiný), ale nějak nekomunikuje.
Díky
Jo a důležité….Morava ideální. Dííky
Jo a důležité….Morava ideální. Dííky
Dojezd nemá s kapacitou tolik společného jak se zdá.
Dojezd nemá s kapacitou tolik společného jak se zdá. Každý řidič EV dojezd neustále zlepšuje, proti tomu klesá kapacita baterie, takže výsledný dojezd je součet těchto hodnot. Já mám po 50 tis km dojezd o 20 km delší, přičemž kapacita baterie poklesla o cca 2%.
Nedavno jsem nabijel Teslu 3 LR na ABB DC a display v aute
Nedavno jsem nabijel Teslu 3 LR na ABB DC a display v aute ukazoval 49 kW a nekdy 50 kW. To jsem teda necekal ze to vycucne maximum. Tesla vyuzije teda plne napeti i maximalni proud nabijecky. Tomu je dobry teamwork.
Tvrdenie ze „Tesla vyuzije teda plne napeti“ je
Tvrdenie ze „Tesla vyuzije teda plne napeti“ je zavadzajuce.
Kazdy elektromobil (aj tesla) moze nabijat len takym napetim, ake ma momentalne jeho bateria. Elektromobil moze riadit pocas nabijania len nabijaci prud.
U EV s nizsim napetim baterky nikdy nedosahnete plneho vykonu
U EV s nizsim napetim baterky nikdy nedosahnete plneho vykonu 50kW, protoze soucin z napeti a max. proudu nabijecky bude vzdy mene nez 50kW. Treba Leaf 1 nebo C-Zero maji napeti neco malo pres 300 VDC. Tesla je zrejme napetove optimalizovana pro plne vyuziti poskytovaneho vykonu.
V čem kecám? Městské vozítko koupím za 150t na jezdeni
V čem kecám? Městské vozítko koupím za 150t na jezdeni kolem komína.
A Tesla je fajn. Mě stačí T3 v základu nic moc zvláštního nepotřebuju. A Nissana NV e200 si nechám na vozeni bordelu a větších věci.
Německo chystá daň na podporu elektroaut, nafta podraží o
Německo chystá daň na podporu elektroaut, nafta podraží o 13 korun
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/uhlikova-dan-co2-emise-nemecko-zdrazeni-nafty.A190730_121635_automoto_fdv
Dobře jim tak. Doufám že to sem taky přijde. Akorát to
Dobře jim tak. Doufám že to sem taky přijde. Akorát to odserou zase ty chudý, jako vždycky. Ty co mají levný starý plecky co zerou a musí každý den do práce. Holt svět je nespravedlivého, tak už to je.
Koza holt musí celej den žrát zelený aby nechcipla hlady a noci skoro nespat, a lev si chytne něco jednou za týden a pěkně se prospí. Teda lvice mu to chytnou.
jóoo dízlpopelnic v čezku bude o to víc a budou tak levný
jóoo dízlpopelnic v čezku bude o to víc a budou tak levný že se nic jinýho nevyplatí čezkým kolenovrtům kupovat :)))))))))))
Joo, čekám kdy začnou dávat zadarmo i ty nový, že jim
Joo, čekám kdy začnou dávat zadarmo i ty nový, že jim budou stačit zisky z nafty a náhradních dilu
„Dá se čekat, že německý nápad bude inspirovat
„Dá se čekat, že německý nápad bude inspirovat nátlakové skupiny prosazující elektromobilitu i v dalších zemích….“
1) je fakt že levná eletríka a drahá nafta fgermányji donutí lecjakého germána koupit elektromobil 😉
2) starou dízlpopelnici tím pádem prodá do bazáru kde ji žádný němec nekoupí ale koupí ji čech a odveze do čezkýho skanzenu ;)))))
VÝSLEDKEM BUDE : VÍC ČISTŠÍ NĚMECKO a DÍZLPRASÍCÍ ČEZKO :)))))))))
Německo nutí řidiče, aby kupovali elektromobily! Zdraží
Německo nutí řidiče, aby kupovali elektromobily! Zdraží benzín
https://auto.tn.nova.cz/clanek/novinky/nemecko-nuti-ridice-aby-kupovali-elektromobily-zdrazi-benzin.html
Tak to už se konečně dočkáme i J. Hradce, jůůů, já se
Tak to už se konečně dočkáme i J. Hradce, jůůů, já se ale těším :-). Je pravda, že za poslední rok se infrastruktura docela rozrostla. EON prý plánuje asi 140 DC, ČEZ prakticky totéž, tak to bychom se měli mít o dost lépe. Ovšem mám trošku obavu, že zase udělají „ostrůvky“, kde bude x nepotřebných nabíječek, ale opravdová bílá místa vykryta nebudou.
To bude za chvilku jedna nabíječka na jedno auto 🙂
To bude za chvilku jedna nabíječka na jedno auto 🙂 Přeháním, ale ten poměř bude tak 1:5? Kdo tam bude nabíjet, když teď je např. nabíječka ČEZ vytížená v průměru půl hoďky denně, cca. 22 kWh?
Kdyby ty nabíječky byly trochu lépe rozmístěné, asi by
Kdyby ty nabíječky byly trochu lépe rozmístěné, asi by pro začátek nebylo třeba tolik kusů. Uvidíme, až si drsňáci nakoupí CitiGO iV a podobné kostitřasy, to pak bude u nabíječek teprve narváno.
No počkejte za dva roky. Vím, že se to tu stále omílá,
No počkejte za dva roky. Vím, že se to tu stále omílá, ale též věřím, že rok 2020 bude pro rozvoj EV zásadní (až revoluční) a s určitým citelným dopadem i na ČR.
