Rivian ukázal dva nové elektromobily, které půjdou na dračku

Americká automobilka Rivian odhalila dlouho očekávaný elektromobil Rivian R2. Ten půjde přímo proti bestselleru Tesla Model Y. Přidala ale ještě něco navíc.

Rivian se začátkem letošního roku musel potýkat s propouštěním, downgrady analytiků a poklesem akcií. Jeho elektromobily Rivian R1S a R1T ale doma v USA mají úspěch a firma nepolevuje ve svých snahách. Aktuálně odhalila dlouho očekávaný levnější model Rivian R2 – zjevně kopíruje cestu značky Tesla a od velkých luxusních aut pokračuje k menším.

Rivian R2 má totiž prakticky stejné rozměry jako Tesla Model Y, nejprodávanější auto na světě roku 2023. Délka činí 4715 mm, výška 1700 mm, rozvor 2935 mm. Stále jde tedy o slušné SUV. Nabídne prostorný frunk a několik designových vychytávek – třeba stahovatelné/vyklopitelné zadní okno.

Auto bude pochopitelně vybaveno americkým konektor NACS (Tesla konektor). V interiéru najdeme mimo jiné dva gloveboxy. Zadní a dokonce i přední sedadla lze sklopit zcela naplocho, čímž vznikne opravdu velký prostor.

Elektromobil Rivian R2 bude k dispozici ve variantách RWD (jeden motor), AWD (dva motory) a třímotorové AWD. V každém případě nabídne dojezd min. 483 km. Třímotorová verze pak dokonce zrychlí 0-100 km/h kolem tří sekund. Auto nabídne třetí úroveň robotického řízení, ale Rivian neřekl kdy přesně.

Zajímavé je, že Rivian vsadil na svůj vlastní formát bateriových článků 4695, tedy průměr 46 mm a výška 95 mm. Z nich skládá vlastní battery packy. Pro srovnání, nové bateriové články Tesla 4680 jsou o 15 mm nižší. Tady vidíme dost možná největší možný „zádrhel“ pro budoucnost Rivianu – proč vytvářet další standard a nevyužít ten, kterého se drží konkurence a který se zcela jistě bude vyrábět v násobně větším množství?

RJ Scaringe, šéf Rivianu, oznámil, že startovní cena elektromobilu Rivian R2 bude $45 000 před dotacemi. To je velmi konkurenceschopná úroveň. Škoda, že auto půjde na trh až v první polovině roku 2026 a nejspíš hlavně na ten americký.

Rivian navíc oznámil, že Rivian R2 se proti původním plánlm začne vyrábět v původní „staré“ továrně v Normal (Illinois) místo v nové továrně v Georgii za $5 mld. Odklad prý nebude dlouhý, ale Rivian tím ušetří $2,25 mld., což je v tuto chvíli bezesporu velké plus.

Elektromobil Rivian R3X. foto: Rivian

Po vzoru Steva Jobse si Scaringe schoval na konec prezentace „ještě jednu věc“. A rozhodně to nebyla žádná maličkost. Představil totiž rovnou další elektromobil, crossover Rivian R3 (plus třímotorovou verzi R3X). Jde o zatím nejmenší a nejlevnější plánovaný elektromobil Rivian, siluetou výrazně připomínající první modely Volkswagen Golf. Na trh půjde po R2 a žádné další podrobnosti zatím známy nejsou.

Rivian představil velmi zajímavé elektromobily a nemůžeme se dočkat, až ohlásí jejich dostupnost v Evropě. Budou totiž vítaným doplněním stávající už tak dost bohaté nabídky.

zdroj: Rivian

38 Comments on “Rivian ukázal dva nové elektromobily, které půjdou na dračku”

    1. Zajímavé. V Bořičích mýtů zkoušeli zda jde otevřít elektricky ovládaná okna pod vodou. Obava byla že voda zkratuje baterii a nepůjde to. Šlo je ale otevřít bez problémů. Případně alternativní řešení bylo počkat až se interiér naplní vodou, tím se vyrovnají tlaky a lze normálně otevřít dveře. Co bylo tady špatně ?

