Pražská energetika a Škoda Auto spustili nabíjecí stanici s bateriemi

Pražská energetika ve spolupráci se Škoda Auto DigiLab otevřela na Praze 11 unikátní dobíjecí hub. Poprvé k dobíjení využívá také energetické úložiště sestavené z použitých baterií vozů Škoda Enyaq.

Dobíjecí stanice PREpoint u plaveckého bazénu na Praze 11 jsou navrženy jako klasický  městský dobíjecí HUB, který dokáže zajistit nabíjení až 12 elektromobilů zároveň. Takto nastavené parametry dobíjecího místa se v Praze stávají standardem, ale forma  řešení způsobu připojení tady na Praze 11 je naprosto unikátní. Díky tomu, že je příslušné  dobíjecí místo vybaveno bateriovým úložištěm s kapacitou 300 kWh, bylo možné  realizovat náročnou instalaci ve velmi krátkém čase a s výrazně nižšími nároky na  elektrickou distribuční soustavu.  

foto: PRE

Výše zmíněné energetické úložiště je uspořádáno z bateriových modulů, které předtím  sloužily ve vozech Škoda Enyaq iV. Toto takzvané sekundární využití baterií je  nejúčinnější formou recyklace, kdy je efektivně využita zbytková kapacita baterie a tím  je prodlužen její životní cyklus. V rámci energetického úložiště jsou vysoce kvalitní  baterie méně namáhány a mohou tak bez problému sloužit dalších 10 a více let. Energetická úložiště umožní rozvoj nabíjecí infrastruktury i v místech, kde by jinak nebylo technicky možné velké množství dobíjecích stanic postavit. 

„Pražská energetika si díky tomuto projektu na Praze 11 otestuje použití bateriového  úložiště jako alternativního způsobu posílení distribuční sítě, kdy nemusí řešit nutné navýšení výkonu pomocí zdlouhavé výstavby úplně nové kabelové sítě,“ říká Vojtěch  Fried z oddělení Rozvoj elektromobility v PRE. 

foto: PRE

„Baterie jsou před nasazením v úložišti podrobeny kapacitnímu testu, který  spočívá v provedení úplného nabití a vybití, vizuálnímu testu a testu komunikace,“ uvádí  Jan Železný ze společnosti Škoda Auto DigiLab. „Pro účely energetických úložišť  se hodí opotřebené baterie s tzv. state-of-health (SOH) i pod 70 %. My se u našich baterií  z testovacích či vývojových vozů na tato čísla zatím nedostáváme,“ říká Jan Špatný ze Škoda Auto

Protipožární opatření úložiště jsou jak pasivní (robustnost bateriových modulů původně  homologovaných pro provoz ve vozidlech), tak aktivní v úložišti samotném, kde je  monitorována řada parametrů. Kdyby došlo na nejhorší, je zde integrován požární ventil,  kterým se bateriová část zcela zaplaví a ochladí. 

foto: Hybrid.cz

Ultrarychlá dobíjecí stanice, která umožní dobíjení elektromobilu výkonem až 150 kW, je navíc  doplněna dalšími 5 nabíječkami o výkonu 2x 22 kW. Celý tento nový městský HUB na  pražském Chodově je součástí veřejné dobíjecí sítě PREpoint. 

V tuto chvíli má Pražská energetika ve své síti PREpoint přes 440 veřejných dobíjecích  stanic, u kterých se může najednou dobíjet více než 900 elektromobilů. 

Do všech dobíječek v síti PREpoint je dodávána stoprocentně zelená energie pocházející z obnovitelných zdrojů. Platba za dobití elektromobilu je možná čipem, případně  přes QR kód a platební bránu. K dobíjení je možné využít i čipy smluvních roamingových  partnerů.

zdroj: tisková zpráva, vlastní

27 Comments on “Pražská energetika a Škoda Auto spustili nabíjecí stanici s bateriemi”

          1. Zase nejseš schopen rozlišit politiku od technologie (ta je apolitická — copak to fakt nejsi schopen pochopit?)
            Čína si jede svůj anonymní GD.. Nedávno zprovoznili suchou gravitační baterii u větrníků, teď zas průtokovou membránovou baterii ( je to velký jak malá továrna)… Mají desítky výrobců elektromobilů, velká část je státní nebo polostátní. A hlavně sekaj lionky jak Baťa cvičky a kupuje je celej svět (kromě jižních Korejců)..
            Viděl jsem prognózu, že většina Evropských automobilek zanikne, ale ne proto že dělaj zkratomrdky, ale protože začali pozdě a nebrali to dost vážně!! Nokia syndrom…
            Jsem dost zvědav, kde budeš za pár let v chudnoucí Evropě hledat viníka ty konzervo dubová 😕

      1. Mám určitou pochybnost, že tyto elektromobily jsou schopné nalítat cca 15 tisíc kilometrů měsíčně, aby to odpovídalo za dva roky nájezdu statisíců kilometrů. A pokud ano, tak možná dva, tři. Ale zcela jistě ne desítky či stovky, protože to by na té hradecké dálnici v tomto počtu jezdili prakticky pořád. A to zcela jistě nejezdí.

                1. Můžete mě prozradit kde jste sebral „modulu o kapacite 30kWh“?

                2. Co to tady pořád řešíte? Enyaqy mají 8-12 modulů takže na to potřebovali 4-6 Enyaqů.

                3. 3k. rec byla o poctu nutnych Enyaqu aby bylo mozne sestavit baterku 300kWh. Novy Enyaq ma kapacitu 60 nebo 80kWh. Nektere snad i 55kWh. Kdyz vezmu nejmensi 60kWh, prihlednu k SOH 70% a dam rezervu aby to bylo uplne jiste, tak prijdu na absolutni minimum kazde baterky z jednoho Enyaqu 30kWh. Tim padem v nejhorsim moznem scenari potrebuji 10 Enyaqu na sestaveni 300kWh baterky. Dle clanku maji baterky SOH vyssi nez 70% a take tam budou baterky z Enyaq 80, takze celkem bude baterka 300kWh potrebovat 5-6 vyrazenych Enyaqu. Vase moduly jsou fajn info, ale o tom nebyla vubec rec.
                  Edit. Uz vidim co vam vadi. Moje oznaceni modul v baterce 300kWh oznacuje cast teto velke baterky, teda modul obsahujici celo baterku Enyaqa. Nejedna se o moduly z baterky vozidla.

                4. Leo:Tak tam příště nemotejte moduly, pokud by měl Enyak jeden druh baterie, tak by ta Vaše trojčlenka mohla dávat smysl, ale takhle je to střílení od boku, a navíc 48×7=336 kWh, udávaná je 300kWh(jasně rezerva-degradace)

    1. nevim jak u Skodovky, ale Tesla dostala povoleni vyrobit 2000ks zkusebnich vozu, ktere nesmely jit do prodeje. tak se pouzijou na interni potrebu a kdyz uz neni co zkouset, tak se sesrotujou. bareky samozrejme zijou druhy zivot jako zalozni zdroj. nedavno jsem cetl clanek, ze recyklacni linky nemaji co recyklovat, protoze baterek je mene nez se predpokladalo. takze maji delsi zivotnost nez vypoctova. a to byly ty baterky ze zacatku 2010 jeste nic moc. ty novejsi vydrzi uz hodne dlouho. otazkou je, zda to automobilky nebudou casem „optimalizovat“

Napsat komentář