Navíc stále mnoho lidí věří, že EV nejezdí bez speciální elektřiny, kterou dodávají jen ty veřejné nabíječky. Takže je asi snazší jim postavit síť veřejných nabíječek, než jim vysvětlit, že si EV klidně nabijí doma ze zásuvky.
Takže ty počty a plány berte jako přípravu na expanzi EV v příštích dvou až třech letech. V té naší kotlině bych to tipoval na termín, kdy s EV přijde škodovka.
Jak kde, někde bývá už občas fronta
Jak kde, někde bývá už občas fronta
jsem taky rád za víc nabíječek, ale zrovna mě fakt víc
jsem taky rád za víc nabíječek, ale zrovna mě fakt víc vadí absence nuceného chlazení u mého Leafa. Pokud se nabíjí víc jak cca 4-5x za den, tak ta teplota leze hodně rychle nahoru. Při delší cestě jsem dříve jel pomaleji, abych dojel. Teď můžu letět jako vítr, ale po chvíli musím opět zpomalit, abych uchladil baterky…:(
Pro mě je nyní řešením pohodlnějšího cestování v EV min. kapacita 60kWh a s nuceným chlazením tzn zatím stále čekám až se něco rozumného na trhu objeví a to má být údajně 2020-21… takže uvidíme.
Mám podobnou zkušenost i u 24kWh Leafa. Je to háklivka na
Mám podobnou zkušenost i u 24kWh Leafa. Je to háklivka na teplotu. Ale zase je zvláštní, že se to projevuje nejvíc u ABB stanic. DBTčko nabíjí jako ďas, stejně tak EFACEC. Už se mi to nechce považovat za náhodu.
mám podobnou zkušenost s i3 a to hlavně když je +10° a
mám podobnou zkušenost s i3 a to hlavně když je +10° a méně
Taky me nabiji i3 pomaleji v minusovych stupnich nebo kdyz se
Taky me nabiji i3 pomaleji v minusovych stupnich nebo kdyz se ochladi ale da se to ochcat, musite ject po dalnici 130 a pak je to ok 🙂 🙂 🙂
jj vím jet kudlu a hodně rekuperovat, když je venku minus a
jj vím jet kudlu a hodně rekuperovat, když je venku minus a ráno potřebuju vyjet tak to pichnu radši na 230V 🙂
Nojo i ten Nissan NV e 200 co má stejný baterky to chlazení
Nojo i ten Nissan NV e 200 co má stejný baterky to chlazení ma
Ale o šmejde h jsi začal ty, a já tedy podle tebe hodil
Ale o šmejde h jsi začal ty, a já tedy podle tebe hodil jenom všechny do stejného pytle
Hm…
„Stojany dobíjecí sítě ČEZ dodaly loni do baterií
Hm…
„Stojany dobíjecí sítě ČEZ dodaly loni do baterií elektromobilů úhrnně téměř 1 milion kWh elektřiny.“
Těch stanic mají kolik, 125?, to znamená průměrný odber cca. 8000 kWh za jednu stanici za rok, cca. 22 kWh za den. To se mi nějak nezdá, přijde mi to hrozně málo, to se nemůže zaplatit… to je tak 1-2 nabití malého EV za den.
Nebo počítám špatně?
No nevim co se ti nezda – ANO je to hrozne malo, a ANO
No nevim co se ti nezda – ANO je to hrozne malo, a ANO samozrejme se to nema jakoukoli sanci zaplatit
No myslel jsem, že ty nabíječky jsou více vytížené, to
No myslel jsem, že ty nabíječky jsou více vytížené, to je vše. Takto to je v praxi tak, že průměrně je každá nabíječka v provozu tak půlhodiny za den, vždyť to je směšné 🙂
Čekal jsem právě, že na nich bude větší provoz, když majitelé EV pořád brečí že těch nabíječek je málo nebo že jim je blokují majitelé Tesel na dlouho a pod. A z té statistiky to vypadá, že nabíječek je ve skutečnosti víc než je potřeba, alespoň těch od ČEZ.
Ty jo tak jenom jednu jsem teda vycucal ja
Ty jo tak jenom jednu jsem teda vycucal ja
A co ty nové tarify?
Někde jsem zaslechl (četl) sliby, jak
A co ty nové tarify?
Někde jsem zaslechl (četl) sliby, jak se teď ČEZ zaměří na vytvoření několika vhodných tarifů dle frekvence používání.
Protože například mě se paušál 545,- Kč / měsíčně nerentuje vůbec, když u ČEZ nabíječky nabíjím tak 3X ročně, ale pro někoho kdo nabíjí i 2X denně je to super.
Ono se to hlavně hodně vyplatí např. taxislužbě. Když
Ono se to hlavně hodně vyplatí např. taxislužbě. Když taxi vůz najezdí cca. 5000/měs., za čip dá pětistovku, tak je na nákladech 10 hal./km, což je směšné. Předpokladem je, samozřejmě, jezdit v okruhu nabíječky, ve městě a nabíjet výhradně na ČEZ. To ale není u taxi vozů problém.
Neomezuje to na jednoduché myšlenkové pochody.
Nejsem
Neomezuje to na jednoduché myšlenkové pochody.
Nejsem taxislužba, najedu více než 5000km měsíčně a nejezdím pouze kolem nabíječky ve městě.
A nabijim výhradně u ČEZ.
I to je možné, skuste přemýšlet bez omezeni.
Nepsal jsem , že se to vyplatí jenom taxislužbě, nic
Nepsal jsem , že se to vyplatí jenom taxislužbě, nic neomezuji. Napsal jsem HLAVNĚ. A myslel jsem obecně takový ten režim, že auto najezdí hodně a nabíjí výhradně mebo většinově na nabíječce ČEZ, když už ten čip má. Pro takovéto případy je ten čip super (pro toho uživatele, pro ČEZ už moc ne) a náklady pak nízké. A určitě se shodneme, že typickým příkladem je taxislužba, ne? Ale nikde jsem nepsal, že je to jediný příklad…
Ono se to vyplatí hlavně všem co to auto pořídí a
Ono se to vyplatí hlavně všem co to auto pořídí a jezdí, je fuk jestli taxi, pizza nebo doma s ním jezdí všichni.
