Revoluce na železnici? 90 dní rozhodne.

Včera v 9:10 předala společnost RegioJet, a.s. patřící pod Student Agency závaznou nabídku na provoz patnácti linek dálkové dopravy objednateli těchto spojů – Ministerstvu dopravy. Pro představu, jedná se zhruba o polovinu všech tuzemských rychlíků. Od roku 2011 by tak na české koleje mohlo přijít něco dosud nemyslitelného a přitom velice prospěšného – konkurence.  

16.06.2009 v 11:00 odpovídal majitel Student Agency Radim Jančura na chatu tyden.cz

Hustota železniční sítě řadí Českou republiku až na samý vrchol evropského žebříčku. To se bohužel nedá říci o úrovni služeb tuzemské železniční dopravy. Je na první pohled zřejmé, že absence konkurence a neotřesitelný monopol Českých drah vývoji k lepšímu nepřeje. Stačí se zamyslet nad tím, jak se změnil komfort cestování automobilem či za posledních 20 let a porovnat se situací na železnici. Lze se pak divit, že cestování vlakem prostě není v kurzu?

Vývoj za 20 let

Současný stav
Je poměrně obvyklé, že státy dotují železniční spoje, aby zajistily obslužnost i tam, kde není provozování linek ziskové. Bez úhrad prokazatelné ztráty, jak se takové dotace nazývají, se neobejdou zejména lokální linky. Dálková doprava má však lepší pozici, a tak jsou její ztráty pouhým zlomkem v porovnání s lokálními spoji. Ne však u nás. Například v sousedním Německu, Rakousku či třeba ve Švédsku se dálkové linky nedotují vůbec a úroveň služeb je nesrovnatelná. Současná situace je logickým vyústěním absence konkurence a následném neefektivním nakládání s prostředky současného dopravce – Českých drah. Nepřiměřené platy managementu ztrátové firmy jsou přitom jen špičkou ledovce. Samotné České dráhy včera prostřednictvím svého tiskového mluvčího reagovaly slovy: „Dnešní prohlášení Student Agency je jen plné slov a skutek nikde.“

Plánované spoje

O co vlastně běží?
RegioJet se zavázal nakoupit 85 moderních vlaků jak dieselových, tak elektrických od společnosti Siemens. Reprezentativní klimatizované interiéry, bezdrátové připojení k internetu, zásuvky 230V nebo občerstvení obstarávající stewardi posunuje kulturu cestování na úroveň letecké dopravy. Přitom díky vyšší cestovní rychlosti a jízdní dynamice se dají cestovní časy zkrátit až o 20% při současném snížení ceny jízdenky zhruba o 10 – 15%. Radovat by se však neměli jen cestující, ale také daňoví poplatníci. Student Agency alias RegioJet slibuje díky snížení oné prokazatelné ztráty úspory zhruba 700 milionů ročně z veřejných peněz, v horizontu 10 let pak odhad činí 8 – 9 miliard korun. A to je poměrně pádný argument.

Realita nebo fikce?
Logicky vyvstává otázka, jak je možné krýt vysoké počáteční náklady, snižovat ceny a zároveň žádat méně prostředků od státu. Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJet, se nechal slyšet, že i přes snížení dotací na jeden km ze současných paušálních 125 Kč do kalkulovaného rozmezí 78 – 111 Kč zbude stále dost prostředků pro bezproblémový provoz. Nováček na poli železniční dopravy nemusí budit nutně důvěru, že vše zvládne bezchybně zorganizovat. ČD už také této skutečnosti v argumentaci využívají. V autobusové dopravě se však Student Agency povedlo během relativně krátkého času dokázat mnoho. V případě, že by dostala společnost oficiálně šanci, bylo by zajímavé sledovat, jak oba konkurenti během 10 let, po které má smlouva platit, dostávají svým závazkům.

Nabídka pro Ministerstvo dopravy

Tři zásadní měsíce
Jak už bylo zmíněno výše, nabídka společnosti RegioJet je závazná s tím, že pokud ji Ministerstvo vybere do tří měsíců, je možné garantovat požadovaný termín nasazení nových spojů. Je však zřejmé, že rozhodování bude politickou záležitostí. ČD totiž nejsou „obyčejná firma“.

ČD nebo Student Agency? Jak to vidíte vy?

11 Comments on “Revoluce na železnici? 90 dní rozhodne.”

  1. Dobrý den, je zajímavé
    Dobrý den, je zajímavé číst komentáře pod tímto článkem. Možná i proto, že úroveň vlaků ČD není zcela ideální, ceny jsou vysoké a konkurence by byla jistě super. Všichni nadávají na ČD, jak je to strašné atd… ale kdo modernizuje železnici? Kdo staví koridory, kdo staví moderní nádraží? Jestli chcete moderní vlaky, musíte mít i odpovídající infrastrukturu. A to ČD dobře ví. Jenže většina klíčových modernizací se teprve volným tempem chýlí ke konci a až pak nastane čas nových souprav. A protože u Student Agenc nejsou hloupí, aktivně se hrnou do železnice. Fandím jim, ale kdo se pak bude starat o koleje? To by mě docela zajímalo. Jestli si tak trochu neřežeme větev, na které sedíme…..

    1. V tom je právě ten vtip.
      V tom je právě ten vtip. Koleje musí být otevřené pro všechny a ne jen pro vlaky ČD. Dopravce a správce cesty jsou dvě odlišné věci a pakliže to splývá, je příležitost pro neprůhledné hospodaření. Navíc nikdo asi nemůže namítnout propojení ČD a politiky, což zřejmě na hospodárnosti nepřidá.

  2. Fandím Student Agency.
    Fandím Student Agency. Myslím, že si každý raději počká na vlak Student agency, který pojede za hodinu, než aby jel vlakem ČD. Nyní třeba jezdím často Pendolínem z Ostravy do Prahy. Jsem v celku spokojen. Jen třeba v první třídě nefungovala klimatizace a bylo tam nedychatelno. Řekl jsem průvodčímu, jestli by nezapnul klimatizaci. On na to, že klima je zapnutá. Od stevardky z vlakového bistra jsem se později dozvěděl, že klima v první třídě prostě nefunguje. Průvodčí nám mohl nabídnou jiné míto, např v druhé třídě, nebo se alespon omluvit….

Napsat komentář