Renault Emblème: bezemisní vodíkové auto napříč životním cyklem

Koncepční vůz Renault Emblème odráží vizi značky Renault o automobilu, který splňuje  výzvu nízkouhlíkové mobility.

Dekarbonizace mobility je klíčovým cílem v boji proti změně klimatu. Pro automobilovou  společnost, jakou je skupina Renault, to znamená řešení řady výzev týkajících se průmyslu,  energetiky, technologií, dodávek, rychlosti atd.

Aby společnost dosáhla čistých nulových emisí  uhlíku do roku 2040 v Evropě a do roku 2050 celosvětově, musí v souladu se svými cíli provést  revoluci ve způsobu navrhování a výroby svých vozidel. 

Tento přístup demonstruje Renault Emblème, který značka Renault vystaví na svém stánku na  pařížském autosalonu od 14. do 20. října. Tato vize rodinného vozu je laboratoří, která  představuje inovace vyvinuté společnostmi Renault, Ampere a jejich partnery pro splnění těchto požadavků. Ampere představí tento vůz v plném rozsahu na konci října.

Hlavní výzva tohoto přelomového projektu spočívá v tom, do jaké míry se podařilo  maximalizovat dekarbonizaci v celém životním cyklu vozidla, od jeho kolébky až po jeho zánik.  

V návaznosti na koncept Scenic Vision H2-Tech z roku 2022 jde Renault Emblème ještě o krok dál  a snižuje emise skleníkových plynů (CO2 ekv.) o 90 % v porovnání s ekvivalentním vozidlem  vyrobeným v současnosti; aby od kolébky až po zánik vzniklo pouhých 5 tun CO2 ekvivalentu  současných vozidel (viz metodická část na konci tiskové zprávy). 

K dosažení tohoto cíle projekt zkoumal množství inteligentních, důvěryhodných  a životaschopných kombinací: recyklované materiály s nízkou uhlíkovou stopou, přírodní  materiály, výrobní procesy spočívající výhradně na obnovitelných zdrojích energie, obecná  implementace opětovně použitých dílů a oběhového hospodářství atd. Totéž platilo pro  technická rozhodnutí, včetně pohonného ústrojí. 

Efektivita v srdci nového designového stylu Renault

Design je výsledkem pečlivé optimalizace aerodynamiky, navržené s ohledem na efektivitu  prostřednictvím udržitelnějšího přístupu bez kompromisů v oblasti estetiky. Například kamery  integrované do blatníků nahrazují zpětná zrcátka, stěrače jsou ukryty pod kapotou a elektricky  výsuvné kliky jsou zapuštěny do karoserie.

Dvě „ploutve“ na kapotě a dva větrací otvory na nárazníku usměrňují proudění vzduchu směrem k čelnímu sklu, resp. za kola. Kola jsou plná, aby vedla proud vzduchu podél karoserie. Design inspirovaný modelem F1 s plochou spodní částí je vylepšen aktivním difuzorem, který se sklání směrem dolů a dozadu, aby vyrovnával proudění vzduchu a minimalizoval aerodynamický odpor. 

Design byl vyladěn pomocí technologie digitálních dvojčat a nejmodernějšího digitálního  simulačního vybavení, které poskytl tým BWT Alpine F1 v rámci plodné spolupráce mezi  společnostmi Renault a Ampère.

Spojením svých odborných znalostí se jim podařilo  optimalizovat pasivní a aktivní aerodynamiku pro efektivní proudění vzduchu. Renault Emblème  má velmi dobré Cx, a to ve výši 0,25.

Elegance rodinného shooting brake bez kompromisů v efektivitě

Výrazné křivky a styl vozu typu shooting brake jsou na modelu Renault Emblème zdůrazněny  dichroickým efektem zelené karoserie, díky kterému vypadá barva karoserie vždy jinak, v závislosti na úhlu pohledu. Vůz je elegantní kombinací kombi s dlouhým rozvorem 2,90 m a kupé  s nízkou výškou 1,52 m a splývavou linií střechy. 

Vůz je dlouhý 4,80 metru, takže je ideální pro pohodlné rodinné cestování s plnou posádkou  a zavazadly. Symbolizuje také ambici společnosti Renault pokračovat v inovacích v segmentu C  a vyšším v souladu se svou strategií založenou na tvoření hodnoty. Světelný podpis, který  zkoumá nové cesty v designu inspirovaném ikonickým logem Renault, má být zároveň technologicky špičkový a snadno identifikovatelný. 

Hmotnost vozidla, která částečně souvisí s jeho velikostí, ovlivňuje jeho přístup k ekologickému  designu zaměřeném na redukci CO2. Designéři a konstruktéři lovili každý nadbytečný kilogram  s cílem dosáhnout hmotnosti 1 750 kg včetně baterie. Renault Emblème tak váží méně než  většina hybridních SUV nebo elektromobilů podobné velikosti. 