Jistě. Tím se ale nevylučuje to, co jsem napsal.
Jistě. Tím se ale nevylučuje to, co jsem napsal.
Ano, ale zavádí to laika jedním směrem.
Ano, ale zavádí to laika jedním směrem.
Uz prosim pochopte ze ten cip se snad musi vyplatit kazdemu
Uz prosim pochopte ze ten cip se snad musi vyplatit kazdemu kdo ma EV i kdyby tam nabijel treba jednou za mesic nebo dvakrat, je to proboha zatim 500,- korun opakuji 500,- korun, chapete?
Jasně, nabije jednou za měsíc třeba 15kWh do i3. To se mu
Jasně, nabije jednou za měsíc třeba 15kWh do i3. To se mu to za těch 500 fakt vyplatí 🙂
Takze opakuji- 500,- korun nebo kolik za jistotu dobiti pri
Takze opakuji- 500,- korun nebo kolik za jistotu dobiti pri delsich cestach Vam prijde hodne?
Jenomže jsou i lidi, co mají EV jenom na jízdy kolem
Jenomže jsou i lidi, co mají EV jenom na jízdy kolem baráku nebo ve známém prostředí a delší cesty s tím neabsolvuji. Těmto se to nevyplati. Vy jste napsal, že se vyplatí všem.
Klidně si tady udělejte průzkum, jistě najdete majitele EV, kteří vám to potvrdí.
Marku, pětset korun je deset piv ve slušnější restauraci.
Marku, pětset korun je deset piv ve slušnější restauraci. Je ti snad deset piv, to jest každý třetí den jedno pivo moc za jistotu dojezdu ????
Byls někdy večer ve městě a chtél jít na pivo ? Všude je narváno. Takže znovu píšu. Buď chceš, nebo nechceš. Ostatní jsou kecy.
Jo a kdo nemá rád pivo, ať si to hodí na limču. Asi dopadne ještě hůř.
Ale to já chápu. Píšu tady o někom, kdo třeba výhradně
Ale to já chápu. Píšu tady o někom, kdo třeba výhradně nabíjí doma, I takový člověk je. A pak někdy i venku, ale třeba má možnost si vybrat nabíjení jinde. Nikam daleko nejezdí, protože nepotřebuje nebo na to má spalovací vůz, atd. A o kdyby, tak přeci ten čip není nutnost, aby na ČEZ nabídl, ne? Může nouzově nabít a zaplatit jednorázové, to přeci jde, ne? Člověk, který toto bude nouzově potřebovat jednou za uhersky rok, si přeci nebude kupovat čip na paušál, to nedává smysl. A ti lidé jsou o tady, ty názory jsem četl od nich, uživatelů EV.
Čez jim tu možnost dal – přes Polyfazer. Ano, je to drahý.
Čez jim tu možnost dal – přes Polyfazer. Ano, je to drahý. Takže těm, co vadí drahý paušál vadí i Polyfazer. A jsou i jiní poskytovatelé nabíjení, laciní. Ale zase něco vadí – nejsou zrovna cestou, sakra.
Vždycky se najdou lidi, kterým vadí skoro všechno. OK, ať si EV nekupujou a počkají si deset let. Benzín bude všude za 45 kaček nabíječek jak naseto ale elektřina za deset. A zase to bude naprd.
Kdo chce, hledá cestu, kdo nechce, hledá výmluvy.
No vždyť jo. Pokud někdo chce nabít jenom párkrát za
No vždyť jo. Pokud někdo chce nabít jenom párkrát za rok, nabije bez čipu přes Polyfazer, tak jsem to myslel. Prostě šlo mi o to, že pokud někdo ten čip nevyužívá, tak je blbost si jej kupovat jenom proto, aby měl jistotu, že nabije, když to bude potřebovat. Protože ta jistota tu je i bez čipu, s aplikací Polyfazer. Už si rozumíme?
Cim se principialne rozvoz pizzy lisi od taxisluzby (z
Cim se principialne rozvoz pizzy lisi od taxisluzby (z hlediska zpusobu vyuzivani auta)?
Proc nevratite cip a 3x rocne nenabijete pres Polyfazer Direct
Proc nevratite cip a 3x rocne nenabijete pres Polyfazer Direct aplikaci? Financne vyhodne reseni vasi situace mate uz ted, nemusite cekat na nove tarify.
Já jsem si chip nepořídil, říkal jsem to teoreticky. A
Já jsem si chip nepořídil, říkal jsem to teoreticky. A nepořídil jsem si jej právě z výše uvedeného důvodu.
Víte kolik bych na Polifazeru zaplatil, když nemám na autě rychlodobíjecí konektor, ale nabíjím jen palubní nabíječkou 3,2 kW?
On Ion nema rychlodobijeni?
On Ion nema rychlodobijeni?
To spíš Kerosin myslel ten čínský
To spíš Kerosin myslel ten čínský vozík:
http://zd-cars.cz/modely.html
Pan Marek_ to odhadl správně. Ion je do Prahy zbytečně
Pan Marek_ to odhadl správně. Ion je do Prahy zbytečně veliký – stejně když už jedu, tak sám. Zhi-Do má bez 2 cm 3 metry, takže smí parkovat kolmo k chodníku v řadě stojících vozidel. Což neskutečně zvyšuje pravděpodobnost najití parkovacího místa.
I on samozřejmě má ChaDeMo.