        1. U Nissan Leaf prvni gen. to nejde hned po vypnuti. Vzdy kdyz zapomenu zavrit okna a vypnu auto, tak v ten moment si vzpomenu, ale uz to nejde. Tak vzdy proklinam toho pitomce co to programoval. Nechapu tu logiku. Kdyz se priblizim k autu s klickem, muzu odemknout, nastartovat a odjet. Ale okna nezavru kdyz nenastartuju. Asi chteji aby ridic zustal v dobre kondici, protoze se musi jeste zmacknout brzda aby slo nastartovat a zavrit okna, tudiz se musi usednout. Existuje i moznost nastartovat auto bez zmacknuti brzdy, ale neni mi jasne jake funkce to pak muze vykonavat. Okna ani topeni ani jizda s tim nejde.Japonce uz nikdy v zivote.
          Tesla je vzor, kdyz je odemknute auto, muzu vse ovladat, topit, surfovat proste vsechno. Porad plati, Tesla ma 10 let naskok.

          1. Proč vlastně řešíte vypnutí motoru ? Zařazením zpátečky se auto vypne ? Spalovacímu autu po vjetí do vody motor chcípne, ale tím se auto pořád nevypne. A u EV nehrozí ani to chcípnutí motoru a ani případné zkratování vysokonapěťových okruhů neodstaví 12V baterku. Takže kdyby ta ženská místo volání mobilem zkusila otevří okna nebo dveře, tak je naživu.

            1. Pani v rybniku zrejme zazmatkovala a propadla panice a nemohla racionalne myslet. Bohuzel tato chyba ji stala zivot. To je jedna vec.
              Ta druha je, ze v clanku z Blesku se pise o nemoznosti rozbiti skla pokud se auto utopi. Z toho se vynorila poddiskuse o nesmyslnem preruseni obsluhy oken po vypnuti palubniho systemu u vetsiny aut.
              Mate pravdu, nema to s incidentem moc spolecneho, ale jedna se o problem, ktery jaksi navazuje na rozbijeni skla a proto je doufam mozne se k tomu vyjadrit.

                1. Tesla 3 ma tlacitka ve dverich. Ridic muze ovladat vsechny, spolujezdci jen svoje. Pres mobil lze take ovladat vsechny, ale musi byt bud WIFI spojeni nebo internet. Pres bluetooth to podle meho nejde.
                  Jak jsem uz psal, super je ze u Tesly to funguje porad. Tlacitka funguji porad, dokonce i kdyz je auto zamcene a sedite uvnitr. A pres mobil to funguje pres pulku zemekoule, nezavisle na stavu auta. Zamceno, odemceno, je jedno. Muzete treba i pouzit klakson, pootevrit vsechny 4 okna k vetrani (otevrou se jen asi 2cm). Proste uzasne dobre vymakane.
                  A jeste jednou upozornuji, ze i pres elektricke zamky lze dvere otevrit i ciste mechanicky.

              1. Rozbít sklo bez nástroje nejde u žádného auta. Na boční je potřeba alespoň pořádný kámen nebo cihla. Čelní jsem zkoušel rozbít kladivem a málem jsem si zlomil zápěstí, jak kladivo odskočilo. Zevnitř jsem to zatím nezkoušel.

                Kromě turniketu, zbraně a hasičáku vozím v mém dosahu i kladívko s hrotem a řezačem pásů. Přesvědčil mě o tom kamarád. Ironií osudu je, že když opravdu skončil v tom jejich vesnickém rybníku, o kterém měl předtuchu že tam jednou kvůli sjezdu z jejich kopečka skončí, tak ten rybník byl zrovna vypuštěný a auto, kromě vytažení na laně, přestálo vše bez úhony.

