Čínský baterkářský gigant CATL oznámil, že v provincii Chu-pej vybuduje v rámci společného podniku s další firmou obrovskou továrnu na recyklaci baterií elektromobilů. Investice bude mít hodnotu $5 mld.
Contemporary Amperex Technology Co Ltd. nebo CATL je čínská společnost založená teprve v roce 2011, která se rychle vyšvihla mezi největší a nejvlivnější výrobce baterií. Továrny a výzkumná centrá má dnes kromě domovské Číny také v Německu.
Dnes dodává své baterie pro automobilky jako Tesla, Volkswagen, NIO, Volvo, BMW a další. Výrobní kapacita minulý rok dosáhla neuvěřitelných 69,1 GWh s tím, že dalších 77,5 GWh roční výrobní kapacity je v přípravě.
Během letošního léta CATL nabral v přepočtu $9 mld. nových soukromých investic pro další expanzi. Zároveň se intenzivně věnuje výzkumu a vývoji nových typů baterií, včetně například sodíkovo-iontových baterií. Agentura Reuters aktuálně informuje o dalším klíčovém zaměru: vybudování obří recyklační továrny.
V tomto případě půjde o společný podnik s chemickotechnologickou společností Hubei Yihua Chemical Industry Co Ltd. Cílem bude extrahovat z vysloužilých baterií cenné materiály, jako je kobalt a lithium. Poptávka po bateriích stále stoupá, stejně jako po těch prvcích, což žene jejich cenu nahoru. Pak začínají dávat smysl i zařízení pro jejich zpětné získávání recyklací.
Kdy bude přesně nová recyklační továrna na baterie společnosti CATL zprovozněna zatím nebylo oznámeno.
zdroj: Electrek.co
Jak se vyrábí elektrická Hyundai Kona (v Nošovicích) | Electro Dad
https://www.youtube.com/watch?v=3f9s5EeH9kc&t=1516s
Od 28:00 hovoří o recyklaci ( likvidaci ) akumulátorů tavením ?
Neví někdo .Tento proces získá zpětně suroviny ? Případně jaké .
Ano, tavením se zpětně získávají suroviny z vysloužilého akumulátoru. Každý prvek má jinou teplotu tání a proto se dají jednotlivé prvky takto od sebe oddělovat. Např. kobalt se začíná tavit při 1495 °C, litium už při 180,5 °C a třeba železo při 1538 °C. Takže zjednodušeně vždycky se jeden prvek roztaví, odteče, zvedne se teplota a začíná se tavit další prvek…
Druhou možností je chemické separování, kdy se využívá chemických reakcí mezi různými prvky.
Sodíko iontové baterie mají prý začít vyrábět v roce 2023. Mají ale nižší energetickou hustotu a mají méně cyklů než lithiové, nicméně by měli být levnější.