Pohonné ústrojí kombinující všestrannost a nízkouhlíkové  technologie 

Renault Emblème má elektrické hnací ústrojí s dvojí energií, které je poháněno dvěma způsoby:  „konvenční“ dobíjecí baterií, která postačuje pro každodenní použití, a vodíkovým palivovým  článkem pro delší cesty.

Architektura založená na platformě AmpR Medium s pohonem zadních kol pojme různé komponenty hnacího ústrojí (elektromotor, baterii, palivový článek a nádrž na vodík) při zachování nízkého těžiště a ideálního rozložení hmotnosti, což podporuje výkon  a účinnost. 

Elektromotor modelu Emblème s vinutím na rotoru o výkonu 160 kW nepoužívá žádné vzácné kovy. Je napájen malou baterií NMC (40 kWh), která je lehčí, levnější, méně objemná a šetrnější  k životnímu prostředí než baterie rodinného elektromobilu s dlouhým dojezdem.

dojezd několik stovek kilometrů, což je více než dostatečné pro každodenní cesty. Palivový článek PEMFC  o výkonu 30 kW pracuje na nízkouhlíkový vodík prostřednictvím nádrže o hmotnosti 2,8 kg  a poskytuje výkon potřebný pro dlouhé cesty s maximální účinností přibližně 60 %. 

Tato konfigurace maximalizuje všestrannost tohoto typu vozidla, které je schopno urazit vzdálenost až 1 000 km stejně rychle jako vozidlo s konvenčním motorem: bez nabíjení, ale s  pouhými dvěma zastávkami na doplnění vodíku – pokaždé za méně než pět minut – při dojezdu 350 km. Při typické cestě mezi Paříží a Marseille je 75 % elektřiny spotřebované vozidlem  vyrobeno palivovým článkem, přičemž nevznikají žádné jiné emise než voda.

Inovativní metoda práce 

Vzhledem k ambiciózním cílům dekarbonizace vyžadoval koncept Emblème nové pracovní  metody a postupy. Na projektu spolupracovalo se značkami Renault a Ampere nejméně 20  partnerů, všichni odborníci ve svých oborech.

Každý z nich přispěl svou vlastní technologií nebo  odbornými znalostmi, aby bylo možné snížit emise CO2 ekv. o 90 % během celého životního cyklu  vozidla. Tento kolektivní horizontální přístup podporuje inovace bez bariér mezi skupinou Renault, jejími  značkami, subjekty, partnery a dodavateli.

U tohoto projektu tento přístup umožnil využít  výjimečnou technologickou rozmanitost a komplexnost k dosažení vysokých cílů v oblasti  dekarbonizace. Koncepční či demo vůz Emblème ukazuje, že skupina Renault je opět v čele  inovací a je hnací silou pokroku v oblasti mobility a automobilového průmyslu obecně, přičemž  se na tomto procesu podílí celý její ekosystém.

Metodika založená na analýze životního cyklu vozidla

Analýza životního cyklu (LCA) je vědecká metoda, která umožňuje kvantifikovat dopady vozidla  na životní prostředí od kolébky až po zánik. Zohledňuje těžbu materiálů a výrobu součástí, stejně  jako montáž, přepravu, používání, údržbu a recyklaci vozidla. Jedná se o celosvětový  standardizovaný multikriteriální nástroj používaný skupinou Renault.

Jedním z jeho hlavních  použití je výpočet potenciálu globálního oteplování spojeného s emisemi skleníkových plynů  měřených v ekvivalentu CO2 (CO2 ekv.) na jedno prodané vozidlo. Skupina Renault vypočítává  skutečnou spotřebu svých vozidel na 200 000 km.

Skupina Renault a společnost Ampere rovněž  podporují návrh francouzského automobilového průmyslu na měření dopadu celého životního  cyklu vozidla. U elektrického vozu Megane E-Tech činí celkové emise na základě analýzy jeho životního cyklu  24 tunCO2ekv.

