Síť nabíjecích stanic ČEZ má už 250 stojanů

Největší síť veřejných dobíječek pro elektromobily hlásí 250 stojanů. Do pěti let plánuje ČEZ ztrojnásobit výkon celé sítě.

Skupina ČEZ zprovoznila 250. veřejnou dobíjecí stanici pro elektromobily. Jubilejním stojanem je nově instalovaná rychlodobíjecí stanice ABB, která je řidičům e-aut k dispozici na parkovišti řetězce Kaufland v Mladé Boleslavi.
foto: ČEZ

Síť srovnatelná s většími řetězci klasických čerpacích stanic se za poslední dva roky svým rozsahem zdvojnásobila. Roste také objem odebrané bezemisní elektřiny, letos se navzdory pandemickým omezením poprvé v historii očekává překonání hranice 2,5 GWh. S takovým objemem energie v bateriích by kolona 425 elektromobilů mohla podniknout cestu kolem světa.

Infrastruktura vzniká díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF), z prostředků přidělovaných Operačním programem Doprava i z vlastních zdrojů Skupiny ČEZ.

Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ, největší svého druhu v České republice, začala vznikat v roce 2012. Od té doby se ze zelených stojanů s logem ČEZ stal jeden ze symbolů této formy ekologické dopravy.

Každá z 250 stanic představuje dva dobíjecí body, takže v síti ČEZ může v jednom okamžiku dobíjet baterie až 500 elektromobilů. Celkový instalovaný výkon dobíjecích bodů v síti činí 16,3 MW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 50tisícového města.

Rychlodobíjecí stanice, které dnes tvoří 80 % sítě, umožňují dobití většiny kapacity baterií všech typů a značek elektromobilů v řádu desítek minut. Řidičům e-aut garantuje ČEZ odběr skutečně bezemisní energie – a to díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných zdrojů operátora trhu OTE.

„Počet elektromobilů v České republice překonal hranici 5 tisíc vozů, jen letos zatím přibylo hodně přes dva tisíce čistě elektrických e-aut. ČEZ na tento trend reaguje zvyšováním tempa instalace zejména rychlodobíjecích stojanů. Zatímco loni jsme jich postavili 60, letos chceme překonat metu osmdesáti zprovozněných stanic. Do pěti let chceme celkový výkon stanic v naší síti ztrojnásobit na 50 tisíc kW,“ říká Pavel Cyrani, místopředseda představenstva a ředitel divize obchod a strategie ČEZ.

„Dynamicky rostoucí poptávku po veřejném dobíjení dnes plně zvládnou pokrýt jen lokality se dvěma a více stanicemi. A právě na takové se budeme chtít cíleně zaměřovat. Odhadujeme také, že navzdory pandemii poprvé v historii prolomí objem elektřiny odebrané letos v naší síti metu 2,5 milionu kWh,“ doplňuje Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

„Jednou z našich priorit je ochrana životního prostředí a trvalá udržitelnost. Mezi našimi zákazníky vnímáme stále rostoucí zájem o elektromobilitu. Velmi nás proto těší, že jim vedle mnoha dalších aktivit v této oblasti můžeme u našich prodejen nabídnout také dobíjení elektromobilů, které mohou během svého nákupu využít. V této spolupráci s ČEZ budeme pokračovat i v dalších lokalitách napříč celou Českou republikou,“ doplňuje člen vedení a provozní ředitel společnosti Kaufland, Martin Piterák.

„Česká republika letos naplno vstoupila do elektromobilní éry. Svědčí o tom více než dva tisíce nových registrací čistých elektromobilů a desítky instalovaných dobíjecích stanic. Jako největší prodejce elektromobilů na českém trhu považujeme za důležité, aby výstavba infrastruktury pro veřejné dobíjení i nadále držela krok s dynamickým růstem počtu elektromobilů na českých silnicích. V sousedním Německu plánují mít do roku 2022 rychlodobíjecí stanice na čtvrtině benzinových pump, do konce roku 2024 na minimálně 50 % a do konce roku 2026 na minimálně 75 %. Na českém trhu by v souladu se strategickými cíli Národního akčního plánu čisté mobility mělo být vybudováno 35 000 dobíjecích bodů do roku 2030. Do budoucna se musí rozšiřování infrastruktury více řídit dle budoucí poptávky, nikoliv dle aktuální potřeby. Evropa nastupuje do trháku, Česká republika nesmí zůstat v pozadí,“ říká Bohdan Wojnar, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast řízení lidských zdrojů.

