Při nákupu tradičních aut lidé volí ojetiny, elektromobily preferují spíše nové a předváděcí

Více než polovina českých řidičů, kteří zvažují nákup benzinového automobilu, by volila ojetý vůz. U dieselu by pak po ojetině sáhlo dokonce přes 60 % respondentů uvažujících o tomto pohonu. Nové před ojetými preferují jen řidiči vKarlovarském kraji. Průzkum Raiffeisen – Leasing ukázal, že Češi chtějí sauty jezdit co nejdéle. Při pořízení vozu řidiči kromě vlastních zdrojů volí často financování úvěrem. 

Nové nebo ojeté? Dilema, ve kterém mají dle průzkumu společnosti Raiffeisen – Leasing čeští řidiči při pořizování vozu celkem jasno. Při nákupu auta totiž volba častěji padá na ojeté automobily. Například u tradičního vozu na benzinový pohon, který preferuje většina českých řidičů, si zhruba každý druhý vybírá právě ojetý automobil.

Předváděcí vůz by v případě řidičů benzinu volila necelá pětina z nich. Podobně je tomu v případě aut s dieselovým pohonem, kde by přednost ojetému vozu před novým či předvádějícím dalo více než 60 % respondentů. 

Jiná situace panuje u řidičů zvažujících koupi elektromobilu, kde v porovnání „nový/předváděcí vs. ojetý“ vítězí volba nového či předváděcího elektromobilu u tří čtvrtin z nich. „Nabídka ojetých elektromobilů je velmi omezená, proto nejsou výsledky našeho průzkumu překvapivé. Preference řidičů se může s rozšiřující se nabídkou autobazarů během příštích let změnit. Do bazarů se budou dostávat také firemní elektromobily, které si zvláště se stávající podporou ve formě dotací Národní rozvojové banky podnikatelé a firmy pořizují,” vysvětluje Jaroslav Kumbera, ředitel oddělení Autofinancování Raiffeisen – Leasing.

Ojetiny o něco častěji volí ženy než muži. V mezigeneračním srovnání pak ojetá auta nejčastěji vyhrávají u nejmladší generace řidičů ve věku 18–26 let. Také napříč regiony dominuje preference ojetých automobilů. Jediný region, kde lidé preferují nová auta před ojetými, je Karlovarský kraj. 

Pořízení auta vnímáme jako dlouhodobou investici 

Přestože čeští řidiči častěji volí auta ojetá, přistupují k pořízení vozu jako k investici a kalkulují i s poklesem hodnoty vozu v čase. Až 42 % respondentů v průzkumu uvedlo, že by si nově pořízené auto rádo ponechalo od pěti do deseti let a poté se ho pokusilo prodat. Více než třetina řidičů si pak automobil pořizuje s cílem jezdit s ním do té doby, dokud bude sloužit. Toho se přitom častěji drží ženy než muži (41 % vs. 32 %).

Výsledky průzkumu ukazují, že řidiči vnímají pořízení automobilu jako dlouhodobou investici, a tak k nákupu také přistupují,“ komentuje data Jaroslav Kumbera a dodává: „U úvěru na auto aktuálně nabízíme možnost nastavit individuální délku splácení od jednoho do šesti let s tím, že roční úroková sazba začíná na 5,89 % p. a. a zůstává stejná po celou dobu trvání úvěru. Klienti tak mají jistotu stejných podmínek až na šest let dopředu.“

Nárůst preferencí úvěrového financování

Pokud jde o financování nákupu nového automobilu, mají Češi dlouhodobě jasno. V první řadě totiž sahají do vlastní kapsy. Největší část (téměř polovina) respondentů by nový vůz financovala výhradně z vlastních úspor. Druhou nejčastější variantou je financování úvěrem. Největší zájem o financování vozu úvěrem projevují lidé ve věkové kategorii 36–44 let.

Ve chvíli, kdy se lidé rozhodují, jaký úvěr pro nákup nového či ojetého vozu zvolit, je třeba zvážit všechny podmínky a další výhody financování – výši úrokové sazby, flexibilitu finančního produktu nebo například pojištění vozu,“ uzavírá Kumbera.   

zdroj: tisková zpráva

29 Comments on “Při nákupu tradičních aut lidé volí ojetiny, elektromobily preferují spíše nové a předváděcí”

      1. Je to masova psychoza. Cinsky boom EV ukazuje, ze EV je plnohodnotna nahrada kouricich vyfuku. Kde neprobiha totalni oblbovani lidi benzinovymi parami, tam se EV dari. OPEC+ a jiny ropny gauneri nemaji v Cine takovou lobby a tak se jim jejich antikampan proti EV nepodarilo rozvinout. Zato v Evrope a USA maji stoletou strukturu a muzou lidi oblbovat vsemi moznymi prostredky. Lidsky mozek je od prirody nastaveny na reakci na jakekoliv sustnuti v porostu a rozum jde stranou. Nejdrive nastupuje strach a utek. Zpracovani zazitku probehne az pozdeji ve snu a nekdy se s tim mozek vyrovna a nekdy je z toho fobie.