Jo jo i 4x nekdy
Jo jo i 4x nekdy
Aby to nevyznělo, že to někomu nepřeju, to pozor, já jsem
Aby to nevyznělo, že to někomu nepřeju, to pozor, já jsem za ten aktuální tarif rád, mnoha elektromobilistům vyšel vstříc a to je jen dobře.
Jen bych chtěl aby měli nějaký i pro ta další skupiny.
Třeba jeden v základu za 100,- Kč = max 4 nabíjení měsíčně, s možností dokoupení dalších.
A pak třeba jeden nastavený stejně jako PRE nebo E-on
Tyhle tři by pokryly potřeby většiny.
Hmmm, tak ty jsi za aktuální tarif rád ….Ale nerentuje se
Hmmm, tak ty jsi za aktuální tarif rád ….Ale nerentuje se ti vůbec. Ach jo, velmi často si protiřečíš.
Spíš nám napiš něco o tom ZhiDovi, co sis koupil.
Nemyslím, že bych si protiřečil.
Myšleka je taková, že
Nemyslím, že bych si protiřečil.
Myšleka je taková, že jsem rád za vše co se pro rozvoj elektromobility v ČR udělá a to i za to, co zrovna není přínosem pro mne.
Takže konkrétně u toho tarifu – pro určitou skupinu uživatelů EV je určitě dobrý, ale zrovna já do té skupiny nepatřím. Takže jsem rád (za tu danou skupionu), že existuje, ale zároveň bych chtěl nějaký další tarif pro skupinu, do které bych spadal i já.
Co by jste o Židovi rád věděl?, nebo jste myslel toho JACka co jsem si nekoupil, ale dostalo se mi té cti si jej vyzkoušet?
Židi mě nezajímaj. Pokud jste skutečně vyměnil Iona za
Židi mě nezajímaj. Pokud jste skutečně vyměnil Iona za ZhiDo nebo ho přikoupil, sdělte nám své dojmy, myslím, že sem ještě žádný jeho majitel nepsal.
A co by mě zajímalo? Asi to, co všechny – materiály, zpracování, baterie, dojezd, čím to topí/chladí, možnosti a rychlost nabíjení, cena atd.
Proboha alespoň občas jste dle Vás jezdil v Ionu, tak snad víte, co lidi zajímá.
JAC budu projíždět ze zvědavosti příští týden. Budu už taktéž poctěn.
Iona máme jen jako spoluvlastnictví se sousedem.
Iona máme jen jako spoluvlastnictví se sousedem. Administrativně v TP je jeho, já jsem jen dával polovinu kupní ceny, a mohu ho kdykoliv používat.
Zhi-Do jsme si koupili jen sami pro sebe. Pro naše potřeby ideální. Když už vůbec někam jedeme tak 95% jízd autem jsme stejně jezdili v jednom člověku – nakoupit, k doktorovi, na poštu atd…
Spousta lidí mi tu říká, že máme zvláštní výjimečný životní styl – takže mé odpověď tipu, že my jsme nadšení je též možná výjimečná, ale je na racionálním zvážení všech, jestli skutečně ta svá pětimístná auta s kufrem potřebují a využívají, respektive (asi využívají) ale zda neexistuje efektivnější varianta (efektivnější myslím, rychlejší lacinější, pohodlnější).
Taky bych dokázal jezdit nakoupit půlku chleba, máslo či vyzvednout dopis kombíkovou oktávkou, ono by to šlo třeba i dodávkou. 😀
Co se technických parametrů týče, tak lepší budou přímo údaje od prodejce:
http://www.zd-cars.cz
Rozumím a rozhodně vás za jeho pořízení nebudu
Rozumím a rozhodně vás za jeho pořízení nebudu kritizovat. Už jsem si na vaše potřeby zvykl.
Samozřejmě že technický list řekne hodně, vaše dojmy tam ale nebudou.
Chtěl jste ho, koupil jste si ho, tak ať vám dělá hodně radosti.
Já mám objednané eNiro 64 a taky budu pro spoustu lidí magor. Ale je mi to jedno. Pokud mi to auto udělá radost, jako že udělá, obohatí mě. Což paradoxně peníze nedokážou. A lidi jako běhač a honzík mě můžou bejt u zadku.
Pro ně budu za blbečka – ale to je jejich problém, ne můj.
Hodně šťastných kilometrů.
A jen si uvědomte, že jako se oni strefují do nás, i vy jste to před časem dělal.
Niro je skvělá volba. Shodou okolností jsem měl tu čest
Niro je skvělá volba. Shodou okolností jsem měl tu čest si jej asi před 3 týdny vyzkoušet.
Jak tu nejdřív byla první vlna Iony, a Leaf I, případně ještě uplně dřevní auta tipu předělávka Citroenu Saxo, tak pak přišla druhá vlna na které se teď všichni všeobecně vezeme Ioniq, Kona, Leaf II atd… a Niro už je podle mě počátek třetí vlny. To auto je o stupeň dál, než soudobý meinstream.
PS: kdy jsem se do koho strefoval?
Trefoval jste se do všech, kdo chtěli větší baterii =
Trefoval jste se do všech, kdo chtěli větší baterii = větší dojezd.
Přečtěte si své první příspěvky a zkuste to číst jako někdo, kdo není kerosin.
Dnes- Niro je skvělá volba …
Dříve – víc než 15 Kwh do EV je úplná kravina …
Každý se vyvíjí. A pokud jste i vy uznal, že 64 Kwh je skvělé, tak vám k tomuto posunu gratuluji.
Částečně máte pravdu, ale mícháte dohromady dvě
Částečně máte pravdu, ale mícháte dohromady dvě věci.
To ohledně malých baterií, jsem říkal o vozech pro převážnou většinu lidí, jejich denní skladba jízd je (děti do školy, sami do práce, po práci nakoupit, vyzvednout děti a domů) – tj. několik desetikilometrových tras, které za den v součtu povětšinou nepřekročí 75km a jen u výjimek je to v součtu za den přes 100km.