To je prakticky polovina oproti ekvivalentnímu modelu na fosilní paliva (49 tun CO2 ekv. v případě modelu Captur s benzinovým motorem). Jinými slovy, plně elektrická mobilita je  z hlediska emisí CO2 ekv. výhodnější. Cílem projektu Emblème je 5 tun CO2 ekv. od kolébky po zánik vozidla, tj. snížení emisí o cca 90 %!

zdroj: tisková zpráva

50 Comments on “Renault Emblème: bezemisní vodíkové auto napříč životním cyklem”

  1. Zajímavost týkající se elektrických kriplkár a hurikánu Milton.
    Podle ných příbuzných ministerstvo dopravy USA žádá občany, aby ti co mají na výběr pro evakuaci před hurikánem Milton používali výhradně spalovací vozidla. Přibližně 15% čerpacích stanic došly pohonné hmoty, ale na hlavních tazích jsou armádou zřízeny refueling points a palivo vozidla bude v případě potřeby doplněno do stavu umožňující dosažení bezpečné oblasti. Síť dobíjecích stanic neumožňuje zvládnout evakuaci a to i přes zpřístupnění neveřejných nabíječek. Dále ministerstvo žádá, aby opuštěné elektromobily byly odstaveny na místo, kde neohrozí okolí případným požárem, jako tomu bylo v případě dvou desítek požárů EV při hurikánu Helene.

              1. okolo je 8 cerpacek, jak je vsechny muze blokovat kolona Tesel?

                navic to misto je mimo oblast ohrozeni hurikanem

                a je doslova silene ze z daneho mista v dnesni dobe kdy kazdej toci na mobil kdejakou blbost, tak na youtube z daneho mist aneni jedine video zachycujici agresivni ridice Tesel a ani zadna kolona Tesel, prazvlastni jev 😀

                ty si se zase v noci pocural a mel jsi z toho pocit hned napsat nejakej divoke prispevky vid 😀

                1. Tak si kup brejle, když na té mapě nevidíš nápis Pioneer Park.

                2. Pioneer Park neni nazev toho SuC. Ja hledam v seznamu SuC a tam Pioneer Park neni. Nemam cas studovat jmena okolnich rybniku.

                3. Tak to pardon, to si stěžuj na Fox News, že mají místní názvy předelat podle značení Tesly, aby ses v tomto složitém světě dokázal orientovat…

                4. @lavrov42. Na forech Tesla jsou majitele Teslel v pohode, jaksi zadny problem s nabijenim nemaji. A kde by doslo k problemum, ma Tesla prichystane mobilni nabijeci trucky ktere dorazi pomerne rychle. V Tampe, centru nejhorsich predpovedi se hodne lidi premistilo do vyssich poloh mesta kde zadna zaplava nehrozi. Na Floride je diky turismu hodne hotelu a mnoho lidi se jednoduse ubytuje v hotelu pobliz sveho bydliste. Samozrejme, ten kdo ma pribuzne nekde mimo oblast, ten jede tam. Nezni to ze by byl nejaky chaos. V mistech kde hrozi zatopeni se nabijecky samozrejme vypinaji, ale lide nabizi sve domaci nabijecky a tak je nabijeni bez problemu mozne. Zadny konec elektromobility se nekona, je to jen sen dezolatu a fanousku vyfuku. Naopak jsou vypadky v zasobovani benzinu.

                5. V tuto chvíli podle FN je bez elektřiny 2 miliony odběrných míst a to teprve vše začalo. Očekává se až 7-10 milionů odběrných míst bez elektřiny, úplná destrukce OZE a měsíce trvající obnova elektrické sítě.
                  Ale Tesla pošle marketingový kamion se zlým naftovým agregátem a je to vyřešeno 🤮
                  Opět se potvrzuje, že co elektromobiilsta, to magor.

                6. @lavrov42-debil42. Jsi odpad kdyz se radujes nad takovou pohromou. Mozna je tolik odbernych mist bez elektriny, ale vetsina tech domu je ted prazdna, protoze prave z tech nejvic zasazenych mist skoro vsichni odjeli do mene nebezpecnych mist. 50.000 pracovniku energetickych spolecnosti je pripraveno az se hurikan prezene s opravou rozvodu. Tvoje bla-lzi si nech od cesty. Jinak jsem zjistil, ze obsazenost SuC na Floride nebyla zdaleka takova, aby se dalo mluvit o nejakych potizich nabit EV a odjet z ohrozenych mist. Snad horsi nez silny vitr je zvysena hladina more, z casti pres 3m. Kdyz se pise o vlnach, tak to zni nevinne, ale ve skutecnosti stoupne dlouhodobe morska hladina a zatopi obrovske uzemi. Vitr zene morskou vodu ve smeru vetru a kde ten proud vody narazi na pevninu, tam zacne prudce stoupat a zaplavi vse kolem pobrezi. Neco jako tsunami, ale s dlouhodobym ucinkem. K tomu destove srazky 400mm behem par hodin. V Jesenikach to bylo 400mm, ale behem 24h.
                  Lidi by si meli uvedomit, ze globalni klimaticka krize muze prinest trvale zvyseni morske hladiny a takove zaplavy budou trvale na pobrezi po celem svete.
                  Zrovna ty domacnosti, ktere maji vlastni FVE budou vysmate, protoze jim bude elektrina fungovat jak vysvitne slunicko, nebo maji elektrinu v baterce. To je prave vyhoda FVE.