        1. Není to psychóza. Psychóza byla budeme vyrábět a zákazník se přizpůsobí. Za poslední měsíc se evropský automotive totálně rozhádal, kdo za to může. A co bude dál. V to, že zákazníci začnou kupovat EV, už nevěří naprosto nikdo. Kromě managerů spoluodpovědných za průšvih. Ti „věří“ z nutnosti.

            1. Čína a Tesla jasně vedou v technické kvalitě BEV, Evropa hodně zaostala, pokud se to nezlepší a hlavně neklesne cena, tak to bude s prodeji bída. Tesla by měla zlepšit interiér, hodně lidí to odrazuje. Moje žena Teslu odmítla právě kvůli interiéru. Jinak to je technicky velice vyspělé auto.

          1. Tak dej vědět, až začne taky zavírat továrny. Mimochodem, taky jsem se dozvěděl, že Mercedes v Sindelfingenu jede na jednu směnu a vyrábí už jen E-class. Výroba elektromobilů a downsizovaná S-class stojí a EQS linku zřejmě rozeberou.

            To bylo s EQS slávy, i tady na Hybridu, že… 😀

            1. Japonci jedou na vlně, která končí na útesech. Elektromobilní Čínu mají coby šutrem a hybridy jsou mezičlánek, který z podstaty vydrží jen chvíli….. Vodíková bublina v silniční dopravě splaskne ještě dříve, než se aspoň trochu nafoukne.
              Ale možná až se Toyotě definitivně polámou kolečka, začnou vyrábět sexy robot(k)y. Bez legrace – v tom jsou Japka hodně napřed 🤖🤤

            2. Hele prasile, Cina jasne ukazuje, ze ten nezajem zakazniku uz nemuze byt zpusobena objektivnimi nedostatky EV. Cina ukazuje pravy opak, EV je mnohem lepsi nez spalovak a proto se Cinan vrhnul na kupovani EV. Ten transatlanticky nezajem ma psychologicke vysvetleni. Lidi jsou zmateni neustalou antikampani od ropnych gauneru z Opec+ a take dinosaurich vyrobcu spalovaku. Kazda marketingova kampan zanecha sve stopy. A je docela pozoruhodne, ze nezajem o EV se kryje s popletenim volicu, kteri houfne hazi volebni listky dubioznim partajim napojenych na skryte financni zdroje kdesi z vychodni casti Evropy. Neni to divna souhra nahod? rusaci neumi nic uzitecneho vyrobit, ale rozesr@t svet umi kralovsky.

              1. Rusko neumí nic vyrobit je záznam č. 19 na mém seznamu TOP50 propagandistických lží z českých médií. Začínáte se opakovat, včera dokonce oprášili „Rusko posílá na frontu invalidy o holi“, neměl by si tam něco nového? Děláme si z toho pexeso pro výuku kritického myšlení.
                Opakováním stejných výstřiků mě začínáte dost nudit.

                1. O ruske vyrobe jsem to napsal trochu presneji, zacku.
                  rusaci posilaji na frontu zdrave vojaky a ty se vraceji v pytlich nebo o holich, nebo i bez holi, protoze je nemaji cim drzet.
                  Musis byt peclivejsi, jinak opet propadnes.