Druhou skupinou jsou lidí, jejichž pracovní náplň obsahuje pravidelně ježdění velkých vzdáleností s časovým harmonogramem. Dobrým příkladem jsou obchodní zástupci, ale třeba také dálkový kurýři, či smluvní přeprava osob, a pro takové chápu, že je třeba mít auto s možností dojezdu stovek kilometrů na jedno nabití – tj. velkobaterkáče.
Nic to nemění na tom, že si myslím, že taková auta nejsou (a teď budu hádat) pro 80% populace potřeba.
Takže i nadále si myslím, že převážné většině lidí by stačila auta s baterií okolo 20 kWh, která z domácí zásuvky nabijí za 6 hodin, a ve výjimečných případech na nějaké veřejné nabíječce přes DC za cca 30 min.
Vemte si už jenom to, jak všichni hořekují na ČEZ, že „rychlo“ nabíječkou nazývají 50 kW DC (klasické ABB stojany), a jak je to zastaralé a že by měli instalovat 150 kW. No pokud si všichni pořídí Tesly, Nira, Rivany atd… tak ano.
Ale kdyby jsme měli E-UPy, Leafy (myslím jedničkový), Iony atd… tak nám aktuální síť perfektně vystačí a už se opakuji – uspokojí to potřeby drtivé většiny lidí.
A kdybysme měli koně, tak nepotřebujeme ani nabíječky,
A kdybysme měli koně, tak nepotřebujeme ani nabíječky, ani benzínky.
Nikdy jsem koně neměl, ale tipuji, že je s ním mnohem
Nikdy jsem koně neměl, ale tipuji, že je s ním mnohem více práce než s maličkým EV. 🙂
A navíc, například v mých rukou, by se jistě navíc jednalo o týrání zvířat. 🙂
Jezení 2x vyuzeného koňského salámu přeci není žádné
Jezení 2x vyuzeného koňského salámu přeci není žádné týrání zvířat. Osobně vyzkoušeno 🙂
No ale nevím zda dvojnásobné uzení lze nazvat zrovna
No ale nevím zda dvojnásobné uzení lze nazvat zrovna chovem koní. 🙂 Pokud ano, tak jsem párkrát za rok též chovatelem. 🙂
Chlapi kam vy na ty koniny chodíte.
Chlapi kam vy na ty koniny chodíte.
Shání se to blbě, konina je poměrně vzácná v našich
Shání se to blbě, konina je poměrně vzácná v našich zemích. Občas jarmark, občas vánoční trhy. Lidi (zvláště ženského pohlaví) mají ke koňům takový jiný vztah, nevzali by ho do huby. Něco jako my nejíme morčata, jsou to domácí mazlíčci. Mexičan, a vůbec Jihoameričan, nechápe, co jsme za to trotly. Vždyť je normální jídlo. Ovšem zkuste říci v Anglii, že jíme králíky, a budete za masového vraha. Oni je chovají jako my ta morčata. Třeba Rumun koně rád. Do tahu i na talíři. A Asiat sní všechno. Rostliny i živočichy, hmyz nevyjímaje.
Asi nejsem asiat. Že by Mexičan ???
Asi nejsem asiat. Že by Mexičan ???
Já jsem Mexičan. Tequila je super!
Já jsem Mexičan. Tequila je super!
A kdy uz se konecne dockame stanic 100kW+?
Ty reci o vetsine
A kdy uz se konecne dockame stanic 100kW+?
Ty reci o vetsine elektromobilu jejichz kapacitu nabijete za 20-30min. jsou uz fakt trapne.
Vetsinu elektrickych kilometru maji i v Cesku na svedomi Tesly nebo jine velkobaterkace a ty si za 20-30min. na 50kW stanici nenabijou ani 50%.
tady jde o korupci, opětovnou krádež peněz daňových
tady jde o korupci, opětovnou krádež peněz daňových poplatníků pro podřadné stojany s nadřazenou cenou…. už to konečně pochop, k čemu západu jsme 🙂
prostě musíme dřít pro nadnárodní korporace a jejich mentálně nemocné bankstery, nikdo jiný nemá právo svobody a hotovo 🙂
Příští rok by měl začít pilotní provoz 150 kW
Příští rok by měl začít pilotní provoz 150 kW stanic.
http://irozhl.as/6I6
No tak se necháme překvapit.
Už i na Slovensku má
No tak se necháme překvapit.
Už i na Slovensku má opravdovou rychlonabíjecí stanici ZSE.
„pilotní projekt“, tedy reálně tak za 5 let, dle často
„pilotní projekt“, tedy reálně tak za 5 let, dle často lživé propagandy z iRozhlasu 🙂
Jo to bude opačný extrém než Tesla u 50kw na 3 hodiny,
Jo to bude opačný extrém než Tesla u 50kw na 3 hodiny, malobaterkac na 20min bude blokovat 150kw, fakt radši bych byl za 3stani vedle sebe 50kw a k tomu u každé AC když to tam někdo nechá na půl dne než jednu 150kw, ty ať staví hlavně na dálnicích ale ne ve městě.
Jo to bude opačný extrém než Tesla u 50kw na 3 hodiny,
Jo to bude opačný extrém než Tesla u 50kw na 3 hodiny, malobaterkac na 20min bude blokovat 150kw, fakt radši bych byl za 3stani vedle sebe 50kw a k tomu u každé AC když to tam někdo nechá na půl dne než jednu 150kw, ty ať staví hlavně na dálnicích ale ne ve městě.
Přestože fandím nadšencům co se s malobaterkáči
Přestože fandím nadšencům co se s malobaterkáči vydávají na dlouhé cesty je nutné si přiznat, že jak tu někdo nedávno napsal, malobaterkáče patří do města na dojíždění do práce a na nákupy a měli by se nabíjet jen přes noc doma.