                7. Aktuálně 3 miliony přípojných míst bez elektřiny. Na Leodendulově bezpečném východním pobřeží je v St.Lucie county 25% a Volusia county 20% přípojných míst bez dodávky. Vnitrozemská Hardee county je bez dodávky 100%.

                  Duke Energy na základě předchozích zkušeností očekává, že zničení nebo vážné poškození solárních panelů může postihnout až dvě třetiny fotovoltaických elektráren.

                8. @lavrov42-debil42. A ted koukni kde je Jacksonville a jaka je tam Situace. Vcera jsi tvrdil ze v Yulee jsou kilometrove fronty u SuC. A nic takoveho nebylo. Jinak ti rozkopu dalsi babovicku. Pujcovna Sixt vzala do sve floty Lucid Air EV. Takze zadny odklon od EV.

                9. Duke Energy: Vítr přesáhl zákonný konstrukční a instalační limit odolnosti panelů, poškození budou rozsáhlá.

                  Na Fox News ukazovali kolonu u superchargeru, evidentně občané opouštějící Floridu. Nevím, co bych tam teď měl vidět.

                10. Lucid ještě existuje?? To teda koukám, myslel jsem že když jasně míří k bankrotu, že to nebudou zbytečně protahovat. To kecáš, že jo?

                11. Fox News je TV pro trumpovy pulmozky a fanousky vyfuku. Ze tam vyuzijou jakoukoli podpasovku me neudivuje. Fake news je snad dokonce vynalez Fox News.
                  Kdyz hurikan nebo tornado odnese dum, strechu nebo odnese desitky metru auto, tak je logicke, ze muze utrhnout i panel. Mozna odnese i nejakou benzinku. Neboj, FVE se rozrusta po celem svete a je to nejperspektivnejsi zdroj elektriny.

                12. Fox sleduju jen výjimečně, ale váš hlavní inovátor, slunce jasné, jehož jméno vyslovit nejsem hoden, tam líbá nohy Trumpovi v živém přenosu skoro pořád.

                13. Elon Musk se zrejme zblaznil. Ale Tesla a SpaceX jsou nejlepsi ve svem oboru.

                14. Sixt si asi chce pořídit raritu. 😀 Co jiného je pořízení auta, jehož výrobce prodává pár set vozů a na nich prodělává 20 miliard Kč za kvartál.

                  Pokud by Lucid to co vyrobí rozdával zadarmo, na jaho ztrátě se to skoro neprojeví 😀

                  Ti jsou totalně odepsaní.

                15. Lhář Musk je pořád stejný. Lhát, dojit dotace, lhát, dojit dotace a lhát.

          1. Pro Runnču …. Aha tak ta několika kilometrová kolona Tesel byli samí dobrodruzi a ,,odchylky“…
            Hele nemáš odkaz na video??..
            Jenže ono už je to všechno jedno.
            Před asi týdnem měl kapitalistický hrdina argentinský prezident Milei vystoupení pro davy (aby vysvětlit proč jsou skoro všichni v prdeli, když sliboval 😃) Tribuna byla pro jistotu v malém parku, aby těch pár debilů vytvořilo tlačenici. Ani to se nepovedlo, ale přesto se objevili videa davů mířících na projev toho pitomce. Už druhý den jiný borci zvěřejnili srovnávací video důkazy: jeden štrůdl mířil na koncert Madony a ten druhý na koncert nějakého Bíbra (tuším)..Oba samozřejmě před několika měsíci.👍😁
            Určitě chápeš co tím chci říct, ale rád se na ty tvoje odkazy podívám. 😉

                1. pro Jano… On se snad nikdy nevyráběl ve větší sérii… No jo, že (by) se neprodával za tu cenu je asi pravda….
                  Problém je, že člověk který by takové auto uplatnil ty prachy prostě nemá. Ale to není problém jen elektrických offroadů…

  2. Ford zmlátil všechny elektricky pozitivní managery, nachc*l jim na hlavu a pokračuje na cestě ke své záchraně.
    Pátá generace Ford Expedition V6, délka 5.3 metru, rozvor 3.1 metru, osm míst, kuft 2950 litrů, tažné 4 tuny, cena 60 tisíc $ včetně emisních povolenek.
    hxxps://shop.ford.com/configure/expedition/model/customize/xlt?intcmp=moddetails-bb-fbc

    Volkswagen pokračuje na mrtvém koni do p***e.
    Stejných 60 tisíc $ = ID.5, délka 4.5 metru, rozvor 2.7 metru, 4 a půl místa, kufr 550 litrů, tažné 750kg.

Napsat komentář