První sériově vyrobený Mercedes-Benz eActros navštívil Prahu

Akumulátorový elektrický eActros bude používán pro provoz v oblasti Lipska a okolí
Akumulátorový elektrický eActros bude používán pro provoz v oblasti Lipska a okolí. foto: Mercedes-Benz

První plně elektrický sériově vyráběný eActros ze závodu Mercedes-Benz ve Wörth am Rhein byl v únoru předán zákazníkovi.

Karin Rådström, generální ředitelka Mercedes-Benz Trucks, předala elektrické nákladní auto eActros 300 pro těžkou distribuční přepravu v logistice společnosti DB Schenker. Vozidlo převzali Cyrille Bonjean, výkonný viceprezident, vedoucí pozemní dopravy pro Evropu ve společnosti DB Schenker. DB Schenker používá eActros k přepravě paletizovaných zásilek v oblasti Lipska.

Elektrický nákladní automobil byl pro tento účel konfigurován jako dvounápravové vozidlo s aerodynamickou skříňovou nástavbou firmy SPIER. Vozidlo s přípustnou celkovou hmotností 19 tun sjelo z montážní linky na konci loňského roku, byla provedena montáž skříňové nástavby s hydraulickou zvedací plošinou a následně bylo vozidlo v únoru oficiálně předáno během setkání zákazníků ve Wörthu po schválení dotace z federálního financování. DB Schenker již předem získal rozsáhlé zkušenosti s prototypem eActros, jedním z vozidel „inovační flotily eActros“.

Pro DB Schenker to není první použití elektrického nákladního vozidla od společnosti Daimler Truck AG: DB Schenker má také v provozu více než 40 lehkých nákladních vozidel FUSO eCanter v 11 evropských zemích, včetně Německa, Francie, Finska, Itálie a Španělska.

Dojezd až 400 kilometrů

Akumulátory eActrosu se mohou skládat ze tří (eActros 300) nebo čtyř akumulátorových sad (eActros 400), z nichž každá má instalovanou kapacitu 112 kWh a využitelnou kapacitu přibližně 97 kWh. eActros 400 vybavený čtyřmi akumulátory má dojezd až 400 km. Technologickým srdcem elektrického nákladního vozu je jeho pohonná jednotka, kterou tvoří tuhá, elektrická hnací náprava se dvěma integrovanými elektromotory a dvoustupňovou převodovkou.

Dva kapalinou chlazené motory poskytují trvalý výkon 330 kW a špičkový výkon 400 kW. Elektrickou energii lze navíc při předvídavé jízdě získávat zpět pomocí rekuperace. Energie získaná při brzdění se vrací zpět do akumulátorů eActrosu a je pak opět k dispozici pro pohon vozidla. eActros lze nabíjet stejnosměrným proudem s příkonem až 180 kW. U konvenční stejnosměrné rychlonabíjecí stanice s nabíjecím proudem 400 A trvá nabití tří akumulátorových sad o něco déle než jednu hodinu z 20 procent kapacity na 80 procent.

Výhody akumulátorového nákladního vozu od Mercedes-Benz

Dva integrované elektromotory mají vysokou účinnost a poskytují konstantní výkon s vysokým rozběhovým momentem. Točivý moment okamžitě poskytovaný elektromotory a dvourychlostní převodovka zajišťují velké zrychlení, působivý jízdní komfort a jízdní dynamiku, která umožňuje uvolněnější jízdu s menším stresem než konvenční nákladní vozidlo s dieselovým pohonem. Nízké těžiště navíc zlepšuje průjezd zatáčkou.

Hladina hluku v interiéru byla snížena o 10 dB — což odpovídá zhruba poloviční úrovni vnímatelné hladiny hluku — což rovněž přispívá ke zvýšení komfortu řidiče v provozu při plném zatížení. Díky nízké hlučnosti jsou možné i noční dodávky zboží v hustěji osídlených oblastech. Oproti dieselovému nákladnímu vozu je zde také podstatně méně vibrací.

První sériový eActros navštívil Prahu

První sériově vyrobené vozidlo Mercedes-Benz eActros 300, které bylo v únoru předáno společnosti DB Schenker, nyní v rámci mezinárodní spolupráce mezi společnostmi Daimler Truck ve Stuttgartu, Mercedes-Benz Trucks ČR v Praze a DB Schenker v Lipsku krátce zavítalo do Prahy, kde absolvuje několik prezentací různým zákazníkům převážně z oblasti logistiky, zkušební jízdy a školení, a pak se vrátí zpět do svého stálého působiště v Lipsku. 