„Letošní rok byl přelomový, rozvoj elektromobility se dynamicky zrychluje a tento trend se ani v dalších letech nezmění. Jako leader v poskytování zařízení a technologií pro elektromobilitu chceme, aby byl přechod na bezemisní dopravu i z pohledu uživatelského komfortu co nejhladší. Proto ve vývoji našich nabíjecích stanic stále zkracujeme rychlost nabíjení a zároveň jim dáváme takový design, aby se pohodlně vešly i do městského prostředí, které často zápasí s nedostatkem prostoru,“ uvádí Vladimír Janypka, ředitel pro oblast Elektrotechnika, ABB Česká republika.

V ČR je v provozu více než 500 profesionálních veřejných dobíjecích stanic. Na jednu tak připadá zhruba 10 elektrických aut, což je optimální poměr, který drží i země s rozvinutým nasazením elektrické trakce v dopravě. ČEZ si na domácím trhu dobíjecích stojanů dlouhodobě udržuje zhruba 50% podíl.

Rychlodobíjecí stojan ABB je vybavený DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS o výkonu až 50 kW. Součástí nabídky dobíjecí stanice je také AC nabíjení s konektorem Mennekes umožňujícím nabíjení o výkonu až do 22 kW s dobitím větší části baterie do 2 hodin.

Při využívání celé sítě dobíjecích stanic ČEZ se uživatel před dobíjením identifikuje zákaznickou RFID kartou. Řidičům e-aut ale také stačí mít staženou letos spuštěnou aplikaci FUTUR/E/GO, která spolu s webovým rozhraním (tzv. Driver portál) umožňuje pohodlnou správu jejich účtů.

Zákazníci ČEZ mají na výběr z více tarifů. Tři tarify obsahují „předplacenou“ složku, která zákazníkovi zajišťuje nižší cenu za kWh dobité energie. Čtvrtý tarif „Pay as you go“ je určen pro zákazníky, kteří se nechtějí nijak vázat a platí skutečně jen za odběr v daném měsíci. V nabídce je samozřejmě i dobíjení pro neregistrované zákazníky, kteří platí za každé jednorázové dobíjení.

tisková zpráva

40 komentářů u “Síť nabíjecích stanic ČEZ má už 250 stojanů”

  1. čekal jsem že cena zůstane stejná když nedávno zdražily
    čekal jsem že cena zůstane stejná když nedávno zdražily ac nabíjení, u rychlonabíječek 6 Kč chápu a taky toleruji i když to moje auto nepodporuje. nevím kolik presne stojí provozovat stojan,ale rozhodně na vlastním prodeji elektřiny ztrátový nejsou,ani za ty 3 Kč. nabíječka tam je tak jako tak takže fixní náklady na provoz neřeším – tímto právě méně vydělají protože méně lidí bude v uvozovkách „tankovat“, nikdy jsem na nabijabíječce auto nepotkal

  2. OFF topic ale teď mi přišel nový ceník EON, zdražení od
    OFF topic ale teď mi přišel nový ceník EON, zdražení od 1.2.2021 za AC nabíjení z 3 > 6 Kč pro registrované zákazníky to jim hrabe? “ … abychom v tom mohli pokračovat, musíme o něco zvýšit cenu za dobíjení na našich stanicích….“

    Donedávna jsem nabíjel u globusů zdarma, pak za 3kč ale za 6 fakt nebudu, jestli to tak půjde dál, tak má smysl elektormobil opravdu jen pro domácí nabíjení, kde to kolem těch 3kč /kWh vychází.

