Prodej elektrických dodávek v EU klesl loni o desetinu

V loňském roce bylo v zemích Evropské unie registrováno 96 159 nových elektrických lehkých užitkových  vozidel meziročně o 9,1 % méně, tržní podíl klesl na 6,1 %.

V Česku bylo registrováno 622 nových  elektrických dodávek, meziročně o 76,2 % více, tržní podíl vzrostl na 2,9 %. Český trh s novými LUV byl  v roce 2024 14. největší mezi zeměmi EU, s těmi elektrickými pak 17., vyplývá z aktualizovaných informací  webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů. 

V roce 2024 se prodej nových dodávek v EU zvýšil o 8,3 % na 1 586 688 vozidel, a to díky pozitivním  výsledkům na všech čtyřech klíčových trzích. Vedlo Španělsko s nárůstem o 13,7 %, následované Německem  s 8,4 %, Francií s 1,1 % a Itálií s 0,9 %. Preferovanou volbou zůstala nafta, jejíž registrace vzrostly o 10,5 %  na 1 340 003 vozidel.

Tento nárůst zvýšil její tržní podíl o 1,7 procentního bodu na 84,5 %. U benzinových  modelů došlo k nárůstu o 3 % a jejich podíl na trhu se ustálil na 6 %. Elektrické dodávky zaznamenaly pokles o 9,1 %, čímž se jejich tržní podíl snížil na 6,1 % ze 7,2 % v předchozím roce. Prodej hybridních elektrických  dodávek se rovněž snížil o 4,8 % a tvořil pouhá 2 % trhu. 

Hlavní příčinou meziročního poklesu registrací elektrických dodávek v zemích EU je především situace na  největším trhu, tedy v Německu. V loňském roce zde došlo k propadu o 27,9 %, tj. téměř o 6 tisíc vozidel. V České republice bylo loni registrováno 622 nových elektrických lehkých užitkových vozidel, historicky  nejvíce. Nejoblíbenější značkou se 183 vozidly byl Ford, následoval Mercedes-Benz (79) a Opel (61). V zemích V4 bylo v Polsku registrováno 1 867, v Maďarsku 1 388 a na Slovensku 163 elektrických dodávek. Česká  republika byla v podílu elektrických dodávek 17. mezi zeměmi EU,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního  výzkumu a dodává:

Vliv na růst českého trhu měl bezesporu Záruční program Elektromobilita Národní  rozvojové banky, který probíhal od 18. března do 14. října. Z tohoto programu bylo podpořeno přes  200 vozidel kat. N1. V České republice je aktuálně provozováno na 2 200 bateriových elektrických lehkých  užitkových vozidel, nejčastěji jsou registrovaná v hl. m. Praze (44 %), Jihomoravském a Středočeském kraji.“ 

Podíl registrací nových lehkých užitkových vozidel v roce 2024 podle zdroje energie: 

Zdroj energie ČR EU Δ
Nafta 89,8 % 84,4 % +5,4 p. b.
Elektro 2,9 % 6,1 % -3,2 p. b.
Hybridy 0,0 % 2,0 % -2,0 p. b.
Benzín 6,7 % 6,0 % +0,7 p. b.
Ostatní 0,6 % 1,5 % -0,9 p. b.
Pozn.: členění dle zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů do kategorií: „elektro“ – bateriová elektrická vozidla a plug-in hybridy, „hybridy“ – full a mild hybridy, „ostatní“ – elektrická  s palivovými články (FCEV), zemní plyn, zkapalněný ropný plyn (LPG), E85/etanol a další paliva.

zdroj: Centrum dopravního výzkumu

One Comment on “Prodej elektrických dodávek v EU klesl loni o desetinu”

Napsat komentář