              2. Abych nebyl obviněn že přeháním a vymýšlím si, zde je seznam, prosím klidně doplň, ještě budeme finalizovat a shánět vhodné obrázky:
                Rusku došli bojaschopní muži
                Rusko posílá na frontu invalidy o holi
                Rusko má pro vojáky jídlo na tři dny
                Rusku došly neprůstřelé vesty
                Rusku došly náklaďáky
                Rusku došly PHM
                Rusku došly náhradní díly
                Rusku došla munice
                Rusku došly rakety
                Rusku došly tanky
                Rusku došly útočné pušky
                Rusko nemá maskáče pro nové vojáky
                Rusku kolabuje železnice
                Rusko bez západní technologie nic nevyrobí
                Rusko čeká inflace 100%
                Rusko ekonomicky kolabuje
                Rusko je v platební neschopnosti
                Swift izoluje Rusko od světa
                Rusko neumí nic vyrobit
                Rusko nebude mít auta
                Rusko nebude mít mobily
                Rusko nebude mít počítače
                Rusko nemůže vyvážet ropu
                Rusko nemůže vyvážet ropné deriváty
                Rusko nemůže vyvážet diamanty
                Rusko uzavřelo ropné vrty
                Rusko uzavřelo těžbu plynu
                Rusko sa rozpadá
                Putin už válku na Ukrajině prohrál
                Putin umírá
                Putin je mrtvý
                Šujgu je mrtvý
                Ten generál z televize je mrtvý
                Gerasimov je mrtvý
                Sokolov je mrtvý
                Putin je v komatu
                Putin utíká
                Putin se schovává
                Oligarchové svrhávají režim
                Matky svrhávají režim
                Inteligence svrhává režim
                Umělci svrhávají režim
                FSB svrhává režim
                Armáda svrhává režim
                Wagnerovci svrhávají režim
                Neonacisté svrhávají režim
                Putinovi najbližší svrhávají režim
                Rusko vymírá
                Rusku na jaře 2024 dojde dech
                Baykar TB2 je gamechanger
                Javelin je gamechanger
                Switchblade je gamechanger
                HIMARS je gamechanger
                Leopard 2 je gamechanger
                M1 Abrams je gamechanger
                ATACMS je gamechanger
                Kazetová munice je gamechanger
                Storm Shadow je gamechanger
                F16 je gamechanger
                Ruská raketa spadla v Polsku
                Rusko zničilo Nord Stream
                Rusko ostřeluje jadernou elektrárnu
                Rusko rozmístilo nálože v jaderné elektrárně
                Rusko zapálilo v chladící věži pneumatiky
                Rusko nasadilo chemické zbraně
                Situace v Lysičansku je pod kontrolou
                Situace v Bachmutu je pod kontrolou
                Situace v Marjince je pod kontrolou
                Situace v Avdijivce je pod kontrolou
                Rusko si netroufne posilovat armádu
                Ukrajina čeká, až zamrzne Dněpr
                Ukrajina se vylodila na Krymu
                Krymský most bude zničen do tří měsíců
                Žádná jednání o míru v Turecku nebyla
                Rusko se nestáhlo od Kyjeva na základě tureckých vyjednávání
                Zaluzny zůstává ve funkci
                Zaluzny byl propuštěn ze zdravotních důvodů
                Ukrajinská ústava zakazuje konání voleb
                Západ neuzná Putina jako prezidenta
                Rusko prodalo unesené děti do Německa
                Francie pošle jednotky
                Na palubě IL-76 nebyli ukrajinští zajatci
                Padlo 31 tisíc Ukrajinců za dva roky
                ČR hostí 300 tisíc Ukrajinců
                Rusko vydá na obranu 40% HDP
                Ukrajina si při protiofenzívě vede skvěle

                a na závěr můj osobní favorit – To je jen průzkum bojem, protiofenziva teprve začne.

                1. Bože, tolik práce zadarmo. Máš čas dělat ještě něco jiného?

                2. pridej si nejdulezitejsi skutecnosti:
                  rusko je teroristicky stat
                  putin je valecny zlocinec
                  rusko bude rozdeleno
                  rusko dopadne jako cccp
                  rusko je nadherna zem, ale je tam moc rusu

          2. Hele těžko říci. Samozřejmě mají nyní naprosto hloupé petrolhead vedení a každým dnem se jejich šance na přežití snižuje. Ale prý připravují nové vedení , které si vzalo za vzor Teslu a její agile systém řízení . Učí je to sám Joe Justice , který v Tesle pracoval. A v tom novém vedení je i mladej Toyoda , takže šance tam je. Zajímavé je , že když měl dát tip Sandy Munro, kterých pět automobilek bude nej a přežijí po roce 2030 . Tak uvedl BYD , Tesla, Geely , Chery a nějak magicky (řekl)Toyota. Pak se ho zeptali konkrétně na Ford. Oni mají také úplně oddělenou skupinu na vývoj EV , kterou vede bývalý zaměstnanec Tesly , protože přišli na to , že konstruktéři spalováků nikdy nenavrhnou dobré EV. Odpověděl , že Ford asi ne , protože moc poslouchá wallstreet.

            1. „Ať je vize sebeúžasnější, neškodí se občas podívat na dosažené výsledky.“

              Tesla prodeje padají, čínani existují jen díky dotacím na domovském trhu, evropské automobilky vstoupily do krize z nadvýroby nepoptávaného zboží. Státy sypou do soukromého sektoru stále větší prostředky ve snaze odvrátit krach Západu, který má naprosto stejné kořeny, jako Velká hospodárská krize – dostupnost levných nekrytých peněz, zatížení hospodářství náklady na válku, zchudnutí obyvatelstva inflací… jak přes kopírák.

Napsat komentář