    1. A co jste čekal? 🙂 Dle informací od ČEZ z počtu stanic a
      A co jste čekal? 🙂 Dle informací od ČEZ z počtu stanic a odebraté energie to vychází na 27 kWh na jednu stanici za den, to je tak 1-2 auta, max. mají z toho kolik… kolem 100 KČ? A z toho mají zaplatit investici, údržbu, provoz stanice i marže na elektřinu. No nevím, kolik byste si představoval cenu, aby to bylo rentabilní?

      To, že provoz EV je výhodný jenom pokud většinově nabíjíte doma, je věc jasná asi každému.

        1. Obávám se, že výtoč se nijak významně nezvýší,
          Obávám se, že výtoč se nijak významně nezvýší, protože cílem je (nmevím proč) udržovat ten poměr EV k nabíjecím stanicím na stejné úrovni jako je teď, nebo dokonce vyšší koncentarce nabiječek. To znamená, že více EV bude znamenat i více stanic a výtoč na stanici bude cca. stený. A i kdyby se zvýšil, tak nepředpokládám nějaké významné snížení cen.

          PS:
          Ano, už začínám připouštět, že moje příští auto by mohlo být EV. A to i v případě, že bych jezdil do DE, protože těch jízd bude méně a v dobrém EV bych to přežil. Jen ta cena zatím…

          1. Dulezite je zacpat nejdrive diry bez nabijecek aby se dalo
            Dulezite je zacpat nejdrive diry bez nabijecek aby se dalo jezdit po cele CR a aspon kazdych 50km byla dobijecka. Pak odpadne argument, ze tam a tam se neda dostat a EV nepada v uvahu. Slepice/vajicko je vzdy problem pri zavadeni novych veci. Stejne jako ted zavadeni site 5G. Kdo si koupi mobil s 5G, kdyz nejsou vysilace a operatori nebudou zasitovavat venkov, kde nikdo 5G nema. Nastesti dal CTU nejakou podminku k dosazeni hustoty vysilacu. Takovy zavazek by mely dostat i el. distributori ve svych oblastech.

            1. Akorát to může být klidně za rok, za dva. Lexus slouží
              Akorát to může být klidně za rok, za dva. Lexus slouží skvěle a bude se mi s ním těžce loucit. Ale rád bych, aby při prodeji tam bylo pod 400 tis. A pak bude záležet na nabídce.

              Jak jsem vždy psal, nejsem proti EV, jen prostě nejsou pro každého zatím vhodné a hlavně jsou drahé.

  3. poslední dobou, když nabíjím, tak mi vychází nabíjecí
    poslední dobou, když nabíjím, tak mi vychází nabíjecí výkon ČEZ stojanů na cca 25kW u ChaDeMo…
    To žádná velká rychlost není. Stanice jiných provozovatelů se pohybují kolem 40kW (nabíjení cca 20-70%)
    Že by se u ČEZu přiškrtilo … :)?

    1. Vcera jsem nabijel s Leaf 24kWh u PRE nabijecek celkem 5x. A
      Vcera jsem nabijel s Leaf 24kWh u PRE nabijecek celkem 5x. A na zacatku nabijeni to ukazovalo 47kW. Takove prikony jsem u CEZ nikdy nemel. Ty nabijecky PRE jsou fakt dobre, ukazuji spoustu parametru jako proud A, prikon kW, dobitou energii kWh ale take napeti V. Jedina vada na krase je absence AC nabijeni. Treba ZOE si tam ani neskrtne.

      Edit. Dnes jsem opet nabijel 2x na PREpoint nabijecce a beru zpet me ukvapene souzeni o AC zasuvce/kabelu. PREpoint nabijecky maji oproti v.u. AC zasuvku. Vcera ve tme jsem si ji nevsimnul. Omlouvam se za nestastnou chybu.