                1. Čelní sklo je předepnuté, zvenku vydrží ale zevnitř stačí málo. Jednou jsme si v Tranzitu zabouchli klíče ale boční okno mělo nahoře škvírku. Tak jsme klíče zkoušeli ulovit tenkým laminátovým proutkem. Když se nám to podařilo tak se proutek vysmekl , švihl do předního skla a to se vysypalo.

                2. U celniho skla staci maly kaminek a je pavouk. Jsou to bezpecnostni skla, ktera maji dve vrstvy skla a mezi je folie. Ty okna co se vysypaly se snad uz nemontuji, prave aby se nevysypaly. S folii to porad drzi pohromace a tu folii protrhnout je fuska. Zevnitr je nejlepsi vytlacit cele okno ven nohama. Oprit se do sedacky, nohy na sklo a poradne zatlacit na sklo. Nikam jinam 🙂

                3. Na vlastní oči jsem viděl prasklé přední okno po ráně pěstí z venku… Já sám si zase rozbil přední sklo ze vnitř, neopatrným ne moc silným ťukancem železem.
                  Ale pod vodou to zevnitř asi moc rozbít nepůjde pro tlak vody. Vytlačit nohama nevím, ale divil bych se. Taky jde o hloubku ponoření samozřejmě.

    2. Tak to musela udelat uplne vsechno spatne. Asi delala nejdrive selficka a davala video na youtube. Jinak by mela dost casu stahnout okna a vyplavat ven. Ale nejspis mela nejake saty od kdovi jakeho navrhare a nechtela aby se namocily. Pro rejpaly do Tesly bych chtel poznamenat ze ac maji dvere elektricke ovladani otevirani, tak je tam i mechanicka moznost otevreni i bez elektriny. Ale to asi mnoho lidi ani nevi. Okna ale jdou jako u skoro vsech aut otevrit jen elektricky. Chtelo by to mit v aute nouzove kladivko na rozbiti skla jako maji povinne autobusy.

    3. Citace z Blesku:

      K neštěstí došlo na ranči Chaové v texaském okresu Blanco. Generální ředitelka lodní společnosti Foremost Group se minulý měsíc vracela domů z večera se svými přáteli, když došlo k tragédii. Chaová omylem zařadila u své Tesly zpátečku a auto sjelo do rybníka. Podle informací britského deníku Daily Mail ve chvíli, kdy auto již klesalo pod hladinu, stačila vytočit svou kamarádku, které v panice popsala, co se stalo.

      Generální ředitelka lodní společnosti…zavolala kamarádce. -:( Tak nevim.

      1. Nevím, mám jiné starosti, přes víkend vysazuju 60 maliníků a mám obavu, jestli mi bude na první hnojení stačit popel, co jsme vytvořili tuhle zimu.

        Rivian psal, že mu dojdou provozní prachy v září, ale hromadně propouští, tak pár měsíců možná získá, takže předpokládám začátek příštího roku. Záleží, jak to dopadlo s Nissanem. Ale jak říkám, je mi to u p….e.

              1. A jaké BEV by si doporučoval pro nahrazení některého z mých aut?
                1) Pracovní auto, nyní Alfa – jeho smyslem je ušetřit mi co nejvíce času a bez zastávky pohodlně požrat co nejvíce kilometrů.
                2) Rodinné, nyní LC – jeho smyslem je pobrat alespoň 7 lidí, tunu nákladu a přepravák s koněm. Musí kdykoliv nezastavitelně dojet kamkoliv.
                3) Víkendovka, nyní 370Z – akusticky vyladěná leštěnka pro zábavu ve dvou
                4) Závoďák, nyní Seven – každé kilo dolů se počítá
                5) Mamacar, nyní JGC – musí dávat ekonomický smysl při nájezdu 2-4 tisíce km ročně.

                To jsem teda zvědavý.