První zkušenosti s jízdou a nabíjením

Vozidlo přijelo z Lipska do Prahy po vlastní ose bez dobíjení cestou. I to bylo předmětem zkoušky dojezdu a prokázelo se, že přestože je vozidlo určeno především pro městskou rozvážku s malým akčním rádiem, optimálně kolem 250 km za den, je schopné bez problémů přejezdu nebo přepravy i na delší vzdálenost běžnou rychlostí nákladních vozidel až 85 km/h. Při odjezdu z Lipska byly akumulátory nabity na 100% a po příjezdu do pražského sídla Mercedes-Benz Trucks po cca 270 km zbývalo v akumulátorech ještě 43% z celkové kapacity cca. 300 kWh. To odpovídá průměrné spotřebě přibližně 60 kWh / 100 km.

Jednalo se o dálkovou trasu, částečně i po dálnici, která není pro toto vozidlo typická, ale tato zkušenost ukazuje, že elektrické nákladní vozidlo je použitelné i pro meziměstskou jízdu. Výrazný vliv na spotřebu elektrické energie bude mít pochopitelně hmotnost nákladu. Při jízdě s nákladem by dojezd byl určitě kratší, ale i tak je uvedený výsledek celkové spotřeby velmi optimistický. Přejezd Krušných hor ukázal velkou výhodu brždění rekuperací – každé brždění nebo sjíždění klesání výraznou měrou vrací energii do akumulátorů a prodlužuje zbývající jízdní dosah. Pro jízdu s nákladem to platí o to více.

To, co každého řidiče eActrosu nadchne a zaujme, je zcela bezhlučná jízda. V kabině řidiče nejsou slyšet prakticky žádné zvuky. Pro běžného řidiče je to nezvyklý, až relaxační zážitek. Protože bezhlučnou jízdou se vozidlo vyznačuje i zvenku vůči svému okolí, je vybaveno generátory zvuků, které při pomalé jízdě a při couvání varují chodce a jiné účastníky silničního provozu.

eActros společnosti DB Schenker se stal prvním nákladním vozidlem, které využilo novou nabíjecí stanici pro nákladní vozidla, kterou si jako první v ČR nechal ve svém areálu v Praze 5-Stodůlkách postavit český dovozce nákladních automobilů Mercedes-Benz Trucks Česká republika s.r.o. Jedná se o nabíjecí stojan Siemens Sicharge D s nabíjecím výkonem stejnosměrného proudu 160 – 300kW, který disponuje nabíjecím kabelem bez chlazení pro nabíjení výkonem do 150 kW a chlazeným kabelem pro dobíjení až 300 kW.

Mercedes-Benz eActros je koncipován pro dobíjení stejnosměrným proudem o výkonu 160 až 180 kW. Po započetí dobíjení chlazeným kabelem nabíjecí příkon vystoupal brzy až ke zmíněné hraniční hodnotě. Stojan a vozidlo při nabíjení komunikují a nabíjecí proud je řízen s ohledem na různé parametry, jako je např.teplota akumulátorů a okolí. Při nabíjení výkonem 150-180 kW se akumulátory dobíjejí rychlostí přibližně 1% kapacity za minutu, takže dobití z 20 na 90% kapacity trvá přibližně hodinu.

Financování elektrických nákladních vozidel v Německu

Sériově vyráběná nákladní vozidla eActros financuje Spolkové ministerstvo pro digitalizaci a dopravu celkovou částkou 10,77 milionu eur v rámci směrnice o podpoře lehkých a těžkých užitkových vozidel s alternativním pohonem šetrným ke klimatu a s tím spojenou tankovací a nabíjecí infrastrukturou (KsNI). Podmínky pro financování koordinuje Národní organizace pro technologii vodíkových a palivových článků (NOW GmbH) a žádosti schvaluje Spolkový úřad pro nákladní dopravu.

Dlužno jen dodat, že na podobný podpůrný program, který by podpořil provoz a využívání elektrických nákladních vozidel, v České republice ještě čekáme. Snad se podaří v rámci připravovaných dotačních programů najít finanční prostředky i pro odvětví silniční distribuční nákladní dopravy, bez které by bylo zásobování měst nemyslitelné a je stejně důležitá, jako například městská autobusová doprava, na kterou se již některé dotace vztahují.

zdroj: tisková zpráva

Tři komentáře u “První sériově vyrobený Mercedes-Benz eActros navštívil Prahu”

Napsat komentář