      1. Dovolím si malý reklamní vstup, ty „PRE nabíječky“ o
        Dovolím si malý reklamní vstup, ty „PRE nabíječky“ o kterých píšete se nazývají Hypercharger a vyrábí je italská společnost Alpitronic. Pro společnost PRE tyto stanice dodává, instaluje a servisuje malá středočeská společnost EV-Solutions:)

            1. Dnes jsem nabijel ve Varnsdorfu a chudak s eCitigo IV odjel s
              Dnes jsem nabijel ve Varnsdorfu a chudak s eCitigo IV odjel s neporizenou. Pry mu to po 30 sek. vypnulo. Resil to pres telefon a nabijel AC. Nakonec to vzdal a odjel. Mate nejake info co udelat aby to zase nabijelo? Co zmacknout cervene nouzove tlacitko? A pak zase zapnout. Udela to reset?

  4. off Teď tady čtu geniální nápad na záchranu
    off Teď tady čtu geniální nápad na záchranu spalováků:
    https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/komentar-i-spalovaci-motor-muze-potesit-gretu-staci-ho-krmit/r~ff0e17683a1411ebb0f60cc47ab5f122/
    Elektrolýzou by se ze solárů vyráběl vodík, ten by se slučoval s CO2 na metan. No a z metanu už není problém vyrobit syntetický benzin nebo naftu. Takže spalováky budou čoudit dál ale nebude to vadit protože budou do atmosféry vracet CO2 které bylo při výrobě odebráno. Není to geniální? Ale úplně nejlepší by bylo tu vyrobenou naftu vracet do země. :-))

  5. „Roste také objem odebrané bezemisní elektřiny, letos se
    „Roste také objem odebrané bezemisní elektřiny, letos se navzdory pandemickým omezením poprvé v historii očekává překonání hranice 2,5 GWh.“

    Při počtu stanic 250 to vychází na 10000 kWh odebrané el. energie z jednoho stojanu za rok. Denní průměr tak vyjde na cca. 27 kWh odebrané energie z jednoho stojanu. To je tak 1-2 auta za den, obsazenost tak max. hodina? Když teda započítáme mix DC i AC nabíjení.

    Jo, jinak… když jsem koukal do ceníku, není tam rozlišení cen pro AC a DC dobíjení. Znamená to, že jsou stejné? Protože když pojede člověk někam na delší dobu na nákup, do restaurace a nechá auto nabíjet, stačilo by mu třeba jenom AC. A pokud by bylo levnější, k tomu by to právě motivovalo.

    A nebyla náhodou včera ve večerních zprávách na ČT reportáž o elektromobilitě právě z toho místa, co je na fotce? Viděl jsem tak stejnéo Enyaqa.

        1. Konu máme doma od ledna, najeto 13000km, manželka jezdí do
          Konu máme doma od ledna, najeto 13000km, manželka jezdí do práce denně cca 65km (80% mimo město 20% město). V létě jsme jeli 2x Šumavu, 2x Beskydy 4x Praha(nabíjení vždy v místě pobytu a doma s FVe, bydlíme u Znojma ). Průměrná spotřeba je 15,1 kWh(letní spotřeba 12,8 kWh,zimní 17,3 kWh) v létě jsme ujeli na jedno nabití (100%-5%) 480 km. Zimní dojezd cca. 380 km.

          1. Tak to máte ještě tu z Koree, v Nošovicích ji začali
            Tak to máte ještě tu z Koree, v Nošovicích ji začali vyrábět od března 2020. Já ji mám vyrobenou 07/2020, koupenou a převzatou v polovině srpna a dosud mám najeto téměř 16 tisíc km a už jsem s ní byl i na prvním servise, kde mi nahrály nový vylepšený software.
            Ten dojezd mám o nějaký km menší, protože jezdím mezi 120-140km.
            Např. dnes jsem dělal na otočku Prahu, ujeto 581 km, průměrná spotřeba 18,3 kWh/100km, topení 22 st.c.
            Topení TČ zkracuje dojezd podle ukazatele 10km z 300km!
            Dnes se ale venkovní teplota pohyboval jen mezi 1-5 st.C.

            Jinak si myslím a, že po Tesle je to druhé nejpovedenější EV na spotřebu a jízdu.
            🙂

Napsat komentář