První český elektromobil sestrojili v Brně

EMA 1 je velmi zajímavým funkčním vzorkem elektrického městského automobilu vyrobeného v  ve výzkumném ústavu elektrických strojů točivých. Vůz měl být využit jako ekologické „vozítko“ zejména na jízdu po městě.   
foto: Lucia Vantrubová

EMA 1 mohl přepravit dvě dospělé osoby a dvě děti (na zadním sedadle), po odstranění zadního sedadla se dal využít také pro přepravu řidiče a nákladu odpovídající váhy. Proběhly dlouhodobé zkoušky, které byly na tehdejší dobu velmi úspěšné, ale k sériové výrobě již nedošlo.

Projekt vyvrcholil vytvořením optimálního pohonu dodávkového elektromobilu, který byl ověřen také použitím v mikrobusu s názvem EMA 2 (rovněž ve sbírkách Technického muzea v Brně).

Technické údaje k elektromobilu EMA 1:
výrobce: VÚES Brno ve spolupráci s VUT Brno – Katedra motorových vozidel 
1969-1974
karoserie: samonosná, ocelová, pevně spojená s nosnou podlahou. V zadní části jsou dveře pro přístup k nákladu.
motor: vozidlo je poháněno dvěma stejnosměrnými motory, které jsou napájeny z olověných startovacích baterií.
výkon motorů: 2 x 3 kW
rychlost: 50 km/h
dojezd vozidla: cca 50 km
baterie: napětí 96 V, kapacita 88 Ah C20, hmotnost 284 kg
zadní polonápravy: vpředu uchycená podélná ramena, odpérování šroubovými pružinami, gumové dorazy, teleskopické tlumiče
přední polonápravy: vzadu uchycená podélná ramena, odpérování šroubovými, pružinami, gumové dorazy, teleskopické tlumiče
provozní brzda: na předních kolech bubnová, hydraulicky ovládaná, zadní kola brzděna motorem
parkovací brzda: na zadních kolech bubnové brzdy mechanicky ovládané
karoserie: samonosná, ocelová, pevně spojená s nosnou podlahou, vyztuženou centrálním podélníkem, příčníky a šikmými nosníky. Karoserie je třídveřová, dvoje boční dveře a v zadní části dveře pro přístup k nákladu, jednodílné sklopné nahoru.

Tento sbírkový předmět je zapsán pod přír. č.: 277/1976 a inv. č.: 16.17-8. Do sbírek Technického muzea v Brně byl získán v roce 1976.

17 komentářů u “První český elektromobil sestrojili v Brně”

  1. EMA 1 je až třetí. Druhý
    EMA 1 je až třetí. Druhý elektromobil (hybrid) sestrojil Josef Sousedík ze Vsetína, v televizi o něm uváděli film a nazývali jej moravským Edisonem. Je autorem desítek patentů a vynálezů, navrhl a vyrobil mj. elektromechanický pohon pro Slovenskou strelu.

      1. Máte pravdu, byl to chytrý
        Máte pravdu, byl to chytrý genius. Bylo mu jasné, že v dané době by čistý elektromobil byl akorát pro srandu králíkům. Tak postavil hybrid a na svou dobu špičkový. Kolik dnes, po uplynutí 80 let od doby kdy J. Sousedík sestrojil svůj první elektromobil-hybrid, jezdí po silnicích „čistokrevných“ elektromobilů? Většinou jsou to hybridy a i to elektrokolo je vlastně hybrid. Řekl bych, že i dnes 99,99% obyvatel ČR a nejspíš i EU elektromobil, nemyslím hybrid, nikdy ve skutečnosti nevidělo a zná jej pouze z obrázků a článků nebo z televize.

          1. Dovolím si být
            Dovolím si být optimističtější a odhadovat spíše desetitisíce. Např. až dosud se jen v USA prodalo kolem 2500 elektromobilů Nissan Leaf. Celkem jich už Nissan na celém světě prodal přes 7550 kusů. Pak tu máme stovky vozů jako je Peugeot iOn, Citroen C-Zero, Mitsubishi i MiEV, Think City , Tazzari Zero, ale i mnohem starší elektrická auta. Na elektřinu pak nejezdí jen osobní auta, ale i první užitková a různé golfové vozíky, apod.

Napsat komentář