V loňském roce bylo v zemích Evropské unie registrováno 96 159 nových elektrických lehkých užitkových vozidel meziročně o 9,1 % méně, tržní podíl klesl na 6,1 %.
V Česku bylo registrováno 622 nových elektrických dodávek, meziročně o 76,2 % více, tržní podíl vzrostl na 2,9 %. Český trh s novými LUV byl v roce 2024 14. největší mezi zeměmi EU, s těmi elektrickými pak 17., vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.

V roce 2024 se prodej nových dodávek v EU zvýšil o 8,3 % na 1 586 688 vozidel, a to díky pozitivním výsledkům na všech čtyřech klíčových trzích. Vedlo Španělsko s nárůstem o 13,7 %, následované Německem s 8,4 %, Francií s 1,1 % a Itálií s 0,9 %. Preferovanou volbou zůstala nafta, jejíž registrace vzrostly o 10,5 % na 1 340 003 vozidel.
Tento nárůst zvýšil její tržní podíl o 1,7 procentního bodu na 84,5 %. U benzinových modelů došlo k nárůstu o 3 % a jejich podíl na trhu se ustálil na 6 %. Elektrické dodávky zaznamenaly pokles o 9,1 %, čímž se jejich tržní podíl snížil na 6,1 % ze 7,2 % v předchozím roce. Prodej hybridních elektrických dodávek se rovněž snížil o 4,8 % a tvořil pouhá 2 % trhu.
„Hlavní příčinou meziročního poklesu registrací elektrických dodávek v zemích EU je především situace na největším trhu, tedy v Německu. V loňském roce zde došlo k propadu o 27,9 %, tj. téměř o 6 tisíc vozidel. V České republice bylo loni registrováno 622 nových elektrických lehkých užitkových vozidel, historicky nejvíce. Nejoblíbenější značkou se 183 vozidly byl Ford, následoval Mercedes-Benz (79) a Opel (61). V zemích V4 bylo v Polsku registrováno 1 867, v Maďarsku 1 388 a na Slovensku 163 elektrických dodávek. Česká republika byla v podílu elektrických dodávek 17. mezi zeměmi EU,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává:
„Vliv na růst českého trhu měl bezesporu Záruční program Elektromobilita Národní rozvojové banky, který probíhal od 18. března do 14. října. Z tohoto programu bylo podpořeno přes 200 vozidel kat. N1. V České republice je aktuálně provozováno na 2 200 bateriových elektrických lehkých užitkových vozidel, nejčastěji jsou registrovaná v hl. m. Praze (44 %), Jihomoravském a Středočeském kraji.“
Podíl registrací nových lehkých užitkových vozidel v roce 2024 podle zdroje energie:
Zdroj energie | ČR | EU | Δ |
Nafta | 89,8 % | 84,4 % | +5,4 p. b. |
Elektro | 2,9 % | 6,1 % | -3,2 p. b. |
Hybridy | 0,0 % | 2,0 % | -2,0 p. b. |
Benzín | 6,7 % | 6,0 % | +0,7 p. b. |
Ostatní | 0,6 % | 1,5 % | -0,9 p. b. |
zdroj: Centrum dopravního výzkumu
No to je fakt šok, že si firmy nebudou pořizovat dodávky, které mají problém přemístit sebe, natož dvě tuny nákladu.