Chápu, ale že ne každý má tu možnost nabíjet doma nebo v práci a přitom chce také jezdit na elektřinu a proto jim nemám za zlé, že blokují DC nabíječky těm co potřebují nabíjet na dlouhých trasách.
Proto bych se přimlouval za spíš více stání a dobijecek
Proto bych se přimlouval za spíš více stání a dobijecek na jednom místě 50kw a případně na jednu rychlou, ale bude to chtít osvětu aby si zbytečně malobaterkac nestoupl k 150kw, ideál je Tesla supercharger, tam si malobaterkac nestoupne ani náhodou, ale fosil klidne
Ale toto vyřeší jedině způsob účtování. Třeba EON v
Ale toto vyřeší jedině způsob účtování. Třeba EON v Německu má sice sazbu za kWh, ale na AC 22kW je to levnější než na DC 50kW.
Nemůžete bránim např. řidiči Ioniqu, aby si nabíjel u výkonnější nabíječky, když chce a jeho auto to umožňuje.
Určitě by se to dalo regulovat cenou.
Tedy jak píšete AC
Určitě by se to dalo regulovat cenou.
Tedy jak píšete AC nejlevněji, 50kW dráž a 100+kW nejdráž.
On stejně všechny tyhle diskuze a spory vyvolává jen ten nešťastnej čip od ČEZu. Sám si ho sice platím, ale raději bych byl za jiný druh účtování, který by vyháněl od stojanů ty co nepřijeli nabíjet, ale parkovat.
K čemu je mi, že mohu nabíjet neomezeně, když to pak jednou za čtvrt roku někde potřebuju a je tam obsazeno, někým kdo nabíjí poslední dvě procenta 25minut…
Přesně tak. V takovém případě si vyfotím obrazovku a
Přesně tak. V takovém případě si vyfotím obrazovku a schodům to tlačítkem. Bohužel jinak reagovat již neumím. Pokud mu to dobíjí ještě rychle tak čekám. Rychlo nabíječka DC je od slova rychle a ne pomalu
Považuji za slušné a praktické uvádět pod víčkem na
Považuji za slušné a praktické uvádět pod víčkem na nabíjecí zásuvku svůj kontakt. Když nenabíjím, víčko je zavřené a nikdo se na mě kontakt nedozví, ale když nabíjím, víčko je otevřené a stačí si přečíst telefonní číslo a zavolat nebo napsat SMS. Pak můžu s klidným svědomím zaběhnout za roh třeba na zmrzlinu. U Leafa1 je to vcelku nápadné, kdo hledá, kontakt najde.
Na Tesle je to nabíjacie viečko dost malé, tak číslo
Na Tesle je to nabíjacie viečko dost malé, tak číslo dávam za sklo.
Ale každopádne je to dobrý nápad.
Skoda ze plugshare/chargemap nebonzuje z mobilu/auta
Skoda ze plugshare/chargemap nebonzuje z mobilu/auta automaticky..ale hlasim se u kazde stanice..takze kontakt je tam.. 🙂
Ono by bylo ideální ve městech 50kW. Na tom si něco
Ono by bylo ideální ve městech 50kW. Na tom si něco člověk nabije i během nákupu.
A k dálnicím 100+kW pro dlouhé přejezdy.
Na ideální variantu si, ale ještě počkáme a tak jsem samozřejmě rád i za těch 50kW. Jen mě mrzí, že už něco rychlejšího alespoň někde neběží.
Třeba ta Ionity u Berouna bude super. Sice blíže Plzni by to bylo lepší, ale i tak dobré.
Hlavně to dává naději, že nebudou slepě kopírovat SC, což by třeba nám s Teslama moc nepomohlo.
brzo Ionity v Berouně
Eon Vystrkov říjen
PRe okolo Prahy do
brzo Ionity v Berouně
Eon Vystrkov říjen
PRe okolo Prahy do konce roku 2ks
vydrž Prťka vydrž
Tak to jsou skvele zpravy!
V tom Beroune bych potreboval
Tak to jsou skvele zpravy!
V tom Beroune bych potreboval Ionity v pondeli az povezeme toho Mieva. Z SC u Koblitzu do Vestce je to 210km. To bude s odrenyma usima, kdyz nebudu chtit v Koblitzu nabijet moc dlouho.
To asi nestihnou co? 🙂
Jen si dej bacha ať ti to v tom Berouně fetky nevykradou.
Jen si dej bacha ať ti to v tom Berouně fetky nevykradou. Osobní zkušenost.
Žebrák kousek
Žebrák kousek
Asi ne
Asi ne
A vy si svou Teslu nenabijite doma když v ní máte celkem
A vy si svou Teslu nenabijite doma když v ní máte celkem slušnou nabíječku a nebo na Tesla chargeru? Proč jezdíte blokovat ostatním normální s bidou tzv 50kw nabíječky po tak dlouhou dobu?
Odpovím za vás, protože když už mě Tesla stala tolik peněz tak musím ty peníze nějak dostat zpátky a platil peníze doma nebo u Tesly chargeru když nemám doživotní zadara nebudu přece.
Radši to tam postavím na 3 hodiny a spackuju kolem auta aby nedej bože mi to nějaký malobaterkac co potřebuje 5kw za 5min aby se přesunul k volně nabíječce, nevypnul, to pak je naštvání co?
Ano 2/3 veškerého nabíjení probíhá podle statistiky
Ano 2/3 veškerého nabíjení probíhá podle statistiky paluní nabíječkou, tedy většinou doma.
Ano přednostně využívám SC už proto, že tam nabíjím doživotně zdarma.