                1. Sláva, koně už máš jak čtu takže stačí k němu dokoupit několik různých vozejků. Rodinné auto pro sedm lidí bych nahradil sedmi bicykly a zbytek už zvládne obyčejná Tesla.

                2. Jinými slovy, elektromobil je svými vlastnostmi předurčen trefovat se do velmi úzkého prostoru na trhu, který tvoří skupina movitějších majitelů s nízkými nároky na užitnou hodnotu. Po uspokojení jejich potávky nevyhnutelně přijde odbytová krize.
                  A tato odbytová krize, oddalovaná pomocí státních subvencí a dalších ekonomických transferů, je zde.
                  Různí lidé ji nazývají různě, někdo vlnou odporu, někdo ochlazením zájmu. To je ale jen hra se slovy, je to jen příchod od roku 2008 očekávaného a nevyhnutelného.

                3. Ano, správně. Očekávaného a nevyhnutelného konce ropy. To bude potom šrumec! Dlouhé fronty a čekací doby na elektromobily. Běda výrobcům kteří nebudou mít připraveny dostatečné výrobní kapacity.

                4. Visper už stahuje kalhoty, když brod je ještě daleko.

                5. @POUZE pro runner42: 2. 4. 2024 (10:47)
                  Vám nikdy žádné, stejně by podle vás bylo nejhusnější a za jakýchkoliv podmínek nepoužitelné.

                  Já stejně žasnu, jak to všechno stíháte.
                  Starat se o rodinu, dům, spoustu dalších nemovitostí, energie, topení, zvířectvo, rostlinstvo, sledovat všechny známé i neznámé info weby, články, tiskové zprávy od všech výrobců BEV, které navíc nesnášíte, přemýšlet, jaké si zrovna podle nálady vezmete nebo umyjete auto a co hlavně, psát sem nejkvalifikovanější příspěvky a myšlenky.
                  Prostě unbelievable.
                  Bledá závist nad vašim time managementem.

                6. @Exc, děkuji za uznání, pochvala mě těší. Ano, čas považuji za jedno z mých hlavních životních vítězství. Faktory jsou tři:
                  1) Pracuji jen čtyři dny v týdnu
                  2) Pracuji až na výjimky plně z domova
                  3) Manželka je ženou v domácnosti

                  Díky tomu mám oproti běžně pracujícímu Pražákovi s pracující partnerkou týdně o cca 40 hodin volného času víc. Život je otázkou volby. Ano, mohl bych věnovat více času businessu, více bohatnout, ale takto to mě i mému okolí naprosto vyhovuje. Tak hezky pilně pracujte a až pojedete domů, já budu zrovna sázet oskeruše.

                7. @runner42 2. 4. 2024 (13:49)
                  Přesně takhle jsem si to myslel.

                8. Omlouvám se runnere, já s tím mám celý život problém, že žiju o 10 let dopředu. To co vidím já ostatním ještě nedošlo. Kalhoty před brodem stahuji s dostatečným předstihem a tak je mám pořád suché.

          1. Rivian těžko zastavil příjem objednávek do konce léta, PROTOŽE do konce dubna předělává továrnu. Ergo zastavení příjmu objednávek není kauzáleně závislé na zastavení výroby a jde o nezávislé jevy, nebo, a to je mnohem pravděpodobnější, jsou oba jevy kauzálně závislé na nevysloveném třetím faktoru – neprodává se.

            1. 😄 Runnčo já se s tebe snad picnu 😁
              Až budou mít Temelíně odstávku na výměnu paliva (nebo jinou údržbu), začnu bubnovat do světa že JE v ČR krachly vinou nekonkurenční drahé elektřiny a třeba nenápadně naznačím i možnou havárii… 😃
              Ne, kecám. Jen si představuju, co bys asi psal ty, kdybys byl odpůrce nukleárních štípaček jako já 😅

Napsat komentář