První loď s LNG pro Česko dorazila do Eemshavenu

První LNG terminál zprovozněný v Evropě po začátku války na Ukrajině postupně přechází do plného provozu. Po slavnostním otevření terminálu 8. září a příjezdu tankeru Murex s takzvaným zahajovacím cargem dorazila do Eemshavenu také první loď s nákladem zkapalněného plynu pro ČEZ. Jde o tanker Gaslog Georgetown, který připlul ze Spojených států. 

„Zemní plyn, který získáme díky tomuto LNG terminálu, nám pomůže zvládnout nadcházející zimu. Vybrali jsme si ho právě proto, že jde o první LNG terminál zprovozněný v Evropě po zahájení ruské agrese proti Ukrajině,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

Náklad 170 000 metrů krychlových LNG (odpovídající 100 milionům kubických metrů v plynném skupenství) vyrazil na cestu 23. srpna z LNG terminálu Sabine Pass, který se nachází v Mexickém zálivu na hranici států Louisiana a Texas. LNG pochází od společnosti Cheniere, která je významným vývozcem zkapalněného zemního plynu a figuruje v žebříčku největších amerických společností Fortune 500. 

„Jsme rádi, že i po zprovoznění terminálu pokračujeme rychlým tempem kupředu a že do přístavu dorazila naše první loď s LNG. Další dva tankery s plynem určeným pro Česko připlují během října a následně budeme pokračovat tempem dvě až tři lodě měsíčně. Jde o významný krok pro energetickou bezpečnost České republiky a důležitou pojistku pro případ, že by k nám do Česka přestal téct plyn od jiných dodavatelů,“ uvedl generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.

Náklad připlul na tankeru Gaslog Georgetown, dlouhém 293 metrů a širokém 46 metrů, který byl spuštěn na vodu v roce 2020. 

„Jsme připraveni udělat vše, co je v našich silách, abychom Evropě pomohli s dodávkami energie teď i v budoucnu. Tento milník nastává v současné kritické době, ale je zároveň výsledkem dlouhodobé spolupráce vlád Spojených států a České republiky, stejně jako vztahu, který Cheniere navázala s ČEZ a českými ministerstvy průmyslu a zahraničních věcí. Těšíme se na pokračování dialogu s našimi českými partnery o tom, jak může LNG od Cheniere pomoci České republice splnit její cíle v oblasti energetické bezpečnosti a ochrany klimatu v nadcházejících letech a desetiletích,“ uvedl Anatol Feygin, výkonný viceprezident a obchodní ředitel společnosti Cheniere. 

Gaslog Georgetown nyní stráví v Eemshavenu několik dní, během kterých bude nejprve zkapalněný plyn přečerpán do terminálu a následně převeden do plynného skupenství.

Terminál v Eemshavenu je první zařízení svého druhu spuštěné v Evropě od letošního února, kdy Rusko zaútočila na Ukrajinu. LNG terminál se tak podařilo připravit a zprovoznit v rekordním čase během několika měsíců. Zařízení umožní dodat až osm miliard kubíků plynu ročně, z toho tři miliardy jsou určeny pro Českou republiku, což je objem rovnající se přibližně třetině české roční spotřeby. 

Terminál tvoří dvě plavidla, Golar Igloo a Eemshaven LNG, umožňující skladování a zpětné zplyňování (FSRU). Vedle ČEZ si kapacity v terminálu vyblokovaly další známé energetické společnost, nizozemský Shell a francouzská Engie.

Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci se Skupinou ČEZ zajistilo již dříve jak pronájem části kapacity v novém terminálu, tak i cesty pro přepravu plynu do Česka.  

Víte, že: 

  • přeprava LNG na velké vzdálenosti je totiž ekonomická jen díky předchozímu zchlazení plynu na mínus 160 °C a stlačením do kapalné podoby
  • jako FSRU jsou využívány hlavně LNG tankery, které jsou dovybaveny zařízením na regasifikaci LNG
  • jejich výhodami jsou
    • jednodušší schvalovací legislativa – terminály na pevnině podléhají komplikovanějším stavebním předpisům, u plovoucích terminálů stačí hlubokovodní přístav
    • nízké počáteční náklady – ve srovnání se stejně velkými terminály na pevnině jsou na úrovni 50-60 %
    • flexibilita – po použití je lze prodat nebo přepravit jinam, mohou sloužit i jako LNG tankery
  • v terminálech se zkapalněný zemní plyn po ohřátí znovu změní na plyn a soustavou přepravních plynovodů putuje k odběratelům
  • od září 2022 je mořský vjezd do přístavu v Eemshavenu upraven tak, aby byl schopen přijímat LNG carga o délce 300 metrů, šířce 50 metrů a ponoru 12 metrů
  • LNG se ohřívá pomocí tepla mořské vody, čímž se znovu získá plynné skupenství a soustavou přepravních plynovodů putuje k odběratelům
  • kapacita v terminálu je nakoupena na pět let od září 2022 do září 2027.

zdroj: tisková zpráva

6 Comments on “První loď s LNG pro Česko dorazila do Eemshavenu”

      1. Fiala ale mluvil o cene za pronajem LNG terminalu. Asi to bude ze strany vlastnika nezadouci zverejnit, protoze pronajima i dalsim uzivatelum. Jestli pak vite, jake poplatky jsou za plynovody? Take to nikde neni vystavene. Za zbozi se bude zrejme platit vzdy individualni cena za kazdou dodavku, stejne jako ruzzko pozadovalo kratkodobe smlouvy s trzni cenou. Nepamatuji si, ze byste k tomu mel take kriticke poznamky. Nebyt pitomcu, mohli jsme mit uz roky dlouhodobe a vyhodne smlouvy na dodavky LNG.

Napsat komentář