Při nájezdu 60tis.km/rok se občasné nutnosti nabíjet i jinde (vždy jen tolik abych dojel) než doma nebo na SC nevyhnu.
Na nejbližší DC nabíječku jsem to měl do nedávna 50km, od nedávna 30km, takže by se mi fakt vyplatilo tam dojíždět nabíjet.
Laskavě si odpusťte ten tón, když o mě nic nevíte.
PS: Přestože mám doživotní nabíjení na SC zdarma jsem neváhal nechat za 420eur uprvait svojí Teslu i pro nabíjení na CCS, kde to již vždy platím. Důvod je takový, že nabíjím vždy tak aby byla cesta co nejrychlejší nikoli nejlevnější…
Mám bohužel s vašimi kolegy rozdílné zkušenosti.
Mám bohužel s vašimi kolegy rozdílné zkušenosti. Omlouvam se vám že nejste typický vzorek a že se vymykate z tohoto průměru.
Např Chodov kde dvě Tesly naschvál blokují podélné jeden stojan tak aby i v případě jejich nabití nemohl nikdo fyzicky ke stojanu.
Přitom jedna se nabíjí na AC a druhá je nabitá na chademu ale stojan blokuje.
Další Tesla x na druhém stojanu na chademu po dobu skoro tři hodin, v okamžiku kdy jsem mu to odepnul v 98% po cca jeho 3hodinach tak jsem byl malém inzultován. To jsou také uživatele tesel. Ty tam auto nechají a odejdou. Lidé s malobaterkaci se domluví, každý tam tráví minimum času max 20min, a podle potřeby si vyhoví, stačí jim pár kW a jedou dál.
Omluva přijata.
Chápu vaše rozhořčení a naprosto
Omluva přijata.
Chápu vaše rozhořčení a naprosto souhlasím, že vámi popisované situace jsou stejné hulvátství jako, když tam parkují auta se spalovacím motorem.
Bohužel ohleduplnost se už dnes asi nenosí.
Bohužel nenosí,
Stačí číslo za sklem a normální
Bohužel nenosí,
Stačí číslo za sklem a normální lidská domluva.
Variant je už nyní dost, rád pustím někoho kdo spěchá nabíjet když vím že mi to stačí k další nabíječce nebo domu
Kde jsou časy kdy jsem viděl někoho naproti baráku
Kde jsou časy kdy jsem viděl někoho naproti baráku zápasit s nepojízdným autem a šel jsem mu pomoci to opravit, protože jsem měl stejné auto a spoustu náhradních dílů.
Na oplátku, když mi jednou někde umřelo auto, tak jsem během pár minut stopnul někoho kdo mě odtáhl na nejbližší pumpu, a když se tam ukázalo, že to na místě neopravím, měl jsem během chvíle dobrovolníka, který jel stejnou trasu a odtáhl mě přes 100km až domů…
To už dneska nehrozí.
Opravdu ne, asi jsme už dynosauri na vymreni
Opravdu ne, asi jsme už dynosauri na vymreni
Tak ono to dneska uz nejde ani dost dobre technicky –
Tak ono to dneska uz nejde ani dost dobre technicky – svepomoci nic neopravis a spousta aut uz ma v navodu zakazane i to tazeni. Na druhou stranu prakticky kazdy ma k povinnemu ruceni asistencku, ktera mu pomuze vic, nez jakykoliv nahodny kolemjedouci.
To je pravda.
Pravděpodobně tohle plus to, že už dnes
To je pravda.
Pravděpodobně tohle plus to, že už dnes neřídí jen řidiči, přineslo mezi motoristy ono odcizení.
U motorek to jeste (alespon do urcite miry) funguje, nekde
U motorek to jeste (alespon do urcite miry) funguje, nekde jsem stal (daval [pauzu) a nekdo zastavil, jestli potrebuju pomoc.
Jj.
Já dva roky skoro nejezdil neb jsem si užíval Tesly a
Jj.
Já dva roky skoro nejezdil neb jsem si užíval Tesly a taky jsem loni ještě doma něco stavěl.
Letost si to vynahrazuju a taky si užívám té soudržnosti.
Motorkáři fungují, letos vytáhnu bohužel teda fosil
Motorkáři fungují, letos vytáhnu bohužel teda fosil motorku Yamahu V max 1200, snad mi zelení prominou.
Nemyslim, ze pro motorku bude v dohledne dobe uspokojive
Nemyslim, ze pro motorku bude v dohledne dobe uspokojive reseni – stovky kilo baterek se tam (narozdil od auta) schovat nedaji a nabijeci sit tak husta, aby nebylo vic zajizdek nez cesty, asi taky ne.
Pokud neudělají nabíjení na DC, nevím proč jim to tak
Pokud neudělají nabíjení na DC, nevím proč jim to tak dlouho trvá.
To takhle plácneš někde na internetu, že chceš dovézt
To takhle plácneš někde na internetu, že chceš dovézt auto z Německa a někdo se ozve a doveze ti ho až domů zdarma.
A prý že to dneska nehrozí.
🙂
🙂
Jste posledni Mohykan. Treba o Vas nejaky novodoby Cooper
Jste posledni Mohykan. Treba o Vas nejaky novodoby Cooper napise knihu 🙂
Jen neprehanejte.
Jen neprehanejte.
Bohuzel. Nekdy ani v Japonsku ne. Tady je vetsinou nutny davat
Bohuzel. Nekdy ani v Japonsku ne. Tady je vetsinou nutny davat na nabijeci mista u supermarketu plastikove kuzele, jinak tam taky casto zaparkuje spalovak. Vetsinou kdyz je uplne plno. Sice ty lidi castecne chapu ale neomlouva je to. Taky si muzou koupit auto do zasuvky.
Nicmene tohle je primarne problem provozovatele nabijecich
Nicmene tohle je primarne problem provozovatele nabijecich stanic, ze neni schopny udelat tarify tak, aby se tohle nedelo. Spolihat na to, ze vsichni vlastnici elektroaut budou fungovat jako jedna velka slunickova rodina co si budou maximalne pomahat, je bohuzel utopie…
Ano, vše co je zdarma nebo skoro zdarma křiví trh a
Ano, vše co je zdarma nebo skoro zdarma křiví trh a lidí.
Pokud bude i u ČEZ časem kW za třeba 3kc tak se to vyčistí.
kW za 3kc opravdu nic nevycisti, to je cena prakticky jako
kW za 3kc opravdu nic nevycisti, to je cena prakticky jako doma. Potreba je kombinovany tarif, ktery prave yabranic tomu, aby tam nekdo stal 2 hodiny s prakticky nabitym autem…
A jak? I v obchodním centru kde je zpoplatněn parkovací
A jak? I v obchodním centru kde je zpoplatněn parkovací čas to tam někdo nechá stát nabitý 3 hodiny a nepreparkuje
Tak samozrejme opravdu zabranit tomu nedokaze, ale je rozdil
Tak samozrejme opravdu zabranit tomu nedokaze, ale je rozdil kdyz nabijiciho to stani nic nestoji (a je jedno ze je to na placenem parkovisti – nejspis tam neco dela, takze by to preparkoval na parkovaci misto vedle a platil stejne), a kdyz ho kazda minuta bude stat koruny navic (ktere uz nevyuziva na nabijeni)….
Tak i provozovatele musí zajímat aby se nabíjeli co
Tak i provozovatele musí zajímat aby se nabíjeli co nejrychleji a co největší množství a i odliší AC aby se odebíralo i tam. Když to někdo nechá stát 3hodiny na AC protože jde do kina a vedle funguje DC tak je to v pohodě, akorát teda už nikdo z výrobců nabíječek neumí zorganizovat AC nabíjení. Musel jsem si udělat vlastní redukci z mennekesu na 3x schuco, takže na jednom sloupku mohou nabíjet tři auta podle potřeby.
kW za 3kc opravdu nic nevycisti, to je cena prakticky jako
kW za 3kc opravdu nic nevycisti, to je cena prakticky jako doma. Potreba je kombinovany tarif, ktery prave yabranic tomu, aby tam nekdo stal 2 hodiny s prakticky nabitym autem…
Budu za rypaka, ale je fer drit pausal tak, ze „mam 1kWh za
Budu za rypaka, ale je fer drit pausal tak, ze „mam 1kWh za desetnik“ (uz nevim, kdo to napsal, mimochodem to taky znamena vic nez tri hodiny denne na nabijecce), takze ho tem, kteri ho pouzivaji rozumne brzy zrusi? Kdyz teda neni fer „nabijet tri hodiny v kuse“?
Jo a jen tak mimochodem Ňjůjork je proti Šanghaji Beroun
Jo a jen tak mimochodem Ňjůjork je proti Šanghaji Beroun … ;)))
https://www.youtube.com/watch?v=Npz8lR-luC8
Proc vsichni porad pouzivaji „dobijeci“ a ne „nabijeci“. Me to
Proc vsichni porad pouzivaji „dobijeci“ a ne „nabijeci“. Me to porad evokuje nekoho jak nekoho „dobit“.
Nabíjení – o tom mluvil na Ampéru pan Marušinec už před
Nabíjení – o tom mluvil na Ampéru pan Marušinec už před dvěma lety, že správně je „nabíjení“, ne „do …“. Vždy si na to vzpomenu, když čtu „dobíjení“ a dokonce na oficiálních firemních materiálech a „oficiálních“ článcích.
A na zaklade ceho rozhodl, ze „je to spravne“? Protoze podle
A na zaklade ceho rozhodl, ze „je to spravne“? Protoze podle UJC (coz je na to ta jedina spravna autorita) je v danem vyznamu pouzitelne oboji.
a ta druhá varianta by vám neevokovala „někomu nabít“???
a ta druhá varianta by vám neevokovala „někomu nabít“??? Ta asociace je přece stejná. 🙂
Souhlasim, to nme nenapadlo. Ja vim ze je to spis pocitovy.
Souhlasim, to nme nenapadlo. Ja vim ze je to spis pocitovy. Treba Cesko jsem zkousnul lip. Ale casem si zvykneme na vsechno. Skoro.
další korupce EU (podané jako propaganda) z našich kapes
další korupce EU (podané jako propaganda) z našich kapes daňových poplatníků na pomalé šmejdy, které jsou v reálu jen pro ježdění kolem svýho komína
Tak zase to chce upřesnění.
Rychlý šmejd protože elektro
Tak zase to chce upřesnění.
Rychlý šmejd protože elektro se ve městě odpichne rychleji než fosil.
Pokud jezdí ve městě kolem komína tak alespoň necoudi lidem pod nos.
Ale Rychlý šmejd co jezdí dlouhé střely Teslou za 3mega po dálnici, fakt nevím proč by měl mít nějaké dotace a úlevy.
Z
kecáš, za mega EV koupíš městské vozítko, tedy
kecáš, za mega EV koupíš městské vozítko, tedy předraženou parodii a můžeš s tím jezdit jen kolem komína
za 1,5 mega koupíš už Teslu a máš ji na všechno
k čemu jsou úlevy, když fosilní výrobci o to zvýší cenu EV? Jen Tesla nenavyšuje cenu dle úlev, tedy úlevy mají smysl jen pro Teslu a za 2. pouze Tesla se snaží o rozvoj EV jako jediná, všichni ostatní jen hrajou hru, typické pro fosilní teroristy. Tedy jen Teslu má smysl podporovat, oni chtějí dávat levnější a levnější auta dle nákladů, ale musí za začátku trochu nejdřív vydělat.